معرفي نشريه
علمی ترویجی
معرفی فصلنامه تخصصي «رشد فناوري»
فصلنامه تخصصي رشد فناوري در راستاي توسعه مفاهيم كسب و كارهاي دانش بنيان و مدلهاي عملياتي مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري از زمستان سال 1383 تا كنون توسط مرکز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (رويش) منتشر گرديده است. اين فصلنامه داراي مجوز علمي - ترويجي از كميسيون نظارت بر نشريات وزارت علوم تحقيقات و فناوري و دارای پروانه انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
اهداف
- ترويج و آموزش مباني نظري و عملي در حوزه مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري
- فراهم آوردن زمينه انعكاس تجارب و ديدگاههاي انديشمندان و خبرگان حوزه فناوري
- انعكاس اخبار / اطلاع رساني در خصوص فعاليتهاي صورت گرفته در سطح ملي و بينالمللي در حوزههاي مرتبط با پاركها و مراكز رشد فناوري
- ايجاد زمينه هم انديشي و تبادل افكار ميان صاحبنظران و خبرگان حوزه علم و فناوري
مخاطبين
- مديران و كاركنان مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري
- مديران و كاركنان واحدهاي فناور مستقر در مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري
- كارشناسان ،مسئولين و تصميم سازان حوزه فناوري
مقالات این فصلنامه توسط دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی رشته های مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر دانشگاهها تدوین میشوند و از طریق سامانه الکترونیکی و با پرداخت هزینه داوری مقالات خود را ارسال می نمایند.
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - واکاوی عوامل مؤثر بر موفقیت استارتاپها با استفاده از رویکرد فراترکیب
مریم درویشی پروانه علاسوند بختیارپورشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402استارتآپ یک کسبوکار نوپا است که راهحلی نوین را بـراي یـک مسأله ارائـه میکند؛ کسب و کارهاي نوپا بخش جداییناپذیر فرایند تحول و دگرگونی در بازار رو به گسترش دنیاي امروز هستند. درحالیکه تضمینی براي موفقیت این کسبوکار از طریق راهحل ارائهشده وجود ندارد. بسیاري استارت چکیده کاملاستارتآپ یک کسبوکار نوپا است که راهحلی نوین را بـراي یـک مسأله ارائـه میکند؛ کسب و کارهاي نوپا بخش جداییناپذیر فرایند تحول و دگرگونی در بازار رو به گسترش دنیاي امروز هستند. درحالیکه تضمینی براي موفقیت این کسبوکار از طریق راهحل ارائهشده وجود ندارد. بسیاري استارتآپ را فرهنگ نوینی براي اندیشههای نـو و خلاقیت بر فـراز ایدههای موجود میدانند که هدف از آن برطرفکردن مشکلات موجـود در نقـاط کلیـدي است. هدف از انجام این پژوهش فراهمآوردن یک مدل اطلاعاتی جامع، فراگیر و تلفیقی، از عوامل موفقیت استارتآپها است. بدین منظور با بهکارگیری رویکرد فراترکیب در این پژوهش، به تجزیهوتحلیل نتایج و یافتههای محققان قبلی پرداخته و با بررسیهای جامع صورت گرفته پیرامون عوامل موفقیت استارتاپها در پایگاههای علمی معتبر داخلی و خارجی، تعداد 52 مقاله در این خصوص شناسایی شدند. نتیجه پژوهش، عوامل موفقیت استارتآپها در 6 مقوله اصلی و 17مؤلفه طبقهبندی شدند. مقولههای اصلی عبارتند از: راهبرد و سیاستگذاری (مدیریت مدل بوم کسب و کار، هدفگذاریها و برنامهها، چشمانداز و راهبردها)، نوآوری و کارآفرینی (اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی، ظرفیت پویای کارآفرینانه، فرهنگ نوآوری و کارآفرینی)، مدیریت خدمات و محصولات (بازاریابی و فروش، رضایت مشتری، کیفیت و کمیت تولیدات، نحوه تولید)، منابع (منابع مالی، منابع انسانی)، فناوری و دانش (مدیریت دانش، زیرساختهای فناورانه) و زیرساختهای فناورانه (نقش دولت و نهادهای مربوطه، نقش نهادهای مالی و سرمایهگذاری، محیط بینالمللی) بوده که هرکدام از ابعاد نیز با مؤلفههای شناساییشده تشریح گردیدند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - شناسايي و اولويتبندي توسعه كارآفريني در صنعت ورزش با استفاده از تكنيك OPA
علی الوندی مریم رحمتی سید عماد حسینیشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402كارآفريني ورزشی، يكي از انواع كارآفريني است که تأثیرات اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم زیادی در جامعه دارد. در چندسال گذشته، دنیای ورزش شاهد تغییر سیاستهای اقتصادی ورزشی بوده است که این نکته نیاز صنعت ورزش به کاهش وابستگی به بودجه دولت را برجستهتر کرده است. در همین راستا، چکیده کاملكارآفريني ورزشی، يكي از انواع كارآفريني است که تأثیرات اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم زیادی در جامعه دارد. در چندسال گذشته، دنیای ورزش شاهد تغییر سیاستهای اقتصادی ورزشی بوده است که این نکته نیاز صنعت ورزش به کاهش وابستگی به بودجه دولت را برجستهتر کرده است. در همین راستا، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعه کارآفرینی ورزشی در باشگاههای حرفهای لیگ برتر فوتبال صورت پذیرفته است. این مطالعه یک پژوهش آمیخته اکتشافی است که در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و برمبنای مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان، پیشرانهای توسعهی کارآفرینی ورزشی شامل 40 مضمون پایه، 10 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر