مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612472016924Designing the Business Model for Virtual Incubator in Iranطراحي مدل کسب و کار مرکز رشد مجازي در ايران11010.7508/jstpi.2016.03.001faاميرمانيانمريمخداداد برميايوبمحمديان2016109Business incubator is economic development tools that provide a set of business support resources and services for accelerate to growth and success of entrepreneurial companies. Today, advancement of the internet and moving the businesses toward cyberspace set up a virtual incubator can be very important, So in other countries are considered. In order of increasing competition firms in various industries and Existing dynamics in business environments, designing the business model can be introduction for starting a successful business. According to this, Attention to business model for virtual business incubators is important. This paper is designing the business model for virtual business incubator in Iran. This design is done by study of related literature, interviews with experts and benchmarking results of several successful virtual business incubators in the world. Currently, there are many models to identify the components of business model and their relationship but Osterwalder 9 element model is known as the most popular and most perfect version. In this paper, the ontology Osterwalder is used in order to designing the business model for virtual business incubator. This design can be efficient step to starting the operational of this national project and can be followed productivity, Enhancing organizational performance and profitabilityمرکز رشد کسبوکار، یک ابزار توسعه اقتصادی است که به تسریع رشد و موفقیت شرکتهای کارآفرینانه از طریق ارائه مجموعهای از خدمات و منابع حمایتی کسبوکار کمک مینماید. امروزه با پیشرفت اینترنت و حرکت کسبوکارها به سمت فضای مجازی، راهاندازی یک مرکز رشد مجازی میتواند بسیار مهم باشد، بهگونهای که در سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به رقابت روزافزون بنگاههاي اقتصادي در صنايع مختلف و پويايي موجود در محيطهاي کسب و کار، طراحي مدل کسب و کار را ميتوان مقدمهاي براي شروع يک کسب و کار موفق دانست. متناسب با این امر، توجه به مدل کسبوکار مراکز رشد مجازي کسبوکار نيز اهميت مییابد. در اين مقاله به طراحی مدل کسب و کار مرکز رشد مجازي کسب و کار در ايران پرداخته شده است. اين طراحي به کمک مطالعه ادبيات مرتبط، نتايج حاصل از مصاحبه با خبرگان و الگوگيري از چند مرکز رشد مجازي موفق در دنيا طراحي شده است. در حال حاضر مدلهای بسیاری برای شناسایی اجزا مدل کسبوکار و روابط بین آن طراحی و انتشار یافته که معروفترین و کاملترین آنها مدل 9 عنصری استروالدر میباشد. در اين تحقيق نیز از آنتولوژی استروالدر بهمنظور طراحی مدل کسب و کار مرکز رشد مجازي کسبوکار استفاده شده است. اين طراحي ميتواند بهعنوان گامي اثربخش براي شروع عملياتيسازي اين طرح ملي محسوب شود و بهرهوري و ارتقا عملکرد سازماني و در نهايت سودآوري آن را به دنبال داشته باشد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20403مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612472016924Identify and Ranking Effective Factors on Success of Knowledge Management with the Approach of the Realization of Resistance Economicشناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی11010.7508/jstpi.2016.03.002faرویاحجازی نیا2016109The purpose of the present research is identifying factors that influence the success of knowledge management systems in organizations in resistant economy conditions. Currently we face the problems of asymmetry of information and asymmetry of information in different sections can set grounds for increasing corruption and damage to resistant economy. Measures to reduce the asymmetry are necessary to be thought of. One of the strategies is using knowledge management systems. However, according to limitations appeared during the sanctions, successful implementation of these systems has faced some barriers. Therefore, identification of factors that lead to successful implementation of knowledge management systems can be very influential because, whether during the sanctions or after them, attempts should continue to be made in the field of establishing resistant economy. Hence, by reviewing various studies conducted in the field of knowledge management, 15 variables have been identified. In order to check the hypothesis, a researcher-made questionnaire was used whose validity was calculated by Cronbach’s Alpha to be 0.81. In order to test research questions, SPSS Version 18, MATLAB, TOPSIS and one-sample T-test were used. Research results showed that all variables were identified to be influencing the success of knowledge management systems in resistant economy. Information technology infrastructures had the highest importance and periodical evaluations had the least importance from among the 15 variables.