مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869342013620Offering a Conceptual Framework for Selecting Innovative and New Product Ideasارائه چارچوبي مفهومي براي انتخاب ايده هاي محصول جديد و نوآورانه110faیاسرقاسمی نژادفرهادشاهمیری2014813In modern life, uncertainty situations govern all industries. In today`s life, price changes of essential goods, changes in exchange rate as well as stock price, and generally current economic changes all around the world are the cases by which all organizations are involved with. Exploring new and innovative product opportunities involves the generation, development, and selection of the best ideas for new products. The fundamental steps include understanding the needs for new products, discovering existing and potential sources of ideas, describing internal and external requirements, and assessing the opportunities. The steps include reflecting on goals and priorities, examining guidelines, evaluating ideas of new product, and selecting candidates for further development. This paper presents a conceptual framework for selecting the best ideas of innovative products. The model represents a framework that is built upon understanding customer needs, determining the critical market-segment requirements and a profile of the target customers, stakeholder assessment and analyzing their goals and strategies, supply-networks management, competition analysis, infrastructure analysis, and ranking of new product ideas.در زندگي امروزي، شرايط عدم اطمينان بر کل صنايع حاکم است. تغييرات قيمت کالاهاي اساسي، تغيير نرخ ارز و نيز تغيير قيمت سهام و به طور کلی تغييرات اقتصادی موجود در سراسر دنیا از جمله مواردي هستند که سازمانهاي امروزي دائماً با آن روبهرو هستند. يکي از وظايف سازمانها اين است که با نوآوري در محصولات، اين مخاطرهها را به حداقل برساند. بهرهبرداری از فرصتهای محصول جدید و نوآورانه نیازمند تولید، توسعه و انتخاب بهترین ایدهها برای محصولات جدید است. مراحل اساسی این فرایند شامل درک نیاز به محصولات جدید، کشف منابع موجود و بالقوه ایدهها، و نهایتاً ارزیابی ایدهها است. این مراحل خود شامل تأمل بر اهداف و اولویتها، بررسی راهبردها، ارزیابی ایدههای محصول جدید و انتخاب بهترین کاندیداها (ایدههای محصول جدید) برای توسعه بیشتر میباشد. در این مقاله یک چارچوب مفهومی برای انتخاب بهترین ایدههای محصولات نوآورانه ارائه شده است. این مدل بیانگر چارچوبی است که بر مبنای درک نیازهای مشتریان، تعیین نیازمندیهای بخش بازار حیاتی و مشخصات مشتریان مورد نظر، ارزیابی سهامداران و تحلیل اهداف و راهبرد آنها، مدیریت شبکههای تأمین، تحلیل رقابتی، تحلیل زیرساخت و اولویتبندی ایدههای محصولات جدید و نوآورانه بنا نهاده شده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20057مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869342013620The Role and Status of Upgrading Techniques in Global Value Chainsنقش و جايگاه تکنيک هاي ارتقا در زنجيره هاي ارزش جهاني110faزهراایاغمهسافرخندهاسماعيلملک اخلاق2014813In the current era, with joining developing country to the global markets, companies in these countries are facing with competition pressure. Studies show that the best way for producing qualified products is moving toward skillful and smart activities. Since modern international commerce has provided the possibility of purchasing wide range of products, production and consumption are both taking place within far geographical distances. Therefore, in order to permanently exist in dynamic world markets, companies and industries do not have other chances except implementing upgraded techniques along the production process. Value chain analysis has important role in perception of effective implementation of such technique to successfully protect companies in global economy, because in global value chain framework, company can