مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612452016321Contract Research Model Nonoccurrence with the Research and Technology Organizations Mission in Technology Developmentعدم تطابق الگوي تحقيقات قراردادي با مأموريت سازمانهاي پژوهش و فناوري در توسعه فناوري11010.7508/jstpi.2016.01.001faرضابندريان2016523Due to the Research and Technology Organizations (RTOs) lack of relation with industry and their tendency to do activities more closer to the universities, which had led to their inefficiency in carrying out their primary mission, since thirty years ago, governments in many countries by cuts the RTOs governmental budget have directed them to financing through industry research budgets, and in some cases, through cut the state budgets, the RTOs were forced to acquiring income (in order to self-sufficiency). Accordingly, another type of research organizations as Contract Research Organizations (CRO) was formed.
In this paper, in order to answer the question of whether a contract research model is consistent with the RTOs mission in technology development or not. First, the issue had reviewed historically and then the process of contract research and independent research and their characteristics were investigated and based on that the conclusions and recommendations are offered.
The results shows that carrying out the technology development research by the RTOs in the form of a contract research between the industry firms and the RTOs, due to conflict with the requirements of technology development and working conditions of the RTOs is not a good choice and independent research approach is recommended as the most suitable method.
به علت عدم ارتباط سازمانهای پژوهش و فناوری (RTOs) با صنعت و تمايل بيشتر آنها براي انجام فعاليتهاي نزديكتر به دانشگاها، كه منجر به ناكارآمدي آنها در انجام مأموريت اصليشان شده بود، از سی سال پیش، دولتها در بسیاری از کشورها با کاهش بودجههای دولتی سازمانهای پژوهش و فناوری، آنها را برای تأمین مالی از طریق بودجههای تحقیقاتی صنعت هدايت نمودند و در برخی از موارد نیز از طریق قطع بودجههای دولتی سازمانهای پژوهش و فناوری به درآمدزائی (به منظور خودکفائی) مجبور شدند. براين اساس نوع ديگري از سازمانهاي پژوهشي با عنوان سازمانهاي تحقيق قراردادي (CRO) شكل گرفت. در اين مقاله به منظور پاسخ به اين سؤال كه آيا الگوي تحقيقات قراردادي با مأموريت سازمانهاي پژوهش و فناوري در توسعه فناوري تطابق دارد يا خير، ابتدا به مرور تاريخي موضوع پرداخته و سپس فرايند تحقيقات قراردادي و تحقيقات مستقل و ويژگيهاي آنها بررسي شده است و بر مبناي آن نتايج و پيشنهادات ارائه شده است. نتايج نشان ميدهد که انجام تحقیقات توسعه فناوري توسط سازمانهاي پژوهش و فناوري به شکل تحقيقات قراردادي میان بنگاه صنعت و سازمانهاي پژوهش و فناوري به علت مغایرت با الزامات و ماهيت توسعه فناوري و شرایط کار سازمانهاي پژوهش و فناوري گزینه مناسبی نمیباشد و رويكرد تحقيقات مستقل به عنوان روش مناسبتر پیشنهاد ميشود.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20306مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612452016321Different points of view for Relation of Knowledge Management and Business Intelligenceمقایسه دیدگاههای مختلف درباره رابطه هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش11010.7508/jstpi.2016.01.002faحسنرنگريزنسيمافشاري2016523Nowadays, having the ability of foresight and decision-making is essential for any organization. Advanced and successful organizations have chosen knowledge-oriented strategy to survive in the competitive and rapidly changing environments. Handling of changes and good decision making about them plays a central role in the future success or failure of organizations. Two important concepts that have important role in managers’ decision makings are Business Intelligence (BI) and Knowledge Management (KM). Business intelligence and knowledge management are relative concepts to each other .The relations between these concepts has not been yet offered clearly and determining the boundary of these two concepts is difficult for managers. Researchers have considered different links between them. In this paper, business intelligence and knowledge management will be defined and then different viewpoints about the type of relationship between these concepts will be expressed. In general, it is recognized that knowledge management and business intelligence both have common and same goal which is improving decision-making process and finally improving the business performance. Implementation and execution of these concepts would consider as organization's competitive advantage. However, knowledge management, including both explicit and tacit knowledge, and also considers unstructured data, while business intelligence generally focuses on explicit knowledge. Finally, concluded that, knowledge management and business intelligence should be integrated regardless of the type of relationship between them, because each has advantages and disadvantages.