مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612462016621Assessment of Knowledge and Ability of Knowledge Workers in Knowledge Based Organizations using Shannon Human Potential Modelارزيابي دانش و توانايي کارکنان دانشی در سازمانهاي دانشبنيان با استفاده از مدل اندازهگيري توانايي انساني شانون11010.7508/jstpi.2016.02.001faعباسافرازهمحمدعليمراديسجادگلمحمدي201674Creativity appearance in organizations surprisingly affects in successful solving of problems, their survival, and reaching to desirable point of competitiveness and industrial productivity. In one side industrial organizations with decentralizing approach from organizational structure in the form of giving authority from managers to lower levels are going to reach to economical efficiency, creativity and finally to a higher productivity. In this article looking at Hanson Theory about decentralizing strategies, we have identified equifinality (using different technologies, methods, and resources for reaching to a creatively predetermined and great result) as a loosely strategies of decentralization. Considering researches have been done in a context of creativity and equifinality as a Decentralized Management Approach, we can see lots of researchers referred to the importance necessity of this phenomenon as a one of open system characteristics to intensify creativity, competitiveness’ prosperity, and productivity. But a comprehensive research has not been observed in related with correlation of creativity and equifinality in industrial organizations’ subject in a special case. In this research with using content Analysis method, a new category of equifinality usages in organization that causes creativity results, have been attempted to represent by surveying the past studies in relation with “decentralized management and equifinality” and “equifinality and creativity”. With revision and surveying the theories of different researchers in relation with the subject of decentralized management, equifinality and creativity, research's result subdivided in two dimensions accompanied with its components namely “equifinality and work process”, and “equifinality and structure”.باتوجه به بکارگيري مديريت دانش در سازمانهاي مختلف خصوصاً سازمانهاي دانشبنيان، اندازهگيري دانش جهت ارزيابي امري ضروري بهنظر ميرسد. از طرف ديگر ارزيابي مهارت، توانايي و دانش کارکنان دانشی شاغل در سازمانها و شرکتهاي دانشبنيان همواره بهعنوان عملي چالش برانگيز و مهم محسوب شده است. لذا در اين پژوهش جهت اندازهگيري توانایی، مهارت، دانش و شايستگي کارکنان دانشی ابتدا مدلهاي مختلف اندازهگيري دانش با توجه به هدف پژوهش مورد مقايسه واقع شده است، سپس مدل برگزيده که مدل اندازهگيري توانايي انساني شانون (توسعهيافته مدل ارزشگذاري اطلاعات شانون است که اين مدل ارزشگذاري، در علم مخابرات کاربرد وسيعي دارد) است در يک مطالعه موردي بکارگرفته ميشود که اين مدل بهعنوان يک ابزار براي تحليل وضعيت دانشي کارکنان دانشی و پيشبيني آينده کاري و سازمانهاي در برگيرنده آنها مورد استفاده خواهد بود. با استفاده از اين مدل، از يک طرف ميزان توانايي بالقوه و درجه رقابتپذيري هر دانشورز در مقايسه با ساير کارکنان دانشی مشخص گرديده و از طرف ديگر شايستگي گروهي کارکنان دانشی نيز مورد بررسي واقع ميشود. مدل برگزيده در اين پژوهش در يکي از شرکتهاي دانشبنيان کشور بکار گرفته شده و نتايج نيز ارائه گرديده است. نتايج اين مطالعه موردي پس از ارائه به شرکت مربوطه مورد استقبال مديران واقع شد بطوريکه از آن بهعنوان يک ابزار ارزيابي دانشي مناسب در تحليل کارکنان دانشی ياد گرديد. بکارگيري اين مدل برگزيده به مديران سازمانها و شرکتهاي دانشبنيان کمک مينمايد که با بينش مناسب نسبت به آينده خود و شرايط کارکنان دانشی، به تصميمسازي و تصميمگيري بپردازند.http://roshdefanavari.ir/en/Article/Download/20364مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612462016621Developing a Conceptual Model of Strategic Agility in Research and Technology