نظريهها و الگوهاي ارتباط ميان دانشگاهها و صنعت در اقتصاد دانشبنيان
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيانحمزه صمدي ميارکلائي 1 * , حسین صمدي ميارکلائي 2
1 - -
2 - -
کلید واژه: دانشگاه, صنعت, الگوهاي ارتباطي, اقتصاد دانشبنيان.,
چکیده مقاله :
دانشگاه و صنعت از مهمترین و اثرگذارترین نهادها در توسعه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و پیشرفتهای اقتصادی و فناورانه جامعه هستند. اهمیت در ارتباط میان علم و فناوري، ادغام علم و صنعت، ظهور صنایع بر مبنای علم، استفاده از علم به عنوان روشهایی برای بوجود آوردن مزیتهای رقابتی در بخشی از شرکتها و نیز جهانیسازی اقتصاد و بینالمللیسازی فناوري، برخی از دلایلی هستند که ارتباطات مشترک میان شرکتها و سازمانهای تحقیقاتی را توجیه میکنند. توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه به دلیل اثرات و پیامدهای بسیار مثبت آن در ایجاد تحولات فناورانه، اقتصادی و اجتماعی از دیرباز مورد توجه استراتژیستها، سیاستگذاران و برنامهریزان دانشگاهی و صنعت قرار داشته و تلاشهای فراوانی جهت ایجاد پیوندی اثربخش بین صنعت و دانشگاه صورت گرفته است. قرن 21 رقابت بینالمللی اقتصادی بر پایۀ دانش است. رقابت در بازار فناوريمحور امروز جهان مستلزم ادغام دانشهای نوین با صنعت است. صنعتی که بیبهره از دانش روز باشد، محکوم به زوال و دانش بدون کاربرد در صنعت بیارزش قلمداد میشود و این یعنی پیوند دانشگاه با صنعت. هدف از تدوين مقاله حاضر، بررسي نظريهها، الگوها و مدلهاي موجود ارتباط ميان دانشگاه، صنعت و ساير نهادهاي مؤثر در اقتصاد دانشبنيان است. در اين مكتوب، مدلهاي پيچش سهجانبه TH2، TH1، و TH3 (اِتزكوويتز و لِيدِسدورف)، الگوي تكاملي (بِركوويتز و فِلدمَن)، پيچشهاي چهارجانبه و پنججانبه (كارايانيس و كَمپبِل)، پيچش پنججانبه بومي (صمدي مياركلائي)، و پيچش N تايي ارتباطات دانشگاه-صنعت (لِيدِسدورف) مورد بررسي قرار گرفتند.
University and Industry are the most important and influent institutions in social, political and cultural development and society’s economic and technological improvements. The improvement in the relationship between science and technology, the integration of science and industry, the appearance of industries based on science, the use of science as a means to generate competitive advantages on the part of the firms, as well as the globalization of the economy and internationalization of technology, are some of the reasons which justify cooperative relationships between firms and research organizations. Developing relations between Industry and University by cause and positive effect on technological, economic and social changes and transformations was noticed by strategists, politicians and university and industry planners, and was more effort toward creating an effective linkage between university and industry. The 21st century is the century of knowledge-based international economic competition. Industry without online knowledge will surely die and knowledge without applying in industrial operation is not valueless, necessitating the connection between Industry and University. The present paper aims to review the existed theories and models of relationship between Industry, University and other influential institutions in knowledge-based economy. In this study, we reviewed “Triple Helix models TH1, TH2, TH3” (Etzkowitz and Leydesdorff), Quadruple Helix (Carayannis and Campbell), “Quintuple Helix” (Carayannis and Campbell), and represented and reviewed the “Islamic Republic of Iran’s’ Regional Quintuple Helix” (Samadi Miarkolaei), and “N-Tuple of Helices” between Industry and University (Leydesdorff), followed by presenting some suggestions to improve relations between Industry and University.