استقرار نظام مديريت دانش و ارائه مدل کاربردی در شهرداری تهران
محورهای موضوعی : مديريت دانش
1 - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
2 - -
کلید واژه: مدیریت دانش, فرایند دانشی, مدل کاربردی مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
مدیریت دانش ، یکی از عوامل حیاتی موفقیت در سازمان های امروزی محسوب می شود. سودمندی پروژه مدیریت دانش بستگی زیادی به هماهنگی موفق موضوعاتی مثل فرهنگ سازمان، فرایند دانشی، مدیریت منابع انسانی وفناوری اطلاعات دارد. این تحقیق از بعد هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی می باشد. بررسی وضعیت شاخص های ساختار، فرهنگ، فناوری، منابع انسانی، فرایندهای دانشی و رهبری در شهرداری تهران برای استقرار مدیریت دانش، با تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته است و بر اساس آزمون فریدمن (بالاترین میانگین)، اولویت بندی شده است. .جامعه آماری در این تحقیق شامل مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان شهرداری تهران می باشد که شامل 1057 نفر می باشند و از این تعداد 285 نفر به عنوان نمو نه مورد بررسی قرار گرفته اند. در نهایت مدلی کاربردی برای استقرار مدیریت دانش طراحی شده است. پس از تحلیل مشخص شد وضعیت رهبری در شهرداری تهران برای استقرار مدیریت دانش مناسب ارزیابی شده و شاخص های منابع انسانی، ساختار، فرایندهای دانشی، فناوری و فرهنگ در اولویت های بعدی قرار می گیرند.
Knowledge management is a critical success factor in today's enterprises. The efficacy of a knowledge management (KM) project depends heavily on a successful coordination of issues such as corporate culture, organizational processes, human resource management and information technology. This research has been conducted with an applied purpose and a descriptive method. Reviewing the status of indicators, structure, culture, technology, human resources, knowledge process and leadership in Tehran municipality for the establishment of knowledge management have been obtained from questionnaires through analyzing data. Then based on the highest mean encountering test(Friedman test) priorities have been classified. The statistics in this research include senior managers, middle managers, supervisors and experts of Tehran municipality which makes 1057 people all together. Among them, 285 were studied as samples. The analysis proved the appropriateness of establishing Knowledge Management in the organization. Human resources indicators, structure, knowledge processes, technology and culture are the next priorities.