Organizations (RTOs)ارائه مدل مفهومی چابکی استراتژیک در سازمانهای پژوهش و فناوری11010.7508/jstpi.2016.02.002faرضابندريان201674Research and technology management requires a more comprehensive holistic approach in order to achieve coordinated strategies. New approaches should force Research and Technology Organizations (RTOs) to proactive response to changes in the environment with the rapid technological changes. RTOs by development of proactive features on their interior can achieve to a special ability called "strategic agility". Strategic agility is the ability to reform, renovate and renewal the organization, business model and strategies to cope with environmental changes. In this paper, in order to develop a comprehensive framework to achieve strategic agility in RTOs, first, all of the previous research in the field of strategic agility in the last few years have been reviewed and then adapt and adjust to the nature, characteristics and requirements of RTOs, finally the seven dimensions (key factors) and thirty one index for strategic agility in RTOs extracted and has been defined. The seven key factors are strategic sensitivity, clear vision, selecting strategic technological knowledge goals, identifying key capabilities, seizing and exploitation, continuous technological innovation and being proactive. This model is based on the combination of both internal and external organizational approach, and provides the basis for the assessment of strategic agility in RTOs.مديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامعتری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونهاي باشند كه سازمانهای پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیشکنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمانهای پژوهش و فناوری با توسعه ويژگي پیشکنشی در خود ميتوانند به توانايي ويژهاي تحت عنوان «چابكي راهبردي» دست يابند. چابكي راهبردي به معناي توانايي اصلاح، نوسازي و بازآفريني سازمان، مدلهاي كسب و كار و راهبردهايش در راستاي تطابق با تغييرات محيطي است.
در اين مقاله بهمنظور توسعه يك چهارچوب جامع و فراگير براي رسيدن به چابكی راهبردي در سازمانهاي پژوهش و فناوری، ابتدا كليه تحقيقات انجامشده در زمينه چابكي راهبردي در چند سال اخیر بررسي و پس از تطابق و تعديل آنها با ماهیت، ویژگیها و الزامات سازمانهای پژوهش و فناوری، در نهايت هفت بعد (عامل كليدي) و سيويك شاخص برای چابكي راهبردي در سازمانهای پژوهش و فناوری استخراج و تعریف گردید. اين هفت عامل كليدي؛ حساسيت راهبردي، چشمانداز واضح و روشن، انتخاب اهداف دانشی فناورانه راهبردي، شناسايي توانمندیهای كليدي، تصاحب و بهرهبرداری، نوآوري فناورانه مستمر و پیشکنشی بودن ميباشند. مدل ارائه شده بهطور توام با رويكرد درون و برون سازماني بوده و مبنايي براي سنجش چابكي راهبردي در سازمانهای پژوهش و فناوری فراهم میآورد.
http://roshdefanavari.ir/en/Article/Download/20365مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612462016621Analysis of Start-ups Based on the Achievements of Academic Research from the Perspective of Resource-Based Approachتحلیل شرکتهای نوپای مبتنی بر دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی از منظر رویکرد منبعمحور11010.7508/jstpi.2016.02.003faامینپژوهش جهرمیجواد پورکریمییعقوب انتظاریامیر ناصر اخوان201674The aim of this study is to analyze the achievements of university-based start-ups using resource-based approach and answers the question of why are some academic start-ups more competitive and may have greater survival. Academic entrepreneurs are involved in the early stages of business creation, with a decision on the funding crisis facing. The study of important factors decline young companies, often leads to a lack of resources in the early years of formation. The Awareness about the relationship between resources and their role on survival of academic research-based companies in the early years is critical. This article