در شرایط حاضر با مشکلات مربوط به عدم تقارن اطلاعات روبرو هستیم و عدم تقارن اطلاعات در بخشهای مختلف میتواند زمینهساز گسترش فساد و آسیب رسیدن به اقتصاد مقاومتی باشد، لازم است تدابیری برای کاهش عدم تقارن اندیشیده شود. یکی از این راهکارها استفاده از سیستمهای مدیریت دانش است. ولی با توجه به محدودیتهای ایجادشده در دوران تحریم، پیادهسازی موفق این سیستمها با موانعی روبرو شده است؛ بنابراین شناسایی عواملی که منجر به پیادهسازی موفقیتآمیز سیستمهای مدیریت دانش میشود، میتواند بسیار مؤثر باشد؛ زیرا چه در دوره تحریم و چه در دوره پسا تحریم همچنان باید تلاشها در زمینه برپایی اقتصاد مقاومتی ادامه یابد. بر این اساس هدف مقاله حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت پیادهسازی سیستمهای مدیریت دانش در سازمانها در شرایط اقتصاد مقاومتی هست. در نتیجه با مرور تحقیقات انجامشده در حوزه مدیریت دانش 15 متغیر شناسایی گردید. بهمنظور بررسی فرضیهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که روایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (0.81) محاسبه گردید. برای آزمون سؤالات تحقیق از نرمافزارهای SPSS18 و MATLAB و آزمونهای TOPSIS و T تک نمونهای استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که همه متغیرها بهعنوان متغیرهای مؤثر بر موفقیت سیستمهای مدیریت دانش در شرایط اقتصاد مقاومتی مطرح هستند و وجود زیرساختهای فناوری اطلاعات بیشترین اهمیت و انجام ارزیابیهای دورهای کمترین اهمیت را دارا میباشند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20404مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612472016924Investigating the Challenges in the Laws and Rights of Intellectual Property in Commercialization of Biotechnological Goodsبررسی چالشهای قانونی وحقوقی مالکیت فکری در تجاریسازی محصولات زیستفناوری11010.7508/jstpi.2016.03.003faسهرابآقازادهکاميارغفوريانعاطيهصفردوستمهدياوجانيمحمد نقی زاده2016109The lack of unified laws and regulations regarding intellectual property rights and how to give it to innovations, inventions and patents on living organisms is one of the challenges in developing countries. The aim of the current research is to investigate the challenges in the laws and rights of intellectual property on commercialization of biotechnological products in Iran. We have chosen mix method to conduct this study. In the qualitative part of the research in order to figure out the main challenges in the laws and rights of intellectual property, by using the literature review and interviewing 11 active Expert or not to implement them in the field of commercialization, the main challenges have been presented. In the quantitative part, the questionnaire related to the challenges of the rights of intellectual property have been distributed among 21 researchers in the field of biotechnology who are also familiar with the laws and rights of intellectual property,and by using confirmatory factor analysis, one sample T test and freedman test we studied the challenges and its ranking in the field of biotechnology. The findings show that the main challenges in laws and rights of intellectual property in the field of biotechnology are: the current obstacles in the part of the intellectual property of the projects, Lack of some rules, standards and policies or not to implement them and the high rate of dependency of the companies to the protection of patents.