شناسایی عوامل موثر بر توانمندی مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو با رویکرد توسعه محصولات جدید
محورهای موضوعی : مديريت تحقيق و توسعه
حميد حنيفي
1
*
,
عادل آذر
2
,
عليرضا بوشهري
3
1 - دكتري مدیریت تکنولوژی، دانشكده مديريت و اقتصاد، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
2 - استاد گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
3 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
کلید واژه: تحقیق و توسعه, توسعه محصولات جدید, معادلات ساختاری, تحلیل عامل اکتشافی, تحليل عامل تاييدي,
چکیده مقاله :
جهت آگاهی از سطح توانمندی مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، ضروری است که سازمانها همیشه خود را با سطح استاندارد و بالاتر از خود مقایسه کنند، تا بتوانند خود را به صورت مستمر ارتقا دهند. در این پژوهش با توجه به ضرورت این موضوع، یک الگوی ارزیابی جهت توانمندیهای تحقیق و توسعه با رویکرد توسعه محصولات جدید در صنعت خودروی ایران ارائه شده است. براي انجام این پژوهش، ابتدا از مرور ادبیات، حدود 200 شاخص موثر در توانمندیهای تحقیق، توسعه و توسعه محصولات جدید استخراج، و سپس از این تعداد، با نظر خبرگان صنعت و دانشگاه، تعداد 29 شاخص مهم تر انتخاب، و پرسشنامه آن مابین جامعه آماری 410 نفر در شرکت ایران خودرو به عنوان مطالعه موردي توزیع گردید. داده های 410 پرسشنامه برای تحلیل عامل اکتشافی، و سپس داده های 308 پرسشنامه از داخل همان جامعه قبلي، برای تحلیل عامل تاییدی استفاده گردید. نتايح تحلیل عاملی اکتشافی، منجر به دسته بندی ابعاد در 9 بعد فرعی گرديد که نامگذاری ابعاد، با توجه به مرور ادبیات و نظر اساتيد انجام شد. سپس با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS، تحلیل عامل تاییدی انجام، و مدل نهایی با 9 بعد فرعی، كه داراي 29 شاخص مي باشند، مورد تایید قرار گرفت. ضمنا 9 بعد فرعي، حاصل این پژوهش به شرح زیرمی باشد:1) توانمندی تحقیقات وطراحی،2) فرآیند توسعه محصولات جدید،3) توانمندی تکنولوژی، 4) توانمندی سرمایه فکری، 5) مشتری و بازار، 6) توانمندی مدیریتی، 7) توانمندی منابع مالی، 8) توانمندی استراتژی، 9) ساختار سازمانی.
In order to know about the capabilities level of R&D in automotive industry it is essential that organizations always evaluate themselves by a model continuously. In this article, it was tried to identify factors affecting the capability of R&D centers focusing on new products development in automotive industry in the form of structural model. Iran Khodro Company was selected for the case study. To this purpose, first, having a review on the literature, about 200 indicators effective in R & D capabilities and new products development were extracted. Then, of these numbers, 29 indicators which were more important, were selected by industry and academia experts. Then questionnaire was distributed among statistical population. It was used the 410 questionnaires for exploratory factor analysis and 308 questionnaires from the same population randomly for confirmatory factor analysis. Using structural equation modeling and AMOS software, confirmatory factor analysis was conducted and ultimate model with 9 secondary dimensions was confirmed.
مراجع [1] انصاری، منوچهر.، و ممقانی، عليرضا.، "مدیریت استراتژیک توسعه محصول جدید از ایده تا عمل"، تهران: سازمان مدیریت صنعتی، 1390.
[2] حنیفی، حمید.، آذر، عادل.، منطقی، منوچهر.، "تدوین راهبرد فناوریهای خودروی خودران با رویکرد ماتریس جذابیت توانمندی"، سیاست علم و فناوري، 1401. 15(1) pp. 87-102. doi: 10.22034/jstp.2022.13930.
[3] فدائی منش، امید.، و وینود، کومار.، "مدیریت تحقیق و توسعه"، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1386.
[4]رجب زاده، علی.، و معزی، فروغ.، "مدل های توسعه محصول جدید"، تهران: صفار. 1393.
[5] جفره، منوچهر.، ممقانی، عليرضا.، "برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در سازمان های چند ملیتی و چند فرهنگی. نشریه علمی تخصصی". تهران: ندای دانشگاه تهران مرکز، 126-128 . 1387.
[6]اولریش، کارل.، و اپینگر، استیون.، "طراحی و توسعه محصول"، ترجمه ی علی اصغر توفیق. تهران: سازمان مدیریت صنعتی. 1391.
[7] خمسه، عباس.، صادقی مرزناکی، یدالله.، "توسعه مدل مدیریت نوآوری در شرکت های پتروشیمی تولید کننده محصولات پلی اتیلنی و الویت بندی عوامل با فرآیند تحلیل شبکه ای فازي"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. 1397; 7(27): 163-180
[8] Chen, Y., “The Empirical analysis model on critical success factors for emergency management engineering information system. Systems Engineering Procedia. 5(0):234-239, 2012.
[9] Little, A.D., How companies use innovation to improve profitability and growth. Innovation Excellence study, 2005.
[10] Cooper, R.G. and Edjett, S.T., lean, rapid and profitable. New Product Development Institute. Available at (www.stage-gate.com), 2005.
