مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613492017324Knowledge Intensive Firms DNA دی.ان.ای شرکت های دانش بنیان1810.7508/jstpi.2017.01.001faحسينرحمان سرشتمحسنذبيحي جامخانه2015914Today's, business environment arestrongly influenced by theknowledge basedeconomy and the emergence of knowledge-intensive firms is common. The firms that focus on knowledge, technological innovation and its commercialization, and their main purpose is wealth creation and entrepreneurship. No doubt these firms due to differences with other types of organizations, have their own problems and organizational gaps. Us of metaphors can help managers better understand the organization and reveals hidden aspects of it. Organizational DNA is a new metaphor which assumes that theorganization has a structure similar to a living organism. In this study knowledge-intensive firms in Tehran University Science and Technology Park (N=10, consisted of 102 employees) have been investigated. Research instrument was honold and silverman standard questionnaire and to analyze data, the analysis of variance and paired comparison test is used. The questionnaire consists of four dimensions: Leadership tasks and activities (includingmission, organizational structure and leadership style), management activities (including planning, team work and performance management), human resource performance (including employment, pay and training and staff development) organization daily activities (including decision-making, interpersonal relationships, processes of change and look to profit. The results indicated that the DNA of knowledge-intensivefirms in Tehran University Science and Technology Park is not similar to any of four types of DNA (Factual, Conceptual, Contextualized and Individual DNA) that Honold and silverman introduced, and Each of the dimensions is scattered in each of four types of DNA.امروزه فضای کسب و کار سازمان ها و شرکت ها بشدت تحت تاثیر اقتصاد دانش بنیان قرار دارد، بطوریکه ظهور شرکت هایی عنوان شرکت های دانش بنیان به امری عادی تبدیل شده است. شرکت هایی که با محوریت دانش و با تکیه بر نوآوری فناورانه و تجاری سازی آن شکل می گیرد و تولید ثروت و کارآفرینی هدف اصلی آنها است. بدون شک این شرکت ها با توجه به تفاوت با دیگر انواع سازمان ها، مشکلات و نارسایی های سازمانی خاص خود را دارند. استفاده از استعاره ها می تواند به مدیران در شناخت بهتر سازمان ها کمک کند و زوایای پنهان سازمان را برای حل بهتر مشکلات پیش روی آنان نمایان سازد. یکی از استعاره های جدید، دی.ان.ای سازمانی است که فرض آن این است که سازمان ساختاری شبیه به بدن موجود زنده دارد. براین اساس، در این پژوهش دی.ان.ای شرکت های دانش بنیان مطالعه شده است. جامعه آماری، شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران (60 شرکت) است که از این میان، 10 شرکت (شامل 102 نفر) مورد مطالعه قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه استاندار هونالد است. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس و آزمون مقایسه های زوجی استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد دی.ان.ای شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به هیچ یک از چهار نوع دی.ان.ای ای که هونالد معرفی کرده است شباهت ندارد، و هریک از ابعاد مورد مطالعه، در یکی از انواع دی.ان.ای ها قرار می گیرد. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20311مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613492017324Identify appropriate methods to block the flow of income businesses (Case Study: Firm ideal wallpaper (wallpaper industry))شناسائی روش های مناسب برای بلوک جریان های درآمدی در کسب و کارهای الکترونیکی (مطالعه موردی: شرکت کاغذ دیواری آرمانی (صنعت کاغذدیواری))495310.7508/jstpi.2017.01.006faصديقهبهرامي کميلعلیعبدالهی20151217Today's business environment is challenging and constantly changing face, trade and business, one of the most important areas that the adoption of information technologies is severely affected, many methods Earn evolved and new methods and frequency values into being established. Business Models Companies a major factor in the success of their performance and the framework to earn money, to three key questions answered are, what activities, how and when to be done? The correct answer to these questions lead to good performance and provide optimal benefits to customers and ultimately profits