بررسی تأثیر ابعاد تحول فناوری بر استراتژی تصمیمگیری و شوق کارآفرینی مدیران پارک علم و فناوری اصفهان
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيان
سهیلا زرین جوی الوار
1
,
فاطمه نورشرق دهاقانی
2
*
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدآبادان، دانشگاه آزاداسلامی، آبادان، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاداسلامی، نجف آباد، ایران.
کلید واژه: تحول فناوری, فرصت, استراتژی تصمیمگیری, شوق کارآفرینی, پارک علم و فناوری,
چکیده مقاله :
سازمانها را در عصر جدید از بهکارگیری فناوریهای پیشرفته گریز و گزیری نیست، در حقیقت آینده از آنکسانی است که با شناخت دقیق و صحیح، تحولات این سیستمها را موشکافانه مورد امعان نظر قرار داده و با شناسایی ابعاد و تأثیرات آن، فناوری را بهصورت راهبردی در سطح سازمانی جاری سازند. هدف در پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابعاد تحول فناوری بر استراتژی تصمیمگیری و شوق کارآفرینی مدیران پارک علم و فناوری اصفهان بوده که تعداد مدیران کارآفرین این کسبوکارها 612 نفر و حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 236 نفر تعیین و با روش نمونه¬گیری در دسترس موردبررسی قرار گرفتند. سنجش متغیرها، از طریق پرسشنامه استاندارد تحقیق پولاس و همکاران (2021) با 14 پرسش انجامشده و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و برای سنجش روایی از نظرات اساتید دانشگاه در این حوزه استفاده شده است. درنهایت نتایج پژوهش بیان نمود که تحول فناوری بر تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه با نقش میانجی شوق کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری داشته است، ابعاد تحول فناوری (تشخیص فرصت، توسعه فرصت، بهره¬برداری از فرصت) بر استراتژی تصمیمگیری تأثیر مثبت و معناداری داشته است، ابعاد تحول فناوری (تشخیص فرصت، توسعه فرصت، بهرهبرداری از فرصت) با نقش میانجی شوق کارآفرینی بر تصمیمات کارآفرینان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ازآنجاییکه فناوری بهعنوان محور توسعه جوامع و سازمانها مطرح است، بنابراین شناسایی ابعاد و تأثیرات آن با ژرفاندیشی و بهکارگیری مؤثر، میتواند در سازمانها تغییرات بنیادین را در کلیه زمینهها نوید دهد.
Organizations in the new era cannot avoid the use of advanced technologies, in fact the future belongs to those who, with accurate and correct knowledge, scrutinize the developments of these systems and by identifying their dimensions and effects, use technology strategically. Make it current at the organizational level. The aim of the current research is to investigate the impact of the dimensions of technological transformation on the decision-making strategy and entrepreneurial enthusiasm of Isfahan Science and Technology Park managers, the number of entrepreneurial managers of these businesses is 612 people and the sample size of the research is 236 people using Cochran's formula and determined by sampling method in availability were investigated. The variables were measured through the standard research questionnaire of Poulas et al. (2021) with 14 questions and Cronbach's alpha was used to measure reliability and the opinions of university professors in this field were used to measure validity. Finally, the results of the research stated that technological evolution had a positive and significant effect on entrepreneurial marketing decisions with the mediating role of entrepreneurial passion, the dimensions of technological evolution (opportunity recognition, opportunity development, opportunity exploitation) had a positive and significant effect on the decision-making strategy. The dimensions of technological evolution (opportunity recognition, opportunity development, opportunity exploitation) with the mediating role of entrepreneurial enthusiasm have had a positive and significant impact on entrepreneurs' decisions.
1-مهاجر، دکتر سید محمد، خان صنمی، الهه. (1400). بهکارگیری فناوریهای پیشرفته برای توسعه بازاریابی در دوران کرونا و پساکرونا. ماهنامه علمی-تخصصی برند آفرین، 2(18).
2-محمدی، علی محمد، (1395)، تاثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش و یادگیری زبان، پژوهش زبانهای خارجی، شماره 45، صص 115 تا 139.
3-فرج پور، مقداد، صالح اردستانی، عباس (1399). شناسايي عوامل تأثیرگذار بر بازار گرایی بر اساس تکنولوژیهای نوين در صنعت بيمه بهمنظور ارائه الگو، فصلنامه اقتصاد مالی، سال چهاردهم/ شماره 53، صفحه 173 تا 192.
4-میرواحدی، سیدسعید، طغرایی، محمدتقی، & سنجریان، زهرا. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 4(1), 53-74.
5-تقوی، محمد، حقیقی کفاش، مهدی، خاشعی، وحید و قاضی نوری، سیدسروش. (1398). تبیین الگوی تصمیمگیری استراتژیک شرکتهای دانشبنیان در تجاریسازی فناوری. مطالعات راهبردی بسیج، 22(85)، 93-124.
6-گودرزی، محمود؛ هنری، حبیب. (1391) طراحی و تدوین نظام جامع ورزش کشتی کشور. پژوهش در علوم ورزشی، 9(89)،54-33.
7-سعیدی، الهام، فلاحی، مصطفی. (1400). طراحی مدل استراتژی تصمیمگیری مربیان نخبه تکواندو ایران. مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، 10(1), 13-25.
