دانشگاه کارآفرین؛ اهرمی در مسیر توسعه پایدار
محورهای موضوعی : سیاستگذاری و اجرای کاربرد توسعه پایدار در همه زمینههاحسین صمدی میارکلائی 1 , حمزه صمدی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
2 - دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: دانشگاه کارآفرین نوآوری اقتصاد دانشبنیان توسعهپایدار مدلسازی ساختاری تفسیری,
چکیده مقاله :
امروزه توسعهپايدار برای جوامع به آرمان و چالشی بزرگ بدل شده است، تحقق این آرمان در بخش آموزش عالی به عهده دانشگاهها میباشد، و بدون شک نقش دانشگاه در توسعهپایدار انکارناپذیر است. دراینبین، ظهور دانشگاه كارآفرين پاسخي به اهميت روزافزون دانش در نظام ملي و منطقهايِ نوآوري و ادراك جديد از دانشگاه است؛ يعني نهادي كه عامل توسعه، انتقال دانش و فناوري، و منبع اختراعات خلاقانه بهشمار ميرود، و از لحاظ اقتصادي باصرفه است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین و بررسی مدل دانشگاه کارآفرین در جهت دستیابی به توسعهپایدار، در دانشگاههای استان مازندران به اجرا درآمده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر ابزار گردآوری اطلاعات، توصیفی بهشمار میرود. ابتدا پس از بررسی ادبیات نظری و انجام مصاحبه با خبرگان، پرسشنامه اولیهای طراحی و شاخصهای اساسی مدل دانشگاه کارآفرین استخراج شد. سپس به کمک تکنیک دیمتل فازی، روابط علّی میان متغیرها بررسی و در نهایت جهت طراحی الگو ساختاری تحقیق از رهیافت مدلسازی ـ ساختاری تفسیری مبتنی بر دیمتلفازی (FDISM) استفاده شد. نتایج نشان داد که از میان شاخصهای مورد بررسی پنج متغیر نقش علّی و پنج متغیر نیز نقش معلولی دارند، یافتههای تکنیک وزندهی فازی نشان داد، از میان شاخصهای مورد بررسی، شاخص چشمانداز، مأموریت و راهبرد در دانشگاه دارای بیشترین وزن و اهمیت است. همچنین رهیافت FDISM نشان داد که متغیرها در هفت سطح طبقهبندی شدند، که در این بین متغیر چشمانداز، مأموریت و راهبرد در دانشگاه، رهبری در دانشگاه و ساختار و طرح سازمانی در دانشگاه بهعنوان عوامل زیربنایی و داراي قدرت نفوذ بیشتری هستند. دانشگاه کارآفرین بهعنوان نسل سوم دانشگاهها، مأموریت توسعة اقتصادی و اجتماعی جوامع را بر عهده دارد. توسعه و تمرکز بر شاخصها و ویژگیهای دانشگاه جهت کارآفرینی، میتواند دانشگاههای سنتی را به دانشگاههای کارآفرین و در مسیر توسعهپایدار تبدیل کند.
Nowadays, the sustainable development has become an ideal and great challenge. The universities are obligated to realize this ideal in higher education, and undoubtedly, the role of universities in sustainable development is undeniable. In the meantime, the appearance of entrepreneurial university is a response to increasingly importance of knowledge in the national and regional innovation system and new understanding of university; i.e. the institution which is counted as a factor for development, knowledge and technology transfer, and the source of creative inventions, and is good and thrifty economically. Therefore, present research is conducted to explain and investigate the entrepreneurial university model toward achievement of sustainable development in Mazandaran universities. This research, in terms of purpose, is an applied research, and in terms of data gathering, is a descriptive research. First, by means of literature review and interview with experts, the primiarly questionnaire is designed and the principal indices of entrepreneurial university model are extracted. Then, the FDEMATEL is used to explore the causal relations between variables, and finally, the (FDISM) is used to design the structural model. Results showed, among explored indices, five variables play a causal role and five variables play an effectual role. Results of fuzzy weighting technique showed, among explored indices, the indices of vision, mission, and strategy in university possess the most weight and importance. Also, FDISM approach showed the variables have been categorized into seven levels, and the variables of vision, mission, and strategy in university, leadership in university, and organizational structure and design in university are more influential as infrastructural factors.
1- شیروی، عبدالحسین. و خداپرست، ناصر. «اقتصاد مقاومتی و توسعهپایدار در اسناد بینالمللی». فصلنامه مطالعات حقوق عمومی. (1)49. صص 249-270. 1398.
