مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54867262011622Assessment of Technology Transfer Process and Determining the Best Practices for Technology Transfer by AHP Model; Case Study: Azarab Industry ارزيابي ميزان موفقيت فرايند انتقال فناوري و تعيين بهترين روش انتقال فناوري با مدل AHP؛ مطالعه موردي صنايع آذرآب110faعباسخمسهآزادهآزادی2014819One of the problems in the developing countries industry is none productivity of imported technology transferred. The most important element of this is the incompleteness of technology transfer phases and/or lack of usage of the proper technology transfer. Today, companies and developing countries in order to bridge the gap with developed countries in terms of innovation and creating competitive advantage, various methods are resorted. One of the most important ones is the transfer of new technologies through which they have been able to compensate much of the distance between them & the developed countries. Technology transfer is possible through different approaches which is determined by the condition of technology transfer and transferee (sender and receiver). But despite this method with its potential opportunities have some implicit threats i.e. if technology is not selected and transferred properly will result in big negative damages and effects. The technology transfer process consists of six major phases and in case of accomplishing all these phases successfully, commercialization of technology transfer will be possible. These six major phases are: selecting &acquisition, matching the imported technology transfer, absorbing the imported technology, applying the imported technology transfer, technology diffusion. We attempt in this investigation to assess the success of Azarab technology transfer industry and at the end we try to determine the best practices for technology transfer by use of AHP model.یکی از مشکلات صنایع کشورهای در حال توسعه عدم اثربخشی فناوري انتقال یافته وارداتی می باشد. که مهمترین عامل این امر عدم طی کامل فازهای انتقال فناوري و یا عدم استفاده از روش انتقال فناوري مناسب می باشد.
امروزه در شركتها و كشورهاي درحال توسعه به جهت كمتر نمودن فاصله خود با كشورهاي توسعه يافته در زمينه نوآوري و ايجاد مزيت رقابتي متوسل به روشهاي گوناگوني مي شوند يكي از مهمترين آنها انتقال فناوريهاي جديد است که از آن طريق توانسته اند تا حدي فاصله خود را با توجه به شتاب كشورهاي صنعتي كمتر نمايند. انتقال فناوري باروشهاي مختلف امكانپذير است كه با توجه به موقعيت انتقال دهنده فناوري وانتقال گيرنده فناوري مشخص ميشود . اما اين روش علي رغم داشتن فرصتهاي بالقوه و آشكار داراي تهديدات ضمني است كه اگر فناوري به درستي انتخاب نشود و از مسير صحيح، انتقال نيابد منجر به خسارتهاي جبران ناپذيري خواهد شد
فرآیند انتقال فناوري شامل 6 فاز عمده می باشد که در صورت طی موفقیت آمیز کلیه این فازها تجاری سازی فناوري انتقال یافته میسر می گردد. این 6 فاز اصلی عبارتند از : گزینش و اکتساب ،انطباق فناوري وارداتي:، جذب فناوري وارداتي ، كاربرد فناوري انتقالي ، توسعه و بهبود فناوري وارداتي ، اشاعه(انتشار) فناوري .