فقدان قوانین و مقررات منسجم و یکپارچه درخصوص حقوق مالکیت فکری و چگونگی اعطای آن به ابتکارات و اختراعات و حق امتیاز در زمینه موجودات زنده شامل گیاهان، میکروارگانیسمها و بافتهای انسانی یکی از چالشهای کشورهای در حال توسعه میباشد و مشکلات و تردیدهای فراوانی را پیش روی آنها در ارتباط با حوزه زیستفناوری قرار داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی چالشهای قوانین و حقوق مالکیت فکری در تجاریسازی محصولات حوزه زیستفناوری در کشور میباشد. روش پژوهش ترکیبی برای انجام یافتن این مطالعه انتخاب گردید. در مرحله کیفی با جهت شناسایی چالشهای قانونی و حقوقی مالکیت فکری، استفاده از بررسی ادبیات موضوع و مصاحبه با 11 خبره فعال در حوزه تجاریسازی حوزههای زیستی، چالشهای اصلی شناسایی شد. در بخش کمی، پرسشنامه مربوط به چالشهای حقوق مالکیت فکری در بین 21 فعال در صنعت زیستفناوری که به قوانین و حقوق مالکیت فکری آشنایی داشتند، توزیع گردید و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، آزمون t تک نمونه و آزمون فریدمن به بررسی وضعیت چالشها و رتبهبندی آنها در حوزه زیستفناوری پرداخته شد. یافتههای بدست آمده حاکی از آن است که مهمترین چالشهای قوانین و حقوق مالکیت فکری شناسایی شده در حوزه زیستفناوری عبارتند از: موانع موجود در بخش مالکیت فکری طرحها، ناقص بودن برخی قوانین، استانداردها و سیاستهای موجود یا عدم اجرای آنها، وابستگی شدید شرکتها به محافظت از پتنت.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20405مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612472016924Identifying Effective Critical Success Factors in Electronic Supply Chain Management (Case study: Small and Medium-sized Enterprises)شناسایی عوامل بحرانی مؤثر در مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی مطالعه موردی: شرکتهای کوچک و متوسط11010.7508/jstpi.2016.03.004faمرتضيجبلهسجادرنجکشمحمدرضاقياسيحسينعلي حسنپور2016109Electronic supply chain management (e-SCM) is one of the competitive industrial fields of the country. Availability of Internet network and information in supply chain management, gives the capability and competitiveness to small and medium-sized enterprises (SMEs) and also helps them for resilience in today`s competitions. Electronic supply chain management plays an important role in improving supply chain factors, information authenticity, reducing bullwhip effect and delivering products to the customers in right time and right place with high speed and accuracy. Attending to these factors can be helpful in making suitable decisions to promote enterprise by managers. The goals of this paper is to identifying effective critical success factors in electronic supply chain management and survey their effects on e-SCM implementation in small and medium-sized enterprises. To achieve this goal, thirteen questions has been developed and a multi-variable linear regression technique in SPSS used for analyzing questionnaire. A Multi regression analyses a dependent variable, which linearly relates to some independent controlled variables. Independent variables Xk are critical sub-factors for main factors and dependent variable Y indicate implementation of electronic supply chain management. Result analysis shows that four critical success factors are the most important factors playing role in e-SCM implementation in small and medium-sized enterprises, which are supporting of capacity of supplier, organizational scale, compatibility of e-SCM and CEO’s creative level. Management by focusing on four factors will make to improvement and forward upgrades in future.بحث مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی (e-SCM) یکی از حوزههای رقابتی صنعت کشور است. وجود شبکه اینترنت و اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین، ضمن توانمندسازی و رقابتپذیر ساختن شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)، باعث تداوم آنها در صحنه رقابت امروزی است. مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی در بهبود عوامل زنجیره تأمین، صحت اطلاعات، کاهش اثر شلاق چرمی و رساندن محصول در زمان و مکان مناسب با سرعت و دقت بالا به دست مشتری، نقش بسیار مهمی ایفا میکند. توجه به این عوامل میتواند در اتخاذ تصمیمهای مناسب برای ارتقای شرکت و یا سازمان توسط مدیران مربوطه، سودمند باشد. هدف این مقاله شناسائی عوامل بحرانی موفقیت زنجیره تأمین الکترونیکی و بررسی تأثیر آنها بر پیادهسازی e-SCM در شرکتهای کوچک و متوسط است. در همین رابطه سیزده سؤال طراحی شده است و از تکنیک رگرسیون خطی چند متغیره در نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل پرسشنامه استفاده شد. رگرسیون چندگانه به بررسی متغیر وابستهای میپردازد که بصورت خطی، به چند متغیر مستقل کنترل شده ارتباط دارد. متغیرهای مستقلx_(k ) ها، همان زیر معیارها برای معیار اصلی هستند و متغیر وابستهY بیانگر پیادهسازیe-SCM است. تجزیه و تحلیل بدست آمده نشان داد، چهار عامل بحرانی "راهبرد حمایت از ظرفیت تأمینکننده، سازگاری e-SCM، مقیاس سازمانی، خلاقیت مدیر عالی اجرائی" مهمترین عوامل در پیادهسازی e-SCM در شرکتهای کوچک و متوسط هستند. مدیریت با تمرکز روی چهار عامل، باعث پیشرفت و حرکت رو به جلو سازمان در آینده خواهد شد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20406مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612472016924Integration