تبیین مدل ساختاری تأثیر ویژگیهای فناوری بر تجاریسازی فناوری از دیدگاه مدیران شرکتهای دانشبنیان مطالعه موردي پارک علم و فناوری گیلان
محورهای موضوعی : پارکهاي علم و فناوري و مراکز رشدمحمد طالقانی 1 , مهرداد گودرزوند چگيني 2 , بهاره پورمرادی 3 *
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
3 - -
کلید واژه: تجاریسازی فناوری, ویژگیهای فناوری, پتانسیل بازار, پارک علم و فناوري گيلان.,
چکیده مقاله :
تجاریسازی فناوریها نقش اساسی در افزایش رفاه جامعه دارد. توجه شرکتها به ويژگيهاي ارائه يک محصول و خدمت نو به بازار، بسيار حائز اهميت است. یک فناوری باید ویژگیهای مختلف و منحصر به فردی داشته باشد تا مورد پذیرش مشتری و مصرف کننده قرار گرفته و بازار مناسبی برای آن محصول یا خدمت به وجود آید. هدف اصلی این مقاله تبیین مدل ساختاری تأثیر ویژگیهای فناوری بر تجاریسازی فناوری از دیدگاه مدیران شرکتهای دانشبنیان است. پرسشنامه این پژوهش، بین 130 شرکت تحت پوشش پارک علم و فناوری گیلان توزیع شده است. با توجه به بازگشت 97 پرسشنامه ارزیابی نهایی انجام گرفته است. نتایج نشان داد که اگر فناوریها دارای ویژگیهای نوآوری، عمومی بودن، سادگی و سازگاری باشند دارای سطح بازار مطلوبترند و در نتیجه احتمال تجاریسازی فناوری بالا است. بر اساس یافتهها، بیشترین اثرگذاری بر تجاریسازی فناوری مربوط به متغیرهای سازگاری و سادگی بوده، متغیرهای نوآوری و عمومی بودن فناوری در درجات بعدی اهمیت قرار ميگيرند. با توجه به معنادار بودن مسیرهای علّی ویژگیهای فناوری بر پتانسیل بازار و پتانسیل بازار بر تجاریسازی، میتوان گفت که ویژگیهای فناوری بر پتانسیل بازار به طور مستقیم تأثیر میگذارد ولی تأثیر ویژگیهای فناوری بر تجاریسازی غیرمستقیم و به صورت واسطهای صورت میگیرد.
Technology Commercialization plays an important role in improving society welfare. Moreover, to be eligible, a company must meet all criteria and features in supplying a new product to the market. A technology should have diverse unique features in order to attract customers attention and be a great market potential for its product or service. The purpose of this paper is to study the impact of technology features on technology commercialization. According to the innovation diffusion theory, technology features conclude innovation, publicity, simplicity and consistency. The questionnaires were distributed among 130 SME’s of Guilan Science and Technology Park. Among the 130 questionnaires, 97 questionnaires were answered; therefore the final evaluation has been accomplished based on 97 questionnaires. In addition to the confirmation of extracted model, research results showed that each of the relevant variables directly affects the technology commercialization. According to the results, the most effective factors on technology commercialization relate to the variables such as consistency and simplicity while publicity and innovation are on the next level of importance. The results also prove the effect of technology features on market potential and the effect of on market potential on commercialization. In conclusion, there is a direct, positive and significant relation between technology attributes and market potential, but the impact of technology features on commercialization occurs indirectly as an intermediate structure.