از آنجا که شرکت آذرآب از بزرگترین و مهمترین شرکت های درگیر در امر انتقال فناوري در کشور می باشد، در این پژوهش در پی آن هستیم که میزان موفقیت پروژه های انتقال فناوري صنایع آذرآب را مورد بررسی قرار داده و در نهایت روش های مناسب انتقال فناوري برای این شرکت را به ترتیب اولویت بوسیله مدل AHP مشخص نمائیم.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20109مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54867262011622Managing Innovation with Corporate Approach; A Comparative Analysis of Japanese and Korean Firms مديريت نوآوري با رويکرد بنگاهي؛ همراه با تحليل مقايسهاي شرکتهاي ژاپني و کرهاي110faجعفر باقری نژادفهیمه ساداتحسینی بهارانچی2014819Innovation is the capability of identifying opportunities and using their advantages. These opportunities are not just opening new markets but include the innovative processes and ways for existing markets. Actually, innovation is not just production of goods, and examples of innovation can be seen in the service sector and public and private sectors. Innovation intrinsically is a risky project and even developed firms cannot accept infinite risks. In fact, the question is not that if innovation should be done or not, but rather how this innovation can be successful and which feedback could be gained from its success and failure and reaching a pattern that can be applied in future activities. Always the main question has been "whether or not we can control and manage what is known as innovation". At first glance, it might seem that managing innovation is impossible and a complex process. But we believe that despite the uncertain and apparently random-nature of the innovation, it is possible to find an underlying pattern of success. Innovation is a "management" issue because there are decisions to be made about resources, disposition, composition and coordination among them. In this paper after expressing concepts of innovation and managing innovation, a conceptual model and its usage structure is presented in order to concentrate on key aspects of managing innovation. Next, creation and maintenance of an innovative organizational context will be discussed and finally a comparative analysis of managing innovation between Japanese and Korean firms will be reflected.نوآوري توانايي شناسايي فرصتها، مشاهدة روابط و استفاده از مزاياي آنهاست كه اين فرصت ها نه تنها در خصوص گشودن بازارهاي جديد، بلكه شامل روش هايي نوآورانه براي بازارهاي موجود نيز شامل هست. نوآوري ذاتاً امري پرمخاطره و داراي ريسك است و حتي شركتهاي رشد يافته و قوي نيز نمي توانند ريسك هاي نامحدود انجام دهند. در واقع سوال اين نيست كه آيا بايد نوآوري صورت گيرد يا نه، بلكه چگونه اين نوآوري به شكل موفقيت-آميزي انجام شود و چه درس هايي از موفقيت يا شكست آن می توان دریافت و اینکه آيا الگويي را مي توان براي آن به وجود آورد كه در فعاليت هاي آتي مورد بهره برداری قرار گیرد ؟
ازطرفی همواره اين پرسش بزرگ مطرح بوده است كه آيا مي توان آنچه را كه به عنوان نوآوري شناخته شده است، كنترل و مديريت كرد يا خير؟ در نگاه اول ممكن است مديريت نوآوري، فرايندي بسيار پيچيده و غيرممكن به نظر برسد؛ اما ما برين باوريم كه عليرغم ماهيت غيرقابل پيش بيني و تصادفي نوآوري، امكان يافتن يك الگوي اساسي موفقيت وجود دارد. چرا كه نوآوري، خود يك مسئله مديريتي است؛ از آن لحاظ كه بايد در خصوص منابع، جابجايي، تركيب و هماهنگي ميان آن ها تصميماتي اتخاذ گردد. در اين مقاله پس از شرح مطالبي پيرامون مفاهيم نوآوري و مديريت آن، يك مدل مفهومي و چگونگي استفاده از آن براي تمركز بر جنبه هاي كليدي مديريت نوآوري تشریح شده است. در ادامه، خلق و حفظ يك بافت سازماني خلاق مورد بحث قرار گرفته و در نهايت به تحليل مقايسه اي پيرامون مديريت نوآوري در شركتهاي ژاپني و كره اي پرداخته مي شود.