امروزه، داشتن توانایی آیندهنگری و تصمیمگیری درست برای هر سازمانی ضروری است. سازمانهای موفق و پیشرفته برای بقا در محیط رقابتی و با تغییرات سریع راهبرد دانشمحوری را برگزیدهاند. روش مقابله با تغییرات و تصمیمگیری مناسب در مقابل آنها نقشی محوری در آینده سازمان ایفا میکند. دو مفهومی که در تصمیمگیریهای مدیران نقش اساسی ایفا میکنند، مدیریت دانش و هوشمندی کسبوکار هستند. هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش مفاهیمی با حوزه بسیار نزدیک به هم و شاید مشابه هستند که تاکنون روابط روشن و مناسب بین این دو مفهوم به درستی مشخص نشده است و بیشتر مدیران در تعیین مرز بین این دو مفهوم دچار مشکل میشوند. محققان درباره نوع ارتباط بین آنها نظرهای متفاوتی دارند. در این مقاله، ابتدا هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش تعریف خواهد شد و پس از آن دیدگاههای محققان مختلف درباره نوع ارتباط آنها بیان میشود. بهطور کلی، مشخص شده است که مدیریت دانش و هوشمندی کسبوکار هر دو اهداف مشترک دارند و فرآیند تصمیمگیری را بهبود میبخشند و پیادهسازی و اجرای این دو در سازمانها از مزیتهای رقابتی سازمان محسوب میشود. با این حال، مدیریت دانش شامل هر دو نوع دانش ضمنی و صریح است و دادههای غیرساختیافته را هم در نظر میگیرد. درحالیکه هوشمندی کسبوکار بیشتر روی دانش صریح تمرکز میکند. در نهایت با بیان ضعفهای هریک نتیجهگیری میشود که فارغ از نوع ارتباط این دو، مدیریت دانش و هوشمندی کسبوکار باید باهم ادغام شوند، چراکه هریک مزایا و معایبی دارند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20307مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612452016321Identification and Priorities KBEs Challenges using ANN Method (Case study: Yazds KBEs)شناسایی و اولویتبندی چالشهای شرکتهای دانشبنیان با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: شرکتهای دانشبنیان یزد)11010.7508/jstpi.2016.01.003faمجتبیقلی پورمحمدعلیوحدت زادمحمدصالحاولیاءحسنخادمی زارع2016528The role of knowledge and science are paid attention in national development because creating expertise and improving the Total factor productivity of production. Furthermore, the position of technology and knowledge is considered vital as endogenous factors in this development process. On the other hand, the conversion of knowledge into product and service will meet the needs of different communities. Knowledge-based companies are included as institutions that work as factories converting knowledge into product and service. Although, knowledge-based companies create sustainable knowledge-based economy and development of indigenous knowledge in many countries, but in accordance with the country's 20-year outlook and in terms of quality and quantity, they are not in ideal situation and are faced with challenges in their own development process. This research aims at identifying challenges facing knowledge-based companies located in Yazd's Science and Technology Park of Eghbal and prioritizing these challenges using Artificial Neural Network. The case study includes 137 managers and senior staff of these companies. Fifty nine challenges obtained from related literatures and experts’ opinions have been compiled in a questionnare and distributed among target population. One hundred and twenty eight collected questionnairs were validated by BP Artificial Neural Network and confirmed with MSE=2.0332 and challenges were prioritized with Artificial Neural Networks Radial Basis Function. The research proved that 19 of 59 challenges were priority among which economic problems of the country, industry and domestic markets recession and government’s unbalanced support policies can be pointed out.