مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548652020091224Typology of Science & Technology Parks with Knowledge Management Trendنوع شناسی پارکهای علم و فناوری با رویکرد مدیریت دانش110faسعیدخرقانیمینوسلسله2014825Lack of integration between research and technology, and the gap between scientific ideas and goods & services, are clear facts of todays life. Developed countries have invited creative solutions to overcome such challenges. Science and Technology parks are among them, which have critical roles in integrating knowledge management loops (including creation, sharing, and applying) in the cycle of knowledge management. Science and Technology parks enable the companies to apply immediately the knowledge which has been created by the knowledge workers and scientists. In this article after reviewing the knowledge management literature, Science and Technology parks typologies is under survey. The relation between this typologies and entrepreneurship and the common points among different Science and Technology Parks are the next points. The final review is about the outcomes of applying knowledge management procedure in the Science and Technology parks.فقدان زنجيره يكپارچه از تحقيق، فناوري، توسعه و همچنين فاصله قابل توجه بين تبديل ايدههاي علمي و تحقيقاتي به محصولات و خدمات از واقعيتهاي جهان كنوني است. كشورهاي توسعه يافته جهان براي حل اين چالش، كل نظام علمي و فناوري و صنعتي جامعه، از ايجاد ايده تا تجاري سازي محصول نهايي را در يك نظام كلي تحت عنوان نظام نوآوري در كنار هم و در تعامل با هم در نظر ميگيرند، يكي از اجزاي اين نظام پاركهاي علمي و فناوري است كه نقشي مهم در يكپارچه سازي توليد دانش و تجلي آن در محصولات و خدمات دارد.
در اين نظام وجود رويكرد مديريت دانش، نقش مهمي در پيوند دادن دانش و فناوري ايفا ميكند. پاركها كه از مزاياي نزديكي به منابع مهم سرمايه معنوي، زيرساختهاي مناسب و سياستهاي راهنمايي كننده بهره مند ميشوند و شركتهاي مبتني بر فناوري و موسسات دولتي را در يك محيط مديريت شده حمايت ميكنند از طريق تلفيق با مديريت دانش تعامل، توسعه فناوري و رشد اقتصادي را تسهيل ميكنند. در اين مقاله پس از مرور مختصري بر تعاريف مديريت دانش از ديد انديشمندان، مبحث پارك هاي علمي و فناوري با تمركز بر نوع شناسي پاركها مطرح مي شود. به دنبال آن دسته بندي انواع پاركها به لحاظ هدف از شكل گيري بررسي مي شود.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20164مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548652020091224Definition of University Spin-off Companies; Importance and Typologyشناخت شرکتهای انشعابی دانشگاهی و انواع آنها110faبهمنفکور2014825Creation of university spin-off companies as an academically entrepreneurship activity can be considered as a growing mechanism for university technology transfer. In comparison with technology licensing, Spin-off companies create higher financial return for owners of technology and will play an important role to regional and national economic development. This paper is to define university spin-offs in more detail and make clear the importance of these companies. University authorities are interested in these companies, but need to know about different types of these companies for establishment and management university spin-offs. So, in this paper we have also tried to submit a comprehensive categorization of university spin-offs.