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20110مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54867262011622An Investigation of Effective Individual and Behavioral Characteristics of New Technology-Based Firms' Managers بررسي شاخصهاي فردي مؤثر مديران شرکتهاي فناور نوپا 110faغلامرضاملک زادهآزادهکیانی نژاد2014819In the paper effective individual and behavioral characteristics of the new technology based firms' managers in a supportive environment such as Science and Technology Parkas and Technology Incubators are investigated and based on the results of the research, effective individual and behavioral characteristics for success of these managers and also their companies are presented. Also, in this study, researchers have tried to determine effective characteristics and indicators which are used in selecting and appointing the managers of such firms, and therefore improve the process of managers' selection. Sample firms are located in Khorasan Science and Technology Park (KSTP) which is one of the new supportive environments in the country. For this study, among the multiple personality characteristics and features, six individual and behavioral indicators were selected and highlighted which include: 1) confidence, 2) leadership abilities, 3) creativity and innovation, 4) participation and devolution, 5) human relationship skills and 6) internal control. Selection of these individual and behavioral indicators and characteristics are based on the results of the other researches and studies. After determining these characteristics through the review of literature, an evaluation questionnaire was designed and distributed to sample firms' managers and necessary information was obtained. By analyzing these results, the effective indicators and characteristics for success of managers were identified. The results shows that the first and sixth hypotheses of the research hypotheses are correct, i.e. confidence and internal controls are most effective indicators for success of these firms' managers. This research has not considered Employees' satisfaction.در اين مقاله به ويژگي هاي رفتاري و فردي مديران شركت هایي پرداخته شده است که در شركت هاي فناور نوپا بوده و در محيط هاي حمايتي به فعاليت مشغولند. در اين تحقيق تلاش شده است شاخص هاي فردي موثر در موفقيت اين گروه از مديران شناسايي و ارائه گردد. همچنين اين تحقیق تلاش می کند ويژگي ها و شاخص های موثر در انتخاب و انتصاب صحيح مديران و در نتيجه پيشرفت و بهبود صنعت كشوررا تعیین كند. براي مطالعه ي موردي شركت هاي مستقر در پارك علم وفناوري خراسان در نظر گرفته شده اند.
بر مبناي نتايج اين تحقيق از ميان ويژگي هاي متعدد شخصيتي افراد، 6 ويژگي و شاخص فردي برجسته انتخاب شد كه عبارتند از: داشتن اعتماد به نفس، توانايي رهبري، خلاقيت وابتكار، مشاركت و تفويض اختيار، مهارت هاي روابط انساني و كنترل دروني. شاخص ها و ويژگي هاي پيش گفته بر اساس نتايج تحقيقات و مطالعات ديگر محققين شنايايي و تعیین شده اند. آنگاه از طريق بررسی نتايج به دست آمده از توزيع پرسشنامه بين مديران، اطلاعات لازم به دست آمد و از این رهگذر، شاخص هاي فردي موثر در موفقيت مديران مورد بحث شناسايي گرديد. نتايج اين تحقيق، نشان می دهد که فرضيه های اول و ششم مطرح شده در تحقيق درست هستند يعني اعتماد به نفس و كنترل دروني به عنوان شاخص هاي موثر در موفقيت این مديران مورد تأييد قرار می گیرد. در این تحقیق به بحث رضایتمندی کارکنان پرداخته نشده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20111مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54867262011622Investigating and Prioritizing Factors Affecting Successful Transfer of Information System Technologies in Auto and Parts Factories in Iran شناسايي و رتبهبندي عوامل حياتي موفقيت در انتقال فناوري سيستمهاي اطلاعاتي در صنايع خودروسازي110faمنصورثابتیسید محمد رضا رضوی2014819Information is the driving force for today's knowledge economy and information systems are tools for information application. While numerous benefits of information systems are proven, substantial risk of failure is still burdening implementation of such projects. To reduce the risk, attention must be paid to critical success factors. After reviewing the relevant literature, success factors for the