مديريت دانش بهعنوان يك راهكار مديريتي چند سالي است كه مورد توجه صاحبنظران مديريت قرار گرفته و بهرهگيري از ابزارهاي آن در جهت ارتقاء بهرهوري بنگاهها به مديران توصيه ميشود. اما بايد توجه داشت كه سطوح مختلف مديريت دانش و بهرهگيري از ابزارهاي آن، پيش از آنكه ادبيات چکیده کامل
مديريت دانش بهعنوان يك راهكار مديريتي چند سالي است كه مورد توجه صاحبنظران مديريت قرار گرفته و بهرهگيري از ابزارهاي آن در جهت ارتقاء بهرهوري بنگاهها به مديران توصيه ميشود. اما بايد توجه داشت كه سطوح مختلف مديريت دانش و بهرهگيري از ابزارهاي آن، پيش از آنكه ادبيات آن به شكل امروزي توسعه يابد به شكل سنتي در بنگاهها وجود داشته است. مسلما توسعه موثر ابزارهاي نوين مديريت دانش در اين بنگاهها نيز ميبايد اولا مبتني بر اين ابزارهاي سنتي بوده و در جهت توسعه و بهينه كردن آنها مستقر شوند و ثانيا متناسب و هماهنگ با ساختار سازماني اين بنگاهها - و عناصر اين ساختار- باشند. يكي از مهمترين عناصر ساختار، سطح تكنولوژي بنگاه است. بديهي است ابزارهاي مديريت دانش بنگاهها با سطح تكنولوژي پايين و بنگاهها با سطح تكنولوژي بالا متفاوت است. در اين مقاله با انجام يك پژوهش آماري در بنگاههاي كوچك و متوسط فعال در حوزه صنعت فلزي، - با سطح تكنولوژي پايين- ابزارهاي مديريت دانشي كه بهطور سنتي در اين بنگاهها بهكار گرفته ميشود بررسي شده و مورد شناسايي قرار ميگيرند.
پرونده مقاله
در عصر حاضر لزوم توجه به "مديريت دانش" و "مديريت فن آوري اطلاعات" براي مديران سازمانها به موضوعي چالشي تبديل شده است. اين امر بدون توجه به اهميت کاربردي بودن آنها بحثي ناقص به نظر مي رسد، لذادراين مقاله فرضيات اساسي" مديريت دانش "و ارتباط آن با "فن آوري اطلاعات" از جنب چکیده کامل
در عصر حاضر لزوم توجه به "مديريت دانش" و "مديريت فن آوري اطلاعات" براي مديران سازمانها به موضوعي چالشي تبديل شده است. اين امر بدون توجه به اهميت کاربردي بودن آنها بحثي ناقص به نظر مي رسد، لذادراين مقاله فرضيات اساسي" مديريت دانش "و ارتباط آن با "فن آوري اطلاعات" از جنبه تئوريک و کاربردي آن مورد بررسي قرار مي گيرد. روند شكل گيري، تعاريف، تاريخچه، فرآيند و موضوعات مرتبط با مديريت دانش از جمله موارد مورد بحث مي باشد. ضمن اينكه اين مطلب عنوان مي شود كه عليرغم ارتباط نزديك فن آوري اطلاعات و مديريت دانش نمي توان فن آوري را جايگزين دانش انسان نمود .
در خاتمه پس از بررسي اصول و موانع مديريت دانش محققان راهكارهايي نوآورانه براي پياده سازي برنامههاي مديريت دانش به کمک فن آوري اطلاعات در ايران پيشنهاد مي کنند .
پرونده مقاله
مدیریت دانش ، یکی از عوامل حیاتی موفقیت در سازمان های امروزی محسوب می شود. سودمندی پروژه مدیریت دانش بستگی زیادی به هماهنگی موفق موضوعاتی مثل فرهنگ سازمان، فرایند دانشی، مدیریت منابع انسانی وفناوری اطلاعات دارد. این تحقیق از بعد هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی می باشد چکیده کامل
مدیریت دانش ، یکی از عوامل حیاتی موفقیت در سازمان های امروزی محسوب می شود. سودمندی پروژه مدیریت دانش بستگی زیادی به هماهنگی موفق موضوعاتی مثل فرهنگ سازمان، فرایند دانشی، مدیریت منابع انسانی وفناوری اطلاعات دارد. این تحقیق از بعد هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی می باشد. بررسی وضعیت شاخص های ساختار، فرهنگ، فناوری، منابع انسانی، فرایندهای دانشی و رهبری در شهرداری تهران برای استقرار مدیریت دانش، با تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته است و بر اساس آزمون فریدمن (بالاترین میانگین)، اولویت بندی شده است. .جامعه آماری در این تحقیق شامل مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان شهرداری تهران می باشد که شامل 1057 نفر می باشند و از این تعداد 285 نفر به عنوان نمو نه مورد بررسی قرار گرفته اند. در نهایت مدلی کاربردی برای استقرار مدیریت دانش طراحی شده است. پس از تحلیل مشخص شد وضعیت رهبری در شهرداری تهران برای استقرار مدیریت دانش مناسب ارزیابی شده و شاخص های منابع انسانی، ساختار، فرایندهای دانشی، فناوری و فرهنگ در اولویت های بعدی قرار می گیرند.
