Mendeley TY _ JOUR ID - 139504141311502678 TI - ارزيابي دانش و توانايي کارکنان دانشی در سازمان‌هاي دانش‌بنيان با استفاده از مدل اندازه‌گيري توانايي انساني شانون JO - فصلنامه رشد فناوری JA - ES LA - fa SN - 1735-5486 AU - افرازه عباس AU - عليمرادي محمد AU - گل‌محمدي سجاد AD - دانشگاه صنعتي اميرکبير AD - دانشگاه صنعتي اميرکبير AD - دانشگاه صنعتي اميرکبير Y1 - 1395 PY - 1395 VL - 46 IS - 12 SP - 1 EP - 10 KW - مديريت دانش اندازه‌گيري دانش کارکنان دانشی سازمان‌هاي دانش‌بنيان DO - N2 - باتوجه به بکارگيري مديريت دانش در سازمان‌هاي مختلف خصوصاً سازمان‌هاي دانش‌بنيان، اندازه‌گيري دانش جهت ارزيابي امري ضروري به‌نظر مي‌رسد. از طرف ديگر ارزيابي مهارت، توانايي و دانش کارکنان دانشی شاغل در سازمان‌ها و شرکت‌هاي دانش‌بنيان همواره به‌عنوان عملي چالش برانگيز و مهم محسوب شده است. لذا در اين پژوهش جهت اندازه‌گيري توانایی، مهارت، دانش و شايستگي کارکنان دانشی ابتدا مدل‌هاي مختلف اندازه‌گيري دانش با توجه به هدف پژوهش مورد مقايسه واقع شده است، سپس مدل برگزيده که مدل اندازه‌گيري توانايي انساني شانون (توسعه‌يافته مدل ارزش‌گذاري اطلاعات شانون است که اين مدل ارزش‌گذاري، در علم مخابرات کاربرد وسيعي دارد) است در يک مطالعه موردي بکارگرفته مي‌شود که اين مدل به‌عنوان يک ابزار براي تحليل وضعيت دانشي کارکنان دانشی و پيش‌بيني آينده کاري و سازمان‌هاي در برگيرنده آن‌ها مورد استفاده خواهد بود. با استفاده از اين مدل، از يک طرف ميزان توانايي بالقوه و درجه رقابت‌پذيري هر دانش‌ورز در مقايسه با ساير کارکنان دانشی مشخص گرديده و از طرف ديگر شايستگي گروهي کارکنان دانشی نيز مورد بررسي واقع مي‌شود. مدل برگزيده در اين پژوهش در يکي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان کشور بکار گرفته شده و نتايج نيز ارائه گرديده است. نتايج اين مطالعه موردي پس از ارائه به شرکت مربوطه مورد استقبال مديران واقع شد بطوريکه از آن به‌عنوان يک ابزار ارزيابي دانشي مناسب در تحليل کارکنان دانشی ياد گرديد. بکارگيري اين مدل برگزيده به مديران سازمان‌ها و شرکت‌هاي دانش‌بنيان کمک مي‌نمايد که با بينش مناسب نسبت به آينده خود و شرايط کارکنان دانشی، به تصميم‌سازي و تصميم‌گيري بپردازند. UR - rimag.ir/fa/Article/20364 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/20364 ER -