transfer of information system technologies are identified. Using such factors, this research evaluates and prioritizes them in the context of Pars Khodro and Saipa Auto Companies, as well as Sazeh Gostar Parts Co. in Iran. A questionnaire was administered among 32 IS/IT experts and consultants in those firms. The chosen firms have had experience with the transfer of information system technologies like MES and ERP. The proposed classification in this research divides critical success factors into three broad categories: organizational factors, tactical factors, and technical factors. Consistent with others' findings in the area of information systems, this research finds that the managerial, organizational and tactical factors dominate the technical aspect, and special attention to the former reduces the risk of failure associated with the implementation of information systems. As one of the primary objectives of this research, it has been found that the most important critical success factors in each category are: 1) Among organizational factors, the support and commitment of top management, and clear understanding of business objectives and organizational requirements are the most important; 2) Within tactical factors, effective project management and competent teams are critical; and 3) Among technical factors, adequate training, extensive organizational participation, and retention of skilled employees are important.اطلاعات نيروي محرکه اقتصاد و دانش امروزي است و ابزار بکارگيري آن سيستمهاي اطلاعاتي ميباشد. با وجود منافع زياد بکارگيري سيستم هاي اطلاعاتي، هنوز ريسک بالاي شکست بر پياده سازي اين پروژه ها سنگيني مي نمايد. عوامل حياتي موفقيت وجود دارند و بايد آنها را شناسائي و کشف کرد. عدم توجه به اين عوامل کل سيستم و فرآيند را با خطر اساسي و شکست پروژه در اجرا مواجه می سازد. در اين تحقيق با شناسايي چارچوب هاي موجود براي انتقال تکنولوژي سيستمهاي اطلاعاتي و شاخص هاي هر کدام از طبقات اين چارچوبها، سعي بر آن شده است که اين عوامل را در سازمانهاي ايراني که تمايل به انتقال اين تکنولوژي را دارند ارزيابي و رتبه بندي گردد. طبقاتي که براي اين شاخصها ميتوان در نظر گرفت شامل سه طبقه عوامل سازماني، عوامل تاکتيکي و عوامل فني ميباشد. بعضي از عوامل کليدي موفقيت که شناسايي شدند عبارتند از : تعهد و حمايت مديريت ارشد سازمان، درک واضح از اهداف کسب و کار و نيازمنديهاي سازمان، آمادگي سازمان و زيرساخت مناسب IT (عوامل سازماني)- مدير پروژه قوي، تيم مناسب و متخصص (عوامل تاکتيکي)- آموزش کافي ، مشارکت کاربران در پروژه و حفظ نيروي متخصص و آموزش ديده (عوامل فني). اين تحقيق در میان کارشناسان حوزه IT و IS شرکتهای مرتبط با صنعت خودروسازی نظیر شرکتهای پارس خودرو، سایپا و سازه گستر سایپا صورت گرفته است. این شرکتها تجربه انتقال تکنولوژی سیستمهای اطلاعاتی نظیر MES و ERP را در سازمان خود داشته اند. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20112مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54867262011622Corporate Entrepreneurship; a Solution for Commercialization of Technological Research Findings in Research and Technology Organizations (RTOs) کارآفريني شرکتي شيوهاي براي تجاريسازي دستاوردهاي فناورانه سازمانهاي پژوهش و فناوري مستقل110faرضابندريان2014819RTOs' missions are for technology development and carry out complicated commercialization processes. Commercialization of technological research findings is so costly for RTOs that they can not carry out commercialization process by themselves. In the other hand, industries which are in competitive environment, for sustainable growth require superior new products and technologies which enable them in competitive scope. Industries often have frequent financial and human resources and this leads to their advantage to commercialization process, because those assets provide possibility for adapting huge risk. The lost ring in this chain is the link between RTOs as the developer of technology and industries as the adapter of