شناسایی گردید؛ سپس در بخش کمی به منظور اولویتبندی مؤلفههای کارافرینی ورزشی از تکنیک OPA و نرم افزار لینگو استفاده گردید. بر این اساس مؤلفههای تبلیغات از طریق رسانه، فروش اینترنتی، استادیوم خصوصی، احداث مجتمع ورزشی، پرورش استعداد و تیمهای پایه، احداث مجتمع غیرورزشی، هوادارن، اعطای نمایندگی، تهیه مستندهای ورزشی و پیشکسوتان" به ترتیب رتبههای یک تا ده را به خود اختصاص دادند. یافتههای این مطالعه میتواند با فراهم نمودن زمینه توسعهی کارآفرینی در بین باشگاههای لیگ برتر حرفهای فوتبال، علاوه بر ارائه راهحلهای متنوع جهت ایجاد کارآفرینی، به مدیران باشگاههای لیگ برتر حرفهای فوتبال ایران برای حل مشکلات اقتصادی باشگاهها نیز کمک نماید. کلمات کلیدی: پیشرانهای توسعهی کارآفرینی، کارآفرینی ورزشی، تحلیل مضمون، فوتبال، OPA. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - كاربرد بازيابي هوشمند اطلاعات در جستجوي پتنت
حبیب الله اصغری آزاده شاکریشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402در ارزیابی درخواست ثبت اختراع، جستجو در فهرست اطلاعات قبلی نقشی بسیار مهم و حائز اهمیت دارد. عموما این جستجو توسط افراد خبره انجام می شود و فرآیندی بسیار زمان بر است. جستجو از طریق روشهای مختلف بازیابی هوشمند اطلاعات می تواند نقش موثری در فرآیند بازیابی اطلاعات همسان ای چکیده کاملدر ارزیابی درخواست ثبت اختراع، جستجو در فهرست اطلاعات قبلی نقشی بسیار مهم و حائز اهمیت دارد. عموما این جستجو توسط افراد خبره انجام می شود و فرآیندی بسیار زمان بر است. جستجو از طریق روشهای مختلف بازیابی هوشمند اطلاعات می تواند نقش موثری در فرآیند بازیابی اطلاعات همسان ایفا نماید. یکی از مهمترین مسائل مرتبط با بازیابی اسناد پتنت، ایجاد یک عبارت پرس و جوی کارآمد به منظور جستجو می باشد. از جمله شیوه های ساخت عبارت پرس و جو می توان به تولید خودکار پرس و جو از تقاضانامه ثبت پتنت اشاره نمود. همچنین در روشهای دیگر، از تمامی متن سند پتنت به عنوان پرس و جو جهت اجرای جستجو استفاده می شود. نکته حائز اهمیت آن است که غالبا به دلیل نحوه خاص نگارش اسناد پتنت و ایجاد ابهامات معنایی، گسترش عبارت پرس و جو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله مجموعه تحقیقات انجام شده در خصوص بازیابی اسناد پتنت با کمک الگوریتمهای بازیابی هوشمند اطلاعات در هر دو زمینه بازیابی تک زبانی و بین زبانی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین معیارهای ارزیابی کیفیت بازیابی و شیوه مرتب سازی اسناد بررسی می گردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - جایگاه حقوق مالکیت فکری در حمایت و توسعه فنآوری نانو
احسان کلانتری میبدیشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402مالکيت فکري حقوقي است که به صاحب آن اختيار انتفاع انحصاري از فعاليت و فکر و ابتکار انسان را مي دهد که خود به شاخه هاي گوناگون چون حقوق مالکيت ادبي و هنري و مالکيت صنعتي تقسيم مي شود. در مقايسه با ساير کالاها و محصولات، محصول هوش انساني داراي چهار خصيصه است: اول اينکه نت چکیده کاملمالکيت فکري حقوقي است که به صاحب آن اختيار انتفاع انحصاري از فعاليت و فکر و ابتکار انسان را مي دهد که خود به شاخه هاي گوناگون چون حقوق مالکيت ادبي و هنري و مالکيت صنعتي تقسيم مي شود. در مقايسه با ساير کالاها و محصولات، محصول هوش انساني داراي چهار خصيصه است: اول اينکه نتيجه مستقيم کار فکر انسان است؛ دوم آن که اين محصول در طبقه اطلاعات مي گنجد؛ سوم آن که اين محصول هوشمند در اثر مصرف از بين نمي رود؛ چهارم آن که به راحتي عرضه شده و قابليت تکثير دارد. ويژگي هاي مزبور باعث مي گردد که صاحب چنين محصولي نتواند استفاده از آن را تحت کنترل خود نگه داشته و به راحتي از دست مي رود. در واقع ارزش اقتصادي يک آفرينش فکري به دليل نادر بودن و کميابي آن است که در صورت عدم حمايت و دستيابي تعدادي افراد به آن و بهره برداري و استعمال آن، ارزش ياد شده از ميان رفته و يا حداقل کاهش خواهد يافت. در ايران قوانين متعددي راجع به حمايت از آثار فکري به تصويب رسيده که در مقايسه با قوانين جهاني بسيار ناقص و ابتدايي بوده و به اصلاح و تکميل نياز دارند. فناوري نانو مسائل قانوني جديدي را در زمينهحقوق و مالکيت فکري ايجاد نموده است. شايد بتوان برخي از اين مسائل را با قوانين موجود و يا با کنترل و تعديل قلمرو نانو حل و فصل نمود ولي ممکن است براي کنترل قلمرو نانو نياز به وضع قوانين جديدي داشته باشيم. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - واکاوی عوامل موفقیت شتابدهندههای استارتاپی حوزه دیجیتال در دوران پساکرونا