نقش علم و دانش در رشد ملی به دلیل ایجاد تخصص و ارتقای بهرهوری کل عوامل تولید، همواره مورد توجه است و جایگاه فناوری و دانش بهعنوان عوامل درونزا در این توسعه، یک جایگاه حیاتی محسوب میگردد. از سوی دیگر تبدیل دانش به کالا/ خدمت است که موجب رفع نیازمندیهای جوامع مختلف میگردد. شرکتهای دانشبنیان از جمله مؤسسههای هستند که بهعنوان کارخانه تبدیل دانش به کالا/ خدمت فعالیت مینمایند. با آنکه شرکتهای دانشبنیان عامل ایجاد اقتصاد دانشی پایدار و توسعه دانش بومی در بسیاری از کشورها میباشند، اما این مؤسسهها در ایران مطابق با چشمانداز 20 ساله کشور، از لحاظ کمی و کیفی در وضعیت مطلوب قرار نداشته و در مسیر توسعه خود دچار چالشهایی هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای فراروی شرکتهای دانشبنیان موجود در پارک علم و فناوری اقبال یزد و اولویتبندی این چالشها با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی انجام پذیرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 137 نفر از مدیران و کارکنان رده بالای این شرکتها بوده است. 59 چالش بهدست آمده از مطالعه ادبیات موضوع و نظر خبرگان، در یک پرسشنامه تدوین و بین جامعه هدف توزیع گردید. اعتبارسنجی 128 پرسشنامه گردآوری شده، توسط روش شبکه عصبی مصنوعی پیش انتشار با MSE=2.0332 تأيید گردید و اولویتبندی چالشها بهوسیله شبکه عصبی مصنوعی تابع شعاع مدار انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که 19 چالش از 59 چالش بهدست آمده در اولویت بودهاند. از جمله این چالشها میتوان به: مشکلات اقتصادی کشور، رکود صنعت و بازارهای داخلی و سیاستهای ناموزون حمایتی دولت، اشاره نمود.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20344مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612452016321The Study of the Affecting Factors of Knowledge Based Firms’ Growth and Successبررسی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکتهای دانشبنیان11010.7508/jstpi.2016.01.005faمهديه تاريمحمودمرادیمصطفیابراهیم پور ازبری2016528Nowadays, according to development of academic research in the field of high technologies, small and medium enterprises (SMEs) play a pivotal role in stimulating entrepreneurial growth and economic prosperity. So it is necessary to answer the question that what factors causes this firms growth and success. The main purpose of this study is identifying the affecting factors of knowledge based firms growth and success by use of qualitative study. In terms of purpose, this study is practical and the analytical methodology was used. For this purpose semi-structured interview by using thematic analyzing is conducted. Experts whom interviewed are 20 executive managers of top and successful knowledge based firms located in Isfahan Science and Technology Town (ISTT) (Sheikh Bahai) in the last three years. The review of literature, and the results of interviews showed 3main themes that classify the affecting factors of knowledge based firms growth and success to 3 levels: individual, organizational and environmental. Based on the results, it seems that government and environmental conditions play a more important role in providing appropriate context for knowledge based firms’ growth and success. According to the interviews, view government and environmental conditions has main role in success and durability of knowledge based firms and spin-offs. Finally, based on the results, referring to existing shortcomings in the field of this firm’s activity and the main emphases of the experts, the necessary considerations for effective factors reinforcement has provided.امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوريهاي برتر، شرکتهای کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا میکنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت این شرکتها با استفاده از یک مطالعه کیفی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی است. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کیفی تحلیل تم صورت گرفته است. خبرگان مورد مصاحبه در تحقیق حاضر 20 نفر از مدیران عامل شرکتهای موفق و برتر دانشگاهی و دانشبنیان مستقر در شهرک علم و تحقیقات اصفهان (شیخبهایی) در 3سال اخیر هستند. مرور ادبیات، پژوهشهای انجام گرفته و نتایج مصاحبهها نشاندهنده 3تم اصلی است که عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکتهای دانشبنیان را در 3 سطح فردی، سازمانی و محیطی طبقهبندی میکند. براساس نتایج بررسی به نظر میرسد دولت و شرایط محیطی نقش مهمتری در ایجاد زمینهای مناسب برای رشد و موفقیت این شرکتها ایفا میکنند و با توجه به مصاحبههای صورت گرفته، از دید خبرگان این عامل نقش اصلی در موفقیت و دوام شرکتهای زایشی و دانشبنیان دارد. در پایان مقاله براساس یافتهها، ضمن اشاره به برخی کاستیهای موجود در زمینه فعالیت این شرکتها و اهم تأکیدات خبرگان امر، برخی