TI - بررسی نقش متغیرهای مبتنی بر بازار در بهبود عملکرد صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان JO - فصلنامه رشد فناوری JA - جهاد دانشگاهی -مرکز رشد رویش LA - fa SN - 1735-5486 AU - شایان جلالت AU - محمود مرادی AU - محسن اکبری AD - دانشگاه گیلان AD - گروه مدیریت دانشگاه گیلان AD - عضو هیات علمی Y1 - 1396 PY - 1396 VL - 50 IS - 1 SP - 70 EP - 83 KW - محصولات دانش‌بنیان صادرات دانش‌بنیان بازار عملکرد قابلیت پویا DO - 10.7508/jstpi.2017.02.008 N2 - طی دهه‌های اخیر، اقتصاد کشور‌های توسعه‌ یافته و در حال توسعه‌ی جهان دچار نوعی تغییر تدریجی شده است. در این سال‌ها منابع و دارایی‌های فیزیکی اهمیت استراتژیک خود را از دست داده‌اند و نقش دانش چه در عرصه‌ی تولید محصول و چه در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمت پر‌اهمیت‌تر از هر زمان دیگری شده است. امروزه دانش به عنوان محرک بهره‌وری و رشد اقتصادی شناخته می‌شود و همین امر موجب شده تا نقش اطلاعات، فناوری و یادگیری در عملکرد اقتصادی در کانون توجهات قرار گیرد. به واسطه‌ی همین تغییرات بنیادین، تأسیس و فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌محور و تولید و عرضه‌ی محصولات مبتنی بر دانش و فناوری‌های پیشرفته رشد قابل توجهی یافته است. یکی از ابعاد مهم فعالیت تولید‌کنندگان این نوع محصولات، حضور در بازار‌های بین‌المللی است. سال‌هاست کشور‌های توسعه یافته‌ی جهان صادرات محصولات دانش‌بنیان را به عنوان یک رویکرد مؤثر در زمینه‌ی توسعه‌ی اقتصادی مورد توجه قرار داده‌اند. با این وجود، توجه به چنین رویکردی در عرصه‌ی اقتصادی در کشور ایران سابقه‌ی زیادی نداشته و بررسی اطلاعات و آمار‌های موجود، نتایج متناقضی را در زمینه‌ی عملکرد کشور در این حوزه نشان می‌دهد. پژوهش حاضر ضمن بررسی عملکرد کشور در زمینه‌‌ی صادرات دانش‌‌بنیان و برخی از چالش‌هایی که فعالان این عرصه با آن مواجه‌اند، به تبیین راهکار‌های بهبود‌دهنده با تمرکز بر عوامل مؤثر بر عملکرد صادرکنندگان محصولات دانش‌‌بنیان در بازار‌های صادراتی پرداخته و پیشنهاد‌های کاربردی و پژوهشی در این زمینه ارائه می‌‌دهد. UR - http://rimag.ir/fa/Article/20464 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/20464 TY _ JOURId - 20464