• صفحه اصلی
  • محورهای موضوعی
  • فهرست مقالات برحسب موضوع توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط و انطباق اهداف آنها با توسعه پایدار در کشور

فهرست مقالات برحسب موضوع توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط و انطباق اهداف آنها با توسعه پایدار در کشور


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت پتروشیمی با رویکرد دیمتل (مورد مطالعه پتروشیمی لرستان)
      فرشید فرخی زاده
      هدف پژوهش: مديريت زنجيره تأمين سبز تأثير شايان توجهي بر محيط‌زيست دارد که اساس آن بر يکپارچگي مديريت محيط‌زيست و مديريت زنجيره تأمين براي کنترل آثار زيست‌محيطي در چرخه عمر محصول به‌وسيله تسهيم اطلاعات و هماهنگي و همکاري تمام زنجيره تأمين است. هدف اصلی این پژوهش بررسی و چکیده کامل
      هدف پژوهش: مديريت زنجيره تأمين سبز تأثير شايان توجهي بر محيط‌زيست دارد که اساس آن بر يکپارچگي مديريت محيط‌زيست و مديريت زنجيره تأمين براي کنترل آثار زيست‌محيطي در چرخه عمر محصول به‌وسيله تسهيم اطلاعات و هماهنگي و همکاري تمام زنجيره تأمين است. هدف اصلی این پژوهش بررسی و رتبه‌بندی ابعاد «مدیریت زنجیره تأمین سبز» در صنعت پتروشیمی، و همچنین شناسایی زیر شاخص‌های این ابعاد اصلی به‌عنوان اهداف فرعی پژوهش است. متدلوژی/ روش‌شناسی: جهت تحقق اهداف و پاسخ به سؤال‌های پژوهش، این پژوهش در دو گام انجام شده است. در گام اول با مطالعه متون علمی و کسب نظر خبرگان آشنا به مسائل زیست‌محیطی، مديريت زنجيره تأمين سبز و صنعت پتروشیمی، شاخص‌های مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز بر اساس ابعاد اصلی استخراج‌شده شناسایی و مبنای تهیه پرسشنامه اول قرار گرفت. پس از جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تعیین میانگین جامعه و میزان اهمیت ابعاد و شاخص‌ها، 4 بُعد از میان 5 بُعد و 11 شاخص از 22 شاخص انتخاب شد. در گام دوم از روش دیمتل به منظور تجزیه‌وتحلیل علی و معلولی و رتبه‌بندی ابعاد و شاخص‌های مؤثر استفاده شد. نتایج پژوهش: نتایج نشان‌دهنده آن است که ابعاد جامعه و مشارکت سازمانی و شاخص‌های تشكیل کارگروه، پشتیبانی مدیریت ارشد، انتظار جامعه از شرکت و آموزش و تربیت زیست‌محیطی به ترتیب بیش‌ترین وزن و بالاترین اهمیت را در این صنعت دارند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تاثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان در صنعت فلز
      جواد ناصری مصطفی مبلغی
      پژوهش حاضر بر تأثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان ( بعد سرمایه گذاری و مالی ، مشتری ، فرآیند داخلی و یادگیری) در صنعت فلز می پردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است. از تعداد 230 مدیر ارشد در زمینه صنایع فلزی در استان آذربایجان شر چکیده کامل
      پژوهش حاضر بر تأثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان ( بعد سرمایه گذاری و مالی ، مشتری ، فرآیند داخلی و یادگیری) در صنعت فلز می پردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است. از تعداد 230 مدیر ارشد در زمینه صنایع فلزی در استان آذربایجان شرقی با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به حجم 144نفر به صورت تصادفی از این جامعه گرفته شده است. ابزار پژوهش ، پرسشنامه بوده و به منظور بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، دراعتبار محتوا با نظر خواهی ازخبرگان و در بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی متغییر های پژوهش استفاده شده است. همچنین آلفای کرونباخ برای کلیه سوالات پرسشنامه برابر902/0بدست آمده که پایایی بالای پرسشنامه را تایید می نماید. برای توزیع داده ها از آزمون کالموگروف اسمیرنوف استفاده گردید و نتایج نشان داد که همه عوامل در نمونه مورد بررسی از توزیع نرمال پیروی نموده است. برای تحلیل فرضیه ها از آزمون رگرسیون و با استفاده از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌های تحقیق استفاده گردیده است. براساس یافته های پژوهش شدت رقابت بر بعد مالی ، بعد مشتری ، بعد فرایندهای داخلی و بعد فرایندهای یادگیری سازمان تاثیردارد. نتایج جداول رگرسیونی نشان داد که شدت رقابت بر بعد مشتری سازمان بیشترین تأثیر را دارد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - ارائه مدل ترکیبی ماتریس سوات و تحلیل عاملی تأییدی در تعیین و اولویت‌بندی راهبردهای یک شرکت تولیدی
      محسن پورقاسم عاطیه صفردوست سید رضا سلامی
      با توجه به اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی برای پاسخگویی به محیط رقابتی، هدف از این پژوهش تدوین و اولویت‌بندی راهبردهای یک شرکت تولیدی بزرگ در حوزه لوازم خانگی می‌باشد. بر این اساس به منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق و شناسایی عوامل داخلی و خارجی و راهبردهای شرکت، کلیه چکیده کامل
      با توجه به اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی برای پاسخگویی به محیط رقابتی، هدف از این پژوهش تدوین و اولویت‌بندی راهبردهای یک شرکت تولیدی بزرگ در حوزه لوازم خانگی می‌باشد. بر این اساس به منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق و شناسایی عوامل داخلی و خارجی و راهبردهای شرکت، کلیه مدیران و کارشناسان ارشد مرتبط با حوزه در شرکت، که در حدود 70 نفر می‌باشند به‌عنوان جامعه مورد بررسی انتخاب شدند. برای تدوین ماتریس سوات به روش نمونه‌گیری هدفمند برخی از مدیران ارشد مجموعه انتخاب شدند و در مرحله بعد با روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 65 پرسشنامه توزیع و در نهایت 57 پرسشنامه برای انجام تحلیل عاملی تأییدی در نرم‌افزار Smart pls، جمع‌آوری و تحلیل گردید. یافته‌های بدست‌آمده از تحقیق نشان می‌دهد که با توجه به اینکه شرکت از نظر نقاط قوت، جایگاه قابل قبولی است و در عین حال تهدیدهای محیطی نیز قابل توجه می‌باشد، راهبرد پیشنهادی به شرکت راهبرد رقابتی است و شامل چهار خرده راهبرد می‌باشد: طراحی و توسعه محصولات جدید با تمرکز بر محصولات راهبردی و انحصاری، استفاده از تجربه و دانش فنی متخصصین در راه‌اندازی شرکت‌های تولید قطعات یدکی پر مصرف خارجی با هدف داخلی‌سازی، تعریف پروژه‌های بهبود کیفیت محصول متناسب با نیازهای مشتری، و افزایش سرمایه‌گذاری مالی در بخش تحقیق و توسعه به منظور توسعه محصول. پرونده مقاله