مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548631220071220Determining Criteria and Indicators for Architecture Design of Iranian Science & Technology Parks; With a View to World Experiences بررسي و تبيين شاخصها، معيارها و ضوابط طراحي و معماري پاركهاي علم و فناوري در ايران 110faسعیدصمدیمهدیطاهرزاده201496Technology parks were formed in 1960s as social foundations and as a part of the chain in knowledge - based development. From 1980s, the policy-makers pointed out to a sustainable development based on the technology infrastructure. Development of technology parks was promoted as part of this trend. As a result, there are currently more than 1500 STPs around the world. The development of STPs in Iran began since two decades ago and resulted in establishing a number of these parks. In some cases, challenges of allocating spaces, ambiguties in policies, poor funding, lack of rules and regulations, and bad strategic plannings have caused that some of theses parks are not successful in their goals and objectives. Sustainable master planning concepts for science & technology park sites prepares a way for sustainable design of research facilities. For the ultimate success research facility design it is critical that early master planning principles facilitate as many passive and sustainable techniques as possible. By using these techniques for science parks, the designers and science park managers will help to reduce costs, conserve resources, and reduce life cycle costs at the first stage, while providing a higher quality research environment. By reducing waste and planning for conservation of materials, the design team intends to improve the entire design and to build user processes. The outcomes show the reduction use of lands resources, and to reach a higher quality, more research productive facility and more money to devote to the core business of research. In this article, which is organized based on a descriptive analysis method, and an in-depth review on experiences from Australia and USA, we have attempted to analyse the master plan of those parks to evaluate the architecture considered to next figure out a proper trend relevant basis for development of STPs in Iran. In this view, essential factors such as scale, development process, accommodation and locality trend, space, are thoroughly assessed. Finally a case study was performed that investigates the master plan of KSTP from the point of view of regulations, specifications and key factors towards the success. Results obtained from this study can yield a framework for architecture and plan of STPs. It could also draw a bright outlook in the field to level the efficiency of STPs and draw a way toward the goals of policy- makers and STP managers. پاركهاي فناوري بعنوان يکي از نهادهاي اجتماعي و حلقهاي از زنجيره توسعه اقتصادي مبتني بر فناوري در دهه 1960 شکل گرفتند. با توجه به رويکرد سياستگذاران به توسعه همه جانبه (زير بنايي و ساختاري) تحت راهبري فناوري که از دهه 1980 شروع شد، توسعه و ايجاد پاركهاي فناوري نيز به عنوان بخشي از اين رويکرد رواج يافت و مورد استقبال دولتمردان، انديشمندان و صاحبنظران کليه کشورها (اعم از توسعه يافته يا در حال توسعه) قرار گرفت، به نحوي که در حال حاضر بيش از هزار پارک فناوري در عرصه بين المللي شکل گرفته و توسعه يافتهاند. در ايران نيز توجه به راهبرد و سياست ايجاد پاركها که از دو دهه گذشته مورد توجه واقع شده، سبب شد تا پاركهاي متعددي در سطوح ملي و منطقهاي شکل بگيرد که بعضاً به دلايل گوناگوني از جمله عدم حمايتهاي مالي و اعتباري مناسب، مبهم و نامشخص بودن سياستگذاريها، اهداف و راهبردهاي ايجاد و مهمتر از آنها، فقدان ضوابط، معيارها و شاخصهاي نظاممند در زمينه مکان يابي، طراحي و .. احداث اين پارکها، با موفقيت چنداني روبرو نبوده است.
در اين مقاله که بر اساس روش توصيفي- تحليلي و ديدگاهي تعمق نگر در خصوص تجارب کشورهاي توسعه يافتهاي چون امريکا، استراليا و … و همچنين کشورهاي در حال توسعهاي چون سنگاپور و .. تنظيم شده، سعي شده است تا با بررسي تحليلي بر Master plan پاركهاي فوق الذکر و ساختار کالبدي- فضايي کنوني پاركهاي علم و فناوري کشور بتواند به تعيين و تبيين معيارها و ضوابط طراحي و معماري اين پاركها (از جمله معيارهايي چون مقياس، فرآيند توسعه، شاخصهاي استقرار و موقعيت، نظام حرکتي، نظام کالبدي که خود شامل فيزيونومي پاركها، حجم، ميزان و نقش فضاهاي باز و توده، يکپارچگي طرح، استقلال فضايي، انعطاف پذيري و رواني و شاخص بسيار مهم عملکرد و .. ) دست يازد.