technology. Entrepreneurship could solve this problem by providing this lost ring and linking RTOs and industries. Corporate entrepreneurship is one of the entrepreneurship types and is defined as some entrepreneurship among the available corporate companies. Entrepreneurship looks for introducing new products and organizational systems in the scope of corporate. Entrepreneurship has five different kinds and each of them carries out entrepreneurship in its own style. Among these, Acquisitive and Opportunistic entrepreneurship have the highest fitness to enrich and enhance coexisting relation between industries and RTOs to commercialize technological findings.سازمانهاي پژوهش و فناوري مسئوليت پيشبرد توسعه فناوري و اجراي فرايند پيچيده تجاريسازي را براي آنها بر عهده دارند. فرايند تجاريسازي دستاوردهاي پژوهشي فناورانه در سازمانهاي پژوهش و فناوري فرايندي بسيار پرهزينه و سرمايهبر است و اغلب سازمانهاي پژوهش و فناوري به تنهايي از عهده اجراي آن برنميآيند. از سوي ديگر صنايع به علت حضور در محيط رقابتي و براي بقا و رشد در اين فضا نيازمند محصولات و فناوريهاي نوين و برتر ميباشند كه ياريگر آنها در عرصه رقابت باشد. مزيت صنايع در فرايند تجاريسازي است، چرا كه آنها اغلب داراي منابع مالي و انساني فراواني ميباشند و اين داراييها امكان پذيرش ريسكهاي بزرگ را براي آنها فراهم ميكند. در اين ميان حلقه مفقوده، پيوند ميان سازمانهاي پژوهش و فناوري و صنايع بكارگيرنده فناوري است. يكي از راهكارهايي كه براي برطرفكردن اين مشكل و ايجاد حلقه مفقوده در برقراري پيوند سازمانهاي پژوهش و فناوري و صنايع وجود دارد بهرهگيري از كارآفريني شركتي ميباشد. كارآفريني شركتي يكي از انواع كارآفريني است كه در آن، در درون شركتهاي موجود كارآفريني صورت ميگيرد. كارآفريني شركتي به دنبال معرفي محصولات جديد و نظامهاي سازماني نوين در چارچوب شركت ميباشد. كارآفريني شركتي پنج شيوه مختلف و متفاوت دارد و هر يك از شيوههاي آن به گونهاي اين فرايند را اجرا ميكنند كه از ميان آنها كارآفريني تحصيلي و كارآفريني فرصتي بيشترين تناسب را براي تقويت رابطه همزيستي صنايع و سازمانهاي پژوهش و فناوري براي تجاريسازي دستاوردهاي پژوهشي فناورانه دارد. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20113مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54867262011622The Role of applying Business Process Management System in improving Organizations Performances نقش بهکارگيري سيستم مديريت فرايند کسب و کار در بهبود عملکرد سازمانها 110faحسینصفرزادهمعصومهقریشی2014819In today's world, the key to the success of each organization is the Business Process. Therefore, it is important to have a strong interpretation of Business Process Management in organizations. Organizations have experienced that Business Process Management is strong investment to come across the environmental changes. Business Process Management is a holistic management approach focused on aligning all aspects of an organization with the demands and needs of clients. It promotes business effectiveness and efficiency while striving for innovation, flexibility, and integration with technology. Business Process Management attempts to improve processes continuously. It can therefore be described as a "process optimization process." It is argued that BPM enables organizations to be more efficient, more effective and more capable of change than a functionally focused, traditional hierarchical management approach. Business process management activities can be grouped into five categories: designing, modeling, execution, monitoring, and optimization. With respect to the fact that Business Process Management System automates all the processes in organizations, every solution ends up in Business Process Management System as the essential core of organizational systems in order to improve their performance. In this paper, different types of data related to a specific Process will be mentioned, then a solid model will be explained in order to coordinate the data with Business Process Management, afterwards Business Process Management System will be introduced. At the end, the harmony for Business Process Management and Strategic Management will be explained because compiling a suitable strategy and, more importantly, its proper implementation using the Process Management improves the organization performance and beneficiaries' satisfaction.