TI - برسی تاثیر فناوری واقعیت افزوده بر الهام بخشی روان‌شناختی و رفتاری مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی JO - فصلنامه رشد فناوری JA - جهاد دانشگاهی -مرکز رشد رویش LA - fa SN - 1735-5486 AU - یزدان شیرمحمدی AU - مهرشاد فخاری نیا AD - دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران AD - دانشگاه پبام نور Y1 - 1401 PY - 1401 VL - 71 IS - 1 SP - 21 EP - 32 KW - واقعیت افزوده؛ الهام بخشی رفتاری؛ نوستالژی خرید؛ کیفیت افزودنی DO - 10.52547/jstpi.21025.18.71.21 N2 - با پیشرفت تکنولوژی در قرن حاضر و افزایش روز افزون فروشگاه‌های اینترنتی این سوال ذهن فروشندگان و بازاریابان را به خود مشغول می‌کند که در این فضای رقابتی چگونه و با استفاده از چه فناوری می توان مصرف کنندگان کالا و محصولات را بیشتر تحت تأثیر قرار داد. یکی از این فناوری‌های جدید که قابلیت الهام بخشی در رفتار مشتریان را دارد واقعیت افزوده است. واقعیت افزوده اطلاعات مجازی را در درک کاربر از دنیای واقعی پوشش داده و ادغام می‌کند. با توجه به چشم‌انداز رو به رشد فناوری واقعیت افزوده در عرصه جهانی شرکت ها به طور فزاینده‌ای به استفاده از واقعیت افزوده در تبلیغات خود علاقه‌مند شده‌اند. این پژوهش دانش بیشتری در رابطه با پتانسیل‌های نهفته فناوری واقعیت افزوده در بازاریابی ایجاد می‌کند. در این زمینه استدلال ما این‌گونه است که استفاده از فناوری واقعیت افزوده در اپلیکیشن فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند منجر به الهام بخشی روان‌شناختی و رفتاری مشتریان برای خرید محصولات شود. جامعه آماری این تحقیق کاربران فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در اداره شهرداری منطقه چهار کرج با حجم نمونه ۱۷6 نفر انتخاب و با پرسش‌نامه که روایی و پایایی آن تأیید شده مورد سنجش قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS 24و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smartاستفاده‌ شده است. یافته‌ها حاکی از اثر مثبت و معنا‌دار نقش این فناوری بر الهام بخشی روان‌شناختی و رفتاری مشتریان دارد. UR - http://rimag.ir/fa/Article/21025 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/21025 TY _ JOURId - 21025