اميد است نتايج حاصل از اين مطالعه بتواند به تدوين آئين نامه ضوابط و مقررات طراحي و معماري احداث پاركهاي علم و فناوري کمک کرده و با خلق افقي روشن در اين زمينه، ضمن ارتقاي بهرهوري و کارايي اين پاركها، زمينه و بستر لازم براي رسيدن به اهداف آنها را فراهم آورده و مسئولان و برنامهريزان را براي تحقق راهبردها و سياستهاي مورد نظر ياري دهد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20230مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548631220071220Performance Assessment of Incubators and Science Parks by Technology Level Indexارزيابي عملکرد مراکز رشد واحدهاي فناوري و پارک ها به وسيله شاخصها110faمرتضیراستی برزکیحمیدمهدویقاسممصلحي201496Self assessment is an interesting subject for all managers, especially for the managers of incubators. The incubator performance assessment by indexes (IPAI) is a simple, interesting and effective method for measuring the performance index of an incubator. The system is based on changing the scope of performance of several indicators to fixed scales (metrics), weighing them and combining them. Strategic evaluation is basically consists of three basic activities which are investigating the principles of the companies or organizations strategies, comparing the ideal and real results and making improvements. This paper focuses on the second part to make sure that the performance adjusts correctly with the planning programs. This paper is going to introduce an index for measuring and assessing the level of technology improvement in Isfahan Science and Technology Town (ISTTs) Incubator and Science Park. It also addresses the methodology used for these calculations. Measuring the indicators for ISTTs incubator will be discussed at the final part of this paper as a case study. براي تمام مديران و از جمله مديران مراكز رشد، خود ارزيابي موضوعي بسيار جذاب ميباشد. ارزيابي عملکرد مرکز رشد به وسيله ايندکسها (IPAI) روشي ساده، جالب و کارا براي محاسبه شاخص عملکردي يك مركز رشد ميباشد. اساس اين روش تبديل دامنهاي از عملكردها به مقياسهاي ثابت براي چند نماگر، وزندهي و ترکيب آنها براي سنجش ميزان دستيابي به اهداف ميباشد. اصولاً ارزيابي راهبرد با توجه به ميزان دستيابي به اهداف شامل سه فعاليت اساسي بررسي مباني اصلي راهبردهاي شرکتها و سازمانها، مقايسه نتيجههاي مورد انتظار با نتيجههاي واقعي و انجام دادن اقدامات اصلاحي ميباشد . توجه اين مقاله به مورد دوم به منظور اطمينان تطابق عملکردها با برنامههاي پيشبيني شده ميباشد. در اين مقاله، شاخصي براي اندازهگيري سطح ارتقاء فناوري در مرکز رشد و پارک شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان به همراه روش محاسبه آن آورده شده است. اندازهگيري شاخص براي شهرک، به عنوان يک مطالعه موردي آورده شده است. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20231مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548631220071220 Modeling an Urban Incubator for Tehran City مراكز رشد كارآفرينان شهری ؛ طرحينو در توسعه اقتصاد شهري 110faمهدیکنعانی201496One of the major priorities of each big citys developing plan is to support & promote SMEs through Incubators. This policy has played a key role in innovation, entrepreneurship & economical growth. Entrepreneurs play as a growth motor for the economics of the cities. So in most countries, various laws & facilities have been developed for supporting them. In our country, the capital city “Tehran” is the largest city in the country and developing an Urban Incubator in Tehran will play the role of a pilot plan for the other cities. Then this article by analyzing available trends and models in other cities, intends to make a model for supporting SMEs in Tehran city by Urban Incubators and its infrastructure and sub-structures. وجود بيش از 800 هزار نفر بيكار و جوياي كار در شهر تهران و افزايش نرخ بيكاري در استان تهران و به ويژه در ميان تحصيل كرده هاي شهري معضلات اجتماعي و آسيبهاي فراواني را سبب شده است. اين روند منحصر به كلانشهر تهران نيست و بسياري از كلانشهرهاي كشور