for the company. If customers are the heart of business models, revenue streams that make up arteries. Companies need to ask themselves what value each customer segment really willing to pay for it? The main purpose of this paper is to identify appropriate methods to block e-business revenues in the industry are ideal for wallpaper. Research based on the theoretical framework given Astrvaldr model. The population in this study, senior managers, personnel of financial, marketing and sales is ideal. Then through semi-structured interviews and analyzed using content analysis Subject to the main component of revenue streams and cost of e-business model can be extractedامروزه کسب و کارها با محیطی چالش برانگیز و همواره در حال تغییر روبه رو هستند، تجارت و روش های کسب و کار، یکی از مهمترین حوزه هایی است که با به کارگیری فناوری های اطلاعاتی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، بسیاری از روش های کسب درآمد متحول گشته و روش ها و ارزش های جدید فراوانی پا به عرصه وجود نهادند. مدلهای کسب و کارِ شرکتها یکی از عوامل اصلی در میزان موفقیت عملکرد آنها و در واقع چارچوبی برای کسب درآمد هستند، به سه پرسش کلیدی پاسخ میدهند، کدام فعالیتها، چگونه و چه وقت باید انجام شوند؟ پاسخ صحیح به این پرسشها منجر به عملکرد مناسب و ارائه مزایای مطلوب به مشتریان و در نهایت سود برای شرکت می شود. اگر مشتریان قلب مدل کسب و کار باشند، جریان های درآمدی شریان های آن را تشکیل می دهند. شرکت باید از خود بپرسد که هر بخش مشتری واقعا برای چه ارزشی تمایل به پرداخت پول دارد؟ از این رو هدف اصلی مقاله، شناسائی روش های مناسب برای بلوک درآمدی در کسب و کار الکترونیکی در صنعت کاغذ دیواری برای شرکت آرمانی می باشد. چارچوب تئوریک تحقیق بر مبنای مدل استروالدر ترتیب داده می شود. جامعه آماری در این تحقیق مدیران ارشد، پرسنل واحدهای مالی، بازاریابی و فروش شرکت آرمانی می باشد. سپس از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و با استفاده از تحلیل محتوا از نوع تحلیل تم سعی شد تا مولفه های اصلی جریان های درآمدی و هزینه مدل کسب و کار الکترونیک استخراج گردد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20317مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613492017324The effect of software innovation on identity:A social approach according to technological and science rules.تاثیر نوسازی نرم افزاری بر هویت: رویکردی اجتماعی با توجه به قوانین علم و فناوری244010.7508/jstpi.2017.01.004faاسماعيلجهانبخشنسرینآبشاهی2016420In recent decades, it is defined that innovation rules have a determinant role in technological evolution process. According to dynamic relationships between rules and innovation, it seems necessary to have a comprehensive look on the technological processes analysis. According to increasing of usage and the effect of technology on the society especially in organizations, it is important to do socio-cultural studies in technology and science area. This study has evaluated informational technology field sociologically, in order to consider the effect of a range of the software renovation of old processes on Esfahan telecommunication customer system in the identity component. This research based on Anthony Giddnes Sociology theories, has determined the survey method and questionnaire technique by using 222 people who were selected through stratified sampling method and specified the relations. All analysis in descriptive and inferential statistics were done by Statistical Package for Social Science (SPSS). The results show that there are two meaningful straight relationships between the software renovation of old processes variable and the users values and theories variable (p<0.001) as well as the software renovation of old processes variable and the users basic trust variable (p<0.001). Also there are two other straight and meaningful relationships between the users values and theories variable and the users self-identity variable (p<0.02) as well as the users basic trust variable and the users self-identity variable (p<0.001). The users basic trust variable (β= 0.26, p<0.001) predicts the users self-identity variable.در دهه های اخیر مشخص شده قوانین نوآوری نقشی تعیین کننده در فرایند تکامل فناورانه دارد. با توجه به وجود روابط پویا بین قوانین و نوآوری، داشتن نگاهی جامع در تجزیه و تحلیل فرایندهای فناورانه ضروری به نظر می رسد. با توجه به گسترش کاربرد و تاثیر فناوری در جامعه به خصوص سازمانها، انجام مطالعات فرهنگی-اجتماعی در حوزه علم و فناوری اهمیت خاصی دارد. این تحقیق با نگاه جامعه شناختی بر حوزه فناوری اطلاعات، با هدف بررسی محدوده ای از تاثیرات نوسازی نرم افزاری روند های سنتی در سیستم امور مشترکین مخابرات استان اصفهان بر