seeks to identify the relationship that leads to more accurately understand the phenomenon of the commercialization of academic research achievements. Since the structure of start-ups based on the achievements of academic research is not something different from the structure of other start-ups and one of three forms of service oriented, Product oriented and Intellectual asset oriented start-ups, the research using library research (Meta-synthesis), concludes that access to human resources and technology and enterprise resource scarcity on campus, explain the success of academic Service oriented and Intellectual asset oriented start-ups and the failure of Product oriented firms. This led to the establishment of academic Service oriented and Intellectual asset oriented start-ups.هدف از این پژوهش، تحلیل شرکتهای مبتنی بر دستاوردهای دانشگاه با استفاده از رویکرد منبعمحور و پاسخ به این پرسش است که چرا برخی شرکتهای دانشگاهی توان رقابت و امکان بقای بیشتری دارند. کارآفرینان دانشگاهی که در مراحل اولیه ایجاد کسبوکار درگیرند، با بحرانهای تصمیمگیری در حوزه تأمین منابع مواجهند. مطالعه درباره عوامل مهم زوال شرکتهای جوان نیز اغلب به کمبود منابع در سالهای اولیه شکلگیری منتهی میشود. لذا اطلاع درباره رابطه منابع و نقش آنها با بقای شرکتهای مبتنی بر تحقیقات دانشگاهی در سالهای اولیه، حیاتی است. این تحقیق از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای کیفی و روش تحقیق، کتابخانهای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی برخط داخلی و خارجی بدون درنظر گرفتن قید زمانی است. پژوهش حاضر نتیجه میگیرد از آن جاییکه ساختار شرکتهای دانشگاهی متفاوت از شرکتهای غیردانشگاهی نیست و یکی از سه نوع شرکت محصولگرا، خدمتگرا و مالکیت فکری را تشکیل میدهد، دسترسی به منابع انسانی و فناوری (منابع اصلی و حیاتی شرکتهای دانشگاهی خدماتی و مالکیت فکریگرا) و کمیابی منابع سازمانی (منبع اصلی در فعالیت شرکتهای محصولگرا) در محیط دانشگاهی، توضیحدهنده علت موفقیت شرکتهای دانشگاهی خدماتی و مالکیت فکریگرا، و شکست شرکتهای محصولگرا است.http://roshdefanavari.ir/en/Article/Download/20366مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612462016621The Requirements to Shift from Close Innovation into Open Innovationالزامات گذر از نوآوری بسته به نوآوری باز11010.7508/jstpi.2016.02.004faمنوچهرمنطقی پريساحسنآبادي201674Open innovation represents an emergent paradigm, which organizations must become familiar with and apply it in practice sooner or later in order to survive and prevent their failure. Factors such as diffusion of knowledge, increasing costs and complexity of R&D, the shortening of the technology life cycles, the growth of venture capital and presence of knowledgeable suppliers and clients, have weakened the close innovation paradigm. So, self-sufficient, inward focus, monopoly of knowledge and capital investment on internal research, does not create competitive advantages for organizations any more. In open innovation era, organizations make use of both internal and external resource of knowledge to drive their innovation processes, also search different internal and external ways to develop their markets. With regard to inescapable deployment of open innovation, now the question is what items should be considered by organizations in the shift from close innovation to open innovation? In other words, what are the requirements for implementing open innovation approach in organizations? This paper will answer the question by review of pervious research to identify and describe dimensions which could lead organizations in order to implement open innovation. These dimensions which named “the requirements to shift from close innovation into open innovation” and presented in conceptual framework of paper, are: networking, open innovation processes, organizational structures and knowledge management systems. Organizations should notice these dimensions interact each other, so change along one dimension will impact on the others.