2- صمدی میارکلائی، حسین. و آقاجانی، حسنعلی و صمدی میارکلائی، حمزه. «بررسی و تبیین ظرفیت کارآفرینانه دانشگاههای منتخب استان مازندران». مدیریت دولتی. (1)7. صص 132-111. 1394.
3- برادران، مسعود. و عابدی، بهاره. و خسرویپور، بهمن. و یعقوبی، جعفر و یزدانپناه، مسعود. «تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی». پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. (40)9. صص 139-123. 1396.
4- صفری، ثنا. و صفری، اسماعیل. و سرمدی، محمدرضا و فرجاللهی، مهران. «مطالعه مدلهای برنامهریزی استراتژیک دانشگاهها (مطالعه موردی: آموزش عالی ایران)». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. (5)10. صص 406-397. 1396.
5- صمدی میارکلائی، حسین. و صمدی میارکلائی، حمزه. «رتبهبندی و مقایسه دانشگاههای استان مازندران در زمینة کارآفرینی دانشگاهی». نشریه علمی و پژوهشی آموزش در علومپزشکی. (54)18، صص 485-477. 1397.
6- بهرامچوبین، مینا. و مشرف جوادی، محمدحسین و صفری، علی. «ارزیابی و رتبهبندی معیارهای دانشگاه کارآفرین (مورد مطالعه: دانشگاههای استان اصفهان)». توسعه کارآفرینی. (4)9، صص 710-691. 1395.
7- مقدسی، جواد، کیکاوسی، معصومه، کیکاوسی، لیلا. «عوامل مؤثر بر کارآفرینشدن دانشگاههای علومپزشکی در نظام آموزش عالی ایران». مدیریت سلامت. (4)6، صص 59-49. 1394.
8- صمدی میارکلائی، حسین. و آقاجانی، حسنعلی و مشازمینی، موسی. «تبیین شاخصهای دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی از طریق سیستم استنتاج فازی: مطالعهای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر». نشریه نوآوریهای مدیریت آموزشی، (3)9، صص 114-96. 1393.
9- صمدی میارکلائی، حسین. و صمدی میارکلائی، حمزه. «ارائه مدل شاخصهای مؤثر بر توسعة دانشگاه کارآفرین با کاربرد روشهای مدل تصمیمگیری چندمعیاره فازی». آموزش مهندسی ایران. (79)20، صص 138-119. 1397.
10- بهزادی، نازنین. و رضوی، مصطفی و حسینی، سیدرسول. «طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی». توسعه کارآفرینی. (4)7، صص 713-697. 1393.
11- صادقی، فرشته، مهارتی، یعقوب، خوراکیان، علیرضا. «بررسی عوامل تأثیرگذار بر آمادگی دانشگاهها برای تبدیلشدن به دانشگاهی با ویژگیهای کارآفرینانه (مورد مطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد)». فصلنامه رشد فناوری. (55)14، صص 53-43. 1397.
12- Sá, E., Dias, D., & Sá, M. J. Towards the university entrepreneurial mission: Portuguese academics’ self-perspective of their role in knowledge transfer. Journal of Further and Higher Education, 42(6), 784-796. 2018.
13- Etzkowitz, H. Innovation in innovation: The triple helix of university-industry-government relations. Social science information, 42(3), 293-337. 2003.
14- Guerrero, M., & Urbano, D. The development of an entrepreneurial university. The Journal of Technology Transfer, 37(1), 43–74. 2012.
15- Audretsch, D. B. From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. The Journal of Technology Transfer, 39(3), 313–321. 2014.
16- Sam, C., & Van Der Sijde, P. Understanding the concept of the entrepreneurial university from the perspective of higher education models. Higher Education, 68(6), 891–908. 2014.
17- Leydesdorff, L., & Etzkowitz, H. The transformation of university-industry-government relations into a triple helix of innovation. Electronic journal of Sociology, 5(4), 101-117. 2001.
18- Leydesdorff, LThe knowledge- based economy and the triple helix model. Annual Review of Information Science and Technology, 367-417. 2010.
19- Branstetter, L. Exploring the Link between Academic Science and Industrial Innovation: The Case of California's Research Universities. University of California. 2001.
20- Gulbrandsen, M., Mowery, D., & Feldman, M. Introduction to the special section: Heterogeneity and university-industry relations. Research Policy, 40(1), 1-5. 2011.
21- Sharif, N., & Baark, E. Mobilizing technology transfer from university to industry: The experience of Hong Kong universities. Journal of Technology Management in China, 3(1), 47-65. 2008.
22- Dooley, L., & Kirk, D. University-industry collaboration: Grafting the entrepreneurial paradigm onto academic structures. European Journal of Innovation Management, 10(3), 316-332. 2007.