مولفه های هویت مورد ارزیابی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با تاکید بر تئوریهای آنتونی گیدنز، روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه بر روی 222 نفر از کاربرانی که از طریق نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند، روابط مورد نظر را تبیین کرد. کلیه تحلیلهای صورت گرفته به کمک نرم افزار بسته آماری برای علوم اجتماعی انجام شد. نتایج نشان می دهد که دو ارتباط مستقیم و معنادار بین متغیر نوسازی نرم افزاری روندهای سنتی با متغیر اعتماد بنیادین کاربران(001/0p<) و بین متغیر نوسازی نرم افزاری روندهای سنتی و متغیر ارزشها و نگرشهای کاربران (001/0p<) وجود دارد. همچنین دو ارتباط مستقیم و معنادار دیگری بین متغیر ارزشها و نگرشهای کاربران با متغیر هویت شخصی کاربران (02/0p<) و متغیر اعتماد بنیادین کاربران با متغیر هویت شخصی کاربران (001/0p<) وجود دارد. متغیر اعتماد بنیادین کاربران (001/0 p<، 26/0 = β) پیش بینی کننده متغیر هویت شخصی کاربران
می باشد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20336مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613492017324Recognition of Unsuccessful Development of Iran's Marine Industries through the Analysis of Current and Ideal Situation of the Industries' Value Chainعارضهيابي عدم توسعه موفق صنايع دريايي ايران با استفاده از تحليل وضع موجود و مطلوب زنجيره ارزش صنعت637210.7508/jstpi.2017.01.008faسيداميرآقايي ابرندآباديسيدحسينحسينيمحمد سعیدسیفنويدمحمدي2016524Iran's marine industry is of high importance due to the countries 5800 km of coastline, access to the sea in the north and the south, and access to free water although the industry's situation is not as successful as its rivals which started their development plan simultaneously. The purpose of this paper is to examine the gap between current and ideal situation of marine industry to find bottlenecks of development. To do so, the marine industry value chains in other countries are studied and customized with Iran's industry through expert opinions as the first step. Next, private and governmental companies, which have been registered in Iranian Association of Naval Architecture & Marine Engineering, are reviewed and located in the value chain to find industry strengths and weaknesses. Finally, solutions to remove bottlenecks of Iran's marine industry development are proposed. Results are representative of the fact that the majour bottlenecks in supportive activities are the lack of integrated finance and insurance system, occupational skill training system, customs adminstartion, and R&D infrastructure. Moreover, the major bottlenecks in primery activities are lack of vendor list, and weakness of needs & feasibility assessment, supply chain management and technical capabilities. To improve the industry performance, the government should focus on integrated laboratory services, finance and insurance, and regulations to reduce investment risks and private sector should promote its productivity and competitiveness. This research could be used as a basis to formulate Iran's marine industry strategic plan.صنايع دريايي ايران به دليل دارا بودن 5800 كيلومتر خطوط ساحلي، دسترسي به درياهاي شمال، جنوب و آبهاي آزاد، پتانسيل لازم براي تبديل شدن به موتور محرک اقتصادي کشور را دارد. هدف اين مقاله بررسي زنجيره ارزش صنايع دريايي کشور به منظور تحليل شکاف وضع فعلي زنجيره صنعت با ايدهآل جهاني در جهت يافتن گلوگاهها و نقاط ضعف و قوت صنعت است. بدين منظور در ابتدا با مطالعه تطبيقي، تمامي مدلها و چارچوبهاي بين المللي موجود در صنايع دريايي بررسي شده و از طريق مصاحبه با خبرگان، زنجيره ارزش بومي صنايع دريايي ترسيم شدهاست. سپس با بررسي شرکتهاي موجود در صنعت، نقاط ضعف و قوت و گلوگاههاي ساختاري صنعت شناسايي و به منظور بهبود وضعيت زنجيره ارزش، راهکارهايي ارائه شده است. مبتني بر نتايج بدست آمده، چالشهاي ساختاري در فعاليتهاي پشتيبان زنجيره صنعت دريايي شامل نبود نظام و ساختار يکپارچه جهت ارائه خدمات ايمني، ضمانت و بيمه، نبود نظامهاي شغلي-مهارتي جهت ارتقا مهارت نيروي انساني، فعال نشدن موثر سيستمهاي مالي، نبود مديريت موثر در خصوص امور گمرکي و در نهايت نبود ساختارهاي تحقيق و توسعه