ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش همراه بانک سپه با مدل پذیرش فناوری3 و رویکرد معادلات ساختاری
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژي
علی حقی نوجه ده
1
,
حسین تیمورزاده
2
,
منصور اسماعیل پور
3
*
1 - راهبر اموربانکی بانک سپه
2 - راهبر اموربانکی بانک سپه
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
رشد فراگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیر بسیار زیادی بر صنعت بانکداری داشته است. ارائه خدمات بانکی به مشتریان از طریق تلفن همراه یکی از جدیدترین این فناوری هاست. شواهد نشان می دهد میزان استفاده از همراه بانک میان مشتریان بانک ها در حال گسترش است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش همراه بانک سپه با مدل پذیرش فناوری3 و رویکرد معادلات ساختاری انجام شد. مبناي روش تحقيق توصيفي از نوع آزمون همبستگی، که جامعه آماری مشتریان بانک سپه تعیین شدند. همچنين براي جمع آوري داده ها از پرسش نامه ساخته محقق که پایایی آن 89/0 حسب آلفاي كرونباخ استفاده شده است. بر اساس يافته هاي پژوهش مشاهده شد که هنجاری ذهنی بر سودمندی درک شده تأثیر دارد اثر بخشی بر سودمندی درک شده تأثیر دارد. لذت درک شده بر سهولت استفاده درک شده تأثیر دارد هنجاری ذهنی با نقش میانجی داوطلبانه بر قصد رفتار تأثیر دارد لذت درک شده با نقش میانجی سهولت استفاده درک شده بر سودمندی درک شده تأثیر دارد. سهولت درک شده و سودمندی درک شده بر قصد رفتار تأثیر دارد در نهایت قصد رفتار بر رفتار استفاده تأثیر دارد.
The inclusive growth of information and communication technology has had a significant impact on the banking industry. Providing banking services to customers through mobile phones is one of the latest technologies. Evidence suggests that using mobile-bank among the customers of banks is expanding. The aim of this study was to evaluate the factors affecting the acceptance of Sepah Bank with the technology acceptance model 3 and the structural equation approach. The basis of the descriptive research method was correlation test, in which the statistical population of Sepah Bank customers was determined. Also, a researcher-made questionnaire with a reliability of 0.89 according to Cronbach's alpha was used to collect data. Based on the research findings, it was observed that mental norm has an effect on perceived utility. Effectiveness has an effect on perceived utility. Perceived pleasure affects perceived ease of use. Mental normality with the role of voluntary mediator affects the intention of behavior Perceived pleasure with the role of mediator Perceived ease of use affects perceived usefulness. Perceived ease and perceived usefulness affect behavioral intent. Ultimately, behavioral intent influences usage behavior Therefore, the factors affecting the acceptance of Sepah Bank with the technology acceptance model 3 require research because the examination of these factors will help bank managers to respond to the needs of customers by improving the provision of banking services and move towards acquiring more resources by reducing costs. Use your marketing strategies to improve the quality of mobile banking.