با آن دست به گريبان هستند. حتي بسياري از شهرهاي دنيا نيز به نوعي با اين مساله دست به گريبان هستند. از آنسو شهرداريها نيز پتانسيلهاي بيشماري براي توسعه كسب و كار و حمايت از كارآفريني دارند كه از جمله آنها مي توان به امكان برقراري تعاملاتي كارآمد با بخشهاي دولتي خدمات رسان در حوزه شهر و محوريت و جهت دهي ارايه خدمات آنها به سمت كارآفريني، توان اطلاع رساني بالا و امكانات تبليغاتي گسترده، داشتن دفاتر اداري در تمام مناطق، نواحي و محلات شهر، امكان دسترسي به آمار و اطلاعات مختلف مرتبط با شهروندان و آشنايي با روحيات زندگي و كسب و كار شهروندان در مناطق مختلف و فرصتها و تهديدهاي تجاري و شغلي موجود در هر ناحيه، دسترسي به بازارچه هاي مختلف و زمينها و املاك بلاتكليف، و ... اشاره كرد. سياستگذاري توسعه کارآفريني و حمايت از کارآفرينان در سطوح کشوري و حوزه هاي صنعتي پیشینه ای چند صد ساله دارد؛ اما کمتر از یک دهه است که مدیران شهری و شهرداریهای شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته در گوشه و کنار جهان به مدد حمایتهایی سازمان یافته از کارآفرینان شهری توانسته اند "طرحی نو" در جامعه شهری خود دراندازند و از فاصله خود با شهرها و مناطق توسعه یافته بکاهند. مراکز رشد کارآفرینان شهری یکی از این ایده ها است و مقاله حاضر طرح اولیه راه اندازی مراکز رشد کارآفرینان شهری را تبیین می کند. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20232مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548631220071220A Development Bank for Small and Medium Enterprises in Iran (SME bank of IRAN)بانك توسعه بنگاههاي اقتصادي كوچك و متوسط ايران 110faمحمد رضا ادراکی201496Financial supports just include a part of SMEs essential needs which will be performed through Banking institutions, Development Financial Institutions (DFIs), Leasing and Factoring Companies, Venture Capital Companies (VCs) to support and assist these Enterprises. But development and formation new technical institutions in financial and advisory services lines from SMEs still seems to be necessary. SME Bank of Iran is one of these new and necessary institutes which can be effective as a Development Financial Institution to initiate SMEs businesses, and responding to their special necessity. This Bank as a financial institute and through related financial and advisory proceses can help for financial supports and necessary supplement helps of SMEs. Advisory services in SME Bank of Iran, absolutely, must be presented in an integrated form for financial supports and venture creation. حمايتهاي مالي تنها بخشي از حمايتهاي مورد نياز بنگاه هاي كوچك ومتوسط را شامل ميشود كه توسط بانكها، موسسات مالي توسعهاي، شركتهاي ليزينگ ، شركتهاي سرمايه مخاطره آميز و... ،براي كمك و پشتيباني ازاين بنگاهها به اجرا در ميآيد.با اين حال توسعه و ايجاد موسسات تخصصي جديد در زمينه فعاليتهاي حمايتي مالي و مشاورهاي از بنگاههاي كوچك و متوسط ضروري بنظر ميرسد. بانك توسعه بنگاههاي اقتصادي كوچك و متوسط ايران يكي از اين موسسات مورد نياز وجديد است كه ميتواند نقشي مهم به عنوان يك نهاد مالي توسعهاي براي ايجادو شروع كسب وكار بنگاههاي كوچك ومتوسط و پاسخگويي به نيازهاي خاص آنها داشته باشد. اين بانك به عنوان يك نهاد مالي،و از طريق خدمات مشاوره اي و ارائه محصولات مالي مرتبط و به هنگام، به رشد و تأمين مالي وارايه محصولات تكميلي مورد نياز بنگاههاي اقتصادي كوچك و متوسط كمك مي كند. خدمات مشاورهاي اين بانك ميبايست به طور يكپارچه و فراگير در زمينه حمايتهاي مالي و ايجاد كسب و كار ارائه گردد. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20233مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548631220071220 A Study about Registration Level of Patent Offices in European Union, U.S.A and Iran بررسي مراحل ثبت اختراع در ايران ، اتحاديه اروپا و آمريکا110faشیما ساداتهاشمی201496PATENT - the inventor`s right to use and exploit out of his thought and invention - is an economic right; i.e. it can be bought and sold. Since it is an intangible right and we have no physical possession on it. Since the inventor is the only and the first person who must benefit from his invention