ملاحظات لازم جهت تقویت عوامل مؤثر نیز ارائه شده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20345مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612452016321Development of Acquisition and Dissemination Process of Tacit Knowledge and Experiences in order to Educate and Empower the Enterpriseتوسعه فرایند اکتساب و انتشار دانش ضمنی و مستندسازی تجارب بهمنظور آموزش و توانمندسازی سازمانی11010.7508/jstpi.2016.01.006faپیماناخوانعلي شهابيپور2016528The experiences of the experts are the most important sources of knowledge and institutional training. Sometimes it is hard or impossible to describe tacit knowledge. Experts are very busy and valuable people. The separation of their work for the process of acquiring knowledge, should not be long. Acquisition of tacit knowledge is costly and time taking process. In large organizations, experts are not centralized in a building or a city. Knowledge users may also have broad geographical scope. The techniques of knowledge will not be able to have a performance alone. So, to increase the efficiency and effectiveness of the Organization's knowledge acquisition project, storytelling and the scenario techniques for the acquisition and dissemination of experiences of experts are combined. With the compilation of the necessary requirements in order to create a model based on storytelling, validation of the proposed model is outlined. There is no research on effective parameters and system requirements for the acquisition of experience. Therefore, to implement the model these features must be described and prioritized. Increase the efficiency of the knowledge techniques, create the model comparison system, gain experience and increase the participation of experts and other agents of knowledge in organizations, are the results of this research. This model suggests the structured acquisition of tacit knowledge.تجارب خبرگان از مهمترین منابع کسب دانش و آموزش سازمانی است. تشریح دانش ضمنی سخت یا گاهی غیرممکن میشود. خبرگان افراد خیلی مشغول و باارزشی هستند و نباید جدایی از کار آنها برای فرایند کسب دانش، طولانی باشد. کسب دانش ضمنی فرایند پرهزینه و وقتگیری است. در سازمانهای بزرگ، خبرگان در یک ساختمان یا یک شهر متمرکز نیستند و استفادهکنندگان دانش نیز ممکن است در حوزه جغرافیایی وسیعی گسترده باشند. تکنیکهای کسب دانش به تنهایی نمیتوانند کارایی داشته باشند. با در نظر گرفتن موارد مذکور برای افزایش بهرهوری و اثربخشی پروژه اکتساب و انتشار دانش سازمان، تکنیکهای قصهگویی و سناریوسازی برای کسب و انتشار دانش حاصل از تجارب خبرگان ترکیب شده و با تدوین الزامات لازم برای ایجاد مدلی مبتنی بر قصهگویی و سناریوسازی، به معرفی و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی پرداخته شده است. درخصوص پارامترهای مؤثر و نیازمندیهای سیستمهای اکتساب تجربه، پژوهشی صورت نپذیرفته است. بنابراین، برای پیادهسازی مدل به بهترین نحو باید ابتدا این ویژگیها فهرست و اولویتبندی شده تا با توجه به نیاز سازمان، بهترین پیادهسازی صورت پذیرد. هدف اصلی از این مقاله ارائه راهکار مناسب براي کسب و انتشار دانش ضمنی خبرگان سازمان است. افزایش کارایی تکنیکهای کسب دانش، ایجاد نظام مقایسه مدلهای کسب تجربه و افزایش مشارکت خبرگان و سایر عوامل دانشی در سازمان، از نتایج این تحقیق است. این مدل امکان اکتساب دانش ضمنی را بهصورت ساختیافته، میسر میکند. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع استدلال قیاسی ـ استقرایی است. از دیدگاه نوع دادههای مورد تحلیل، با توجه به روش استدلال، روش تحقیق کیفی استفاده شده است. تئوری زمینهای جهت اکتشاف الزامات مدل و تگنیک دلفی برای اعتباربخشی آن استفاده شده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20346مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612452016321Functional Analysis of Technological Innovation System in the new Generation of Digital Communicationتحلیل کارکردهاي نظام نوآوري فناورانه در فناوري نسلهای نوین در صنعت ارتباطات دیجیتال11010.7508/jstpi.2016.01.007faشارا آقاجانيان2016528Digital communication industries with high growth rates in innovation have globally advanced and rapidly expanded. The industry has been extensively changing in the worldwide. Hence, it significantly changes the business models according to the technology of new generation in digital communication. New generation technology with the emergence of creative destruction context, left the organizations by two compulsory alternatives, compliance with new system and success