مهدی حسین پور فاطمه کاظمی اسکری میثم علیخانیشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402هدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل موفقیت شتابدهندههای استارتاپی حوزه دیجیتال در دوران پساکرونا میباشد. این پژوهش ازنظر هدف، در حوزه پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و ازآنجاکه به توصیف متغیرها و روابط بین آنها، شناخت وضعیت موجود و درنهایت ارائه الگو میپردازد، ازلحاظ روش تو چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل موفقیت شتابدهندههای استارتاپی حوزه دیجیتال در دوران پساکرونا میباشد. این پژوهش ازنظر هدف، در حوزه پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و ازآنجاکه به توصیف متغیرها و روابط بین آنها، شناخت وضعیت موجود و درنهایت ارائه الگو میپردازد، ازلحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان مرتبط با شتابدهندههای استارتاپی حوزه دیجیتال در دوران پساکرونا میباشند که بهمنظور رسیدن به اشباع نظری تعداد 25 نفر با روش گلوله برفی عنوان نمونه انتخاب شدند و اطلاعات موردنیاز جمعآوری گردید. برای تجزیهوتحلیل داده-های کیفی و استخراج عوامل تأثیرگذار بر موفقیت شتابدهندههای استارتاپی حوزه دیجیتال و عوامل تأثیرپذیر از آن، از روش تحلیل مضمون (تحلیل تم) استفاده شد. برای شناسایی روابط بین متغیرها، از مدلسازی ساختاری- تفسیری استفادهشده است. یافتههای پژوهش شامل تشریح الگوی موفقیت شتابدهندههای استارتاپ های حوزه دیجیتال و تحلیل نتایج نفوذ همبستگی است. با بررسی نتایج بهدستآمده از نوزده عامل اصلی چابکی شناساییشده مشخص شد که انعطافپذیری ساختار سازمانی و تحلیل دادهها، داراي بیشترین قدرت نفوذ و توانایی پاسخ به مسائل محیطی و توانایی تغییر اهداف کسبوکار، داراي بیشترین وابستگی میباشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تاثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان در صنعت فلز
جواد ناصری مصطفی مبلغیشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402پژوهش حاضر بر تأثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان ( بعد سرمایه گذاری و مالی ، مشتری ، فرآیند داخلی و یادگیری) در صنعت فلز می پردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است. از تعداد 230 مدیر ارشد در زمینه صنایع فلزی در استان آذربایجان شر چکیده کاملپژوهش حاضر بر تأثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان ( بعد سرمایه گذاری و مالی ، مشتری ، فرآیند داخلی و یادگیری) در صنعت فلز می پردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است. از تعداد 230 مدیر ارشد در زمینه صنایع فلزی در استان آذربایجان شرقی با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به حجم 144نفر به صورت تصادفی از این جامعه گرفته شده است. ابزار پژوهش ، پرسشنامه بوده و به منظور بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، دراعتبار محتوا با نظر خواهی ازخبرگان و در بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی متغییر های پژوهش استفاده شده است. همچنین آلفای کرونباخ برای کلیه سوالات پرسشنامه برابر902/0بدست آمده که پایایی بالای پرسشنامه را تایید می نماید. برای توزیع داده ها از آزمون کالموگروف اسمیرنوف استفاده گردید و نتایج نشان داد که همه عوامل در نمونه مورد بررسی از توزیع نرمال پیروی نموده است. برای تحلیل فرضیه ها از آزمون رگرسیون و با استفاده از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل و پردازش دادههای تحقیق استفاده گردیده است. براساس یافته های پژوهش شدت رقابت بر بعد مالی ، بعد مشتری ، بعد فرایندهای داخلی و بعد فرایندهای یادگیری سازمان تاثیردارد. نتایج جداول رگرسیونی نشان داد که شدت رقابت بر بعد مشتری سازمان بیشترین تأثیر را دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - مدلسازی استراتژیهای کاهش خطرات حسابداری ابری با رویکرد ساختاری-تفسیری
سکینه تجری علی خوزین مجید اشرفی جمادوردی گرگانلی دوجیشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402حسابداری ابری نه تنها خطرات خاصی را برای فرآیند حسابداری معرفی میکند، بلکه برخی از خطرات شناختهشده مرتبط با دیگر برنامههای کاربردی مبتنی بر ابر بارزتر هستند. با توجه به اهمیت زیاد استراتژیهای کاهش خطرات در پذیرش حسابداری ابری، هدف پژوهش حاضر بررسی استراتژیهای کاهش چکیده کاملحسابداری ابری نه تنها خطرات خاصی را برای فرآیند حسابداری معرفی میکند، بلکه برخی از خطرات شناختهشده مرتبط با دیگر برنامههای کاربردی مبتنی بر ابر بارزتر هستند. با توجه به اهمیت زیاد استراتژیهای کاهش خطرات در پذیرش حسابداری ابری، هدف پژوهش حاضر بررسی استراتژیهای کاهش خطرات حسابداری ابری در ایران با استفاده از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری است. روش شناسی پژوهش ترکیبی از روش کیفی و کمی است که برای جمعآوری مولفههای استراتژیهای کاهش خطرات حسابداری ابری از روش کیفی از طریق بررسی مبانی نظری و تئوریک و انجام تحلیل دلفی فازی با مشارکت 16 نفر از اعضای هیئت علمی رشته حسابداری به عنوان خبره انجام شده و در بخش کمی نیز از طریق تشکیل ماتریس خود تعاملی ساختاری به دنبال مدلسازی ساختاری- تفسیری است که در این بخش با مشارکت 12 اعضای هیئت علمی رشته حسابداری انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد اساسیترین استراتژیهای کاهش خطرات حسابداری ابری بر اساس اولویتبندی انجام شده تدوین طرح پذیرش است. همچنین در بالاترین سطح و کماثرترین استراتژیهای کاهش خطرات حسابداری ابری ارائه آموزش به موقع و کافی برای کارکنان است. استراتژی تدوین طرح پذیرش مهترین استراتژی کاهش خطرات حسابداری ابری است و باید بیشتر از سایر استراتژیها مورد توجه قرار گیرد. یافتههای پژوهش میتواند خلاء تحقیقاتی موجود در حوزه حسابدرای ابری را پوشش داده و برای مدیران در امر تصمیمگیری مفید باشد پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - ارزیابی شاخص های ریسک موثر بر رفتار خرید تلویزیونی مصرفکنندگان