امروزه فرایندهای کسب و کار، کلید موفقیت هر سازمان میباشند. بنابراین داشتن یک رویکرد مدیریت فرایند کسب و کار قوی در سازمانها حائز اهمیت است، و سازمانها به تجربه آموختهاند که مدیریت فرایند کسب و کار، سرمایهگذاری قوی در رویارویی سریع با تغییرات محیطی است. مدیریت فرایند کسب و کار با داشتن الگوهای متعدد مورد نیاز سازمانها، روشی یکپارچه و نظاممند را برای طراحی، اجرا و مدیریت فرایندهای کسب و کار سازمانها ارائه مینماید. در هر یک از فرایندها، افراد و سامانهها نقش دارند. با توجه به اینکه سیستم مدیریت فرایند کسب و کار، بستری را فراهم میآورد تا انجام کلیه فرایندها در سازمان به صورت خودکار درآیند، همه راهها در حال منتهیشدن به سیستم مدیریت فرایند کسب و کار بهعنوان هسته اصلی سیستمهای سازمانی جهت بهبود عملکرد سازمانها میباشد. در این مقاله انواع دادههای مربوط به یک فرایند عنوان شده و سپس یک مدل یکپارچه برای هماهنگی این دادهها با مدیریت فرایند کسب و کار، بیان میگردد، پس از آن سیستم مدیریت فرایند کسب و کار معرفی میگردد. در نهایت به بررسی همسوسازی مدیریت فرایند کسب و کار و مدیریت استراتژیک پرداخته میشود، زیرا که تدوین استراتژی مناسب و مهمتر از همه پیادهسازی مطلوب آن با استفاده از مدیریت فرایند باعث بهبود عملکرد و ارتقا اثربخشی سازمان شده و رضایت ذینفعان را سبب میگردد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20114مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54867262011622Effective Factors on Infusion and Diffusion of Web-based Knowledge Management Technology; Case: Moshanir Company عوامل مؤثر بر انتشار و گسترش فناوري مديريت دانش مبتني بر وب، مطالعه موردي شرکت مشانير 110faایمانمخلصیمصطفیترابی2014819Nowadays, sophisticated technologies, such as Information Technology systems arise from new demands in case of technology perception. With increasing tendency in using Web-based technologies for ameliorating job performance, Information Technology systems act as a vital section in business operations. In the current research, results of organizational development pertaining to critical factors of web-based knowledge management effective transmission are concerned. Infusion and diffusion processes are evaluated by acceptance of effectiveness of web-based knowledge management technology in organizational systems. Incepted acceptance and transmission of Information Technology tools in the accepting system business processes, will not necessarily guarantee the change in taste of users and designers. It becomes obvious only at a time when IT systems cause changes. Once this technology is deployed, a need for acquiring and measuring integration arises; this claims that a need for diffusion level as a source of change exists. Each of mentioned processes, i.e. Infusion and Diffusion, are influenced by a set of constituents. In this study, we use experimental models of infusion and diffusion for web-based Knowledge Management technology. The change source in technology transmission is considered in this research. Also, some applicable advices are suggested for effective transmission of web-based knowledge management technology in organizations. This research is done to find out the factors affecting technology transmission and IT technologies acceptance. It tries to explore the procedures for facilitating a successful transmission of these technologies too.امروزه فناوری های پیچیده، مثل سیستمهای فناوری اطلاعات تقاضاهای جدیدی را برای درک ما از تکنولوژیها و تغییر آنها به وجود میآورند. با افزایش تمایل به استفاده از تکنولوژیهای مبتنی بر وب برای پیشتیبانی و افزایش عملکرد شغلی، سیستمهای فناوری اطلاعات به یک بخش حیاتی از عملیات کسب و کار بدل شده اند.