تشكيل شركتهاي انشعابي دانشگاهي به عنوان يك فعاليت بارز كارآفريني دانشگاهي، يکي از سازوکارهاي رو به گسترش انتقال تکنولوژي از دانشگاهها و سازمانهاي تحقيقاتي است كه مي تواند بيشترين بازگشت مالي را براي دارندگان تكنولوژي به همراه داشته و نقش مهمي را در توسعة اقتصادي محلي و ملي ايفاء نمايد. اين مقاله در صدد است با بررسي ادبيات كارآفريني دانشگاهي، تعريف دقيقتري از اين شركتها به دست داده و اهميت تاسيس اين شركتها را از جنبه هاي گوناگون روشن سازد. مسئولين دانشگاهي در جهت زمينه سازي و مديريت شكل گيري اين شركتها در بخش دانشگاهي نيازمند شناخت بيشتري از انواع مختلف اين شركتها مي باشند. از اينرو تلاش شده است دسته بندي نسبتاً جامعي از انواع اين شركتها در اين مقاله ارائه گردد. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20165مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548652020091224 Benefits and Challenges of Commercialization of Research Centers Findings in Existing Industries مزايا و چالشهاي تجاري سازي نتايج تحقيقات مراكز پژوهشي در صنايع موجود110faروح الله قابضی2014825Research and development couldnt promote public welfare and national wealth without commercialization. Commercialization is one of the complicated stages of technological innovation process and there is no deterministic pattern for this stage. The minimum requirements for successful commercialization of new technologies are as follows: adequate demand in market, superior potential performance to responses this demand, and an entrepreneurship organization or person with the sufficient resources, marketing and managing capabilities for delivering final product to market. One way to facilitating and accelerating commercialization is benefiting from exiting industries, which have required equipments to commercialize research findings and also have free capacity. In this paper after defining commercialization, benefits of using existing industries to commercializing research centers finings will be explain and then some of the current barriers which are in industries and research centers to benefit of existing industry for commercialization research results will described.يافتهها و نتايج تحقيقاتي تا هنگامي كه در عرصه عمل استقرار نيابند و عوايد آنها نصيب جامعه نشود نميتوانند منشاء رفاه عمومي و ثروت انسانها باشند. اين موضوع با تجاري سازي تحقق مييابد كه يكي از پيچيده ترين مراحل فرايند نوآوري فناوريكي است و هيچ الگوي قطعي و بلامنازعي براي آن وجود ندارد.
تجاري سازي موفق فناوري حداقل نياز به تقاضاي كافي، برتري بالقوه فناوري براي پاسخگوئي به آن تقاضا و يك فرد يا شركت كارآفرين با منابع و توانمنديهاي مديريتي و بازاريابي مناسب براي تحويل محصول نهائي به بازار ميباشد. يكي از راهكارهاي موجود براي تسهيل تجاري سازي بهرهگيري از صنايع موجود ميباشد. منظور از صنايع موجود صنايعي ميباشند كه تجهيزات مورد نياز براي بكارگيري نتايج تحقيقات را داشته و علاوه بر آن ظرفيت خالي نيز داشته باشند.
در اين مقاله پس از تعريف فرايند تجاري سازي به تبيين مزاياي بهرهگيري از صنايع موجود براي تجاري سازي نتايج تحقيقات مراكز پژوهشي پرداخته ميشود و سپس برخي از موانع موجود كه در صنايع و مراكز تحقيقاتي مانع از تجاري سازي نتايج تحقيقات در صنايع موجود ميشود تشريح شده است.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20166مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548652020091224 Evaluation of the Role of Culture and Social Capital in Science and Technology Development System of Iranارزیابی نقش فرهنگ و سرمايه اجتماعی در نظام توسعه علم و فناوری کشور110faعلی فرقانیاشکانحق بین2014825The cultural-social factors are among the key infrastructures for technology development. Social capitals are very important in this regard, but in our country neither valuable researches have been done nor have suitable indices been complied in this respect. Self confidence, self sufficiency, the culture of entrepreneurship and innovation, the desire for superiority and the importance giving to science and technology (as a superiority factor), teamwork, work conscience, are among the key criteria in this field that