ارائه مدل تجاری سازی فناوری اطلاعات در کسب و کارهای آنلاین با تاکید بر صنعت گردشگری
محورهای موضوعی : توسعه مدلهای کسب و کار در بنگاههای کوچک و متوسطحامد خاتمی نژاد 1 , محمد علی نسیمی 2 * , بهزاد فرخ سرشت 3
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تنکابن، داتشگاه آزاد اسلامی ،تنکابن، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
کلید واژه: تجاری سازی, فناوری اطلاعات, کسب و کار آنلاین, صنعت گردشگری, پژوهش کیفی,
چکیده مقاله :
از دلایل اصلی سرعت پیشرفت فناوری در کشورهای صنعتی، توجه به فرآیند تجاری سازی بوده است. لازمه رسیدن به مزیت های رقابتی و ورود به کسب و کارهای امروزی در حوزه های متنوع فناوری اطلاعات، تجاری سازی است. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل تجاری سازی فناوری اطلاعات در کسب و کارهای آنلاین است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد پژوهش کیفی و برمبنای روش داده بنیاد با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاری از متخصصین حوزه تجاری سازی فناوری اطلاعات استفاده شده است. حجم نمونه با روش نمونه گیری قضاوتی و تا حصول اشباع نظری در مجموع 12 نفر را در برگرفت. کدگذاری داده ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد تجاری سازی فناوری اطلاعات در کسب و کارهای آنلاین با 10 مولفه شامل (عوامل اقتصادی، مباحث حقوقی و قانونی، ساختار، عوامل مرتبط با بازاریابی، عوامل مدیریتی، عوامل موثر بر کسب و کار، مسائل سیاسی، پیش نیاز فرهنگی، محیط کسب و کار، مدیریت فناوری) تبیین شد. پیشنهاد می شود جهت دستیابی به تجاری سازی موفق در کسب و کار های گردشگری آنلاین شاخص های زیرساخت به طور مداوم پیگیری شود. حمایت هاي فرهنگی از فعالیت های تجاری سازی سازمان، تغییر و ترغیب نگرش هاي مصرف کنندگان و ایجاد نگرش مثبت به حوزه فناوری اطلاعات در اولویت قرار گیرد. با توجه به کمبود انجام پژوهش در زمینه تجاری سازی محصولات دانش بنیان، پیشنهاد می گردد مدل تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تاکید بر فناوری اطلاعات مورد مطالعه قرار گیرد.
One of the main reasons for the rapid development of technology in industrialized countries has been the attention to the commercialization process. Commercialization is a prerequisite for achieving competitive advantages and entering today's businesses in various fields of information technology. The purpose of this study is to present an IT commercialization model in online businesses. In order to conduct the research, the qualitative research approach and based on the data method of the foundation using semi-structured interviews with experts in the field of information technology commercialization have been used. The sample size included a total of 12 people by judgmental sampling method until theoretical saturation was achieved. Data encoding was performed using Max Kyoda software. Findings showed that commercialization of information technology in online businesses with 10 components including (economic factors, legal issues, structure, factors related to marketing, management factors, factors affecting business, political issues, cultural prerequisites , Business environment, technology management) were explained. It is suggested that in order to achieve successful commercialization in online tourism businesses, infrastructure indicators should be constantly monitored. Prioritize cultural support for the organization's commercialization activities, change and encourage consumer attitudes, and create a positive attitude toward information technology. Due to the lack of research in the field of commercialization of knowledge-based products, it is suggested to study the model of commercialization of knowledge-based products with emphasis on information technology.
1. ویسی، هادی. بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. 7(25)، 93-112،1396.
2. پناهی، حسین، معصوم زاده، سارا، رزاقی، سمیه. بررسی اثر نرخ ارز بر تراز پرداخت گردشگری ایران. فصلنامه علمی نظریه های کاربردی اقتصاد، 4(2)،127-142، 1396.
3. فلاح تفتی، حامد، اسعدی، میر محمد، ممیزی مهرجردی، حمیرا. طراحی مدل زیرساخت محور در توسعه گردشگری الکترونیک با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری (موردمطالعه: استان یزد). برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 7(25): 117-135، 1397 .
