شناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيسعيد صفري 1 , رضا عباسي 2 , مژگان سلطاني عليآباد 3 *
1 - علوم انسانی - گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی
2 - دانشگاه شاهد
3 - دانشگاه شاهد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه کارآفرینی سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه قلمداد میشود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان میشود. تا جاییکه بسیاری از سازمانها، کارآفرینی سازمانی را بهعنوان یکی از رویکردهای راهبردی خود برای دستیابی به عملکرد بالا و موفقیتهای چشمگیر، انتخاب میکنند. اما انتخاب این رویکرد، زمانی برای سازمان اثربخش خواهد بود که بتوان نتایج آن را ارزیابی کرده و با مدیریت صحیح، هدفهای سازمانی را تأمین نماید. بنابراین در اختیار داشتن شاخصهای مناسبی که بتوان بهوسیله آنها، وضعیت کارآفرینی سازمانی را در سازمانها ارزیابی نمود از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی را شناسایی نماید. به این منظور ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی استخراجشده و با الگوگیری از چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQM در 9 معیار، دستهبندی شدند. سپس شاخصهای استخراجشده پالایششده و پس از حذف شاخصهای تکراری، 63 شاخص باقی مانده در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان قرارگرفته و در نهایت با تحلیل دادههای بهدست آمده، شاخصهای مناسب و مهم ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی شناسایی شدند. نتایج پژوهش، 29 شاخص در 9 دسته معیار رهبری، راهبرد، کارکنان، شراکتها و منابع، فرآیندها، محصولات و خدمات، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی را بهعنوان شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی ارائه نموده است.
Today, in different countries, paying particular attention to entrepreneurship and foster entrepreneurship, and create a favorable environment for its development, Considered to be as a particularly tool for economic development in developing countries. The need of organizations to the phenomenon of entrepreneurship has been led to the creation of a certain territory of this concept that is called organizational entrepreneurship. As far as organizational entrepreneurship are transformed to one of the strategic approaches in organizations, to achieve high performance and great success. Choose this approach is effective for organizations when we can evaluate the results and provide organizational goals with proper management. So, having appropriate indicators to be used for the assessment of organizational entrepreneurship is very important. Therefore, this study seeks to identify appropriate indicators to evaluate the performance organizational entrepreneurship. For this purpose, after reviewing research literature, were extracted performance evaluation indicators, and with the help of the framework of EFQM Excellence Model, were classified in 9 categories. After refining the extracted indicators and removal of repetitive indicators, the 63 index that had remained, to determining the most important indicators, was placed in the hands of experts in the format of a questionnaire and Finally, by analyzing data obtained, were identified appropriate indicators to evaluate the performance. Results of present study, presented 29 indicators in nine criteria of: Leadership, Strategy, Employee, Partnerships and Resources, Processes, Products and Services, Customer Results, Employee Results, Society Results and Key Results; as the appropriate indicators to evaluating the performance of organizational entrepreneurship.