of Customers in Front-End of Innovation (FEI) by Open Innovation Approach: Generation and Selection of Innovative Product Ideasیکپارچهسازی مشتریان در مقدمات نوآوری (FEI) به کمک رویکرد نوآوری باز: تولید و انتخاب ایدههای نوآورانه محصول11010.7508/jstpi.2016.03.005faعلی اصغرملاییبابکشيرازيجوادسلطانزاده2016109Innovation is a key element for the success of companies in a competitive environment. Innovations begin with innovative ideas that form in the early stages of the innovation process, called the front-end of innovation (FEI). Therefore, to access information from different sources, especially external sources, the early activities of the innovation process should be organized as a systematic approach. Customers are as the most important source of innovative ideas in new product process that companies can use them. To benefit from the idea of customers, there needs to be a model for integrating them with internal organization resources. In this paper, a model is presented for integration of customers derived from open innovation paradigm in the FEI based on simultaneous integration of customers, competitors, fringe industries in order to Increase creativity and innovation success. This proposed model is obtained by development of Ulwick’s model that implemented in Agricultural implements industry for “drip irrigation system”. The main objective of this paper is to generate innovative product ideas and then selection of more innovative idea (real and unmet need) of customers in the FEI phase by proposed model, in order to reduce the failure rate of new products in the market. Data were obtained from a survey of 30 customers, as a research sample. The results suggest that opening the FEI phase and the subsequent integration of different customers in this phase, in order to generate innovative ideas, will have a positive impact on the success of the new product.نوآوری یک عنصر کلیدی برای موفقیت شرکتها در محیط رقابتی میباشد. نوآوریها با ایدههای نوآورانه آغاز میشوند که در مراحل اولیه فرایند نوآوری - که اصطلاحاً به آن مقدمات نوآوری (FEI) گفته میشود- شکل میگیرند. بنابراین، برای دسترسی به اطلاعات از منابع مختلف، به ویژه منابع خارجی، فعالیتهای اولیه فرایند نوآوری باید در قالب یک رویکرد نظاممند سازماندهی شوند. مشتریان بهعنوان مهمترین منبع ایدههای نوآورانه در فرایند محصول جدید هستند که شرکتها میتوانند از آنها استفاده نمایند. برای انتفاع از ایده مشتریان نیاز به وجود مدلی جهت یکپارچهسازی آنها با منابع درونی سازمان است. در این مقاله، مدلی برای یکپارچهسازی مشتریان برگرفته از پاردایم نوآوری باز در مقدمات نوآوری مبتنی بر ادغام همزمان مشتریان، رقبا و صنایع حاشیهای به منظور افزایش خلاقیت و موفقیت نوآوری ارائه شده است. این مدل پیشنهادی به کمک توسعه مدل یولویک بدست آمده است که در صنعت ادوات کشاورزی برای "سیستم آبیاری قطرهای" پیادهسازی شد. هدف اصلی این مقاله، تولید ایدههای نوآورانه محصول و سپس انتخاب نوآورانهترین ایده (نیاز واقعی و برآوردهنشده) مشتریان در فاز FEI به کمک مدل پیشنهادی، به منظور کاهش نرخ شکست محصولات جدید در بازار میباشد. دادهها طی یک مطالعه میدانی از 30 مشتری، بهعنوان نمونه تحقیق، بدست آمدهاند. نتایج نشان میدهند که گشودن فاز FEI و به دنبال آن یکپارچهسازی مشتریان مختلف در این فاز، به منظور تولید ایدههای نوآورانه، تاثیر مثبتی بر روی موفقیت محصول جدید خواهد داشت.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20407مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612472016924The Index of Research and Development Capabilities in the BRICS Countries (Brazil, Russia, India, china, the South Africa)شاخصهای توانمندی تحقيق و توسعه در كشورهاي BRICS (برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقايجنوبي)11010.7508/jstpi.2016.03.006faسينالاله2016109Today, research and development and related activities in order to access the modern technology is major industrial activity in the world. Despite the increasing importance of research and development activities in developed countries in the last thirty years, developing countries have recently realized its integral importance. Actually, technology is an output of the research and development factory.The research and development units are infrastructure of technology and the greatest source of innovation. There are Various procedure to achive technology that reverse engineering is one of the most important. (especially in developing countries) In this essay, addition to review the literature of "research and development" and the factors affecting its capabilities, experiences of leading countries in this field (BRICS) will be checked in order to design a conceptual model to assess the research and development capabilities. In the end, we present some pieces of advice to reduce the problems and increase the quality and quantity level of R&D.