[11] Cooper, R.G., Stage-gate systems: A new tool for managing new products. Business Horizons, May-June.vol.33, no 3, pp 44-54, 1990.
[12] Tyulin, A., Chursin, A. (2020) The New Economy of the Product Life Cycle. ISBN 978-3-030-37813-4 ISBN 978-3-030-37814-1(eBook) https://doi.org/10.1007/978-3-030-37814-1.
[13] Aliahmadi, A.R., Research Management to Technology Development. Master’s thesis, Islamic Azad University Press, Tehran,Iran, 1998.
[14] Schilling, A.M., Strategic management of technological innovation 2nd ed. Translated into Persian by S.A.A’arabi(Ph.D.)& M.Taghizadeh Motlagh(M.B.A), 2008.
[15] Urbinati, A., Chiaroni, D., Chiesa, V., and Frattini, F. (2020) The role of digital technologies in open innovation processes: an exploratory multiple case study analysis. R&D Management, 50, 1, 136–160.
[16] Carayannis, E.G., Grigoroudis, E., Campbell, D.F., Meissner, D., and Stamati, D. (2018) The ecosystem as helix: an exploratory theory-building study of regional co-opetitive entrepreneurial ecosystems as Quadruple/ Quintuple Helix Innovation Models. R&D Management, 48, 1, 148–162.
[17 ] Sundtoft Hald, K., and Nordio, N. (2020) Ambidexterity in collaborative new product development processes. Business Process Management Journal © Emerald Publishing Limited 1463-7154 DOI 10.1108/BPMJ-05-2020-0220.
[18] Audretsch, D.B., and Belitski, M. (2020) The role of R&D and knowledge spillovers in innovation and productivity. European Economic Review, European Economic, https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2020.103391 0014-2921/© 2020 Elsevier B.V.
[19] Bustinza, O.F., Gomes, E., Vendrell-Herrero, F., and Baines, T. (2019) Product–service innovation and performance: the role of collaborative partnerships and R&D intensity”. R&D Management, 49, 1, 33–45.
[20] Adomako, S., Amankwah-Amoah, J., Danso, A., Kwadwo Danquah, J., Hussain, Z., Khan, A. “R&D intensity, knowledge creation process and new product performance: The mediating role of international R&D teams”. Journal of Business Research. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.08.036. 2019.
[21] Wu, W., Liu, Y., and Chin, T. “The effect of technology management capability on new product development in China’s service-oriented manufacturing firms: a social capital perspective”. Asia Pacific Business Review, DOI: 10.1080/13602381.2018.1431256, 2018.
[22] Delgado‑Verde, M., Diez‑Vial, Isabel. “New product development and supplier involvement: the role of R&D collaboration with supporting organisations”. The Journal of Technology Transfer https://doi.org/10.1007/s10961-023-09998-6. 2023.
[23] Cooper, R.G., Furst, P., “Agile Development in Manufacturing Companies: Best Practices and Pitfalls”. IEEE engineering management review, Vol. 51, No. 4, fourth quarter, December Ieee DOI 10.1109/EMR.2023.3304792. 2023.
[24] Bertello, A., Bogers, M.L., and De Bernardi, P. “Open innovation in the face of the COVID-19 grand challenge: insights from the Pan-European hackatho”. ‘EUvsVirus’. R&D Management, 52, 2, 178–192. 2022.
[25] Panizzon, M., Sperandio Milan, G., Dorion, E.C.H., Coallier, F. “The main determinants of new product development ability for international markets: An empirical study on Brazilian manufacturing export companies”. Journal of Engineering and Technology Management 57 (2020) 101569.2020.
[26] Benzidia, S., Makaoui, N., Subramanian, N. (2021) Impact of ambidexterity of blockchain technology and social factors on new product development: A supply chain and Industry 4.0 perspective, Technological Forecasting & Social Change 169 (2021) 120819.
[27] Mu, J., Peng, G. and Maclachlan, D.L., “Effect of risk management strategy on NPD performance”. Technovation, vol.10 no.16, PP 1-10{In Persian}, 2008.
[28] Bettiol, M., Di Maria, E., and Miceli, S. “Knowledge Management and Organizational Learning”. ISBN 978-3-030-43588-2 ISBN 978-3-030-43589-9 (eBook) https://doi.org/10.1007/978-3-030-43589-9, 2020.
[29] Chiabert, P., Bouras, A., Noël, F., and Rios, J., “Product Lifecycle Management to Support Industry 4.0”. 15th IFIP WG 5.1 International Conference, PLM 2018 Turin, Italy, July 2–4, 2018 Proceedings, 2018.
[30] Von Zedtwitz, M., Friesike, S., and Gassmann, O., “Managing R&D and New Product Development. Oxford Handbooks Online”. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199694945.013.022, 2013.
[31] “Strategic Association Planning, Strategy Management in Organization”, available from: http://www.sap.com/strategy management, 2010.
[32] “MBA Strategy Planning Process”. available from: http://www.quickmba.com, 2009.
[33 ] Le Bas, C. and P.Patel, “The Determinants of Home Base Augmenting and Home base Exploiting Echnological Activities: some new results on multinational locational strategies”. SPRU lectronic Working Papers Series (SEWPS). ww.sussex.sc.uk/spru/publications, 2007.