در صنعت است. در خصوص خلاهاي موجود در فعاليتهاي اصلي زنجيره صنعت نيز ميتوان به ضعف در فعاليتهاي نيازسنجي و امکانسنجي، نبود وندورليستهاي جامع، ضعف در مديريت تامين تجهيزات داخلي و کيفيت نامناسب فعاليتهاي مهندسي اشاره کرد. با بررسي صورت گرفته، با ايفاي نقش موثر و حاکميتي دولت، بهرهگيري از ظرفيت شرکتهاي بخش خصوصي و بهرهگيري از فرصت همکاريهاي بين المللي شرايط جهت بهبود وضعيت زنجيره ارزش صنعت فراهم ميگردد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20339مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613492017324A Study of the Relationship between Entrepreneurial Tendency and Organizational Performance (Case Study: Islamic Research Institute for Culture and Thought ارتباط گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازماني (مطالعه موردی: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)162310.7508/jstpi.2017.01.003faمجتبيناهيدعلیداوریفيروزهساجدنيا2016627One of the most important concerns which have coerced organizations to illustrate tendency toward entrepreneurial activities is survival and growth. This is, thus, to assert that time is ripe for investigating the relationships between entrepreneurial behavior and performance. This study is aimed at investigating the relationship between entrepreneurial orientations and organizational performance of the Islamic Research Institute for Culture and Thought in 2013. To do so, descriptive and correlative research methodologies were used to examine the relationships among these variables. Statistical population of this study contains a number of university staffs at different managerial levels, members of Faculty Board, and experts, who are estimated to constitute 110 persons from the total number of 320. Pearson correlation and multivariable regression methods were used to analyze data. Moreover, Structural Equation Model (SEM) was employed to affirm the model. Results show that there is a positive and direct relationship between entrepreneurial orientation and organizational performance. In addition, there is indirect relationship among innovation, leadership, risk-taking, and aggressive competition as aspects of entrepreneurial orientation, on the one hand, and organizational performance, on the other. However, there was no relationship between independence and organizational performance. Therefore, development of attitude and attention to entrepreneurial orientation in an organization can be effective in elevating organizational performance.در عصر حاضر سرعت تغییرات و دگرگونی به حدی است، که هیچ یک از افراد بشر حتی در یکقرن گذشته پیش بینی چنین تغییراتی را نمیکرد. فرآیند کارآفرینی، فرآیندی است كه طی آن در بطن یك جامعه كهن، سامان تازهای ایجاد میشود. یکی از دغدغههای مهمی که سازمانها را مجاب نموده گرايش به سمت فعاليت های کارآفرينانه داشته باشند، بحث بقا و رشد میباشد. در نتیجه بايد اذعان داشت زمان آن فرا رسيده كه به بررسي روابط ميان رفتار كارآفرينانه و عملكرد پرداخته شود. از اين رو هدف این پژوهش بررسی رابطه میان گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال 1394 میباشد. برای این منظور از روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی برای بررسی روابط میان متغیرها استفاده شده و جامعه آماری تحقیق برخی کارکنان برحسب سطوح مختلف مدیریتی و اعضای هیات علمی و كارشناسان که 110 نفر از 320 نفر كل کارکنان برآورد گرديد. براي تحليل دادهها از همبستگي پيرسون و رگرسيون چند متغيره و براي تائید مدل از مدل معادلات ساختاري استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان دهنده وجود رابطه مثبتی میان گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی به طور مستقيم و نوآوری، پیشگامی، مخاطرهپذيري و رقابت تهاجمي به عنوان ابعاد گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازماني به طور غیر مستقیم ميباشد، اما میان استقلال طلبي با عملکرد سازمانی رابطه معناداری یافت نشد؛ بنابراین توسعه نگرش و توجه به گرایش کارآفرینانه در سازمان میتواند در افزایش عملکرد سازمانی مؤثر واقع شود.