ضرورت تغییر دیدگاه از نوآوری بسته به باز در دنیای امروز با توجه به پراکندگی و رشد دانش مفید در دسترس بازیگران چندگانه نوآوری بر سازمانی پوشیده نیست. در سالهای اخیر، نوآوری باز به یکی از موضوعات مورد توجه مدیریت نوآوری تبدیل شده است. از این رو شناسایی ساز وکارهای مناسب برای عملی کردن اصول آن، میتواند گذر سازمانها از رویکرد نوآوری بسته به باز را تسهیل نماید. مقاله حاضر قصد دارد با بهرهگیری از تحقیقات انجام گرفته به شناسایی و توضیح ابعادی بپردازد، که هدایتگر سازمانها در بکارگیری نوآوری باز هستند. ابعاد شناسایی شده تحت عنوان الزامات گذر از نوآوری بسته به باز، همچنین مؤلفههای آنها در چارچوب نظری تحقیق ارائه شدهاند. این چهار بعد عبارتنداز: فرایندها، ساختار سازمانی، شبکهسازی و سیستم مدیریت دانش. هریک از این ابعاد نقشی در بکارگیری نوآوری باز دارند. فرایندها شیوه رسمی انجام کار هستند و افراد را برای انجام کارها هدایت میکنند. ساختار سازمانی جایی است که فرایندها اجرا و ارتباطات سازمان با دنیای بیرون مدیریت میشود. همچنین فرهنگ نوآوری در آن ظهور مییابد. سیستم مدیریت دانش و ابزارهای آن حامی بکارگیری نوآوری باز هستند و جهت جریان یافتن بهتر دانش بکار گرفته میشوند. شبکهسازی روشی است که امکان بهرهگیری از منابع مختلف بیرونی و عرضه منابع سازمان به بیرون را فراهم میآورد. همچنین نتایج نشان میدهد بین این ابعاد ارتباط متقابل وجود دارد. با کمک این چهار بعد، مدیران میتوانند بکارگیری نوآوری باز را در سازمان خود تسهیل نمایند و سرعت پیادهسازی آن را تسریع بخشند.http://roshdefanavari.ir/en/Article/Download/20367مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612462016621The Role of Decentralizing Loosely Approach on the Creativity and Innovation Prosperity of the Industrial Organizationsهمپایانی در نقش رويکرد ضعيف تمرکززدايي در ارتقاي خلاقيت و نوآوري سازمانهاي صنعتي11010.7508/jstpi.2016.02.005faیاسرقاسمی نژاد منصورصادقي مالاميري201674Creativity appearance in organizations surprisingly affects in successful solving of problems, their survival, and reaching to desirable point of competitiveness and industrial productivity. In one side industrial organizations with decentralizing approach from organizational structure in the form of giving authority from managers to lower levels are going to reach to economical efficiency, creativity and finally to a higher productivity. In this article looking at Hanson Theory about decentralizing strategies, we have identified equifinality (using different technologies, methods, and resources for reaching to a creatively predetermined and great result) as a loosely strategies of decentralization. Considering researches have been done in a context of creativity and equifinality as a Decentralized Management Approach, we can see lots of researchers referred to the importance necessity of this phenomenon as a one of open system characteristics to intensify creativity, competitiveness’ prosperity, and productivity. But a comprehensive research has not been observed in related with correlation of creativity and equifinality in industrial organizations’ subject in a special case. In this research with using content Analysis method, a new category of equifinality usages in organization that causes creativity results, have been attempted to represent by surveying the past studies in relation with “decentralized management and equifinality” and “equifinality and creativity”. With revision and surveying the theories of different researchers in relation with the subject of decentralized management, equifinality and creativity, research's result subdivided in two dimensions accompanied with its components namely “equifinality and work process”, and “equifinality and structure”.