8-امير علم بيگي، شهلا اقاپور، محمد رضا اكبري. 1394 ب. برانگيختن شور كارآفريني در ميان دانشجويان كشاورزي از طريق الگوي نقش (موردمطالعه: پرديس كشاورزي دانشگاه تهران). تحقيقات اقتصاد و توسعه كشاورزي ايران، دورة 46، شمارة 2. 247-253.
9-بودلایی، حسن و حسنعلی، علیرضا،1397، نقش فرایند تصمیمگیری بر بازاریابی کارآفرینانه در کسبوکارهای با تکنولوژی بالا، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت
10-حدادیان، دکتر علیرضا، فرجامی، مینا، عباس پور، نگین (2021). فناوری و تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه در دوران همهگیری COVID-19 (مطالعه موردی: شرکتهای تولیدی بزرگ استان خوزستان)، همایش ملی مدیریت کسبوکار در شرایط بحران و عدم اطمینان، 06/07/2021.
11-Adnan, Z. Abdullah, H. S. & Ahmad, J. (2016). Assessing the Moderating Effect of Competition Intensity on HRM Practices and Organizational Performance Link: The Experience of Malaysian R&D Companies. Procedia Economics and Finance, 35(2), pp 462-467.
12-Ian, Jenson, Richard, Doyle, Morgan P, Miles, An entrepreneurial marketing process perspective of the role of intermediaries in producing innovation outcomes, Journal of Business Research, Volume 112, May 2020, Pages 291-299.
13-Sawangchai, A. Hamid, A. B. A. Raza, M. Somtawinpongsai, C. Chanwichian, J. & Methachartsinthavee, A. (2022). The Impact of Technological Interactions on Entrepreneurial Marketing Initiatives in Thailand Service Industry. Journal of Positive Psychology and Wellbeing, 6(1), 253-266.
14-Polas, M. R. H. & Raju, V. (2021). Technology and entrepreneurial marketing decisions during COVID-19. Global Journal of Flexible Systems Management, 22(2), 95-112.
15-Cardon, M. S. Wincent, J. Singh, J. and Drnovsek, M. (2019). The nature and experience of entrepreneurial passion. Academy of Management Review. 34(3): 511–532.
16-Arzubiaga, U. Kotlar, J. De Massis, A. Maseda, A. Iturralde, T. 2018. Entrepreneurial orientation and innovation in family SMEs: unveiling the (actual) impact of the Board of Directors. J. Bus. Ventur. 33, 455–469.
17-Hasan Polas,Mohammad Rashed, Raju, Valliappan (2021). Technology and Entrepreneurial Marketing Decisions During COVID-19, Global Journal of Flexible Systems Management
18-Jalilvand, M. R. (2017). The effect of innovativeness and customer-oriented systems on performance in the hotel industry of Iran. Journal of Science and Technology Policy Management, 8(1), 43–61.
19-Baum, J. and Locke, E. (2004). The relationship of entrepreneurial traits, skill and motivation to subsequent venture growth. Journal of Applied Psychology, 89(4): 587–598
20-Man, Yang, International entrepreneurial marketing strategies of MNCs: Bricolage as practiced by marketing managers, International Business Review, Volume 27, Issue 5, October 2018, Pages 1045-1056.
21-Altinay, L. Madanoglu, M. De Vita, G. Arasli, H. Ekinci, Y. 2016. The interface between organizational learning capability, entrepreneurial orientation, and SME growth. J. Small Bus. Manag. 54, 871–891.
22-Martin, S. L. & Javalgi, R. R. G. (2016). Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: the moderating role of competitive intensity on Latin American International new ventures. Journal of Business Research, 69(6), pp2040-2051.
23-Petrenko, O. V. Aime, F. Ridge, J. & Hill, A. (2016). Corporate social responsibility or CEO narcissism? CSR motivations and organizational performance. Strategic Management Journal, 37(2), pp 262-279.
24- Sapta, I. MUAFI, M. & SETINI, N. M. (2021). The role of technology, organizational culture, and job satisfaction in improving employee performance during the Covid-19 pandemic. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(1), 495-505.
26-Aragón, M. I. B. Jiménez, D. J. & Valle, R. S. (2014). Training and performance: The mediating role of organizational learning. BRQ Business Research Quarterly, 17(3), pp 161-173.
27-James, M.Crick, Dave, Crick, Shiv, Chaudhry, Entrepreneurial marketing decision-making in rapidly internationalising and de-internationalising start-up firms, Journal of Business Research, Volume 113, May 2020, Pages 158-167.
28-Sidcko, Iskandarini, D. (2019). The Impact of Entrepreneurial Barrier Toward Entrepreneurial Intention for Decreasing Unemployment through Community Empowerment, Social and Behavioral Sciences, 115(21), pp 166-174.
29-Hook, Jan-Thomas, Bachmann, Isabel, Ohlies, Tessa, Flatten, Effects of entrepreneurial marketing on new ventures' exploitative and exploratory innovation: The moderating role of competitive intensity and firm size, Industrial Marketing Management, Volume 92, January 2021, Pages 87-100.
30-Kraus, S. Harms, R. & Fink, M. (2010). Entrepreneurial marketing: moving beyond marketing in new ventures. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 11(1), 19-34
. 25-Miles, M. Gilmore, A. Harrigan, P. Lewis, G. & Sethna, Z. (2015). Exploring entrepreneurial marketing. Journal of Strategic Marketing, 23(2), 94-111.
31-Utomo, H. S. (2020). The effect of Muslim religiosity and innovation capability on firm survival: A study on small enterprises during the Covid-19 pandemic. Iqtishadia, 13(2), 179-196