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20363مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613492017324The Effect of Environmental Pressure on the Firm Performance With an Emphasis on Green Technology Selection (Case Study: Small and Medium-Sized Enterprises of Chemical Paint Production)تاثیر فشارهای محیطی بر عملکرد سازمان با تاکید بر انتخاب فناوری سبز (مطالعه موردی: شرکت های کوچک و متوسط تولید رنگ شیمیایی)414810.7508/jstpi.2017.01.005faحمیدعزیزمحمدلوسپیدهمحمدنژاد مدردی20161123Firm performance is one of the most important criteria for evaluating their success . Given the fact that in recent decades concerns about the environment have increased , small and medium - sized enterprises should implement methods to improve their performance in this area. One of the methods is selection and deployment of green technologies . his concept has grown in recent years and many organizations have used it as an environmental strategy. Considering the fact that the most important issue for any organization is to improve revenue and profitability , green technology can take an important step in this direction by reducing energy consumption, waste reduction and increase in efficiency. The purpose of this work is to investigate the effect of environmental pressure on the firm performance with an emphasis on selection of green technology. Data are collected through the questionnaire and 75 samples from managers of small and medium-sized enterprises of chemical paint production . For testing the conceptual model , structural equation modeling based on partial least squares method is used . The results of this research show that pressure of macroeconomic circumstances has the most influence on the selection of the green technology , hence improving the environmental performance leads to growth in firm performance. It is anticipated with increasing the pressure of macroeconomic circumstance and government support , industries have tendency to selection of green technology.عملکرد سازمانها یکی از مهمترین معیارها برای ارزیابی موفقیت آنها به شمار می رود. با توجه به اینکه در دهه های اخیر نگرانی ها نسبت به محیط زیست افزایش یافته، شرکت های کوچک و متوسط باید روشهایی به کار گیرند تا عملکرد خود در این حوزه را بهبود بخشند. یکی از این روشها، انتخاب و به کارگیری فناوری سبز می باشد. این مفهوم، در سال های اخیر بسیار گسترش پیدا کرده و سازمان های بسیاری از آن به عنوان استراتژی زیست محیطی استفاده کرده اند. جدید می باشد با توجه به اینکه مهم ترین مساله برای هر سازمان، ارتقای درآمد و سودآوری می باشد، فناوری سبز، با کاهش مصرف انرژی، کاهش اتلاف و افزایش بازده، می تواند گام مهمی در این راستا بردارد. اين پژوهش با هدف بررسي تاثیر فشارهای محیطی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط با تاکید بر انتخاب فناوری سبز انجام يافته است. داده ها از طریق پرسشنامه و نمونه 75 تایی از مدیران صنایع تولید رنگ شیمیایی جمع آوری شده است. برای آزمون مدل مفهومی از روش مدلسازي معادلات ساختاري بر پایه روش کمترین مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد، شرایط کلان بیشترین تاثیر را بر انتخاب فناوری سبز دارد و بهبود عملکرد زیست محیطی منجر به ارتقای عملکرد سازمان می شود. پیش بینی می شود با افزایش فشار شرایط کلان و حمایت دولت، صنایع گرایش بیشتری برای انتخاب فناوری سبز نشان دهند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20427مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613492017324Clasification of custumers of internet services, using data mining algorithmsطبقه بندي مشتريان خدمات اينترنتي با استفاده از الگوريتم داده كاوي91510.7508/jstpi.2017.01.002faفريدنوروزيحامدكاظمي پور20161218Nowadays, the role of customers has shifted from followers of the producers to guiding them.That is why the classification of customers in targeting and customizing services and prioritization of companies products on the basis of profitability makes great help. Internet service providers in the market, are competing with a lot of competitors because investing in on communications and internet services are profitable.In order to progress in the market, it is necessary to offer new services and innovation.To get broader share of the market, the internet providers has got to have sufficient knowledge of the market and customers, retain existing customers and attract new customers.By classifying and clustering its customers, and while identifying and supporting its active and beneficial customers, such companies can remove their offbeat customers from services providing cycle.Using data mining algorithm, this research detecting and identifying of such customers, make the internet service provider closer to their goals.