بروز خلاقيت در سازمانها در حل موفقيتآميز مسائل، بقاي اين سازمانها و رسيدن به نقطه مطلوب رقابتپذيري و بهرهوري صنعتي تأثير قابلتوجهي خواهد داشت. از طرفي سازمانهاي صنعتي با رويکرد تمركززدايي سازماني در قالب واگذاري اختيارات از سوي مديران به سطوح پايينتر درصدد هستند تا به كارايي اقتصادي، خلاقيت و در نهايت بهرهوري بالاتر دست يابند. در اين مقاله با توجه به طبقهبندي هانسن از راهبردهاي عدم تمرکز، همپاياني (استفاده از فناوريها، روشها و منابع متفاوتي را براي دستيابي به يک نتيجه مشخص برتر و خلاقانه) بهعنوان يکي از راهبردهاي ضعيف عدم تمرکز محسوب شده است. با نظر به تحقيقات انجامشده در زمينه خلاقيت و همپاياني مشاهده ميشود که محققان زيادي به اهميت همپاياني (رويکردي از مديريت تمرکززدا) بهعنوان يکي از ويژگيهاي سيستم باز براي تقويت خلاقيت، ارتقاي رقابتپذيري و بهرهوري اشاره کردهاند. اما تحقيق جامعي بهصورت ويژه در ارتباط با رابطه همپاياني و خلاقيت در موضوع سازمانهاي صنعتي مشاهده نشده است. در اين تحقيق با بررسي مطالعات گذشته در ارتباط با «مديريت تمرکززدا و همپاياني» و رابطه «همپاياني و خلاقيت» تلاش گرديده تا با استفاده از روش تحليل محتوا يک دستهبندي جديدي از کاربردهاي همپاياني در سازمان که منجر به نتايج خلاق و بهرهوري ميگردند، ارائه گردد. با مرور و بررسي نظريات محققين مختلف در ارتباط با موضوع مديريت تمرکززدا، هم پاياني و خلاقيت، نتيجه تحقيق در قالب دو بعد «همپاياني و فرايند کاري» و «همپاياني و ساختار» همراه با مؤلفههاي مربوطه تقسيمبندي شد. http://roshdefanavari.ir/en/Article/Download/20368مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612462016621Open Innovation & Stakeholders Engagementنوآوری باز و مشارکت ذینفعان (مزایا و مخاطرات)11010.7508/jstpi.2016.02.006faفرزانهبختياريمجتبيناهيد201674The paradox of open innovation lies in the conflict between the practical desire to reap the benefits of open innovation and concern over the risk that others will misappropriate those benefits. Open innovation models bring changes in the firm's approach to strategic management of technology. Over the years, as a response to emerges at significant improvements in the competitive environment. Open innovation that we can always make progress because all ideas are good ideas, Also all ideas can be developed, if the idea is worth thinking about, it is worth telling. We are creative and we can get more creative. Stakeholder theory and recent developments in value creation through stakeholder engagement can assist with reconciliation of this inherent structural risk. The limitations of existing open innovation typologies are identified, and a process-based model of open innovation is proposed. The model is then expanded to include stakeholder engagement. When integrated with stakeholder engagement, open innovation processes can be understood to generate benefits beyond the acquisition of specific information sought from external experts. The addition of stakeholder engagement to the open innovation model allows for greater understanding and easier acceptance of the risks inherent in the open innovation process. Therefore this application article uses library overview and in addition to this, it focuses on open innovation literature and some of its models. Also, it Deals with the relationship between open innovation and stakeholder participation And would be try to provide the benefits and risks of engagement to the audience.در نوآوری باز پارادوکسی بین تمایل دستیابی به مزایای نوآوری باز و نگرانی از سوءاستفاده احتمالی در آن توسط سایرین وجود دارد. مدل نوآوري آزاد تغييراتي را در رويكرد بنگاه به مديريت راهبردي فناوري بوجود ميآورد كه در طول ساليان متمادي بعنوان پاسخي براي اصلاحات قابل توجه در محيط رقابتي پديدار ميشود. نوآوری آزاد میگوید ما همواره میتوانیم پیشرفت کنیم زیرا همه ایدهها، ایدههای خوبی هستند، همه ایدهها میتوانند توسعه یابند، اگر ایدهای ارزش فکر کردن دارد، پس ارزش گفتن هم دارد. ما همگی خلاق هستیم و میتوانیم خلاقتر هم باشیم. تئوری ذینفعان و تحولات اخیر در خلق ارزش از طریق مشارکت ذینفعان میتواند به اصلاح این ساختار کمک کند. در تحقیقات مختلف محدودیتهای