Regulations related to skill-oriented and related to the industry in universities of the country
Subject Areas : Technology Development Infrastructures and Supporting organizations
1 -
Keywords: industry, internship, co-op, professor-oriented, skill-oriented- employability,
Abstract :
The expectation from the third generation of universities, with the title of entrepreneurial universities, is to emphasize the education and training with the needs of the industry, as well as strengthening the positive job-creating characteristics of the graduates. In this regard, in recent years, several regulations have been compiled and communicated to the universities of the Ministry of Science. In this article, we have introduced and reviewed the regulations related to the core skills and connection with the industry in the country's engineering fields, and we have divided and compared these regulations into three general categories: Passing short-term and long-term courses for students in the industry during the student period - designing optional skill courses in the subject of students' courses - defining theses in relation to the needs of the industry. In the first part, the internship course, technical assistant regulations, industrial scholarship and co-op program were mentioned and their conditions were compared. In the second part, the regulations for improving the employability of undergraduate students and the rules for skill courses, employability and its conditions were discussed, and in the third part, the professor-oriented regulations were discussed.
- آذر، عادل، غلامرضایی، داوود، دانایی فرد، حسن، و خدادادحسینی، حمید. (1392). تحلیل پویای ارتباط صنعت و دانشگاه در خط مشی های آموزش عالی برنامه پنجم توسعه با رویکرد پویایی سیستم. چشم انداز مدیریت صنعتی، 3 (9 )، 79-115.
- انتظاری یعقوب. (1395). آموزش عالی و قابلیت های اشتغال فارغ التحصیلان. آموزش عالی ایران. ۸ (۳) :۱-۲۵.
- توفیقی جعفر و نورشاهی نسرین. (1391) . ارائه راهکارهایی برای توسعه همکاریهای دانشگاه وصنعت درایران، فصلنامه آموزش مهندسی ایران. 56 (14) : 95-75.
- ثقفی مهدی، بنی هاشمی سید علی، محمدزاده سید علیرضا، (1399). ارزیابی موانع ارتباط دانشگاه با صنعت در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، نشریه صنعت و دانشگاه، (39) 11. 13-1.
- دوامی ، پرویز. (1391). مدلي براي ارتباط صنعت و دانشگاه، فصلنامه آموزش مهندسي ايران، 53 (14) : 129-119.
- حسان رضا ، شریف زاده رحمان ، کریمی المیرا. (1400). ارتباط صنعت و دانشگاه، بررسی و تحلیل ابزارهای سیاستی در قوانین و مقررات ایران، سیاستگذاری عمومی. 7 (2) : 166-145.
- حسان رضا، شریف زاده رحمان. (1401) . طراحی آییننامه ارتقاء اعضای هیئتعلمی با هدف ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه. آموزش عالی ایران. ۱۴ (۴) :۱-۱۵.
- خیرالهی آسیه, نصر احمد رضا و میرشاه جعفری سید ابراهیم. (1400). شناسایی رویکردهای انتخاب موضوع پایاننامه و تهیه پیشنهاده و مقایسه آن در گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه، مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 10 (19) ، 59-39.
- صالحی عمران ابراهیم، رحمانی قهدریجانی الهه. (1392). مسأله اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی و ضرورت توجه به مهارتهای اشتغال زای بازار کار در طرح آمایش آموزش عالی. آموزش عالی ایران. 5 (3). 27-58.
- عیدی نسرین ، نوریان محمد ، جمشید مقدسی (1401) ، سنتز پژوهی مؤلفه های دانشگاه نسل چهارم ، دو ماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 13 (6) : 170-155 .
- فراستخواه، مقصود (1389). بررسی الگوي تعاملات آموزش عالی و دانشگاه با ساير نظام هاي توليد و خدمات. فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالی، 19و 41-24.
- کرمانی مهدی، نوغانی دخت بهمنی محسن، آسمانی فاطمه، برادران کاشانی زهرا. (1400). فوق برنامهها و جهت گیری کارآفرینانه در فرهنگ سازمانی دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد. آموزش عالی ایران. ۱۳ (۳) :۱۰۱-۱۱۹.
- نظرزاده زارع, محسن, محمدی, شیرکوه, و نورالهی, سعید. (1402). ارزیابی سیاست وزارت علوم در ایجاد فرصت مطالعاتی اجباری ارتباط با صنعت از منظر نهادی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی16 (2) , 182-163.
- Afonso, A., Ramirez, J., Diaz Puente, J.M. (2012). University- industry cooperation in the education domain to foster competitiveness and employment, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, pp. 3947-3953.
- Aygoren, F. E., & Kemal, O. (2019). New Approach at Evaluating the Private Schools' Curriculum: I-CODE Model. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 18 (2), 58-81.
- Chan, C.K.Y., Fong, E.T.Y., Luk, L.Y.Y., & Ho, R. (2017). A review of literature on challenges in the development and implementation of generic competencies in higher education curriculum, International Journal of Educational Development, 57, 1 – 10.
- Gold, A.h; Malhtra, A; Segars, A. H (2001). Knowledge management: An organizational capability Perspective, Journal of Management Information System, 18(1), 185-214.
- Filippetti, Andrea; & Savona, Maria. J. (2017). University–industry linkages and academic engagements: individual behaviors and firms’ barriers. Introduction to the special section Technol Transfr. DOI 10.1007/s10961-017-9576-
- Fontana, R; & Geunab, M. (2006) Factors Affecting University -Industry R&D Projects: The Importance of Searching Screening and Signaling. Research Policy.35, 309-323.
- Faiz, Ali; & Shahabi, Ali (2010). Evaluating and prioritizing the barriers of communication between university and industry (case study of Semnan city). Educational Leadership and Management Quarterly. 4(2), 124-97.
- Gustavsson, L, Nuur, C, and Söderlind, J. (2016). An impact analysis of regional industry– university interactions The case of industrial PhD schools, Industry & Higher Education, 30, (1), 41–51
- Merdith, S. and M. Burkle (2012). “Building Bridges Between University and Industry: Theory and Practice”, Education and Training, 50 (3).
- Olasky, J., Kim, M., Muratore, S., Zhang, E., Fitzgibbons, S.C., Cambell, A., & Acton, R. (2019). ACS/ASE Medical Student Simulation- Based Skills Curriculum Study: Implementation Phase, Journal of Surgical Education, 76 (4), 262 – 269.
- Roaal, D (2018). Complementary skills training for researchers at all career stages., Journal of Accounting and Economics, No.60, Pp. 74- 92.
- Santro, M. D. and A. K. Chakrabati (2010). “Firm Size and Technology Centrality in Industry-University Interactions”, Mit ipc Working Paper ipc-01-001
- Siegel, Donald S; Waldman, David A; Atwater, Leanne E, Link; & Albert N. (2004). Toward a model of the effective transfer of scientific knowledge from academicians to practitioners: qualitative evidence from the commercialization of university technologies. J. Eng. Technol. Manage. 2, 115-142.
- Singla P.K, Rastogi K.M, Sunita Rani Jain (2005). “Developing Competency-Based Curriculum for Technical Programs”. National Symposium on Engineering Education. /India Institute of Science, Bangalore.
- Streubert, H. J. and D. R. Carpenter (2009). Qualitative Research in Nursing, Advancing Humanistic Imperative, 3 Philadelphia Lippincott, The UK, Science Policy Research Unit, University of Sussex, Brighton.