enhance added value and gain competitive advantages by using appropriate techniques through operations and production process improvement. The purpose of this study is the explanation of the role and status of upgrading techniques in global value chain. So at first the definition of upgrading concepts and existence technique is presented, then the role of upgrading technique in global value chain management is investigated through expressing global value chain basics and its models. Studies indicate that, product and process upgrading in hierarchical and quasi-hierarchical global value chain, and functional upgrading technique in market-driven global value chain model, act more efficiently; whereas in the chain of network–based relationship, producers and consumers use their competency and competitiveness complementarily for upgrading and innovation.در عصر کنونی با پیوستن کشورهاي در حال توسعه به بازارهاي جهانی، شرکتها در این کشورها با افزایش فشار رقابتی مواجه شدهاند. بررسیها نشان میدهد که بهترین راه برای تولید محصولات با کیفیت، حرکت به سمت فعالیتهاي مهارتی است. از آنجایی که در دنیای امروز تجارت بینالملل امکان خرید محصولات در سطح وسیعی را فراهم کرده است، تولید و مصرف اغلب با فاصله جغرافیایی زیاد از هم صورت میگیرد. بنابراین به منظور حفظ بقا و حضور مستمر در بازارهای پویای جهانی، شرکتها و صنایع در سراسر جهان چارهای جز به کارگیری روشهای ارتقا و بهبود در طول فرایند تولید ندارند. تحلیل زنجیره ارزش نقش ارزنده ای در درک به کارگیری مؤثر و کارای این تکنیکها به منظور حضور موفق شرکتها در گستره اقتصاد جهانی ایفا مینماید؛ چرا که در چارچوب زنجیرهای ارزش جهانی، شرکتها میتوانند با به کار گیری تکنیکهای صحیح ارتقا، از طریق بهبود در فرایند تولید و همچنین بهبود در عملیات، انتظار افزایش ارزش مضاعف و کسب مزیت رقابتی را داشته باشند. هدف از این مقاله تبیین نقش و جایگاه تکنیکهای ارتقا در زنجیرههای ارزش جهانی است. بدین منظور ابتدا به تعریف مفاهیم مرتبط با ارتقا و انواع تکنیکهای موجود پرداخته، سپس با تبیین مبانی زنجیره ارزش جهانی و الگوهای آن، به نقشی که تکنیکهای ارتقا در هریک از الگوهای زنجیره ارزش جهانی ایفا میکند، پرداخته شده است. بررسیها نشان داد که در الگوی زنجیره ارزش جهانی شبه سلسله مراتبی و سلسله مراتبی، ارتقاء محصول و ارتقاء فرایندی و در الگوی زنجیره ارزش جهانی مبتنی بر بازار، ارتقاء وظیفهای به طور مؤثر و کاراتری عمل میکنند. این در حالی است که در زنجیره ارزش جهانی شبکهای، تولید کنندگان و مصرف کنندگان شایستگیها و مزیتهای خود را به طور مکمل در جهت نوآوری و ارتقا به کار میگیرند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20058مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869342013620Managing the Stakeholders Network in Technology Business Incubatorsمديريت شبکه ذينفعان در مراکز رشد فناوري110faحسنخاکبازجعفرعیوض پور2014813The Technology Business Incubators (TBIs) provide an effective means to link technology, capital and know-how in order to accelerate the development of new technology-based companies, leverage entrepreneurial talent, and thus speed the exploitation of technology. The TBIs assist emerging businesses through an array of business support services, developed by incubator management such as assistance in developing business and marketing plans, building management teams, obtaining capital, and ease of access to a range of other more specialized professional services. In addition, incubators provide flexible space, shared equipment, and administrative services. Therefore, the TBI goal is to produce successful firms that will leave the incubator financially viable and freestanding. To address this goal, involvement and support of stakeholders, consisting of sponsors drawn from the local business community, government, the broader community, venture capital providers, technopreneurs, incubator managers and staff are vital. The stakeholders in an incubator will help sustain its financing, offer assistance to its client companies, serve on governing boards, and play generally a key role in the incubator's success. The purpose of this paper is to explain the reason for involving stakeholders in TBI management and necessity of establishing a healthy relationship with them, based on an appropriate set of expectations regarding the nature of the relationship.