4. رضوانی، مهران، سیدامیری، نادر، میرزایی، بهنام. شناسایی تاثیر بازاریابی کلامی الکترونیک در شبکههای اجتماعی بر خلق ارزش مشترک(مورد مطالعه: صنعت استارتاپهای گردشگری). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(23)، 211-238، 1399.
5. لوافان، امیرمسعود، گندمکار، امیر. تحول دیجیتال و بررسی تغییر زیرساخت ها و نگرش ها بر مبنای فروش آنلاین در گردشگری (مورد مطالعه: شهر اصفهان). فضای گردشگری، 8(31)، 1-16، 1398.
6. غفاری، محمد، مام رمضانی، کیوان. ارائه الگویی برای بررسی تأثیر ارتباطات توصیه ای آنلاین بر قصد سفر به مقصد گردشگری،مطالعات اجتماعی گردشگری، 7(13)، 101-124، 1398.
7. هژبر کیانی، کامبیز، سرلک، احمد. بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری سرمایه و کل عوامل تولید در ایران (مطالعه موردی: کارگاه های بزرگ صنعتی استان یزد). اقتصاد مالی، 11(39)، 83-100، 1396.
8. مردانی شهربابک، محمد، خاکی، ابوذر. ارائه الگوی بهره وری کارکنان دانشگاه های نیروهای مسلح با تأکید بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 11(2)، 167-189، 1398.
9. لامع، مریم، کاظم پور، اسماعیل. ارائه مدلی برای تجاری سازی تحقیقات انجام شده در حوزه علوم تربیتی. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 11(3)،411-426، 1399.
10. غفاری، حسن، آهنگ، فرحناز، ریسی، ابوبکر، تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر تشخیص فرصت کارآفرینی در شرکتهای در حال رشد پارک علم و فناوری زاهدان، 16(62)، 12-22، 1399.
11. ابراهیم پور ازبری، مصطفی، مرادی، محمود، میرفلاح دموچالی، رضوانه. تاثیر قابلیت فناوری اطلاعات و قابلیت یکپارچگی زنجیره تامین بر عملکرد توسعه محصول جدید: نقش تعدیل گری ظرفیت جذب دانش. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6(2)، 109-136، 1397.
12. میرفلاح دموچالی، رضوانه، ابراهیم پور، مصطفی، مرادی، محمود. تاثیر قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت: نقش میانجی گری قابلیت مدیریت فرآیند کسب و کار و قابلیت یکپارچگی زنجیره تامین. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 17(35)، 49-62، 1398.
13. سیدامیری، نادر، هندیجانی فرد، مرتضی. تأثیر شایستگی تجاریسازی فناوری بر مزیّت رقابتی: نقش تعدیلگر متغیر بازارگرایی. تحقیقات بازاریابی نوین، 7(1)، 59-74، 1396.
14. دهدشتی شاهرخ، زهره، شکیبا جمال آباد، غدیر. مدل ساختاری جهت شناسایی مؤلفه های استراتژیک اثربخش بر نهادینه سازی گردشگری الکترونیک. مطالعات مدیریت گردشگری، 8(22)، 170-197، 1392.
15. شریعتی، زینت، آقاجانی، حسنعلی، حسینی، ابوالحسن. عوامل موثر بر مدل کسب و کارهای الکترونیکی در صنعت گردشگری. برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 9(34)، 27-41، 1399.
16. پاک نیت، مریم، انصاری، رضا، شاهین، آرش. تحلیل تاثیر توانمندی های نوآوری فناورانه بر تجاری سازی فناوری و عملکرد شرکت های دانش بنیان استان اصفهان. مدیریت نوآوری، 5(3): 59-84، 1395.
17. امیدی، نبی، محمدی، دکتر اسفندیار، پوراشرف، دکتر یاسان اله، خلیلی، دکتر کرم. بررسی عوامل مؤثر تشکیل و توسعة شرکتهای کوچک و متوسط کارآفرین (SMEs) در روستاها (مورد شناسی: روستاهای استان ایلام). فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای، 7(25)، 93-104،1396.
