شناسایی عوامل موثر بر توانمندی مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو با رویکرد توسعه محصولات جدید
محورهای موضوعی : مديريت تحقيق و توسعه
حميد حنيفي
1
*
,
عادل آذر
2
,
عليرضا بوشهري
3
1 - دكتري مدیریت تکنولوژی، دانشكده مديريت و اقتصاد، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
2 - استاد گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
3 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
جهت آگاهی از سطح توانمندی مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، ضروری است که سازمانها همیشه خود را با سطح استاندارد و بالاتر از خود مقایسه کنند، تا بتوانند خود را به صورت مستمر ارتقا دهند. در این پژوهش با توجه به ضرورت این موضوع، یک الگوی ارزیابی جهت توانمندیهای تحقیق و توسعه با رویکرد توسعه محصولات جدید در صنعت خودروی ایران ارائه شده است. براي انجام این پژوهش، ابتدا از مرور ادبیات، حدود 200 شاخص موثر در توانمندیهای تحقیق، توسعه و توسعه محصولات جدید استخراج، و سپس از این تعداد، با نظر خبرگان صنعت و دانشگاه، تعداد 29 شاخص مهم تر انتخاب، و پرسشنامه آن مابین جامعه آماری 410 نفر در شرکت ایران خودرو به عنوان مطالعه موردي توزیع گردید. داده های 410 پرسشنامه برای تحلیل عامل اکتشافی، و سپس داده های 308 پرسشنامه از داخل همان جامعه قبلي، برای تحلیل عامل تاییدی استفاده گردید. نتايح تحلیل عاملی اکتشافی، منجر به دسته بندی ابعاد در 9 بعد فرعی گرديد که نامگذاری ابعاد، با توجه به مرور ادبیات و نظر اساتيد انجام شد. سپس با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS، تحلیل عامل تاییدی انجام، و مدل نهایی با 9 بعد فرعی، كه داراي 29 شاخص مي باشند، مورد تایید قرار گرفت. ضمنا 9 بعد فرعي، حاصل این پژوهش به شرح زیرمی باشد:1) توانمندی تحقیقات وطراحی،2) فرآیند توسعه محصولات جدید،3) توانمندی تکنولوژی، 4) توانمندی سرمایه فکری، 5) مشتری و بازار، 6) توانمندی مدیریتی، 7) توانمندی منابع مالی، 8) توانمندی استراتژی، 9) ساختار سازمانی.
In order to know about the capabilities level of R&D in automotive industry it is essential that organizations always evaluate themselves by a model continuously. In this article, it was tried to identify factors affecting the capability of R&D centers focusing on new products development in automotive industry in the form of structural model. Iran Khodro Company was selected for the case study. To this purpose, first, having a review on the literature, about 200 indicators effective in R & D capabilities and new products development were extracted. Then, of these numbers, 29 indicators which were more important, were selected by industry and academia experts. Then questionnaire was distributed among statistical population. It was used the 410 questionnaires for exploratory factor analysis and 308 questionnaires from the same population randomly for confirmatory factor analysis. Using structural equation modeling and AMOS software, confirmatory factor analysis was conducted and ultimate model with 9 secondary dimensions was confirmed.