مراکز رشد فناوری، ارتباط بین فناوری، سرمایه و دانش فنی را به نحو مؤثری برقرار میکنند تا بدین وسیله زمینه ایجاد و توسعه شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، افزایش توانمندیهای کارآفرینان و تسریع در بهرهبرداری از فناوریها را فراهم نمایند. مراکز رشد فناوری با ارائه مجموعهای از خدمات حمایتی کسب و کار که توسط تیم مدیریتی مرکز ارائه میشود، شامل همکاری در تهیه برنامههای کسب و کار و بازاریابی، کمک به تکمیل تیم کاری، فراهم نمودن سرمایههای مورد نیاز و دسترسی آسان به مجموعهای از خدمات تخصصی و ویژه به شکلگیری شرکتها و مؤسسات دانشبنیان کمک میکنند. به بیانی دیگر این مراکز فضاهای قابل انعطاف، امکانات مشترک و خدمات اداری و مالی در اختیار این شرکتها قرار میدهند. هدف اصلی مراکز رشد فناوری، ایجاد شرکتهای موفقی است که قابلیت ادامه حیات در خارج از مرکز رشد را دارا باشند. برای دستیابی به این هدف، مشارکت و حمایت ذینفعان شامل حامیان مالی منطقهای و ملی، سرمایهگذاران خطرپذیر، فنآفرینان، مدیران و کارکنان مرکز رشد حیاتی است. ذینفعان مرکز رشد به پایداری منابع مالی مرکز، پیشبرد اهداف شرکتهای فناوری مستقر و همکاری با اعضای هیأت امنا کمک کرده و به طور کلی سهم عمدهای در موفقیت مرکز رشد دارند. هدف از این مقاله تشریح دلیل مشارکت ذینفعان در مدیریت مرکز رشد و ضرورت برقراری ارتباط سالم با آنها برپایه مجموعهای از انتظارات مورد نظر میباشد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20059مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869342013620The Role of Culture in Entrepreneurial Alertness in Iran Based on GEM Dataنقش فرهنگ بر هوشياري کارآفرينانه در ايران با بهره گيري از داده هاي GEM110faاحسانمهربان فرسابینانوبری2014813Investigating this question that why entrepreneurial indexes in Iran have got no desirable place in relation to other similar countries and also pondering culture as a very important parameter in the formation of entrepreneurs behavior has resulted in this new question that how culture could affect the entrepreneurship in that country. Entrepreneurial Alertness as a critical index in the entrepreneurship means that discovering new opportunities is also discussed as the chosen parameter of entrepreneurship and its relation to culture is analyzed. To study Iranian culture we use credible Hofstede method which enables us to compare cultures of many countries by its four dimensions: power distance, masculinity, individuality and uncertainty avoidance; we also use GEM reports that are related to the entrepreneurship condition in Iran in contrast to other world countries. By investigating the culture based on Hofstede Model of different countries in addition to entrepreneurship alertness and comparison with Iran indexes reported, we may conclude that cultural changes happened on the basis of dimensions of Hofstede as described before against the entrepreneurship indexes such as perceived opportunities in the years of study taken in Iran, i.e. these dimensions have been changed in a way that is not pro to entrepreneurial alertness increase, So that loss of risk taking and also increase of power distance as two dimensions of Hofstede model may decrease the entrepreneurship alertness which results in a total mitigation of entrepreneurship growth.