or destruction of the systems will be the result. Unlike many articles that considered the structural and functional analysis individually to assess the technological innovation system, the integrated process by considering structural analysis as a prerequisite of functional analysis have been applied. Literature review and industry related analysis is applied to gather eight functional factors, and also a questionnaire is designed. After data gathering, the phase of technological development analysis as a tools for prioritizing and analyzing the dependencies between the blocking functions are deployed that was rarely used in the literature. Therefore, the blocking and deriving factors are analysed and appropriate policies are made. Results show that the studied process is an appropriate framework for functional analysis and by the number of policies represented at the end, further researches are suggested.ارتباطات دیجیتال یکی از صنایعی است که با نرخ رشد بسیار بالا در حوزه نوآوری در حال گسترش و پیشروی میباشد. این صنعت در سطح جهانی دارای تحولات گستردهای بوده، بهطوریکه مدلهای کسب و کار آن دچار دگرگونی قابل ملاحظهای براساس تغییرات فناوري نسلهای نوین در این صنعت شده است. فناوري نسلهای نوین فناوری مهمی را با نام بستر شبکه داده به وجود آورده است که در این مقاله از آن به عنوان نظام نوآوری فناورانه نام برده شده است. در نظام نوآوری فناورانه موجود با ایجاد زمینههای تخریب خلاقانه1، محیط کسب و کار سازمانها را با دو آلترنتیوِ انطباق و کسب موفقیت یا فروپاشی کامل سیستم مواجه نموده است. برخلاف بسیاری از مقالات که رویکرد ساختاری و کارکردی را به صورت جداگانه جهت بررسی نظام نوآوری فناورانه به کار بردهاند. در این مقاله براساس فرآیندی مشخص مطالعات ساختاری را به عنوان پیشنیازی جهت مطالعات کارکردی معرفی نموده تا زمینههای مناسبتری برای مطالعات کارکردی فراهم شود. با استفاده از بررسی ادبیات موضوعی و مسائل موجود در صنعت، پرسشنامهای جهت ارزیابی هشت عامل کارکردی تدوین نموده، از طریق اعمال فازهای توسعه فناوري بهعنوان عاملی تأثیرگذار در وابستگی و اولویتبندی عوامل کارکردی که تاکنون کمتر به آن توجه شده است؛ کارکردها در فاز مورد نظر را اولویتبندی و عوامل مسدود کننده، نیروهای پیشران و سپس سیاستهای مورد نیاز تحلیل و تدوین شدهاند. براساس نتایج بهدست آمده، بررسی فرآیند مذکور به عنوان چارچوب مناسبی برای مطالعات کارکردی مدنظر قرار گرفته و نهایتاَ با ارائه سیاستگذاریهای مناسب، مطالعات کارکردی بیشتر را در این صنعت پیشنهاد نمودهایم.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20347مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612452016321Applying Strategic Project Management as a new Approach to Project Managementبکارگيري مديريت راهبردي پروژه بهعنوان یک رويکرد نوين مديريت پروژه11010.7508/jstpi.2016.01.008faالهام سلطانيتیمورمرجانی2016528Today, in most project-based organizations, project managers are facing with many challenges. Projects are organizational strategic processes, performed to achieve business goals. Researches indicate a large number of organizations do not achieve the business goals in the execution of their projects. Therefore, in order to reduce and control the problems of the projects, the classic project management approach must be changed to strategic project management for optimizing the performance and success of a project. Strategic project management can propel companies to better achieve corporate goals. So, organizations should have a formal planning and execution framework in accordance with the strategic approach, to achieve competitive advantage and better performance. Project managers and teams must learn how to focus the business aspects of their projects and better support their company’s strategy, rather than just focus on meeting traditional time, budget, and performance goals. This paper employs a literature review approach, and presents the description of the strategic project management concept and its difference with classical project management. Then, the strategic project management models that help organizations to achieve success and create a competitive advantage have been reviewed. Finally, the authors have concluded, in order to achieve competitive advantage, project success and better performance of organization, the executive and project managers should consider the strategic aspect of project management and implement strategic project management processes in