18. میرغفوری، سیدحبیب اله، صادقی آرانی، زهرا، جعفرنژاد، احمد. پیشبینی موفقیت تجاریسازی ایدههای نوآورانه با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی؛ مطالعه موردی مخترعان و نوآوران استان یزد. سیاست علم و فناوری، 4(1)، 63-77، 1390.
19. بندریان, رضا. اندازهگیری پتانسیل تجاری طرحهای تحقیقاتی با استفاده از منطق فازی. سیاست علم و فناوری، 1(1)، 1387.
20. متین، آیدا، محمدی زاده، شادی، مروري بر مدلهاي خطي تجاريسازي، رشد فناوری، 9(36)، 52-61، 1392.
21. یادگاری، مهدی، محمدی، شهریار، یارمحمدی سامانی، پیمان. الگوی اعتماد در گردشگری الکترونیکی. مطالعات مدیریت گردشگری، 10(30)، 129-148، 1394.
22. شفیعی، ساناز، رجب زاده قطری، علی، حسن زاده، علیرضا، جهانیان، سعید. مقاصد گردشگری هوشمند: مرور سیستماتیک تحقیقات با استفاده از رویکرد قیف پارادایم. مطالعات مدیریت گردشگری، 15(49)، 33-62،1399.
23. عطافر، علی، خزایی پول، جواد، پور مصطفی خشکرودی، مهدی. عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری، 7(18)، 133-156، 1391.
24. محمودی میمند، محمد، فارسیجانی، حسن، طاهری موسوی، سارا. ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 12(14):123-143، 1392. 25. تقویفرد، محمد تقی، اسدیان اردکانی، فائزه. ارائه مدل توسعهی گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری. مطالعات مدیریت گردشگری، 11(33)، 19-39، 1395.
26. پوراحمد، احمد، فرهودی، رحمت الله، برادران نیا، آیدا. ارزیابی نقش فناوری اطلاعات در ارتقای صنعت گردشگری جزیرۀ کیش. نشریه گردشگری شهری، 4(4)، 13-34، 1396.
27. یداللهی فارسی، جهانگیر، کلاتهایی، زهرا. جايگاه تجاري سازي در مديريت نوآوري و معرفي عمده مدلهاي تجاري سازي در حوزه صنايع پيشرفته، رشد فناوری، 9(33)، 26-36، 1391.
28. اقتصادی فرد، محمود، رونقی، محمدحسین، راسخ، میلاد. شناسایی و طبقهبندی مولفههای مدل کسبوکار مؤثر بر راهبرد تجاریسازی در کسبوکارهای نوپای مبتنی وب با رویکرد فراترکیب. راهبردهای بازرگانی،16(14)، 113-130، 1398.
29. کردنائیج، لیلا، حیدری، سید عباس. نقش فناوری اطلاعات در افزایش آگاهی مصرف کننده در تجارت الکترونیکی فرامرزی. مدیریت کسب و کار، 12(48)، 428-444، 1399.
30. حسین پور، محمد، آبادی، زهره، نادی، محمد علی. رابطه بین فرهنگ اخلاقی سازمانی و تصمیمهای اخلاقی مدیران و کارکنان. اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۱(۲)، ۹۵-۱۰۴، ۱۳۹۵.
31. عرفان، آرزو، نادی محمد علی، ابراهیم زاده رضا. تحلیلی بر مؤلفههای اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی. اخلاق در علوم و فنّاوری،۱۳(۱)، ۱۰۸-۱۱۵، ۱۳۹۷.
32. بندریان، رضا. ارتقاي ظرفيت انتقال و توانمندي تجاري سازي دستاوردهاي فناورانه سازمانهاي پژوهش و فناوري از طريق ايجاد مراکز توسعه کسب و کار فناورانه. رشد فناوری، 10(37)، 34-43، 1392.