باقر عسگرنژاد نوری ابراهیم ابراهیم زاده آرباطان الله یار بیگی فیروزیشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402خرید تلویزیونی شکلی از اشکال غیرفروشگاهی تجاری به شمار می رود که با وجود رشد قابلتوجه و چشم انداز خوش بینانه، جنبه های منفی مرتبط با آن بیشتر خود را نشان می دهد. مصرف کنندگان در مورد خرید یک محصول از فروشندگان "بی نام و نشان" بدون آزمایش فیزیکی محصولات، نگران هستند. بن چکیده کاملخرید تلویزیونی شکلی از اشکال غیرفروشگاهی تجاری به شمار می رود که با وجود رشد قابلتوجه و چشم انداز خوش بینانه، جنبه های منفی مرتبط با آن بیشتر خود را نشان می دهد. مصرف کنندگان در مورد خرید یک محصول از فروشندگان "بی نام و نشان" بدون آزمایش فیزیکی محصولات، نگران هستند. بنابراین چنین فرض می شود که افراد ممکن است درجه خاصی از ریسک را هنگام خرید یک محصول از طریق اینترنت، احساس کنند. بر این اساس پژوهش حاصر با هدف ارزیابی شاخص های ریسک موثر بر رفتار خرید تلویزیونی در کشور ایران می باشد که برای این منظور فضای نمونه ی 384 نفری که به استقلال مالی (بالای 18 سال) رسیده باشند و حداقل یک بار تجربه ی این نوع خرید را داشته باشند، انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه ی استاندارد به صورت اینترنتی استفاده شد و داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS و روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart Pls مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به ادبیات تحقیق، 6 نوع ریسک که می توانستند بر رفتار خرید تلویزیونی مصرف کنندگان تاثیر داشته باشند، شناسایی شدند و براساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که ریسک های مالی، عملکردی و زمان بر رفتار خرید تاثیر دارند. بر اساس نتایج به دست آمده می توان گفت که ادراک ریسک در خرید تلویزیونی، رفتار خرید مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهد و بالا بودن میزان این ریسک (ها) می تواند مانع خرید کالا از طریق این کانال شود، لذا فعالین حوزه ی خرید تلویزیونی بایستی در شناسایی، کاهش و کم رنگ تر کردن هرچه بیشتر ریسک های درک شده توسط مصرف کننده از طریق ایجاد اطمینان و اعتماد کوشا باشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - ارائه الگوی توسعه گردشگری پایدار با تأکید بر تجاریسازی فناوری در ایران
شیرین امیرحسینی سید محمدرضا حسینی روح اله سمیعیشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402در عصر حاضر بسیاری از برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه، از گردشگری بهعنوان رکن اصلی توسعه اقتصاد جوامع یاد میکنند و معتقدند روش اساسي توسعه گردشگری، دستیابي به توسعهپایدار است و توسعه گردشگری پایدار به مثابه نوعی صادرات نامرئی، باعث افزایش درآمدهای مالیاتی، صادرات چکیده کاملدر عصر حاضر بسیاری از برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه، از گردشگری بهعنوان رکن اصلی توسعه اقتصاد جوامع یاد میکنند و معتقدند روش اساسي توسعه گردشگری، دستیابي به توسعهپایدار است و توسعه گردشگری پایدار به مثابه نوعی صادرات نامرئی، باعث افزایش درآمدهای مالیاتی، صادرات و رشد اقتصادی کشورها خواهد شد، بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه گردشگری پایدار با تأکید بر تجاریسازی فناوری در ایران بود که به صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و براساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری پایدار با تأکید بر تجاریسازی فناوری براساس مصاحبه عمیق با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 35 مؤلفه در قالب 4 بعد (فناوری، اقتصادی، شناخت بازار، قوانین و دستورالعملها) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان دادند ابعاد اقتصادی، شناخت بازار و قوانین و دستورالعملها در سطح اول و بعد فناوری در سطح دوم قرار دارند و بعد اقتصادی در خوشه وابسته، ابعاد شناخت بازار و قوانین و دستورالعملها در خوشه پیوندی و بعد فناوری در خوشه مستقل قرار گرفتهاند. براساس نتایج تحقیق پیشنهاد میشود ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه مراکز گردشگری رسمی و غیررسمی ایران در برنامه هفتم توسعه دیده شوند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - بررسی تأثیر هوش استراتژیک بر رفتار کارآفرینانه و توسعه سازمانی در دانشگاه