امروزه تحقيق و توسعه و فعاليتهاي مرتبط با دستيابي به فناوريهاي جديد در سراسر دنيا يک فعاليت عمده صنعتي محسوب میگردد. عليرغم اينکه تحقيق و توسعه صنعتي در کشورهاي توسعهيافته در سي سال گذشته، از اهميت فزایندهای برخوردار بوده است، در عين حال کشورهاي در حال توسعه به تازگي به اهميت آن پي بردهاند. فناوري محصولي است که در کارخانه تحقيق و توسعه بهوجود ميآيد و واحدهاي تحقيق و توسعه، رکن زيربناي فناوري دانسته شده و بزرگترين منبع يگانه نوآوري، تحقيق و توسعه هستند. براي دستيابي به فناوري، روشهاي گوناگوني وجود دارد که يکي از مهمترين آنها (به ویژه در کشورهاي در حال توسعه)، مهندسي معکوس است. در اين مقاله ضمن مرور پيشينه "تحقيق و توسعه" و بررسی عوامل مؤثر بر توانمندیهای آن، اقدام به بررسی تجارب کشورهای پیشتاز در این عرصه شده است. در این بین مطالعه موردی حول محور کشورهای بریکس انجام شده، به نحوی که توانمندیها و مؤلفههای کلیدی که در این کشور ها لحاظ شده است اقتباس گردیده و براساس آنها نسبت به تدوین یک مدل مفهومی به منظور ارزیابی توانمندی تحقیق و توسعه، اقدام شده است. در نهایت نیز ضمن اشاره به مشکلات موجود در توسعه و رشد توانمندسازی تحقیق و توسعه در ایران، راهکارهایی به منظور کاهش این موانع و ارتقاء سطح کمی و کیفی توانمندی تحقیق و توسعه ارائه شده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20408مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612472016924Providing a Conceptual Framework to Explain the Role of Management's Commitment to Internal Marketing on Job Attitudesارائه یک چارچوب مفهومی بهمنظور تبیین نقش تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی در نگرش شغلی کارکنان11010.7508/jstpi.2016.03.007faاسماعيلملک اخلاقزهراتاخيرهآرمانپورعيسي2016109The Very complex and competitive environment requires more attention of organization to internal employees as internal customers. When staff can provide customers satisfy that their needs have been met by the organization and satisfaction in them toward the organization. This is the same logic that the study Barry, Hansel and Burke mentioned that the use of internal marketing toward organizational capabilities recommended to meet in order to achieve effective protection of consumers. On the other hand, the most important asset of any organization is staff of it. The higher of quality of human resources will be a success and survival of the organization and one of the most important attitudes that try to improve the quality of human resources and adjust the values of the people, are management's commitment to internal marketing. Management's commitment to internal marketing program, spontaneous and voluntary activity for the local marketing programs promote and increase communication with employees and employee job satisfaction and ultimately improve the performance of the entire organization. Since, this paper has been done the literature review of preceding studies on internal marketing, management's commitment to internal marketing and job attitudes to explain the relationship between them. Results show that management's commitment to internal marketing with the ways related to internal marketing includes formal and informal internal communication and management's commitment to internal marketing and informal internal communication influence employee attitudes.محیط بسیار پیچیده و رقابتی امروز مستلزم توجه بیش از پیش سازمان به کارکنان داخلی سازمان بهعنوان مشتریان داخلی است. کارکنان زمانی میتوانند بهواسطه ارائه خدمات، مشتریان را راضی نگه دارند که نیازهای خودشان نیز از سوی سازمان برآورده شده باشد و احساس رضایت در خود آنان نسبت به سازمان وجود داشته باشد. این موضوع همان منطقی است که در مطالعه بری، هنسل و بورک بدان اشارهشده و بهکارگیری بازاریابی داخلی را در جهت دستیابی به قابلیتهای سازمانی در پاسخگویی به حمایت اثربخش از مصرفکننده، توصیه مینماید. از سوی دیگر، مهمترین سرمایه هر سازمانی، نیروی انسانی آن است. هر چه کیفیت نیروی انسانی بالاتر باشد موفقیت و بقاء سازمان بیشتر خواهد بود و یکی از مهمترین نگرشهایی که