ارائه مدل خرید اینترنتی در حوزه کسب و کار های کوچک و متوسط آنلاین از دیدگاه کارآفرینان با رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : توسعه مدلهای کسب و کار در بنگاههای کوچک و متوسطمجتبی نصیری 1 , حسین وظیفه دوست 2 * , محمد علی نسیمی 3 , حسین دیده خانی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم تحقیقات تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تنکابن، داتشگاه آزاد اسلامی ،تنکابن، ایران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
خرید اینترنتی به عنوان یکی از شیوه های جدید خرید و فروش در کسب و کارهای کوچک و متوسط آنلاین غیر فیزیکی به شمار می آید، که حاصل رشد سریع و استفاده روز افزون از فناوری رایانه ای بوده و باعث می گردد فروشندگان کسب و کارها و خریداران از طریق شبکه اینترنت به شکل بسیار موثرتر ارتباط برقرار کرده و فرایند مبادله اثر بخش گردد. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل خرید اینترنتی در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط آنلاین از دیدگاه کارآفرینان با استفاده از روش تحلیل تم بوده است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد کیفی با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاری از کارافرینان حوزه کسب و کار کوچک و متوسط آنلاین استفاده شده است. حجم نمونه با منطق نمونه گیری هدفمند و تا حصول اشباع نظری در مجموع 12 نفر را در برگرفت. کد گذاری داده ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا به انجام رسید. یافته های پژوهش نشان داد مدل خرید اینترنتی در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط آنلاین با 9 تم اصلی و 45 تم فرعی (عوامل زیر ساختی وب سایت، عوامل بازاریابی، تجربه خرید اینترنتی، عوامل سیاسی، عوامل فناوری- حمل و نقل، عوامل اقتصادی، امنیت و ریسک، عوامل اجتماعی، ویژگی های مصرف کننده) تبیین میشود. پیشنهاد می گردد مطالعات رفتار خرید اینترنتی مشتریان در اولویت کسب و کارهای کوچک و متوسط آنلاین قرار گرفته تا از یافته های آن در شناسایی درست و بهنگام تغییر ذائقه رفتاری مصرف کنندگان استفاده گردد.
Online shopping is one of the new ways of buying and selling in small and medium-sized online non-physical businesses, which is the result of rapid growth and increasing use of computer technology and makes sellers of businesses and buyers communicate much more efficiently through the Internet and make the exchange process more efficient. The purpose of this study was to provide an online shopping model in the field of small and medium online businesses from the perspective of entrepreneurs using theme analysis method. In order to conduct the research, a qualitative approach using semi-structured interviews with entrepreneurs in the field of small and medium business online has been used. The sample size included a total of 12 people with purposeful sampling logic until theoretical saturation was achieved. Data coding was performed using Max Kyoda software. Findings showed that online shopping model in the field of small and medium businesses online with 9 main themes and 45 sub-themes (website infrastructure factors, marketing factors, online shopping experience, political factors, technology-transportation factors, factors Economic, security and risk, social factors, consumer characteristics) are explained. It is suggested that studies of customers' online shopping behavior be prioritized for small and medium-sized online businesses in order to use its findings in the correct and timely identification of consumer behavioral tastes.