نیما رنجی جفرودی علی پورفلاحشماره 77 , دوره 20 , زمستان 1402امروزه کارآفرینی دانشگاهی یک آرمان پیشرفته و جذاب برای آمورش عالی است.در دنیای رقابتی آینده،دانشگاه ها برای حفظ بقای خود راهی جز حرکت به سمت کارآفرینی دانشگاه ندارند.همچنین.توسعه سازمانی تلاش و فرایندی کاربردی ،نظام مند و مستمر در گستره سیستم است که میکوشد مبتنی بر علو چکیده کاملامروزه کارآفرینی دانشگاهی یک آرمان پیشرفته و جذاب برای آمورش عالی است.در دنیای رقابتی آینده،دانشگاه ها برای حفظ بقای خود راهی جز حرکت به سمت کارآفرینی دانشگاه ندارند.همچنین.توسعه سازمانی تلاش و فرایندی کاربردی ،نظام مند و مستمر در گستره سیستم است که میکوشد مبتنی بر علوم رفتاری و با بهره گیری از راهبردها و فنون آن ،تغییرات شناختی ،فرهنگی و ساختاری-فرایندی سازمان(دانشگاه) را به گونه ای ایجاد و هدایت نماید که منجر به تواناسازی سازمان(دانشگاه ) برای جهت گیری راهبردی کارامد،مشکل گشایی خلاق و خودنوسازی اثربخش متناسب با تغییرات و اقتضائات حال و آینده محیط در راستای تضمین و بهبود اثربخشی و سلامت سازمانی(دانشگاه)گردد. در این تحقیق به بررسی تأثیر هوش استراتژیک بر رفتار کارآفرینانه و توسعه سازمانی دانشگاه پرداخته شده است. این تحقیق براساس نوع هدف کاربردی است. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران دانشگاهی در استان گیلان بوده و از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 204 نفر به دست آمد. نتایج حاصل نشان میدهند که از 10 فرضیه ارائه شده تحقیق 6 فرضیه مورد تایید قرار گرفت. هوش استراتژیک و توسعه سازمانی بر توسعه سازمانی دانشگاههای آزاد اسلامی در استان گیلان تاثیر معناداری دارد. جنسیت، سن ، تجارب آموزشی و سطوح آموزشی رابطه بین هوش استراتژیک و توسعه سازمانی دانشگاه های آزاد اسلامی در استان گیلان را تعدیل میکنند. اما جنسیت، سن ، تجارب آموزشی و سطوح آموزشی رابطه بین هوش استراتژیک و رفتار کارآفرینانه دانشگاه های آزاد اسلامی در استان گیلان را تعدیل نمیکنند. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - مديريت دانش، فرهنگ و آموزش عالی
محمد علی نعمتیشماره 7 , دوره 2 , تابستان 1385امروزه اغلب صاحب نظران آموزش عالی معتقدند که دانشگاه ها به عنوان اصلی ترين نهاد اشاعه دهنده فرايند ياددهی- يادگيری در جامعه، به منظور مقابله با چالش های هزاره جديد، ناگزير از انتقال و دگرديسی به جوامع يادگيری، ايجاد فرهنگ تسهيم دانش و بهره گيری از استراتژی کارآمد مديريت چکیده کاملامروزه اغلب صاحب نظران آموزش عالی معتقدند که دانشگاه ها به عنوان اصلی ترين نهاد اشاعه دهنده فرايند ياددهی- يادگيری در جامعه، به منظور مقابله با چالش های هزاره جديد، ناگزير از انتقال و دگرديسی به جوامع يادگيری، ايجاد فرهنگ تسهيم دانش و بهره گيری از استراتژی کارآمد مديريت دانش هستند. بزرگترين چالش فراروی مديريت دانش در آموزش عالی، يک مسئله فنی نيست، بلکه چالش اصلی مسئله فرهنگ است. فرهنگ سازمانی، نقش بارزی در توليد و تسهيم دانش و تسهيل فرآيند اجرای مديريت دانش در دانشگاه ايفا می نمايد. در مقاله حاضر ابتدا تلاش شده است، تعاريف، کارکردها، فرآيندها و انواع دانش و اهميت روز افزون ايجاد، گسترش و مديريت اين دارايي ارزشمند در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی آشكار گرديده، سپس به مفهوم سازمان يادگيرنده به مثابه مطلوبترين محيط، بمنظور اجرای اثربخش استراتژی مديريت دانش و وجوه تمايز آن با يادگيری سازمانی پرداخته شود. پس از آن ضرورت ايجاد فرهنگ تسهيم دانش در جوامع کوچک يادگيری و تعاملات آزاد علمی ميان دانشجويان با يکديگر و با اعضاء هيئت علمی مورد مداقه قرار گيرد و در پايان عناصر ايفا كننده نقش در فرايند اجرای مديريت دانش از جمله فناوري اطلاعات، منابع انساني و فنون مديريت دانش و تعامل ميان آنان بررسی گردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بازاریابی در شرکت های فناور کوچک و متوسط نوپا
شماره 43 , دوره 11 , تابستان 1394كسب و كارهاي كوچك و متوسط، نقش محوري در توسعه اقتصادي كشورها دارند و حدود 80% رشد اقتصادي جهان را شامل مي شوند. با اين وجود درصد بالايي از بنگاه هاي كوچك در سال هاي اوليه تأسيس با شكست مواجه مي شوند. در اين ميان در حوزه فناوري هاي برتر به دليل وابستگي زياد به فناوري در چکیده کاملكسب و كارهاي كوچك و متوسط، نقش محوري در توسعه اقتصادي كشورها دارند و حدود 80% رشد اقتصادي جهان را شامل مي شوند. با اين وجود درصد بالايي از بنگاه هاي كوچك در سال هاي اوليه تأسيس با شكست مواجه مي شوند. در اين ميان در حوزه فناوري هاي برتر به دليل وابستگي زياد به فناوري در حال تغيير و هم چنين نياز به سرمايه اوليه بالا، بنگاه ها با وضعيت دشوارتري روبه رو هستند. ضعف دانش و مهارت هاي بازاریابی یکی از دو علت اصلی شکست این شرکت ها شناسایی شده است. این پژوهش با هدف شناسایی چالش هاي بازاریابی شرکت هاي کوچک و متوسط فناوري محور با بهره گیری از مطالعات پیشین انجام گرفته است تا به مدیران این شرکت ها یادآوری کند تنها موفقیت حاصل از یک فناوری ناب متضمن موفقیت یک شرکت نخواهد بود و بازاریابی به عنوان یکی از عناصر اصلی و مولفه های مهم موفقیت شرکت های کوچک و متوسط فناوری محور می بایست در اولویت های فعالیت آن ها قرار گیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - بررسی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکتهای دانشبنیان