can be pointed out. The aim of this research is to explain the cultural and social indices effective on science and technology development, and to evaluate generally these factors in terms of the available data in Iran. For this aim, based on literature review of knowledge and technology management approaches, their evaluation models and special focus on cognitive dimension of tacit knowledge, cultural and social capital factors that have impact on development of creation; transfer and absorption of knowledge and technology are recognized. Then key factors are selected based on assessment criteria and status of these factors is analyzed in Iran. At last, some policy recommendations in order to strengthen these infrastructures towards developing S&T system are presented. عوامل فرهنگي- اجتماعي از جمله زيرساختهاي كليدي براي توسعه فناوري به شمار ميرود. در اين زمينه "سرمايههاي اجتماعي" بسيار حائز اهميت هستند و در اين خصوص، پژوهش قابل توجهي در كشور صورت نگرفته و شاخصهاي مناسبي نيز تدوين نشده است. از جمله معيارهاي كليدي در اين زمينه ميتوان به ميزان اعتماد به نفس، خوداتكايي، فرهنگ کارآفريني و نوآوري، برتريجويي و ميزان اهميت دادن به علم و فناوري (به عنوان عامل برتري)، کارگروهي، وجدان كاري و ... اشاره نمود. هدف اين تحقيق تبيين شاخصهاي فرهنگي و اجتماعي مؤثر بر توسعه علم و فناوري و ارزيابي كلي اين عوامل بر حسب اطلاعات موجود در ايران است. بدين منظور ابتدا با مرور ادبيات رويکردهاي مديريت دانش و فناوري و مدلهاي سنجش آن و تاکيد بر بعد شناختي دانش ضمني، دو دسته عوامل فرهنگی و سرمايه اجتماعی موثر در توسعه ظرفيت خلق، انتقال و جذب دانش و فناوري شناسايي و سپس شاخصهاي کليدي از طريق ارزيابي شاخصها با معيارهاي ارزيابي انتخاب و تحليلي از وضعيت برخي از اين شاخصها در ايران انجام شده است، در نهايت برخي توصيههاي سياستي به منظور تقويت زيرساختهاي فرهنگي - اجتماعي در راستاي توسعه نظام علم و فناوري کشور ارائه شده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20167مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548652020091224Technology Commercialization as the Effective Function in Technology and Economy Developmentتجاري سازي تکنولوژي عامل موثر درتوسعه تکنولوژي و اقتصاد110faرضارادفرعباسخمسهحسام الدین مدنی2014825Nowadays, research has been received a great attention due to innovation and also the innovation is being observed because of economic wealth. In present world, the concept of research has lost its meaning from the cultural point of view, while its and economical function has been greatly magnified. Commercialization is the important part of innovation process and no technology and product would come into market successfully without it. Producing contexts for knowledge and technology, can create noticeable economical values for organizations, and also leads to economical and technological growth of the society. In this paper, we try to introduce the technology commercialization and its process, and also reviewing the importance of technology commercialization and its role in development of new technologies. Along with it, the important functions which are effective in technology commercialization and its success, classification, and technology commercialization risks will be reviewed. امروزه تحقيقات را به خاطر نوآوري و نوآوري را به خاطر سود اقتصادي نگاه ميکنند. در دنياي کنوني تحقيقات خصلت فرهنگي به معناي مرسوم کلمه را از دست داده و به عاملي اقتصادي تبديل گرديده است. تجاري سازي بخش مهمي از فرآيند نوآوري است و هيچ تکنولوژي و محصولي بدون آن با موفقيت وارد بازار نميشود. ايجاد بسترهايي براي عرضه دانش و تکنولوژي، علاوه بر فراهم آوردن ارزشهاي اقتصادي قابل توجه براي سازمانها، منجر به رشد اقتصادي و تکنولوژيک جامعه ميشود.
