چالشها و پیشنهادها (راهکارها) در توسعه مفهومی کارآفرینی
محورهای موضوعی : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوريسید مهدی الوانی 1 , حسن بودلایی 2 * , مونا قریب گرکانی 3
1 - -
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
3 - -
کلید واژه: چالشهاي کارآفريني, قلمروی پژوهشی, ماهیت علمی, روش شناسی کارآفرینی,
چکیده مقاله :
حکایتهای متقن و شواهد تجربی بسیاری از اهمیت کارآفرینی به عنوان یک حوزه مطالعاتی موجود است. کارآفرینان، توسط خلق فناوریهاي نوین و خدمات جدید، کیفیت زندگی را ارتقا دادهاند، افزایش بهرهوری، فراهم نمودن سرگرمیهاي بیشتر، بهبود وضعیت بهداشت و سلامتی و نیز ارتقاء ارتباطات از آن جملهاند. دانشی که تحت عنوان علم کارآفرینی شناخته شده است قدری دشواریاب است و گاه همین فایدهمندی آن را مشکوک میسازد. از جمله رایجترین طعنههایی که ارزش تفکر انتقادی یا فلسفی در باب کارآفرینی را مورد تردید قرار داده است، دعوای بی فایدگی آن در قیاس با دشواری درک آن بوده است. در واقع به رغم گذشت بیش از سه دهه از شکلگیری رشته علمی کارآفرینی، کماکان چالشهایی بر سر راه مشروعیت و مقبولیت آن به عنوان حوزهای مجزا در جستارگری علمی و دانشگاهی قرار دارد. از جمله چنین چالشهایی میتوان به 1) چالش تعریف پدیده کارآفرینی، 2) تعیین قلمرو موضوعی و پژوهشی آن، 3) ماهیت علمی کارآفرینی: تک ساحتی و یا میان رشتهای بودن و 4) مجادلات مربوط به روششناسی، به عنوان عمدهترین چالشهای رشته علمی کارآفرینی در دهههاي اخیر اشاره نمود. اکنون بعد از چند دهه از تولد حوزه کارآفرینی، ضرورت مواجهه و دیدار دوباره با چالشهاي موجد عدم مقبولیت کارآفرینی ضروری به نظر میرسد. در مقاله حاضر به مروری بر چالشهای موجود این رشته نوظهور علمی، عمده تلاشهای پاسخگویی به آن و وضعیت آینده آن خواهیم پرداخت.
Anecdotes and strong empirical evidence of the importance of entrepreneurship as a field of study are available. Entrepreneurs, by creating new technologies and new services, upgrade their quality of life, increase productivity, provide more entertainment, health improvement and promotion of communication. The knowledge which is known as the science of entrepreneurship is finding it difficult and sometimes its usefulness makes it suspicious. In fact, despite the passage of more than three decades, the discipline of entrepreneurship still remains over its legitimacy and acceptance. Among such challenges can be: the challenge of defining the phenomenon of entrepreneurship, the subject and scope of the research, scientific nature of entrepreneurship: the trends of single or interdisciplinary and, debate about the methodology, as the major challenges in recent decades. Now several decades after the birth of entrepreneurship, the need to confront with and meet the challenges of entrepreneurship is necessary to redefine it and meet its challenges more realistically. In this paper, an overview of the challenges to the emerging field of science and major efforts to meet its future are presented.