در این پژوهش، نتایج بدست آمده از لحاظ توسعه سازمانی درباره فاکتورهای تعیین کننده در رابطه با دستیابی به انتقال اثر بخش تکنولوژی مدیریت دانش مبتنی بر وب مورد توجه واقع شده است. دو فرآیند، گسترش و انتشار از طریق پذیرفتن اثربخشی تکنولوژی مدیریت دانش مبتنی بر وب در سیستمهای سازمانی برای تغییر ارزیابی میشوند. انتقال و پذیرش آغازین یک ابزار فناوری اطلاعات در فرایندهای کسب و کار سیستم در حال پذیرش، لزوماً تغییر را به شکل مقصود طراحان یا کاربرانش تضمین نمیکند. این مهم فقط هنگام گسترش آشکار میشود که سیستمهای فناوری اطلاعات سبب تغییر شوند. با یکبار مستقر شدن این تکنولوژی، نیاز برای بهدست آوردن و سپس اندازهگیری یکپارچگی بهوجود میآید؛ این موضوع اشاره می دارد که نیازی برای اندازهگیری درجه گسترش به عنوان منبع تغییر در این سیستم وجود دارد. هر یک از این فرآیندها (انتشار و گسترش) توسط مجموعههای تعیینکننده تحت تاثیر واقع میشوند. در این پژوهش، از مدلهای تجربی انتشار و گسترش در تکنولوژی مدیریت دانش مبتنی بر وب استفاده میشود. منشا تغییر در انتقال این تکنولوژیها در این مطالعه بررسی میشود. این مطالعه همچنین برای انتقال اثربخش تکنولوژی مدیریت دانش مبتنی بر وب در سازمانها، توصیههایی را ارایه میدهد. این پژوهش به دنبال این است که چه عواملی بر روی فرایند انتقال تکنولوژی و پذیرش تکنولوژیهای فناوری اطلاعات تاثیر میگذارد و چهکاری باید به منظور تسهیل انتقال موفق این تکنولوژیها انجام شود.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20115مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54867262011622The Potential of E-Business to Reduce the Bullwhip Effect in Auto Industry of Iran عوامل کاهنده اثر شلاقي و نقش کسب و کار الکترونيک بر آن در صنعت خودروي ايران 110faلعیاالفتمحسنشفیعی نیک آبادی 2014819Uncertainty about the supply chain and its various components causes demand variability in the length of chain in a way that as diverting from the final customer demand and actual orders, more fluctuation in amount of orders is observed and this can be followed by undesirable effects. This phenomenon is called Bullwhip effect. Several factors are involved in the occurrence of this problem for which some strategies to are listed. In this paper, first Bullwhip effect and what caused it in the supply chain are defined. Then, Key factors in reducing the effects in Auto industry using Survey are analyzed. Finally, with regard to the capabilities of electronic business, its role in confronting this phenomenon will be expressed. This Research is an Applied Research and a questionnaire containing 26 questions was used for the analysis. According to various aspects of creating Bullwhip Effect, partial sampling was used and a collection of experts in the field of inventory control, production planning and parts supply, sales, after sales service and supply chain management were surveyed. Calculated Samples are 171 experts. In this paper, The Mean Test is used to evaluate each hypothesis and finally Friedman's Test is used to assess being equal rank of Reducing Factors of Bullwhip effect. Innovative aspect of the research is observed in the study and identification of key factors in creating Bullwhip effect in supply chain and investigation of electronic business impact in reducing the negative effect.عدم اطمينان موجود پيرامون زنجيره تامين و اجزاء متعدد آن باعث تغيير پذيري تقاضا در طول زنجيره مي شود، به طوريکه با فاصله گرفتن از مشتري نهايي و تقاضاي واقعي، نوسان بيشتري در مقدار سفارشات ديده مي شود که اين امر مي تواند آثار سوئي در پي داشته باشد. اين پديده موسوم به اثر شلاقي است. عوامل متعددي در بروز اين مسئله نقش دارند که راهکارهايي براي مقابله با آنها ذکر شده اند. در اين مقاله پس از تعريف اثر شلاقي و آنچه که موجب بروز آن در زنجيره تامين مي شود، عوامل موثر در کاهش اين اثر بررسي و نظر کارشناسان صنعت خودرو در اين زمينه مورد مطالعه قرار مي گيرد. در نهايت با عنايت به قابليتهاي کسب و کار الکترونيک، نقش آن در مقابله با اين پديده بيان خواهد شد. اين مقاله از لحاظ هدف، کاربردي بوده و از ابزار پرسشنامه(با 26 سوال) براي تحليل هاي خود در استفاده کرده است. در اين مقاله با استفاده از آزمون ميانگين به بررسي هر يک از فرضيه ها پرداخته شده است و در نهايت براي بررسي يکسان بودن رتبه هاي عوامل کاهنده اثر شلاقي، از آزمون فريدمن استفاده شده است. جنبه نوآورانه تحقيق را مي توان در بررسي و شناسايي عوامل موثر در ايجاد اثر منفي اثر شلاقي و تاثير کسب و کار الکترونيک در کاهش اين اثر منفي دانست.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20116