organization. امروزه در اغلب سازمانهاي مبتني بر پروژه، مديران پروژه با چالشها و مشکلات فراواني مواجه هستند. پروژهها فرآيندهاي راهبردي سازماني هستند که براي دستيابي به اهداف کسبوکار انجام ميشوند. پژوهشها حاکي از آن است که بسياري از سازمانها در اجراي پروژهها به اهداف از پيش تعيين شده کسبوکار، دست پيدا نميکنند. بنابراين، به منظور کاهش و کنترل اين چالشها در پروژهها بايستي رويکرد از مديريت سنتي به مديريت راهبردي تغيير يابد تا پاسخگوي بهينهسازي عملکرد و موفقيت يک پروژه گردد. مديريت راهبردي پروژه سازمانها را در جهت دستيابي بهتر به اهداف سازماني سوق ميدهد. در نتيجه، سازمانها بهمنظور دستيابي به مزيت رقابتي و عملکرد بهتر بايد یک چارچوب برنامهریزی و اجرایی مناسب، مطابق با رویکرد راهبردي داشته باشند. مدیران و تیمهای پروژه باید یاد بگیرند که چگونه به جنبههای کسبوکاری پروژهها و حمایت از راهبرد شرکت، بجای تمرکز سنتی بر دستيابي به اهداف زماني، بودجهاي و عملکردی توجه نمایند. در اين مقاله که با روش مطالعه کتابخانهای انجام شده است، توصيفي از مفهوم مديريت راهبردي پروژه و تفاوت آن با مديريت کلاسيک پروژه ارائه ميگردد. سپس مدلهاي مديريت راهبردي پروژه که به سازمانها در دستيابي به موفقيت پروژهها و خلق مزيت رقابتي کمک ميکند، بررسي شده است. در نهايت، نتيجهگيري شده است که سازمانها به منظور دستيابي به مزيت رقابتي، اطمينان از موفقيت پروژهها و عملکرد بهتر بايد به جنبههاي راهبردي مديريت پروژه توجه نمايند و فرآيندهاي مديريت راهبردي پروژه را در سازمان اجرا کنند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20348مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612452016321Identify Factors Affecting the Implementation of Knowledge Management Based on Business Strategiesشناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش مبتنی بر راهبردهای کسب و کار11010.7508/jstpi.2016.01.004faحجت حسني سعادتحميدعرفانيان خانزادهغلامرضاملک زاده2016530Knowledge is a valuable resource and strategic factor and also an asset. So providing good and qualified products and services without management and use of this valuable resource, is difficult and sometimes impossible. Knowledge management has become one of the most important activities in today's organizations to improve and maintain competitive advantage. The ultimate goal of knowledge management is the operation and development of knowledge assets to achieve the goals and create added value for the organization. It is obvious that knowledge management is crucial in the formulation of business strategy for gaining competitive advantage. Therefore identifying factors affecting the implementation of knowledge management based on business strategy is very important. In this study, 55 factors affecting the implementation of knowledge management extracted. Then by using Delphi method and the adoption of experts opinion, their relationships with business strategies were identified. On this basis, 35 factors in 6 dimensions were identified: Leadership, Strategic, Infrastructure, Structure, Cultural and Scientific Dimension. Among the identified dimensions, leadership dimension was more important than the other dimensions. Strategic and Scientific dimensions are the next one and 64 percent of the identified factors were confirmed.دانش منبعی ارزشمند و راهبردی و نیز یک دارایی مطرح است و ارایه محصولات و خدمات با کیفیت مناسب و اقتصادي، بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امري سخت و بعضاً ناممکن است. امروزه مديريت دانش به يكي از فعاليتهاي مهم سازمانهای امروزی براي بهبود و حفظ مزيت رقابتي تبديل شده است كه هدف نهايي آن بهرهبرداري و توسعه داراييهاي دانشي در راستاي تحقق اهداف و ايجاد ارزش افزوده براي سازمان است. توجه به مدیریت دانش در تدوین راهبردهای کسب و کار جهت کسب مزیت رقابتی امری حیاتی میباشد. به همین جهت شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش مبتنی بر راهبردهای کسب و کار در این تحقیق مورد توجه قرار گرفت. در این راستا 55 عامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش استخراج شد و با استفاده از روش دلفی و اخذ نظرات خبرگان، ارتباط آنها با راهبردهای کسب و کار احصاء گردید که بر این اساس 35 عامل مؤثر در 6 بعد رهبری، راهبردی، زیرساخت، ساختار، فرهنگی و علمی مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. در میان ابعاد شناسایی شده، بعد رهبری بیشترین اهمیت را نسبت به دیگر عوامل دارد. پس از آن ابعاد راهبرد و علمی نقش داشتهاند. در مجموع نیز 64 درصد عاملهای شناسایی شده تأیید گردید.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20349