مرتبط با انواع نوآوری باز، شناسایی و مدلهایی مبتنی بر فرایند نوآوری باز ارائه شدهاند. اما چندی است این مدلها از طریق مشارکت ذینفعان گسترش یافتهاند و دستاوردهای تازهای را در اختیار کسبوکارها قرار داده است. هنگام یکپارچگی با مشارکت ذینفعان، فرایندهای نوآوری باز را میتوان برای دستیابی به مزایایی فراتر از کسب اطلاعات خاص از طریق کارشناسان بیرون از سازمان درک کرد. علاوه بر این درگیر شدن ذینفعان در مدل نوآوری باز این اجازه را میدهد تا درک بیشتر و پذیرش آسانتر خطرات کلی در طی فرایند نوآوری باز، صورت گیرد. از اینرو این مقاله کاربردی با استفاده از روش مروری و کتابخانهای، تکنیک کیفی و تحلیل محتوا؛ ضمن بررسی ادبیات نوآوری باز و برخی مدلهای آن به بررسی ارتباط نوآوری باز و مشارکت ذینفعان میپردازد و تلاش خواهد نمود تا مزایا و مخاطرات این مشارکت را نیز به مخاطبین ارائه نماید.http://roshdefanavari.ir/en/Article/Download/20369مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612462016621Selection and Prioritization of Appropriate Technology Transfer Methods in Mazandaran’s Provin Dairy Industry Using Fuzzy AHP انتخاب و اولويتبندي روشهاي مناسب انتقال تکنولوژي در صنايع لبني استان مازندران با استفاده از تحليل سلسله مراتبي فازي11010.7508/jstpi.2016.02.007faاحمدطالشيانبابکشيرازي201674In today's world, technology as one of the crucial and effective factors is influencing the success of enterprises. Due to the rapid growth in technology developments, countries or companies may not be solely self-sufficient with regards to a variety of technologies without the support of others. To be successful in technology transfer, aspects of scientific, technical and legal transfer of technology should be considered, in addition to providing infrastructure. Dairy industry as one of the strategic industry has a special situation in economy of a country, due to employing a large number of labors and the daily consumption of its products. Selecting the appropriate method of technology transfer is essential in this industry, because of high competition in the dairy industry and the obvious and hidden costs of technology transfer. In this study, different models and methods of technology transfer are investigated, and according to experts, final criteria and methods are obtained. Then, criteria and methods of technology transfer are analyzed in a pair-wise comparison questionnaire using fuzzy AHP (FAHP). This research is practical from the viewpoint of goal and descriptive from the perspective of the data collection and analysis of data. Finally, joint venture, franchise and alliance (strategic partnership) methods, are chosen respectively as the top three priorities.در دنياي امروز، فناوري به عنوان يکي از عوامل تعيينکننده و تأثيرگذار در موفقيت شرکتها ميباشد. با توجه به رشد و پيشرفت سريع در روند تحولات فناوري، هيچ کشور و يا شرکتي نميتواند به تنهايي در زمينه انواع فناوريها، خود را از سايرين بينياز بداند و تأمينکننده تمام فناوريها باشد. بنابراين انتقال فناوري، امري اجتنابناپذير ميباشد. براي موفقيت در انتقال فناوري، بايد علاوه بر فراهمآوردن زيرساختها، به جنبههاي علمي، فني و حقوقي انتقال فناوري نيز توجه نمود. صنايع لبني به عنوان يکي از صنايع راهبردي، جايگاه ويژهاي در مباحث اقتصادي کشور دارا ميباشد، زيرا علاوه بر جذب تعداد زيادي نيروي کار، محصولات آن نيز مورد استفاده غالب مردم قرار ميگيرد. با توجه به رقابت بالا در صنايع لبني و هزينههاي آشکار و پنهان انتقال فناوري، لزوم توجه به انتخاب روش مناسب انتقال در اين صنعت ضروري ميباشد. در اين تحقيق براي اولين بار، رتبهبندي روشهاي انتقال فناوري براي صنعت مهم و پرکاربرد لبني صورت پذيرفته است. برای اين منظور مدلها و روشهاي مختلف انتقال فناوري مورد بررسي قرار گرفته و معيارها و روشهاي نهايي استخراج گرديد. سپس معيارها و روشهاي انتقال فناوري در قالب پرسشنامه مقايسات زوجي و با استفاده از تحليل سلسله مراتبي فازي (FAHP) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. اين تحقيق از نظر هدف، کاربردي