پرونده مقاله
از ديدگاه نظام ملي نوآوري، تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي داراي اهميت و جايگاه ويژه در نظامهاي علمي، فني، اقتصادي و اجتماعي است. علي رغم اهميت و ارزش بالاي تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشهاي علمي، همواره در فرايند تجاري سازي مسائل و مشكلات زيادي وجود دارد كه مانع از تحقق اهدا چکیده کامل
از ديدگاه نظام ملي نوآوري، تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي داراي اهميت و جايگاه ويژه در نظامهاي علمي، فني، اقتصادي و اجتماعي است. علي رغم اهميت و ارزش بالاي تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشهاي علمي، همواره در فرايند تجاري سازي مسائل و مشكلات زيادي وجود دارد كه مانع از تحقق اهداف تجاري سازي ميشود. يکي از موانع عمده تجاري سازي، ناکارآمدي روشها و عدم بکارگيري روش علمي- تجربي معتبر براي تجاري سازي است. در اين مقاله، با استفاده از متدولوژي تركيبي مطالعه اسنادي و پژوهشهاي ميداني با توجه به مفاهيم و الگوهاي تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشهاي علمي، انجام تحقيقات توليد نيمه صنعتي بعنوان يك راهكار اصولي براي امكان سنجي تخصصي فني- اقتصادي طرح و مديريت ريسك و اتصال دستاوردها و نتايج پژوهشهاي علمي به توليد صنعتي پيشنهاد و فرايند آن توسعه داده شده است. براساس الگو و راهكار پيشنهاد شده در اين مقاله، پس از دستيابي به نتيجه پژوهش علمي، تحقيقات توليد نيمه صنعتي بصورت نظام يافته انجام ميشود تا محصول نهايي با اطمينان بيشتر و ريسك و هزينه كمتر، با يك نقشه راه و طرح تجاري مشخص، آماده توليد صنعتي و عرضه به بازار مصرف شود.
پرونده مقاله
حقوق مالکيت معنوي نقش مهمي در رشد اقتصادي بلند مدت جوامع دارد. ازاين روي، نهادهاي بين المللي همچون سازمان تجارت جهاني و سازمان مالکيت معنوي جهاني در سال هاي اخير، توصيه هايي به اعضاي خود مبني بر تامين و تقويت اين عامل تعيين کننده کرده اند. همچنين، شکاف در نظامهاي ما چکیده کامل
حقوق مالکيت معنوي نقش مهمي در رشد اقتصادي بلند مدت جوامع دارد. ازاين روي، نهادهاي بين المللي همچون سازمان تجارت جهاني و سازمان مالکيت معنوي جهاني در سال هاي اخير، توصيه هايي به اعضاي خود مبني بر تامين و تقويت اين عامل تعيين کننده کرده اند. همچنين، شکاف در نظامهاي مالکيت معنوي در بين کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، به عنوان يکي از علل تفاوت در سطح جريان سرمايه گذاريهاي مستقيم خارجي و جريان بين المللي سرمايه هاي خصوصي به شمار ميآيد. اين پژوهش از طريق تحليل شاخصي داده هاي دوره زماني 2005-1985، به بررسي و مقايسه نقش حقوق مالکيت معنوي بر سرمايه گذاري مستقيم خارجي در کشور هاي گروه D8 مي-پردازد. پرسش اين است که آيا حمايت از حقوق مالکيت معنوي اثر مثبتي روي سرمايه گذاريهاي مستقيم خارجي در کشورهاي گروه D8 دارد؟ نتايج بررسي نشان ميدهد، رابطه بين حقوق مالکيت معنوي وسرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي با توجه به ظرفيتهاي زير بنايي و سطح توسعه يافتگي کشورها در بين کشورهاي گروه 8D متفاوت ميباشد.