33. هوشمندینیا، شهرزاد، نجفیزاده، نادرهسادات. آیندهپژوهی فرآیند تجاریسازی فناوری و روشهاى آن در فنبازار، بستر مبادلات نوآورانه فناوری. آینده پژوهی مدیریت، 28(3)، 19-40، 1396.
34. معادی، منصوره، معادی، مرجان، جاویدنیا، محمد. شناسایی عوامل موثر بر ایجاد اعتماد اولیه در تجارت الکترونیکی، مجله ایرانی مطالعات مدیریت،9(3)، 483-503، 1392.
35. حاجی پور، بهمن، موتمنی، علیرضا، طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین. فراترکیب عوامل موفقیت تجاریسازی محصولات با فناوری پیشرفته. مدیریت نوآوری، 5(4)،19-54، 1395.
36. کروبی، مهدی، محمودزاده، سید مجتبی، جزایری، ریحانه. نقش گردشگری الکترونیک در توسعه گردشگری پزشکی شهر مشهد. برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 12(42)، 235-272، 1399.
37. مستانه، زهرا، موصلی، علی، حیوی حقیقی، محمدحسین، گل وردی، محمدصادق، بلالی، محمدمهدی. ارائه بسته فناوری برای زیرساختارهای الکترونیکی گردشگری سلامت. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی، ۶ (۴)،۳۴۳-۳۵۷، ۱۳۹۸.
38. شفیعی، ساناز، رجب زاده قطرمی، علی، حسن زاده، علیرضا، جهانیان، سعید. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر توسعه پایدار مقاصد گردشگری به منظور توسعة مقاصد گردشگری هوشمند (با استفاده از رویکرد فراترکیب). تحقیقات بازاریابی نوین، 7(4)، 95-116،1396.
39. زارعی، عظیم الله، فیض، داوود، اکبرزاده پاشا، مریم. کاربرد روش تحلیل تم در شناسایی مفهوم چابکی برند. مدیریت برند، 4(4)، 79-112، 1396.
40. فکور، بهمن، تجاری سازی نتایج تحقیقات، نشریه رهیافت، 34، 58-53، 1383.
41. آقاجانی حسنعلی، حسینی ابوالحسن، سروری اشلیکی زهرا. شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان با تکنیکFAHP (شاهد تجربی: شرکت های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد مناطق شمالی ایران). تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، ۱۲ (۳)، ۸۵-۱۰۰، ۱۳۹۴.
42. پورنقی، رویا، حجازی، اکرم السادات. بررسی عوامل مؤثر بر تجاری سازی دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات، ۳۴ (۳)، ۱۰۲۳-۱۰۵۰، ۱۳۹۸.
43. روشندل اربطانی طاهر، مقیمی، سیدمحمد، میناوند، محمد قلی، خواجه ئیان، داتیس. چارچوبی برای تجاری سازی نوآوریهای دیجیتال در شرکتهای کارآفرین رسانهای ایران (مطالعهای چند موردی). مدیریت بازرگانی، 4(1)، 71-88، 1391.
44. توکلی طرقی، علیرضا، مساحی خوراسکانی، مهدی، همیشه بهار، حسین، ثمری، داوود. مدلی نوین برای سرمایه گذاری در حوزه تجاری سازی فناوری مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی. دانش سرمایهگذاری، 5(20)، 1-24، 1395.
45. زمان پور بارکوسرائی، مریم، محسنی ازغندی، محمدرضا، گودرزی، غلامرضا. شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی سلامت همراه. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی، ۵ (۱)، ۳۵-۴۳، ۱۳۹۷.
46. جاهد، حسینعلی، آراسته، حمیدرضا. عوامل برون سازمانی مؤثر در تجاریسازی نتایج پژوهشی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۱۹ (۱)، ۴۵-۶۸، ۱۳۹۲.
47. رستگار، نفیسه، خیاط مقدم، سعید، موانع تجاری سازی دانش ؛ مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد،دومین کنفرانس بین المللی تجاری سازی فناوری، تهران، 1393.