23- Schwab, K., & Brende, B. The Europe 2020 competitiveness report: building a more competitive Europe. In World Economic Forum [cited 11 December 2015]. 2004.
24- Cooke, P., & Leydesdorff, L. Regional development in the knowledge-based economy: The construction of advantage. The journal of technology Transfer, 31(1), 5-15. 2006.
25- Lazzeroni, M., & Piccaluga, A. Towards the entrepreneurial university. Local economy, 18(1), 38-48. 2003.
26- Clauss, T., Moussa, A., & Kesting, T. Entrepreneurial university: a stakeholder-based conceptualisation of the current state and an agenda for future research. IJTM, 77(1/2/3), 109-144. 2018.
27- Wakkee, I., Van der Sijde, P., Vaupell, C., & Ghuman, K. The university's role in sustainable development: Activating entrepreneurial scholars as agents of change. Technological Forecasting and Social Change, 141, 195-205. 2019.
28- Klofsten, M., Fayolle, A., Guerrero, M., Mian, S., Urbano, D., & Wright, M. The entrepreneurial university as driver for economic growth and social change-Key strategic challenges. Technological Forecasting and Social Change, 141, 149-158. 2019.
29- Guerrero, M., Cunningham, J. A., & Urbano, D. Economic impact of entrepreneurial universities’ activities: An exploratory study of the United Kingdom. Research Policy, 44(3), 748–764. 2015.
30- Wong, P. K., Ho, Y. P., & Singh, A. Towards an “entrepreneurial university” model to support knowledge-based economic development: the case of the National University of Singapore. World Development, 35(6), 941-958. 2007.
31- Clarysse, B., Tartari, V., & Salter, A. The impact of entrepreneurial capacity, experience and organizational support on academic entrepreneurship. Research policy, 40(8), 1084-1093. 2011.
32- Noorderhaben, N. Strategic decision making. UK: Addison-Wesley. 1995.
33- Hsu, Y. L., Lee, C. H., & Kreng, V. B. The application of Fuzzy Delphi Method and Fuzzy AHP in lubricant regenerative technology selection. Expert Systems with Applications, 37(1), 419–425. 2010.
34- Lin, G. T., & Shen, Y. C. A collaborative model for technology evaluation and decision- making. Journal of Scientific & Industrial Research. 69, 94–100. 2010.
35- Jeng, D. J. F., & Tzeng, G. H. Social influence on the use of clinical decision support systems: revisiting the unified theory of acceptance and use of technology by the fuzzy DEMATEL technique. Computers & Industrial Engineering, 62(3), 819–828. 2012.
36- Samadi-Miarkolaei, H., & Samadi-Miarkolaei, H. Investigating the Relationship between Nurses’ Job Burnout and its Related Psychological Variables in Iranian Public Hospitals using Fuzzy DEMATEL Method. International Journal of Applied Operational Research, 7(4), 11–20. 2017.
37- Wu W. W, & Lee Y. T. Developing global managers’ competencies using the fuzzy DEMATEL method. Expert systems with applications. 32(2), 499–507. 2007.
38- Chung-Wei, L., & Gwo-Hshiung, T. Identification of a threshold value for the DEMATEL method: Using the maximum mean de-entropy algorithm. In Cutting-Edge Research Topics on Multiple Criteria Decision Making (pp. 789–796). Springer Berlin Heidelberg. 2009.
39- Liu, H. C., You, J. X., Lu, C., & Chen, Y. Z. Evaluating health-care waste treatment technologies using a hybrid multi-criteria decision making model. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 41, 932–942. 2015.
40- Quader, M. A., Ahmed, S., Ghazilla, R. A. R., Ahmed, S., & Dahari, M. Evaluation of criteria for CO2 capture and storage in the iron and steel industry using the 2-tuple DEMATEL technique. Journal of Cleaner Production, 120, 207–220. 2016.
41- Wu, W. S., Yang, C. F., Chang, J. C., Château, P. A., & Chang, Y. C. Risk assessment by integrating interpretive structural modeling and Bayesian network, case of offshore pipeline project. Reliability Engineering & System Safety, 142, 515–524. 2015.
42- Thakkar, J., Kanda, A., & Deshmukh, S. G. Evaluation of buyer-supplier relationships using an integrated mathematical approach of interpretive structural modeling (ISM) and graph theoretic matrix: the case study of Indian automotive SMEs. Journal of Manufacturing Technology Management, 19(1), 92–124. 2007.
43- Xiong, G., Li, L., & Hao, J. 2-tuple linguistic fuzzy ISM and its application. In Fuzzy Information and Engineering 2010 (pp. 353–362). Springer, Berlin, Heidelberg. 2010.