بررسي علت مطلوب نبودن شاخصهاي کارآفريني در ايران نسبت به ساير کشورها و نيز توجه به نقش فرهنگ به عنوان پارامتري مهم در شکلگيري رفتار کارآفرينان معطوف به بررسي نقش فرهنگ بر موفقيت کارآفرينان است. هوشياري کارآفرينانه که به معناي درک فرصتهاست و با شاخص فرصتهاي درک شده سنجيده ميشود نيز به عنوان نشانه وضعيت ورود به کارآفريني در نظر گرفته شده و تغييرات آن با فرهنگ مورد تحليل قرار گرفته است. براي بررسي فرهنگ از مدل هافستد - که فرهنگ را در چهار بعد مردگرايي، فاصله قدرت، فردگرايي و پرهيز از عدم اطمينان تشريح ميکند- به عنوان ديدگاهي معتبر بهره گرفته شده و نيز از دادههاي تحقيق مؤسسه ديدهبان جهاني کارآفريني طي سالهاي 1386 تا 1391 درباره متغيرهاي مورد مطالعه استفاده شده است. بررسي فرهنگ از ديدگاه مدل هافستد و نيز شاخصهاي کارآفريني در ايران نشان ميدهد که تغييرات فرهنگي صورت گرفته علت کاهش شاخصهايي همچون فرصتهاي درک شده را توضيح ميدهد. چرا که روند طي شده به گونهاي است که تغيير در مؤلفه مخاطرهپذيري و فاصله قدرت رابطه متقابلي با تغيير فرصتهاي درک شده و در نتيجه هوشياري کارآفريني داشته به طوري که در نمونههاي موفق دو مؤلفه مذکور از وضعيت خوبي نسبت به ميانگين موجود برخوردار بودهاند و در ايران نيز نزول اين دو مؤلفه همراه با کاهش شاخص کارآفريني که نشان دهنده افول هوشياري کارآفرينانه نيز ميباشد، همراه شده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20060مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869342013620Determination and Prioritization of Barriers to Knowledge Sharing at Universities and HEIs; Case study: Imam JAVAD University Collegeتعیین و اولویت بندی موانع به اشتراک گذاری دانش در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مطالعه موردي مؤسسه آموزش عالي امام جواد (ع)110faداریوشپورسراجیانمژگانسلطانی علی آبادیمحمدصالحاولیاء2014813The aim of this study is to investigate and identify the barriers to knowledge sharing at a high education institute as one of the necessary steps in implementation of the process of knowledge management at universities and HEIs. On the one hand, higher education is the base of development and the main focus of human recourses enrichment in societies, Therefore implementation of knowledge management in this field is one of the basic requirements and a powerful tool for improving knowledge-based societyS as one of the elements of country’s development vision. On the other hand, by changing the slogan “knowledge is power” to “knowledge sharing is power”, knowledge sharing and extending it in organizations, between organizations and different systems has become the main process and orientation inside organizations concerning knowledge management. Therefore creating a comprehensive vision concerning the challenges and barriers of knowledge sharing and a proper understanding of its facilitators in HEIs and universities seems necessary as a pre-requisite in reaching the goals of knowledge management in the field of higher education in the country. In this regard, 29 key factors in knowledge sharing process inside organizations in 5 main categories of human resources, organizational culture, structure, systems and technology and leadership strategies have been determined and as a case study, relationships between main factors and priority of each of the mentioned factors in 5 categories have been presented at Imam Javad University College.هدف از مطالعه حاضر بررسی و شناسایی موانع به اشتراکگذاری دانش در یک مؤسسه آموزش عالی به عنوان یکی از قدمهای اساسی در پیادهسازی فرایند مدیریت دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ميباشد. از یک سو، آموزش عالي محور توسعه و تحول در جوامع مختلف و كانون اصلي تربيت نيروي انساني متخصص و آموزش ديده کشور بوده و بنابراين تحقق مديريت دانش، در این حوزه از الزامات اساسی و ابزار قدرتمند توسعه جامعه دانشمحور به عنوان یکی از ارکان چشمانداز کلان کشور محسوب ميگردد. از سوی دیگر، با تغییر شعار "دانش قدرت است"، به شعار " اشتراکگذاری دانش قدرت" است، اشتراکگذاري دانش و توسعه آن در