48. خیراندیش، مهدی، تبریزی، الهام، خمویی، فرشید. شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی تجاریسازی دانش از طریق روششناسی کیو'، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی،10(1)، 81-100، 1396.
49. ابراهیم نظری، طاها، حمدی، کریم، ایران نژاد پاریزی، مهدی. مدل تجاریسازی محصولات و خدمات در کشورهای در حال توسعه (مطالعه موردی: شرکتهای مستقر در پارک فناوری پردیس). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 9(4)، 93-108، 1396.
50. صفری، سعید و کلاهی، بهاره. شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور،اولین همایش منطقه ای کارآفرینی و تجاری سازی، اسلامشهر، 1392.
51. یزدی مقدم، جعفر، اولیاء، محمد صالح، بندریان، رضا. شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت تجاریسازی فنّاوری با استفاده از روش دلفی فازی و فرایند تحلیل شبکه ایی (ANP). مهندسی صنایع و مدیریت، 34 (2.2)، 89-106 ، 1397.
52. گودرزی، مهدی، بامداد صوفی، جهانیار، اعرابی، سید محمد، امیری، مقصود. الگوی جامع تجاری سازی فناوری در پژوهشگاههای دولتی ایران. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 1(1)، 37-66، 1392،
53. مسعودیان، پریسا، قشقایی زاده، نصرالله. تحلیلی بر عوامل موثر بر تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان)، نشریه الکترونیکی فلسفه و عملکرد کتابخانه، 2(7)، 2-26، 1392.
54. حسین پور، هدی، خاکشیر، حسین. تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی در کارآفرینی اقتصادی،کنفرانس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم، بابلسر، 1392.
55. جهانگيري نيا، علی. نحوة مناسب انتقال دانش فني از دانشگاه به صنعت با رويكرد الگوبرداري. سـومين كنفرانس بين المللي و هفتمين كنفرانس ملي مديريت فناوري. تهران، ايران. 1392.
56. عباسی اسفنجانی، حسین، فروزنده دهکردی، لطفاله. شناسایی و تبیین عوامل تعیین کننده در تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با استفاده از الگوی سه شاخگی. سیاست علم و فناوری، 7(4)، 33-46، 1393.
57. Sohn, S.Y., & Moon, T.H. Decision Tree Based on Data Envelopment Analysis for Effective Technology
Commercialization. Expert Systems with Applications, 279-284, 2004. 58. Brida, J.G., & Risso, W.A. Tourism as a Factor of Long-Run Economic Growth: An Empirical Analysis for Chile.
European Journal of Tourism Research, 2(2), 178-185, 2009. 59. Tang, C.F., & Tan, E.CHow Stable is the Tourism-led Growth Hypothesis in Malaysia? Evidence from Disaggregated
Tourism Markets. Tourism Management, 37, 52-57, 2013. 60. Bandarian, R. From Idea to Market in RIPI: An Agile Frame for NTD Frocess. Journal of Technology Management &
Innovation, 2(1), 25-41, 2007. 61. Lucheng, H., Xin, L., & Wenguang, L. Research on Emerging Technology Selection and Assessment by Technology
Foresight and Fuzzy Consistent Matrix. Foresight, 12(2), 77-89, 2010. 62. Thore, S. A. (2012). Technology Commercialization: DEA and Related Analytical Methods for Evaluating the Use and Implementation of Technical Innovation. Springer Science & Business Media.
63. Libaers, D., Hicks, D., & Porter, A. L. A Taxonomy of Small Firm Technology Commercialization. Industrial and
Corporate Change, 25(3), 371-405, 2016. 64.
, T. M. Management of Technology: The Key to Competitiveness and Wealth Creation. McGraw-Hill Boston, 2000. 65. Anokhin, S., Wincent, J., & Frishammar, J. A Conceptual Framework for Misfit Technology commercialization.