و از نظر گردآوري اطلاعات و تجزيه و تحليل دادهها، توصيفي و پيمايشي ميباشد. در نهايت، روشهاي سرمايهگذاري مشترک، فرانشيز و اتحاد (همکاري راهبردي) به ترتيب به عنوان اولويت اول تا سوم در صنايع لبنی استان مازندران برگزيده شدند.http://roshdefanavari.ir/en/Article/Download/20370مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612462016621Identify Indicators for Evaluating the Performance of Corporate Entrepreneurshipشناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی11010.7508/jstpi.2016.02.008faسعيدصفريرضاعباسيمژگانسلطاني عليآباد201674Today, in different countries, paying particular attention to entrepreneurship and foster entrepreneurship, and create a favorable environment for its development, Considered to be as a particularly tool for economic development in developing countries. The need of organizations to the phenomenon of entrepreneurship has been led to the creation of a certain territory of this concept that is called organizational entrepreneurship. As far as organizational entrepreneurship are transformed to one of the strategic approaches in organizations, to achieve high performance and great success. Choose this approach is effective for organizations when we can evaluate the results and provide organizational goals with proper management. So, having appropriate indicators to be used for the assessment of organizational entrepreneurship is very important. Therefore, this study seeks to identify appropriate indicators to evaluate the performance organizational entrepreneurship. For this purpose, after reviewing research literature, were extracted performance evaluation indicators, and with the help of the framework of EFQM Excellence Model, were classified in 9 categories. After refining the extracted indicators and removal of repetitive indicators, the 63 index that had remained, to determining the most important indicators, was placed in the hands of experts in the format of a questionnaire and Finally, by analyzing data obtained, were identified appropriate indicators to evaluate the performance. Results of present study, presented 29 indicators in nine criteria of: Leadership, Strategy, Employee, Partnerships and Resources, Processes, Products and Services, Customer Results, Employee Results, Society Results and Key Results; as the appropriate indicators to evaluating the performance of organizational entrepreneurship.امروزه کارآفرینی سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه قلمداد میشود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان میشود. تا جاییکه بسیاری از سازمانها، کارآفرینی سازمانی را بهعنوان یکی از رویکردهای راهبردی خود برای دستیابی به عملکرد بالا و موفقیتهای چشمگیر، انتخاب میکنند. اما انتخاب این رویکرد، زمانی برای سازمان اثربخش خواهد بود که بتوان نتایج آن را ارزیابی کرده و با مدیریت صحیح، هدفهای سازمانی را تأمین نماید. بنابراین در اختیار داشتن شاخصهای مناسبی که بتوان بهوسیله آنها، وضعیت کارآفرینی سازمانی را در سازمانها ارزیابی نمود از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی را شناسایی نماید. به این منظور ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی استخراجشده و با الگوگیری از چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQM در 9 معیار، دستهبندی شدند. سپس شاخصهای استخراجشده پالایششده و پس از حذف شاخصهای تکراری، 63 شاخص باقی مانده در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان قرارگرفته و در نهایت با تحلیل دادههای بهدست آمده، شاخصهای مناسب و مهم ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی شناسایی شدند. نتایج پژوهش، 29 شاخص در 9 دسته معیار رهبری، راهبرد، کارکنان، شراکتها و منابع، فرآیندها، محصولات و خدمات، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی را بهعنوان شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی ارائه نموده است.http://roshdefanavari.ir/en/Article/Download/20371