سازمان و همچنین در بین سازمانها و سیستمهای گوناگون به فرایند محوری و جهتگیری اصلی سازمانها در مديريت دانش تبدیل شده است. لذا ایجاد یک دید جامع در خصوص چالشها و موانع به اشتراکگذاري و شناخت مناسب از تسهیل کنندههای آن در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان پیش نیازی در رسیدن به اهداف مدیریت دانش در حوزه آموزش عالی کشور مد نظر ضروری مينماید. در این راستا این مقاله با شناسایی 29 عامل کلیدی مؤثر در فرایند به اشتراکگذاري دانش در سازمانها و دستهبندی آنها در قالب 5 حوزه منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، ساختار، سیستم و فناوری و راهبردهای رهبری، به عنوان نمونه صحت روابط بین عوامل اصلی و وزن (اولویت) هر یک از عوامل مذکور در حوزههای 5 گانه را در مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) یزد ارائه نموده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20061مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869342013620Organizational Commitment in Knowledge base Startup Companies: the Team Coherence and Business Survival Factor in the Competitive Environmentتعهد سازماني در شرکت هاي نوپاي دانش بنيان؛ عامل انسجام تيم و بقاي کسب و کار در محيط رقابتي110faمهردادشفیعی2014813Turn of the third millennium, the role of human resources so highlighted that some referred to as the only source of sustainable competitive advantage. This is especially true as more and more in knowledge based businesses. For a start up company, human capital is the most important. The quality of this investment is more, probability of survival, success, and promotion of the business will more. In today's highly competitive and changing environment, creative and innovative human resource can help to achieve a competitive advantage. Organizations need to become learning and dynamic organizations. So their employees can develop the ability to adapt to changes in competition fields. Commitment, in brief is a person's inner feelings and attitudes towards the organization that influences on performance, judgment and loyalty towards the organization. As a result of continuous study and research on the factors of organizational commitment essential ingredients, managers can reconstruct, rehabilitate and restore of positive behaviors and organizational commitment or modify or eliminate damaging parts of this phenomenon.One of the concepts that can be used for analysis of entrepreneur team durability and the business survival is organizational commitment. In this article we attempt to discussed about the role of organizational commitment in possibility of work team integrity in the early stages of forming a business, based on a comparative study and by combining the concepts of organizational commitment and human resources in startup businesses.The purpose of this paper is to establish a correspondence between the importance of human resources in start-ups and their role in business survival and functions of organizational commitment in fulfilling these requirements.پس از گذشت بیش از یک دهه از هزاره سوم میلادی، نقش سرمایه انسانی تا جایی پررنگ شده که برخی از آن به عنوان تنها عامل کسب مزیت رقابتی پایدار برای بنگاهها یاد میکنند. در محیط متغیر و شدیداً رقابتی امروزی تنها با کمک انسانهای خلاق و نوآور است که میتوان به مزیت رقابتی دست یافت. در این شرایط سازمانها باید به سازمانهایی پویا و یادگیرنده تبدیل شوند تا کارکنانشان با تواناییهایی که از خود بروز میدهند قابلیت انطباق با تغییرات را در عرصه رقابت داشته باشند. این امر خصوصاً در کسب وکارهای نوپای دانشبنیان بیش از پیش به حقیقت پیوسته است. برای یک شرکت نوپا، سرمایه انسانی، مهمترین سرمایه است و هر چه این سرمایه کیفیت مطلوبتری داشته باشد، احتمال بقا، موفقیت و ارتقای کسب و کار، بیشتر خواهد شد. یکی از مفاهیمی که میتوان از آن برای تحلیل دوام و پایداری تیم کارآفرین و ادامه