سعی در بهبود کیفی نیروی انسانی و تعدیل ارزشهای افراد را دارد، تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی است. تعهد مدیریت به برنامه بازاریابی داخلی، فعالیتی خودجوش و داوطلبانه برای استفاده از برنامههای بازاریابی داخلی بهمنظور ارتقای وضعیت شغلی کارکنان و افزایش ارتباط با کارمند و رضایتمندی و در نهایت بهبود عملکرد کل سازمان است. ازاینرو، این مقاله با هدف بررسی ادبیات و پژوهشهای انجامشده درخصوص بازاریابی داخلی، تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و نگرش شغلی کارکنان به تبیین روابط میان آنها پرداخته است. نتایج نشان میدهد که تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی با شیوههای بازاریابی داخلی که شامل ارتباطات داخلی رسمی و غیررسمی است، مرتبط است و تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و ارتباطات داخلی غیررسمی بر نگرش کارکنان تأثیر دارند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20409مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548612472016924Smart Clothing; from Problem-Solving to Knowledge Generationلباسهای هوشمند؛ از حل مسأله تا تولید دانش11010.7508/jstpi.2016.03.008faمرتضيپورمحمدياعظمنعمتي2016109As a paradigm, design thinking has not accurate definition yet and could make sense during practical design activities. In addition, Sophisticated technology-driven products with high volume of unknowns, which considered as “wicked problems” have proposed to be solved by applying Design Thinking. Main purpose of this research is to investigate the design thinking role in such projects from problem-solving to knowlegde generation. At first, the opportunities and challenges in the design development process of smart clothing design project-as a wicked problem- surveyd through a descriptive-analytical method. Then as a case study, a practical smart clothing design project and his design thinkig dimentions discussed in detail. The findings of this article suggest design thinking as a systematic, creative and human-centered thinking beside treating as core research and managing design activities, could be the source of knowledge generation. The genarated knowlegde here includes redefining and shaping the problem, determine the level of technology integration, design issues, user requirements models and workflow; which in addition to facilitating the design solving process and reduce design errores, can be a true example of generalized problem solving And decision making pattern. Such approach to design thinking for wicked problems- Research through Design- pointed out the general knowledge of design activities(including the problem, methods and processes) is unknown at first phases, and the Generative nature of design thinking undertake this task, in other words design problem or brief will complete in parallel with solution.محصولات فناوريمحور و پیچیده با حجم مجهولات بالا نوعی از «مسائل خبیث» محسوب شده که محققان برای حل آنها استفاده از «تفکرطراحی» را پیشنهاد دادهاند. هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی نقش تفکرطراحی اعمال شده در پروژههای طراحی، از حل مسأله تا تولید دانش است. در این مقاله ابتدا تفکرطراحی بهعنوان یک پارادایم تبیین شده است. سپس فرصتها و چالشهای موجود در مرحله طراحی و توسعه لباسهای هوشمند- بهعنوان یک مسأله خبیث- با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. در ادامه با بررسی نمونه موردی یک لباس هوشمند طراحی شده توسط نگارنگان، ابعاد تفکرطراحی موجود در آن واکاوی شده است. نتایج نشان میدهد استفاده این چنینی از تفکر طراحی- ضمن مدیریت فرایند طراحی و توسعه- به مثابه رویکردی جدید به روشهای طراحانه کنونی است؛ بدین معنا که تفکرطراحی بهعنوان تفکری نظاممند، خلاق و انسانمحور؛ علاوه بر اینکه میتواند برای تحقیق و هسته مرکزیِ مدیریت یک فعالیت طراحی و توسعهای استفاده شود؛ میتواند بهعنوان ابزاری برای تولید دانش نیز محسوب شود. دانش تولید شده شامل در اینجا شامل بازتعریف و تشریح صورت مسأله، تعیین سطح ادغام تکنولوژی، مدل الزامات طراحی و نیازمندیهای کاربر و مدل جریان کار بود که علاوه بر تسهیل فرایند حل مسأله و کاهش خطاهای طراحی، میتواند یکی از مصداق حل مسأله تعمیمپذیر و تولید تصمیم و الگو واقع شود. این رویکرد (تحقیق از طریق طراحی) بیان میکند دانش کلی (صورت مسأله، روشها و فرايندها) برای طراحی در فعالیتهای میان رشتهای و پیچیده طراحی؛ نه تنها از قبل چندان مشخص نیست که ماهیت زاینده تفکر طراحی عهدهدار این وظیفه است. به بیانی دیگر؛ شناخت مسأله با حل آن همراه میشود.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20410