شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی فروشگاه های آنلاین
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيت
فریدون امیدی
1
*
,
سمیه ابراهیمی
2
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، مرکزآموزش عالی حضرت خدیجه کبری دزفول، دانشگاه فرهنگیان ، دزفول، ایران
کلید واژه: عملکرد بازاریابی, فروشگاه های آنلاین, تاپسیس, رتبه بندی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی فروشگاه های آنلاین در فروشگاه های آنلاین در استان خوزستان می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل خریداران فروشگاه های آنلاین در استان خوزستان که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 379 انتخاب شدند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی می باشد چون این تحقیق به منظور کشف واقعیت های موجود و یا چیزهایی که هستند، انجام می گیرد و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده می شود، یک تحقیق، توصیفی-اکتشافی محسوب می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی هفت عامل کیفیت اطلاعات، اعتماد، سهولت درک، درخواست عاطفی، در دسترس بودن، مزیت نسبی، رضایت، به عنوان عوامل مؤثر بر بر عملکرد بازاریابی فروشگاه های آنلاین در فروشگاه های آنلاین در منطقه آزاد اروند شناسایی شد. نتايج حاصل از رتبهبندي گزينهها با تکنيک تاپسیس حاکي از اين است که گزينه ی شبکه آنلاین، اطلاعات کاملی را در اختیار قرار می دهد و از اولويت برتري نسبت به ساير گزينهها برخوردار است. به همین ترتیب اولویت سایر معیارها نیز مشخص شده است.
The purpose of this research is to identify and rank the factors affecting the marketing performance of online stores in online stores in Khuzestan province. The statistical population of the current research includes buyers of online stores in Khuzestan province, who were selected by available sampling method in the number of 379. The current research is of an applied type, because this research is conducted to discover existing realities or things that are, and a questionnaire is used to collect information, it is considered a descriptive-exploratory research. The research findings show that using exploratory factor analysis, seven factors of information quality, trust, ease of understanding, emotional request, availability, comparative advantage, satisfaction, as effective factors on the marketing performance of online stores in online stores. It was detected in Arvand Azad Zone. The results of ranking the options with the TOPSIS technique indicate that the online network option provides complete information and has a higher priority than other options. In the same way, the priority of other criteria has also been specified.
1- اردشیری، آزاده، صنایعی، علی، شاهین، آرش، (1398)، بررسی رضایتمندی مشتریان از بازاریابی کانال همه کاره در فروشگاه های اینترنتی، پارس مدیر، دوره پنجم، شماره ۱۵.
2- شکوری، مریم، محمدی، معصومه، (1397)، مدلسازی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی دیجیتال، پارس مدیر دوره چهارم، شماره 13.
3- فدایی بازقلعه، ساینا، غریبی، حسن، (1400)، تاثیر بازاریابی اینترنتی بر ریسک ادراک شده و اعتماد مشتری به خرید اینترنتی(مورد مطالعه: فروشگاه اینترنتی دیجی کالا)، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال پنجم، شماره ۵۵ (4)، 151-169.
4- صائب نیا، سمیه، افشاری، رقیه، دشمنکش کورعباسلو، مقصود، (1399)، بررسی عوامل مؤثر برقصد خرید و وفاداری مشتریان در فروشگاه های آنلاین (موردمطالعه: فروشگاه آنلاین شیکوپیک)، فصلنامه جهان نوین، سال سوم، شماره یازدهم، صص 13 – 1.
5- کوه کن موخر، امیر و قلی پور پهنه کلایی، حلیمه،1395،نقش بازاریابی الکترونیکی در بهبود عملکرد بازاریابی شرکت ها،اولین همایش ملی مدیریت و علوم انسانی،جیرفت.
6- Ailawadi, K. L., & Farris, P. W. (2017). Managing multi-and omni-channel distribution: metrics and research directions. Journal of retailing, 93(1), 120-135.
7- Bell, D. R., Gallino, S., & Moreno, A. (2018). Offline showrooms in omnichannel retail: Demand and operational benefits. Management Science, 64(4), 1629-1651.
8- Chatterjee, S., & Kar, A. K. (2020). Why do small and medium enterprises use socialmedia marketing and what is the impact: Empirical insights from India. International Journal of Information Management, 53, Article 102103.
9- Dolega, Les, Francisco Rowe, and Emma Branagan. (2021) “Going digital? The impact of social media marketing on retail website traffic, orders and sales.” Journal of Retailing and Consumer Services 60.
10- Pantano, E., Priporas, C., 2016. The effect of mobile retailing on consumers’ purchasing experiences: a dynamic perspective. Comput. Hum. Behav. 61, 548–555.
11- Kayumovich, K. O., & Annamuradovna, F. S. (2020). The main convenience of internet marketing from traditional marketing. Academy, (1 (52)).
12- Khurramov, O. K., & Fayzieva, S. A. (2020). The main convenience of internet marketing from traditional marketing. Academy, (1), 30-32.
13- San Lim, Y., Heng, P. C., Ng, T. H., & Cheah, C. S. (2016). Customers' online website satisfaction in online apparel purchase: A study of Generation Y in Malaysia. Asia Pacific Management Review, 21(2), 74-78.
14- Emin Kekea Mehmet(2022). The use of digital marketing in information transport in social media: the example of Turkish companies, Transportation Research Procedia 63.2579–2588
15- Van Hong Pham, NguyenT hanh-Thuy(2020). Factors affecting marketing strategy of logistics business – Case of Vietnam, The Asian Journal of Shipping and Logistics
16- Orare ,Gregory Abraham, S. Nkirina, (2019). INFLUENCE OF INTERNET MARKETING STRATEGIES ON THE MARKET SHARE OF ONLINE SHOPS IN NAIROBI COUNTY IN KENYA. Business.
17- Khalid, Md. Saifullah, D. Sahu, (2018). A Study of Customer’s Spending Patterns and Satisfaction Levels for Traditional and Online Retail Stores in Ranchi. Business.
18- R. Rathnayaka, (2017). Effects of Experiential Marketing towards Customer Satisfaction: With Special Reference to Online Fashion Stores in Sri Lanka. Business.