حیات یک کسب و کار بهره برد تعهد سازمانی است. تعهد به طور خلاصه عبارت است از نوعی نگرش و احساس درونی فرد نسبت به سازمان که در عملکرد، وفاداری و قضاوتهای وی نسبت به سازمان تأثیرگذار است. بر اثر مطالعه و تحقيق مستمر و شناخت عوامل اساسي تشكيل دهنده تعهد سازمانی ميتوان دست به نوسازي، بازسازي و احياي توليد و تزريق عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی زد و بخشهاي ناكارآمد و يا مخرب اين پديده را يا اصلاح و يا حذف نموده و نسبت به تقويت مؤلفههاي تأثيرگذار اقدام كرد. در این مقاله سعی بر این است که بر پایه یک مطالعه تطبیقی و با ترکیب مفاهیم تعهد سازمانی و سرمایه انسانی در شرکتهای نوپا، به نقش تعهد سازمانی در امکان انسجام تیم کاری در مراحل اولیه شکلگیری یک کسب و کار پرداخته شود. در واقع هدف این مقاله عبارتست از برقراری تناظری بین اهمیت منابع انسانی در کسب و کارهای نوپا و نقش آن در بقاي کسب وکار و کارکرد تعهد سازمانی در برآوردن این الزامات. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20062مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869342013620A Performance Assessment Model for Business Intelligence by using Fuzzy Analysisارزیابی عملکرد هوشمندی کسب و کار با استفاده از تحلیل فازی110faمحمد حسینرونقیکامرانفیضی2014813Business intelligence (BI) is the tool used by enterprises to collect, manage and analyze structural and non-structural data and also information by taking advantage of modern information technology. It utilizes a substantial amount of collected data during the daily operational processes, and transforms the data into information and knowledge to avoid the supposition and ignorance of the enterprises. In the last decade, Business intelligence has evolved as one of the critical applications in organizations to provide useful insight, support decision-making, and drive organizational performance. However, to avoid the ineffective experiences during the deployment, it is important to clarify the impact factors of a BI system and find out a Suitable assessment method to evaluate the performance of BI systems. Evaluating the effectiveness of business intelligence systems is vital to our understanding of the value and efficacy of management actions and investments. This research is a descriptive survey. We construct an Assessment model to assess the performance of business intelligence systems based on the outcomes of previous researches. Furthermore, an expert questionnaire using fuzzy analytic hierarchy process (AHP) was used to filter out useful performance indicators. The analytic hierarchy process is a structured technique for organizing and analyzing complex decisions. Finally, we analyze a real case by using the constructed assessment model for Business Intelligence systems. We choose an automotive parts manufacturer as a case. The survey sample population consisted of 66 randomly taken employees and managers of the case. The results indicate that the performance of Business Intelligence system in our case was suitable.
در عصر ارتباطات استفاده از سیستمهای اطلاعاتی برای هر سازمانی امری ضروری است. هوشمندی کسب و کار با تجمیع و یکپارچهسازی دادههای سازمان و با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل مدیران و کارکنان دانشی سازمان را در امر تصمیمگیری یاری میرسانند. شناخت نحوه کارکرد و ارزیابی عملکرد سیستمهای هوشمند کسب و کار برای سازمان درجه اهمیت بالایی دارد. این مقاله حاصل پژوهشی است از نوع توصیفی پیمایشی که با هدف ارائه چارچوبی جهت ارزیابی عملکرد سیستمهای هوشمندی کسب و کار انجام شده است. در این مقاله با استفاده از تکنیک گروه اسمی شاخصهای مؤثر در ارزیابی عملکرد سیستمهای هوشمندی کسب و کار مشخص و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی وزن شاخصها محاسبه گردیده است. سپس پرسشنامهای برای سنجش شاخصها طراحی گردید. یک شرکت تأمین کننده قطعات خودرو به عنوان مورد مطالعه واقعی انتخاب شد. فرضیههایی جهت ارزیابی عملکرد سیستم هوشمندی کسب و کار تدوین شد و سپس مورد آزمون قرار گرفت. نمونه آماری از بین کارکنان کاربر سیستم هوشمندی کسب و کار انتخاب شدند. از جمله نتایج پژوهش میتوان به ارائه چارچوبی جهت ارزیابی عملکرد سیستم هوشمندی کسب و کار و وضعیت مطلوب عملکرد این سیستم در شرکت مورد مطالعه اشاره کرد. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20063مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869342013620Iran in Comparison with other Outlook Countries in the Field of Entrepreneurial Growthبررسي رشد کارآفريني در ايران در مقايسه با کشورهاي حوزه سند چشم انداز110faسعیدکیان پور2014813Entrepreneurship is one of the most important and necessary strategies in developing and developed countries. But, the truth is that one of the fundamental steps for the development of entrepreneurship is its assessment. Entrepreneurship evaluation should be done based on indexes and global standards so that not only provides a clear picture to the status of entrepreneurship at the national level, But also, provides the possibility of measuring and comparing to the other countries in the field of entrepreneurship development. More than 95percent of the world GDP formed by the Members of GEM. GEM Programs are evaluated based on three indicators: "perceptions and entrepreneurial tendencies," "entrepreneurial activities" and "entrepreneurial passion". Among the 67 countries, Iran is ranked 30th based on Toddler entrepreneurs’ index equals to 11 percent. This index has increasing trend in the past five years, and its value is much greater than the other countries in Middle East. Also the Index of Entrepreneurial Intent in Iran equals to 28/22%, and our country is in 35th place among 67 countries. The Opportunity-oriented entrepreneurship index has grown among other entrepreneurial activity index, (from 5.67% in 1390 to 6.24% in 1391). This means that mandatory Entrepreneurship has decreased. Also the understanding of entrepreneurial opportunities index has increased from 32% in 1390 to 39/2% in 1391. Finally, for fear index of failure, Iran is in 39th place among 67 countries that shows the Iranian low-risk tendency for starting a business.امروزه توسعه کارآفرینی به یکی از راهبردهاي مهم و اساسی اکثر کشورهای پیشرفته و نیز در حال توسعه تبدیل شده است. اما واقعیت این است که یکی از اقدامات اساسی برای توسعه کارآفرینی، ارزیابی آن است. ارزیابی کارآفرینی باید بر اساس شاخصها و استاندارهای جهانی انجام گیرد که نه تنها تصویر روشنی از وضعیت کارآفرینی در سطح ملی ارائه کند، بلکه امکان محکزنی و مقایسه با سایر کشورهای موفق در زمینه توسعه کارآفرینی را نیز فراهم سازد. اقتصاد کشورهاي عضو ديدهبان جهاني، بيش از 95 درصد توليد ناخالص جهاني را تشکيل ميدهد. برنامه ديدهبان جهاني کارآفريني بر اساس سه دسته شاخصهاي «ادراکها و گرايشهاي کارآفرينانه»، «فعاليتهاي کارآفرينانه» و «اشتياق کارآفرينانه» ارزيابي ميشوند. مطابق برنامه، ايران با شاخص کارآفريني نوپا برابر با 11 درصد، در ميان 67 کشور، در رتبه سيام قرار دارد. اين شاخص طي پنج سال گذشته تقريباً روند صعودي داشته و مقدار آن بيش از ساير کشورهاي خاورميانه بوده است. همچنين شاخص قصد کارآفرينانه در ايران 28/22 درصد است که کشورمان را در ميان 67 کشور عضو در جايگاه سي و پنجم قرار ميدهد. شاخص کارآفريني فرصتگرا در ميان شاخصهاي فعاليتهاي کارآفرينانه، نسبت به سالهاي گذشته (67/5 درصد در سال 1390 و24/6 درصد در سال 1391) رشد يافته است. اين به معناي آن است که کارآفريني اجباري کاهش يافته است. بر اين اساس شاخص درک فرصتهاي کارآفرينانه نيز از 32 درصد در سال 1390 به2/39 درصد در سال 1391 افزايش يافته است. سرانجام رتبه ايران در شاخص ترس از شکست در ميان 67 کشور در رتبه 39 قرار دارد که حاکي از تمايل کم خطرپذيري ايرانيان براي راهاندازي کسب و کار است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20064