and prevent others from copying, the best way for protecting the inventor against competitors who wants to imitate the inventor`s invention is to register the invention in a governmental organization and give the actual inventor a PATENT. So patenting an invention - and other intangible properties - has an important role to prove property rights on it. The aim of this paper is to affiliate the inventors with patent offices, the steps of patenting, and the necessity of patenting their invention for protecting against competitors. More over, this paper aims to have a study about some patent registration systems in some countries including Iran. حق اختراع- يا به عبارت ديگر، حق استفاده و بهرهبرداري مخترع از حاصل فکر و ابتکار خويش– يک حق مالي است؛ يعني ميتواند مورد داد و ستد واقع شود. اما از آنجا که اين حق، يک حق غيرمادي و نامحسوس است و نميتوان با در دست داشتن آن ادعاي مالکيت بر آن نمود، و از سوي ديگر بايد تنها اولين کسي که با زحمت و تلاش به ساخت آن نائل شده را مستحق بهرهبرداري از آن دانست و مقلدان را از استفاده رايگان و بدون زحمت از حاصل تلاش مخترع منع نمود، تنها با ثبت اختراع به نام مخترع است که ميتوان اثبات کرد، دارنده ورقه اختراع اولين کسي است که موفق به آن اختراع شده و مالک آن محسوب ميشود. لذا ثبت اختراع– و ساير اموال غيرمادي– نقش مهمي دراثبات مالکيت مخترع دارد. هدف از اين مقاله آشنا نمودن مخترعان از مراحل ثبت اختراع و لزوم ثبت اختراعشان براي حمايت از آنها، بررسي و مطالعه نظامهاي ثبت اختراع و مراحل ثبت اختراع در چند کشور مختلف وکشورمان، ايران ميباشد. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20234مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548631220071220A Framework for Supporting the Creation and Development of SMEs چارچوب سياستگذاري و برنامهريزي براي حمايت و توسعه بنگاههاي كوچك و متوسط (SMEs) 110faاحسانیزدانی رادمعصومهمداحبهرامصلواتی سرچشمه201496Today, supporting & development of SMEs is one of major priorities of each countrys developing plans. Although these enterprises need less investment but have more outputs and play a key role in innovation, entrepreneurship & increasing share of countrys exports. SMEs play as a motor of growth in the countries in knowledge based economy era. So in most countries, various laws & facilities has been developed for supporting SMEs. In our country, supporting the development of SMEs have a special position in countrys development plans and article 21 and article 39 have a direct refer to support the development of SMEs. In this way, government has to design and implement special supportive plans for SMEs. But until now, there is no complete, efficient & effective model to support SMEs in the country. Thus, this paper by focusing in this challenge, tries to introduce a framework to present a support plan for SMEs. This article has a whole literature review on SMEs and beside the quantitative definition of SMEs, introduces qualitative definition of them. Then in this paper we analyze available trends and models in context of planning and developing processes for SMEs, and recognize factors which affect this process and on the base of the best practices of EU for SMEs, introduce a functional framework for planning, supporting & development of SMEs. در حال حاضر، ايجاد و حمايت از كسب وكارها و بنگاههاي كوچك و متوسط يكي از اولويتهاي اساسي در برنامههاي توسعه اقتصادي اكثر كشورهاي دنيا است. در كشور ما نيز جايگاه خاصي براي حمايت و توسعه صنايع كوچك و متوسط در برنامههاي كلان توسعهاي در نظر گرفته شده است. در ماده 21 و 39 برنامه چهارم توسعه كشور نيز، مستقيما" به ضرورت حمايت و توسعه از SMEها اشاره گرديده است و دولت موظف به طراحي، تدوين و اجراي برنامههاي حمايتي ويژه براي آنها شده است. با اينحال همچنان در كشور فقدان مدلي منسجم، كارآ و اثربخش جهت حمايت و توسعه از اين نوع بنگاهها مشاهده ميشود. لذا اين مقاله با محور قرار دادن اين چالش اصلي سعي در پيشنهاد چارچوبي كاربردي براي برنامهريزي، حمايت و توسعه بنگاههاي كوچك و متوسط دارد. در اين مقاله، مروري جامع بر ادبيات بنگاههاي كوچك و متوسط صورت پذيرفته است و علاوه بر تعاريف كمي آنها، تعاريف كيفي مطرح در اين حوزه نيز مورد بررسي قرار گرفته است. سپس با شناسايي و بررسي المانها و روندهاي تاثيرگذار و اثربخش بر فرآيند سياستگذاري و برنامهريزي براي حمايت و توسعه بنگاههاي كوچك و متوسط، چارچوبي عملياتي براي حمايت و توسعه اين بنگاهها با اتكا بر نمونهها و تجربيات ارزنده و موفق اتحاديه اروپا در اين زمينه، تدوين و معرفي شده است. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20235مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548631220071220The Role of Government and Public Sector on Local Development of Innovation نقش دولت و ساير نهادهاي بخش عمومي در توسعه محلي نوآوري110faپروفسور فردریکبوگرنعلیرضاآیت الهی201496In scientific environment, technology is the primover of local development, and innovation is the essence of economic growth. Technological development in regions, cities and rural regions is as total and integrated development. This paper, first discusses about technological innovation and effect of geographic proximity of industries and research centers at national, regional and urban levels. In other words this paper focuses on this question that “Does this proximity helps the growth of innovation and technology. There are many questions about national development. For example Does geographic proximity of industries help innovation and technology growth?, Does this matter accelerate national development or vice versa? will ICT, telecommunication and transportation decrease the cost and problem of industries and their expertise? Or is it cause of centralization in policy and reduction of country and urban logistic effects? This paper also discusses about technology incubators in central region of France and technology transfer between them and a science and research network in order to facilitate technology transfer. فرض بر اين است كه به جاي آن كه رشد و توسعه كلي كشور را در نظر بگيريم، توسعة كل آن را هدف قرار دهيم؛ يعني توسعه هر محل (منطقه ـ استان ـ شهر ـ روستا) و نهايتاً «توسعه متوازن». حال در فضايي علمي كه فناوري موتور توسعه محسوب شود و نوآوري اصل رشد به شمار رود توزيع رشد فناوري در مناطق، شهرها و چه بسا روستاهاي كشور به مفهوم توسعهاي فراگير و حتيالامكان يكپارچه است. اين يكپارچگي بايد ميان دانشگاهها، پژوهشگاهها، و شهركهاي علمي و تحقيقاتي مراكز رشد و پاركهاي فناوري باشد.
بنابراين بحث مقاله حاضر ابتدا بر نوآوري در حوزة رشد فناوري است و اين كه در دستيابي به آن مكان (شهر ـ روستا ـ شهرك صنعتي و...) يا به اصطلاح محل استقرار صنايع و نزديكي مكاني دو يا چند صنعت به يكديگر چه نقشها و فوايدي ميتوانند داشته باشند. به اين ترتيب اصل توجه بر سياست و برنامههاي علمي ـ صنعتي ـ اقتصادي كشور، منطقه و شهر، و كيفيت رشد فناوري از راه نوآوري است: آيا نزديكي جغرافيايي مراكز صنعتي به نوآوري و به طور كلي رشد فناوري كمك ميكند؟ و رشد و توسعه كشور را شتاب ميبخشد؟ يا برعكس، هرچه فناوريها، به ويژه در بخشهاي اطلاعات و ارتباطات، يعني مخابرات و حمل و نقل پيشرفت كنند نه تنها از مشكلات و هزينه ارتباط متخصصان و صنعتگران و مؤسسات صنعتي و بنگاههاي اقتصادي با يكديگر ميكاهند بلكه طبيعتاً و به موازات آن از نقش اقتصاد فضايي و تمركز، و تا حدودي آمايش سرزمين و آمايش شهري ميكاهند و به سياست عدم تمركز ميدان ميدهند؟.
پس از بحثهاي نظري بسيار ضروري كه در ابتداي مقاله ميآيد پروفسور بوگرن به بررسي مراكز رشد فناوري منطقة مركز فرانسه، نوآوري و انتقال فناوري بين آنها، شبكهاي علمي ـ تحقيقاتي كه به اين منظور بين آنها ايجاد شده است، و گريز آنها از همكاريهاي محلي به منظور استفاده بيشتر از همكاري با بنگاههاي صنعتي پيشرفتهتر و بنابراين مفيدتر ميپردازد.
اهميت گزارش مطالعة بوگرن در فرانسه بنا به برخي از مشابهتهايي است كه بين سياستهاي علمي ـ رشدـ صنعتي ـ شهري و منطقهاي ايران و فرانسه وجود دارد و به اين ترتيب «راه طي شده» در فرانسه، راهنما، و آزمون و خطاهاي آن مانع از خطاهاي مشابهي است كه مسلماً مشمول صرف وقت و هزينهاند.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20236