در اين مقاله سعي داريم تا ضمن معرفي تجاري سازي تکنولوژي و فرآيند آن، به بررسي اهميت تجاري سازي تکنولوژي و نقش آن در توسعه تکنولوژيهاي جديد بپردازيم، همچنين در ادامه عوامل مهم تاثيرگذار درتجاري سازي تکنولوژي و موفقيت آن، و نيز طبقه بندي و ريسکهاي تجاري سازي تکنولوژي مورد بررسي قرار ميگيرد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20168مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548652020091224Knowledge Management Approaches and Knowledge Gaps in Technology Eraرويکردهاي مديريت دانش و الگوهاي شكافهاي دانشي در عصر فناوري110faحسینرحمان سرشتنسترنسیمار اصل2014825s that the first step to enter the world of knowledge management is analyzing different knowledge management (KM) approaches. Then it would be essential to identify knowledge management gaps, because organizations weakness at identifying and bridging these gaps before implementing knowledge management plans will obviously lead to unreasonable effects. In this paper, at first, a summary of knowledge management concept and the necessity of its implementation in organizations are presented. Also, a comparison has been made between R&D expenditure and revenue and profitability of the global leading companies. In the next section, the knowledge production rank of Iran among 16 countries is presented in order to demonstrate Irans position according to knowledge growth. Then KM approaches including mechanistic, systemic, core competencies and behavioral-cultural and two models of knowledge management gaps including Pierce and Lovrichs (1984) and Lins (2005) model are discussed. In conclusion, the priority of adopting systematic, behavioral/cultural & core competencies approaches in contrast to traditional mechanistic approach is discussed. It is also mentioned that the 1st model is appropriate to be applied in macro level where as it will be appropriate to apply the 2nd model in micro level. در اقتصاد دانش– محور، قابليت کسب دانش و توسعه، تسهيم و کاربرد آن در سازمانها ميتواند منجر به خلق مزيت رقابتي پايدار براي آنها شود. به نظر ميرسد نخستين گام ورود به دنياي مديريت دانش، بررسي رويکردهاي موجود در رابطه با آن باشد. پس از آن بررسي شکافهاي مديريت دانش، لازم و ضروري به نظر ميرسد، زيرا ناتواني سازمانها در شناسايي و برطرف کردن اين شکافها پيش از پياده سازي برنامههاي مديريت دانش، تاثيرات نامطلوبي بر مرحله پياده سازي آن ميگذارد. در اين مقاله، ابتدا، شرح کوتاهي از مديريت دانش و ضرورت پياده سازي آن بر اساس مقايسه آمار و ارقام کشورهاي پيشرو در مديريت دانش و شاخصهاي اقتصادي آنها ارائه شده است. همچنين در راستاي توجيه ضرورت مديريت دانش، به مقايسه ميزان سرمايه گذاري شرکتهاي پيشروي جهاني در فعاليتهاي تحقيق و توسعه به عنوان شاخصي از مديريت دانش با سودآوري و درآمد آنها پرداخته شده است. در بخش بعد، وضعيت رشد دانش در ايران از طريق ارائه رتبه ايران در رابطه با توليد علم در مقايسه با شانزده کشور ديگر ارائه شده است. در ادامه، پس از توضيح مختصري در رابطه با اقتصاد دانش- محور، کشورهايي با سطوح درآمدي بالا، از نظر رتبه اقتصاد دانش- محور با کشورهايي با سطح درآمد پايين و متوسط مقايسه شدهاند. در بخش بعد، پيشينه مديريت دانش و سپس رويکردهاي مديريت دانش شامل رويکردهاي مکانيکي، سيستمي، مبتني بر شايستگيهاي کليدي و رفتاري- فرهنگي و در نهايت، دو الگوي شکافهاي مديريت دانش شامل الگوي لاوريچ و پيرس( Lovrich, Pierce, 1984) و الگوي شکافهاي دانشي لين و همکارانش( Lin et al., 2005) ارائه شده است. در بخش نتيجه گيري، اولويت اتخاذ رويکردهاي سيستمي، فرهنگي / رفتاري و مبتني بر شايستگيهاي کليدي بر اتخاذ رويکرد سنتي مکانيکي و همچنين قابليت کاربرد مدل مبتني بر شرايط اجتماعي-اقتصادي و انگيزشي افراد در سطح کلان و مدل مبتني برشش شکاف مديريت دانش در سطح خرد عنوان شده است. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20169مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548652020091224Intellectual Property Management: The Case of Research Institute of Petroleum Industryمديريت داراييهاي فکری: مطالعه موردی پژوهشگاه صنعت نفت110faسید کامرانباقریساسانصدرایی2014825The emergence of petroleum industry in Iran dates back to more than a century ago and the industry has played a major role in the countrys economy from the very beginning. However, when it comes to the required technologies, the industrys dependency on foreign companies is evident. Independent technology development, on the other hand, is not an easy task since it requires a tight interconnection with Intellectual Property (IP) management. The industrys failure in independently developing its technological needs, can hence be partially attributed to mismanagement of IP. This paper investigates the role of IP and its management in an industrial context, focusing on industries actively pursuing high technological capabilities. Afterward, the petroleum industry and the role of IP management therein are reviewed. Finally the achievements of Research Institute of Petroleum Industry (RIPI) in managing its IP portfolio are introduced. يک سده از شکل گيری و رشد صنعت نفت در کشور ميگذرد و اين صنعت در اين مدت همواره نقشی محوری در اقتصاد کشور داشته است. با اين وجود وقتی صحبت از فناوری به ميان ميآيد، بايد به وابستگی جدی اين صنعت به شرکتهای بين المللی غير ايرانی در تامين فناوريهای مورد نيازش اذعان کرد. اما توسعه فناوری با خلق داراييهاي فکری و مديريت آنها گره خورده است و علت ناکامیهاي اين صنعت در حوزه فناوری را ميتوان تا حدی به نارساييهای موجود در ارتباط با مديريت داراييهاي فکری نسبت داد.
در اين مقاله نقش داراييهاي فکری و مديريت صحيح آنها در صنعت و خصوصاً صنايعی که به دنبال قابليت توسعه فناوری هستند بررسی ميشود. سپس صنعت نفت ايران و اهميت مديريت داراييهاي فکری در آن مورد توجه ويژه قرار ميگيرد و نهايتاً دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مهمترين بازوی توسعه فناوری در اين صنعت در ارتقاء سطح مديريت داراييهاي فکریاش معرفی ميگردد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20170مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548652020091224Advanced Searching of Patent Documents جستجوي حرفه اي و پيشرفته اسناد اختراع110faپایان امینیمرتضیراستی برزکیکیوان اصغری2014825Patents are considered as the most important kind of Intellectual Properties (IPs). The Intellectual Property Rights (IPR) is the logical and legal way of protecting the IPs. Patents and related documents are regarded as the best and rich source of technical and scientific information. In most developing countries, as well as in Iran, the patent information has not found their true operational values. To be able to reach and have access to this information, and consequently assess the state-of-the-art information, a professional searching process should be conducted. It can be showed that patent searching is a professional task and needs experience and skills. This paper discusses the important aspects of the patent documents and the mechanism of skilled searching method, and illustrates examples of searching frameworks for better mining of scientific information. اختراع يکي از مهمترين دستاوردهاي مربوط به فعاليتهاي فکري ميباشد. دستاوردهاي مربوط به فعاليتهاي فکري توسط حقوق مالکيت فکري (Intellectual Property Rights) محافظت مي شوند. اختراعات و اسناد مربوط به اختراعات حاوي اطلاعات بسيار ارزشمندي در اغلب زمينههاي علمي و فناوري ميباشند که متاسفانه در کشور ما کمتر به عنوان يک منبع ارزشمند دانش مورد توجه قرار گرفته است. از جمله مسائل مربوط به استفاده از اين دانش گسترده، جستجوي حرفه اي اسناد اختراع ميباشد. در اين مقاله با توجه به اهميت جستجوي پيشرفته اسناد اختراع و نيز با توجه به تجارب دفتر انتقال فناوري شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان، اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته است. جستجوي اسناد اختراع يک فن تخصصي و نيازمند کسب دانش، تجربه و مهارت ميباشد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20171