امروزه نقش مشتريان بجاي پيروي از توليد کنندگان به هدايت آنها مبدل گشته است به همين دليل دسته بندي مشتريان در هدفمند سازي و سفارشي سازي خدمات و اولويت بندي محصولات شركتها بر مبناي ميزان سودآوري کمک شاياني مي کند. در بازار ارائه دهندگان خدمات اينترنتي، رقباي زيادي با هم رقابت مي کنند زيرا سرمايه گذاري بر روي خدمات ارتباطي و اينترنتي سودآور و مفيد مي باشد. لذا براي پيشرفت در بازار مذکور، ارائه سرويس هاي جديد و خلاقيت و نوآوري از موارد ضروري مي باشد. شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي براي گرفتن حجم بيشتري از بازار بايد با شناخت کافي از بازار و مشتريان، به حفظ مشتريان موجود و جذب مشتريان جديد بپردازند چنين شركتهايي مي توانند با طبقه بندي و خوشه بندي مشتريان خود، ضمن شناسايي و حمايت از مشتريان فعال و سودرسان، مشتريان نامتعارف را از چرخه خدمات رساني شركت خارج نمايند. اين تحقيق با استفاده از الگوريتم داده كاوي، ضمن كشف و شناسايي چنين مشترياني، شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي را نيز به اهدافشان نزديكتر مي كند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20431مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613492017324 Identifying and Prioritizing Managers’ Competencies in Technology R&D Centers شناسايي و اولويتبندي شايستگيهاي مديران واحدهاي تحقيق و توسعه فناوري546210.7508/jstpi.2017.01.007faپیمانمهدیلو ترکمانیمصطفیصفدری رنجبراصغرمشبکي اصفهانیامیرعباسشجاعی2017225 Nowadays the role of technology as a key factor in creating wealth and permanent competitive advantages in various levels has been proven. With due attention to the role of R&D centers in promoting firms’ technological capabilities, the management of these centers are extremely important. So, it is essential to present a framework in order to selecting new managers or extending the capabilities of current managers of these centers. In current study the concept of manager competencies and some previous frameworks in this area have been studied. Then, through holding a panel with 12 academic and industrial experts, the identified competencies were confirmed. Afterwards, 32 competencies were categorized in 3 categories: 1. Individual and personality competencies, 2. Managerial and leadership competencies, and 3. Technical and professional competencies. Finally, through inviting 62 executive managers who work in these centers, and introducing and explaining about identified competencies, a questionnaire was given to them. Via analyzing the questionnaires with Friedman test, each of the competencies and categories were prioritized. The results show, three competencies including: 1. Team work, communication and knowledge sharing, 2. Organizing and conducting research teams, and 3. Motivating and empowering experts and knowledge workers have higher priority than other identified competencies. Also, in terms of categorized competencies, individual and personal competencies have higher priority than other categories. امروزه نقش فناوري بهعنوان کليديترين عامل در خلق ثروت و ايجاد مزيت رقابتي پايدار در سطوح مختلف به اثبات رسيده است. با توجه به نقش واحدهاي تحقيق و توسعه در ارتقاي قابليتهاي فناورانه بنگاهها، مديريت اين واحدها بهشدت اهميت پيدا کرده است. بنابراين ارائه الگويي براي انتخاب مديران جديد يا توسعه قابليتهاي مديران فعلي اين واحدها ضروري مينمايد. در اين پژوهش مفاهيم شايستگي مديران و برخي چارچوبهاي پيشين مورد مطالعه قرار گرفته و در ادامه با برگزاري پانلي با حضور 12 نفر از خبرگان دانشگاه و صنعت نسبت به تأييد شايستگيهاي شناساييشده و دستهبندي آنها اقدام شد. سپس 32 شايستگي شناساييشده در سه دسته شايستگيهاي فردي و شخصيتي، شايستگيهاي مديريتي و رهبري و شايستگيهاي فني و تخصصي قرار گرفتند. در ادامه با دعوت از 62 نفر از مديران شاغل در اين واحدها و برگزاري جلسهاي به منظور معرفي و تشريح شايستگيهاي شناسايي شده، پرسشنامه پژوهش به آنها ارائه شد. سپس از طريق تحليل پرسشنامههاي دريافت شده از طريق آزمون فريدمن نسبت به اولويتبندي هر يک از شايستگيها و اولويتبندي دستههاي شناساييشده اقدام شد. نتايج پژوهش نشان ميدهد 3 شايستگي 1. کار تيمي، برقراري ارتباط و تسهيم دانش؛ 2. سازماندهي و هدايت تيمهاي تحقيقاتي و 3. ايجاد انگيزش و توانمندسازي متخصصين و کارکنان دانشي از اولويت بالاتري نسبت به ساير شايستگيهاي شناساييشده برخوردارند. همچنين در شايستگيهاي دستهبنديشده نيز شايستگيهاي فردي و شخصيتي نسبت به ساير دستهها از اولويت بالاتري برخوردار است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20487