Technological Forecasting & Social Change, 78(1), 1060-1071, 2011. 66. Lin, B. W., Lee, Y., & Hung, S. C. R & D Intensity and Commercialization Orientation Effects on Financial
Performance. Journal of Business Research, 59(6), 679-685, 2006. 67. Ongori, H., & Migiro, S. O. Information and Communication Technologies Adoption in SMEs: Literature Review. Journal
of Chinese Entrepreneurship, 2(1), 93-104, 2010. 68. Bhuiyan, M. A. H., Siwar, C., & Ismail, S. M. Tourism Development in Malaysia from the Perspective of Development
Plans. Asian Social Science, 9(9), 11, 2013. 69. Niininen, O., March, R., & Buhalis, D. Consumer Centric Tourism Marketing Tourism Management Dynamics: Trends,
Management and Tools (p. xxiii). In Buhalis, D. Costa, C. Buttterworth Heinemann, Amsterdam, London, 279, 2006. 70. Michopoulou, E., Buhalis, D., Michailidis, S., & Ambrose, I. Destination Management Systems: Technical Challenges in Developing an E-Tourism Platform for Accessible Tourism in Europe. Information and Communication Technologies in Tourism, 301-310, 2007.
71. Buhalis, D., & Law, R. Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 years on and 10 years after
the Internet-The State of eTourism Research. Tourism Management, 29(4), 609-623, 2008. 72. Ritter, T., & Pedersen, C. L. Digitization Capability and the Digitalization of Business Models in Business to Business
Firms: Past, Present, and Future. Industrial Marketing Management, 86, 180-190, 2020. 73. Di Benedetto, C. A. Strategic Orientations and New Product Commercialization: Mediator, Moderator, and Interplay. R
& D Management. 41(4), 337-359, 2011. 74. Mishra, S. S. Investigating the Role of Firm Resources and Environmenta Variables in New Product Commercialization.
Journal of Product & Brand Management, 22 (1), 18-29, 2013. 75. Stenroos, L., & Sandberg, B. From New-Product Development to Commercializatio through Networks. Journal of
Business Research, 65(1), 198-206, 2012. 76. Reiner, B. I., & McKinley, M. Application of Innovation Economics to Medical Imaging and Information Systems
Technologies. Journal of Digital Imaging, 25(3), 325-329, 2012. 77. Shao, Z. Interaction Effect of Strategic Leadership Behaviors and Organizational Culture on IS-Business Strategic
Alignment and Enterprise Systems Assimilation. International Journal of Information Management, 44, 96-108, 2018. 78. Shakeel, S., Takala, J., & Zhu, L. Commercialization of Renewable Energy Technologies: A Ladder Building Approach.
Renewable and Sustainable Energy Reviews, 78, 855-867, 2017. 79. Abdolvand, N., & Sepehri, M. M. Antecedents of Strategic Information Systems Alignment in Iran. Journal of Global
Information Technology Management, 19(2), 80-103, 2016. 80. Hsu, D. W., Shen, Y. C., Yuan, B. J., & Chou, C. J. Toward Successful Commercialization of University Technology: Performance Drivers of University Technology Transfer in Taiwan. Technological Forecasting and Social Change, 92, 25-39,
2015. 81. Jung, M., Lee, Y., & Lee, H. Classifying and Prioritizing the Success and Failure Factors of Technology Commercialization of Public R&D in South Korea: Using Classification Tree Analysis. The Journal of Technology Transfer,
40(5), 877-898, 2015. 82. Clarke, V., & Braun, V. Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101, 2006. 83. Bercovitz, J., & Feldman, M. Entpreprenerial Universities and Technology Transfer: A Conceptual Framework for
Understanding Knowledge-based Economic Development. The Journal of Technology Transfer, 31(1), 175-188, 2006. 84. Umam, K.K., Hewanto, W. D., & Larso, D. Higher Education Institution and Technology Transfer. Proceedings of the 5th AGSE International Entrepreneurship Research Exchange. Melbourne, Australia, February, 2008. 85. Link, A. N., & Siegel, D. S. Generating Science-Based Growth: an Econometric Analysis of the Impact of Organizational
Incentives on University–Industry Technology Transfer. European Journal of Finance, 11(3), 169-181, 2005.