پرونده مقاله
سازمان ها همواره به حل مسائل و مشكلات پيش روي خودکه دارای دامنه بسيار گسترده ای بوده و طيفي از مواردكوچك تا بسيار بزرگ را شامل مي شوند توجه خاص دارند. چگونگي حل آنها براي ادامه تلاش هاي ثمر بخش به مدد نیروی های دانشی سازمان، از اهميت ويژه اي برخوردار است. ماهيت برخي از چکیده کامل
سازمان ها همواره به حل مسائل و مشكلات پيش روي خودکه دارای دامنه بسيار گسترده ای بوده و طيفي از مواردكوچك تا بسيار بزرگ را شامل مي شوند توجه خاص دارند. چگونگي حل آنها براي ادامه تلاش هاي ثمر بخش به مدد نیروی های دانشی سازمان، از اهميت ويژه اي برخوردار است. ماهيت برخي از آنان به گونه اي است كه گاه موجوديت سازمان را تحت تاثير قرار داده و تهديد مي كند. حل گستره وسيعي از مشکلات پديدآمده، تنها با به کارگيري روش هاي موجود ميسر نيست؛ به همين دليل به کار گيري خلاقيت و استفاده از روش هاي خلاقانه در سازمان ها درخور اهميت ويژه است. به همين دليل ضروري به نظر مي رسد، مديران تدابيري بيانديشند تا نيروي کار دراختيار خويش را با دقت بيشتري با فرآيندحل خلاقانه مسايل و مشکلات که نيازمند سطحي از دانش انساني است همراه سازند. براي تحقق اين مهم و به ميدان آوردن تيم دانش، نقش مدير ارشد دانش موسوم به سي کي او (CKO ) حياتي، بسيار مهم، تاثير گذار و قابل توجه است. مقاله جاري با تکيه بر تجارب اجرايي از ميدان عمل در ايفاي نقش تبادل دانش و نيز عنايت به مستندات انتشاريافته اين حوزه پژوهشي به به بررسي نقش مدير ارشد دانش در به ميدان آوردن تيم دانش و بهره گيري ثمربخش آنان در فرآيند خلاقيت پرداخته است.
پرونده مقاله
برنامه ريزي استراتژيك سيستمهاي اطلاعاتي به عنوان يك چالش داراي مسائل و مشكلاتي مي باشد. عليرغم وجود چارچوبهاي مختلف برنامه مذكور بعنوان يك فعاليت پيچيده محسوب شده و مسائلي باعث مي شود كه مانع از موفقيت اين برنامه شود يا اينكه برنامه ريزان را با مشكل روبرو كند. تحقيقات ب چکیده کامل
برنامه ريزي استراتژيك سيستمهاي اطلاعاتي به عنوان يك چالش داراي مسائل و مشكلاتي مي باشد. عليرغم وجود چارچوبهاي مختلف برنامه مذكور بعنوان يك فعاليت پيچيده محسوب شده و مسائلي باعث مي شود كه مانع از موفقيت اين برنامه شود يا اينكه برنامه ريزان را با مشكل روبرو كند. تحقيقات بسياري در اين زمينه انجام گرفت كه در قالب پيمايشهاي ميداني، مطالعات موردي و مطالعات بنيادي ارائه شده است. در راستاي درك و تشخيص صحيح اين مسائل واجراي موفقيت آميز برنامه ريزي استراتژيك سيستم هاي اطلاعاتي اين مقاله به طبقه بندي و سازماندهي اين مشكلات پرداخته و سپس در قالب يك مدل مفهومي به ارائه راهكارهايي براي اجراي موفقيت آميز آن پرداخته است. اين راهكارها به سازمانها كمك مي كند تا با درك و شناخت جوانب گوناگون فرآيند برنامه ريزي استراتژيك سيستمهاي اطلاعاتي خود را از قبل براي برخورد با مسائل ومشكلات اين نوع فعاليت آماده كرده باشند.
پرونده مقاله
تغييرات سريع محيطي سازمانها را وادار مي سازد تا براي سازگاري با محيط به سازوكارهاي مديريتي مختلفي روي بياورند . توانمندسازي يكي از اين سازوكارهاست و نقش كليدي در حيات سازمانهاي نوين در عصر دانش دارد. از سویی ، امروزه با سرعت فزاينده تغيير در سازمانها، مديران به دنبال را چکیده کامل
تغييرات سريع محيطي سازمانها را وادار مي سازد تا براي سازگاري با محيط به سازوكارهاي مديريتي مختلفي روي بياورند . توانمندسازي يكي از اين سازوكارهاست و نقش كليدي در حيات سازمانهاي نوين در عصر دانش دارد. از سویی ، امروزه با سرعت فزاينده تغيير در سازمانها، مديران به دنبال راههايي براي افزايش تعهد سازماني كاركنان هستند تا از اين طريق با حصول اطمینان از تعهد کارکنان و وفاداری آنها در روزهای سخت، به مزيت رقابتي دست يابند. تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی است و به اين منظور از میان کارشناسان اداره امور کل کارکنان بانک ملت، عده ای از کارشناسان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده (125نفر)انتخاب شدند. نتایج تحقیق به طور کلی حاکی از وجود رابطه معنی دار میان توانمندی روانشناختی و تعهد سازمانی بود. اما ابعاد شایستگی،معنی داری و انتخاب فاقد ارتباط معنی دار با تعهد سازمانی بودند و رابطه بعد موثر بودن با تعهد سازمانی تایید گردید.هر چند نتایج حاصل از آزمون رگرسیون اثرات معکوس این دو متغیر بر یکدیگر را نشان داد.به این معنی که هر چقدر افراد توانمندی روانشناختی بیشتری را احساس می نمودند تعهد آنان به سازمان کمتر می گردید.آزمون رتبه بندی ابعاد توانمندی روانشناختی به ترتیب شایستگی،موثر بودن،معنی دار بودن و انتخاب را نشان داد.
پرونده مقاله