مهديه تاري محمود مرادی مصطفی ابراهیم پور ازبریشماره 45 , دوره 12 , زمستان 1394امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوريهاي برتر، شرکتهای کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا میکنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف چکیده کاملامروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوريهاي برتر، شرکتهای کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا میکنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت این شرکتها با استفاده از یک مطالعه کیفی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی است. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کیفی تحلیل تم صورت گرفته است. خبرگان مورد مصاحبه در تحقیق حاضر 20 نفر از مدیران عامل شرکتهای موفق و برتر دانشگاهی و دانشبنیان مستقر در شهرک علم و تحقیقات اصفهان (شیخبهایی) در 3سال اخیر هستند. مرور ادبیات، پژوهشهای انجام گرفته و نتایج مصاحبهها نشاندهنده 3تم اصلی است که عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکتهای دانشبنیان را در 3 سطح فردی، سازمانی و محیطی طبقهبندی میکند. براساس نتایج بررسی به نظر میرسد دولت و شرایط محیطی نقش مهمتری در ایجاد زمینهای مناسب برای رشد و موفقیت این شرکتها ایفا میکنند و با توجه به مصاحبههای صورت گرفته، از دید خبرگان این عامل نقش اصلی در موفقیت و دوام شرکتهای زایشی و دانشبنیان دارد. در پایان مقاله براساس یافتهها، ضمن اشاره به برخی کاستیهای موجود در زمینه فعالیت این شرکتها و اهم تأکیدات خبرگان امر، برخی ملاحظات لازم جهت تقویت عوامل مؤثر نیز ارائه شده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - رشد فناوری، تغییر یادگیری
حامد عباسی کسانی غلامرضا شمس مورکانیشماره 54 , دوره 14 , بهار 1397ظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات دريچهي جديدي را فراروي انسان گشوده و بر جنبههاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي او تأثير گذاشته است. انسان سعي کرده است با افزايش دانش خود در اين زمينه از آن به شکلهای گوناگون استفاده کند که از جمله آنها در آموزش و یادگیری است. پیشرفت فناور چکیده کاملظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات دريچهي جديدي را فراروي انسان گشوده و بر جنبههاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي او تأثير گذاشته است. انسان سعي کرده است با افزايش دانش خود در اين زمينه از آن به شکلهای گوناگون استفاده کند که از جمله آنها در آموزش و یادگیری است. پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نقش بسیار مهمی در نحوه آموزش و یادگیری داشته است. ظهور فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی موجب شده است که آموزش و یادگیری از حالت سنتی (چهره به چهره) خود فاصله گرفته و به سمت شیوههای نوین برود. در واقع نحوه آموزش و یادگیری انسانها متفاوت شده است و دلیل این امر را در تغییرات و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوان جست. هدف از این پژوهش، بررسی تغییرات یادگیری در اثر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد. این پژوهش یک پژوهش مروری میباشد و از روش کتابخانهای و مطالعه عمیق ادبیات موجود در مقالات و کتب مرتبط داخلی و خارجی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، انواع یادگیری، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری، یادگیری چهره به چهره، یادگیری از راه دور، یادگیری مکاتبهای، یادگیری الکترونیکی، یادگیری سیار، و یادگیری ترکیبی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پژوهش نشان میدهد که هر چه از گذشته فاصله گرفته میشود و در مسیر آینده گام برداشته میشود، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری بیشتر شده و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب شده است که افراد به سمت یادگیری از راه دور، مادامالعمر، شخصیسازی شده، شبکهای، فارغ از زمان و مکان، و ... حرکت کنند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - مروری بر ادبیات اقتصاد دانشبنیان: از شکلگیری تا عمل؛ مطالعه موردی: بررسی وضعیت اقتصاد دانشبنیان در ایران
عبداله علم خواه مهدی صادقی شاهدانیشماره 44 , دوره 11 , پاییز 1394نظریهپردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیشبینی کردهاند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی بهشمار میآید. بهبیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانشبنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانشبنیان اقتصادی است که براساس تولید، چکیده کاملنظریهپردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیشبینی کردهاند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی بهشمار میآید. بهبیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانشبنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانشبنیان اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایهگذاری در دانش و صنایع دانشپایه مورد توجه خاص قرار میگیرند. بهدلیل جایگاه اقتصاد دانشبنیان، تأکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه سیاستگذاران به تحقق آن در اسناد بالادستی، مقاله حاضر به مرور ادبیات اقتصاد دانشبنیان پرداخته است. مقاله که به روش تحلیلی و توصیفی مبتنی بر اسناد تهیه شده است، به مباحثی مانند اقتصاد دانشبنیان در سیر اندیشههای اقتصادی، پیدایش نظریه اقتصاد دانشبنیان، تعاریف، ویژگیها، مزایا، ارکان، شاخصهای اندازهگیری، سیاستها و وضعیت اقتصاد دانشبنیان در ایران براساس شاخص بانک جهانی پرداخته و در پایان، جمعبندی ارائه شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد تحقق اقتصاد دانشبنیان نیازمند نیروی کار آموزشدیده و متخصص، سیاستهای حمایتی دولت، اصلاح فرهنگ جامعه، سیستم کارای نوآوری و ابداعات، بومیکردن دانش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رژیم نهادی و محرک اقتصادی، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و ... میباشد. همچنین گزارش بانک جهانی در سال 2005 نشان میدهد، یک عدم توازن بسیار بالا بین متغیرهای شاخص بانک جهانی وجود دارد. با تلاش دولت این عدم توازن در سال 2007 کمی کاهشیافته و طبق آخرین گزارش بانک جهانی در سال 2012، ایران با میانگین 91/3 از بین 146 کشور جایگاه 94 را از لحاظ اقتصاد دانشبنیان کسب کرده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - شناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی
سعيد صفري رضا عباسي مژگان سلطاني عليآبادشماره 46 , دوره 12 , بهار 1395امروزه کارآفرینی سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه قلمداد میشود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان میشود. تا جاییکه بسیاری از سازمانها، کارآفرینی سازمانی را بهعنوان چکیده کاملامروزه کارآفرینی سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه قلمداد میشود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان میشود. تا جاییکه بسیاری از سازمانها، کارآفرینی سازمانی را بهعنوان یکی از رویکردهای راهبردی خود برای دستیابی به عملکرد بالا و موفقیتهای چشمگیر، انتخاب میکنند. اما انتخاب این رویکرد، زمانی برای سازمان اثربخش خواهد بود که بتوان نتایج آن را ارزیابی کرده و با مدیریت صحیح، هدفهای سازمانی را تأمین نماید. بنابراین در اختیار داشتن شاخصهای مناسبی که بتوان بهوسیله آنها، وضعیت کارآفرینی سازمانی را در سازمانها ارزیابی نمود از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی را شناسایی نماید. به این منظور ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی استخراجشده و با الگوگیری از چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQM در 9 معیار، دستهبندی شدند. سپس شاخصهای استخراجشده پالایششده و پس از حذف شاخصهای تکراری، 63 شاخص باقی مانده در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان قرارگرفته و در نهایت با تحلیل دادههای بهدست آمده، شاخصهای مناسب و مهم ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی شناسایی شدند. نتایج پژوهش، 29 شاخص در 9 دسته معیار رهبری، راهبرد، کارکنان، شراکتها و منابع، فرآیندها، محصولات و خدمات، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی را بهعنوان شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی ارائه نموده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - تأثیر دوسوتوانی نوآوری بر دانش صادراتی و عملکرد محصولات جدید در بازارهای صادراتی
مصطفی ابراهیم پور ازبری میلاد هوشمند چایجانی محسن اکبریشماره 42 , دوره 11 , بهار 1394صادرات یکی از فعالیتهای مهم اقتصادی تأثیرگذار بر موفقیت شرکتهای مختلف است، که مرکز توجه بسیاری از محققان و استراتژیستها بوده است. این میزان توجه به واسطه سهولت استفاده از این راهبرد برای ورود به عرصه رقابت بینالمللی و همچنین به سبب ویژگیهای سودمندی که صادرات در تو چکیده کاملصادرات یکی از فعالیتهای مهم اقتصادی تأثیرگذار بر موفقیت شرکتهای مختلف است، که مرکز توجه بسیاری از محققان و استراتژیستها بوده است. این میزان توجه به واسطه سهولت استفاده از این راهبرد برای ورود به عرصه رقابت بینالمللی و همچنین به سبب ویژگیهای سودمندی که صادرات در توسعه و پیشرفت شرکتها دارد، بسیار حائز اهمیت است. از اینرو همواره شرکتها به دنبال کسب اطلاعات و ترویج دانش صادراتی در زیر مجموعههای مختلف خود بودهاند تا بتوانند عملکرد موفق خود را در زمینه صادرات تضمین نمایند. از جمله رویکردهایی که میتواند در ایجاد دانش صادراتی مؤثر باشد، دوسوتوانی در سازمان است. دوسوتوانی با ایجاد دو قابلیت کلیدی (اکتشاف و بهرهبرداری) در شرکتهای صادراتی، موجبات استفاده اثربخش و کارا از دانش بازار صادراتی را فراهم کرده و بدین ترتیب زمینهساز توسعه نوآوری در محصولات شرکت میباشد. در واقع دوسوتوانی با توانمند کردن سازمانها، به آنها در تولید محصولات جدید مناسب برای محیط رقابتی بینالمللی کمک مینماید. لذا مقاله حاضر با ارئه مدلی نظری براساس پیشینه پژوهش و با تأکید بر استفاده از اطلاعات و دانش صادراتی در عرصه بینالمللی، نقش دوسوتوانی را در ایجاد دانش صادراتی مؤثر بهمنظور رقابت کارآمدتر و توسعه و تولید محصولات جدید مورد بررسی قرار داده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - ارائه مدل مفهومی چابکی استراتژیک در سازمانهای پژوهش و فناوری
رضا بندريانشماره 46 , دوره 12 , بهار 1395مديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامعتری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونهاي باشند كه سازمانهای پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیشکنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمانهای پ چکیده کاملمديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامعتری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونهاي باشند كه سازمانهای پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیشکنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمانهای پژوهش و فناوری با توسعه ويژگي پیشکنشی در خود ميتوانند به توانايي ويژهاي تحت عنوان «چابكي راهبردي» دست يابند. چابكي راهبردي به معناي توانايي اصلاح، نوسازي و بازآفريني سازمان، مدلهاي كسب و كار و راهبردهايش در راستاي تطابق با تغييرات محيطي است. در اين مقاله بهمنظور توسعه يك چهارچوب جامع و فراگير براي رسيدن به چابكی راهبردي در سازمانهاي پژوهش و فناوری، ابتدا كليه تحقيقات انجامشده در زمينه چابكي راهبردي در چند سال اخیر بررسي و پس از تطابق و تعديل آنها با ماهیت، ویژگیها و الزامات سازمانهای پژوهش و فناوری، در نهايت هفت بعد (عامل كليدي) و سيويك شاخص برای چابكي راهبردي در سازمانهای پژوهش و فناوری استخراج و تعریف گردید. اين هفت عامل كليدي؛ حساسيت راهبردي، چشمانداز واضح و روشن، انتخاب اهداف دانشی فناورانه راهبردي، شناسايي توانمندیهای كليدي، تصاحب و بهرهبرداری، نوآوري فناورانه مستمر و پیشکنشی بودن ميباشند. مدل ارائه شده بهطور توام با رويكرد درون و برون سازماني بوده و مبنايي براي سنجش چابكي راهبردي در سازمانهای پژوهش و فناوری فراهم میآورد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکتهای دانش بنیان
نجف الهیاری فرد رسول عباسیشماره 29 , دوره 8 , زمستان 1390اقتصاد دانشبنيان اقتصاد نوینی است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش، منبع اصلي رشد و ايجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانشبنیان شرکتهای دانشبنیان هستند. شركتها و مؤسسات دانشبنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور همافزايي علم و ثروت، توسعه اقت چکیده کاملاقتصاد دانشبنيان اقتصاد نوینی است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش، منبع اصلي رشد و ايجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانشبنیان شرکتهای دانشبنیان هستند. شركتها و مؤسسات دانشبنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور همافزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاريسازي1 نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوريهاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرمافزارهاي مربوط تشكيل ميشود. شرکتهای دانشبنیان را میتوان به دو دسته خرد (شرکتهای رایج محصولمحور) و کلان (هلدینگ یا مادر تخصصی) تقسیم کرد. شرکتهای دانشبنیان خرد دارای قابلیتهای مهمی چون ایجاد اشتغال، رقابت مثبت، زایش و توسعه هستند و متناسب با اقتصادهای در حال رشد میباشند. ساختار سازمانی شرکتها اهمیت فراوانی در ایفای نقش بهینه آنها دارند. ماهیت و نوع فعالیت سازمانها و شرکتها در تعیین ساختار سازمانی آنها تعیین کننده میباشند. در این مطالعه ساختارهای سازمانی مختلف شامل وظیفهای، محصول محور، منطقهای، ماتریسی، پیوندی، افقی، شبکهای، مشارکتی، ستارهای، شبدری و مجازی بررسی شد و الگوی مناسب برای شرکتهای دانشبنیان تعیین گردید. بر اساس نتایج و دیدگاه محققان این مطالعه به نظر میرسد ساختار و الگوی سازمانی تلفیقی "افقی تیمی، شبکهای و مجازی" برای شرکتهای دانشبنیان مفید و مؤثر میباشد و میتواند موجب افزایش بهرهوری آنها باشد، لذا به عنوان الگویی مناسب برای ساختار سازمانی شرکتهای دانشبنیان خرد پیشنهاد میشود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - تبیین دوسوتوانی سازمانی بهعنوان مفهومی نوین در مدیریت سازمانهای دانشبنیان
محمود مرادی مصطفی ابراهیم پور ازبری یعقوب ممبینیشماره 40 , دوره 10 , پاییز 1393دوسوتوانی سازمانی به عنوان یک سازه جدید مدیریتی در سالهای اخیر مطرح شده است. این مفهوم در حال ورود به حوزههای فناوري، نوآوری، کارآفرینی، رفتار سازمانی، طراحی سازمانی و راهبرد میباشد. دوسوتوانی برای کسب مزیت رقابتی پایدار، عملکرد و بقای شرکتهای دانشبنیان مورد بحث چکیده کاملدوسوتوانی سازمانی به عنوان یک سازه جدید مدیریتی در سالهای اخیر مطرح شده است. این مفهوم در حال ورود به حوزههای فناوري، نوآوری، کارآفرینی، رفتار سازمانی، طراحی سازمانی و راهبرد میباشد. دوسوتوانی برای کسب مزیت رقابتی پایدار، عملکرد و بقای شرکتهای دانشبنیان مورد بحث بوده و بهوسیله تلاش سازمانها در بهرهبرداری و اکتشاف از فرصتهای موجود به دست میآید. سازمانهای دانشبنیان به منظور همافزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی ایجاد میگردند و به شدت بر نوآوری به عنوان یک منبع رقابتی متکی هستند. در این مقاله از روش کتابخانهای و توصیفی برای تبیین مفهوم دوسوتوانی و انواع آن در سازمانهای دانشبنیان استفاده شده است. ما در این مقاله تلاش کردهایم تا این سازه جدید را تبیین کرده و انواع دوسوتوانی سازمانی در جهت بهبود عملکرد سازمانهای دانشبنیان را معرفی کنیم. سازمانهای دانشبنیان با حرکت به سمت دوسوتوانی میتوانند بقای خود را در دنیای پویای امروزی تضمین نمایند. در این مقاله پس از تعریف مفهوم دوسوتوانی سازمانی، ضرورت حرکت سازمانهای دانشبنیان به سوی دوسوتوان شدن و پیشینهای از موضوع ارائه و انواع دوسوتوانی متوالی، ساختاری و زمینهای موردبحث قرارگرفته است. پرونده مقاله