معرفي نشريه
علمی
معرفی فصلنامه تخصصي «رشد فناوري»
فصلنامه تخصصي رشد فناوري در راستاي توسعه مفاهيم كسب و كارهاي دانش بنيان و مدلهاي عملياتي مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري از زمستان سال 1383 تا كنون توسط مرکز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (رويش) منتشر گرديده است. اين فصلنامه داراي مجوز علمي - ترويجي از كميسيون نظارت بر نشريات وزارت علوم تحقيقات و فناوري و دارای پروانه انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
اهداف
- ترويج و آموزش مباني نظري و عملي در حوزه مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري
- فراهم آوردن زمينه انعكاس تجارب و ديدگاههاي انديشمندان و خبرگان حوزه فناوري
- انعكاس اخبار / اطلاع رساني در خصوص فعاليتهاي صورت گرفته در سطح ملي و بينالمللي در حوزههاي مرتبط با پاركها و مراكز رشد فناوري
- ايجاد زمينه هم انديشي و تبادل افكار ميان صاحبنظران و خبرگان حوزه علم و فناوري
مخاطبين
- مديران و كاركنان مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري
- مديران و كاركنان واحدهاي فناور مستقر در مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري
- كارشناسان ،مسئولين و تصميم سازان حوزه فناوري
مقالات این فصلنامه توسط دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی رشته های مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر دانشگاهها تدوین میشوند و از طریق سامانه الکترونیکی و با پرداخت هزینه داوری مقالات خود را ارسال می نمایند.
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی دانشگاهی با رویکرد تاپسیس فازی مردد
علی مروتی شریف آبادی الهام مفتح زاده مهرداد کیانیشماره 69 , دوره 18 , زمستان 1400امروزه دانشگاه بهعنوان عاملی مهم در اقتصاد دانشمحور و چرخه نوآوری ایفای نقش مینماید و میتواند بهعنوان موتور محرک دانش بشری بهشمار آید و رشد و تعالی جوامع را دنبال میکند. در این عرصه، دانشگاه کارآفرین نقش مهمی را هم بهعنوان تولیدکننده و هم نهادی انتشاردهنده دانش چکیده کاملامروزه دانشگاه بهعنوان عاملی مهم در اقتصاد دانشمحور و چرخه نوآوری ایفای نقش مینماید و میتواند بهعنوان موتور محرک دانش بشری بهشمار آید و رشد و تعالی جوامع را دنبال میکند. در این عرصه، دانشگاه کارآفرین نقش مهمی را هم بهعنوان تولیدکننده و هم نهادی انتشاردهنده دانش ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی دانشگاهی است. جهتگیریهای این پژوهش، ترکیبی از تحقیقات کاربردی و توسعهای است. مبنای فلسفی این تحقیق اثباتگرایی و از نظر رویکرد، استقرایی است. راهبرد تحقیق نیز از نوع پیمایشی است و از نظر نوع روش، جزء تحقیقات کمّی بهشمار میآید. جامعه آماری در برگیرنده تمامی اساتید و مدیران دانشگاه یزد میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 10 نفر انتخاب شدند که در مرحله اولویتبندی هر یک از عوامل با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی مردد همکاری کردند. نتایج نشان از شناسایی 33 عامل در ابعاد آموزشی، پژوهشی، سازمانی، اقتصادی، بین سازمانی، فرهنگی و انسانی دارد که در این بین، عوامل حمایت مالی و معنوی دولت از فعالیتهای کارآفرینی دانشگاهها، میزان بودجه تخصیص داده شده دانشگاه برای فعالیتهای تحقیق و توسعه، حمایت مدیران ارشد دانشگاه از افراد دارای ایده، جذب کمکهای مالی از نهادهای مستقل، شرکتهای بزرگ و منابع خارجی و توسعه ایدهها، طرحها و مدلهای کسبوکار به ترتیب مهمترین عوامل مؤثر موفقیت کارآفرینی دانشگاهی محسوب میشود. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - حمایت از روشهای نوین تجاری فناورانه در پرتو نظام حق اختراع
حسین صادقی مهدی ناصرشماره 69 , دوره 18 , زمستان 1400احراز وجود شرایط سهگانه جدید، ابتکاری و کاربردیبودن بهعنوان شرایط اساسی برای ثبت یک اختراع ضروری است. تا قبل از دو دهه اخیر، همواره این دیدگاه حاکم بود که روشهای تجاری بهعنوان یک موضوع انتزاعی محض محسوب و از شمول اختراع خارج است. در قوانین بسیاری از کشورها، از جمله چکیده کاملاحراز وجود شرایط سهگانه جدید، ابتکاری و کاربردیبودن بهعنوان شرایط اساسی برای ثبت یک اختراع ضروری است. تا قبل از دو دهه اخیر، همواره این دیدگاه حاکم بود که روشهای تجاری بهعنوان یک موضوع انتزاعی محض محسوب و از شمول اختراع خارج است. در قوانین بسیاری از کشورها، از جمله ایران، روشهای تجاری بهعنوان یکی از موارد استثنا از شمول اختراعات ذکر شده است. موافقتنامه جنبههای تجاری مالکیت فکری (تریپس) کشورهای عضو را ملزم مینماید تا حمایت لازم در قالب ثبت اختراع را نسبت به هر نوع اختراعات صورتگرفته در همه زمینههای فناوری اعمال نمایند که بیانگر «اصل عدم تبعیض شناسائی حق ثبت اختراع برای اختراعات حوزه فناوری» است. در این مقاله با روش تحلیلی و توصیفی، براساس دادههای حاصل از مطالعه کتابخانهای، ضمن بررسی ظرفیتها و چالشهای موجود در نظام حقوقی ایران، وضعیت در برخی نظامهای حقوقی دیگر نظیر آمریکا و رویه اداره ثبت اختراعات اروپا مورد بررسی قرار گرفته است. براساس یافتهای این تحقیق، مشاهده میشود که همگام با تحولات فناوری و ابداع روشهای جدید تجاری مبتنی بر فناوریهای رایانهای و ابزارهای ارتباطی الکترونیکی و اپلیکیشنها و مدلهای تجارت الکترونیک، تحولات حقوقی و قضائی در کشورهائی نظیر آمریکا و نیز اتحادیه اروپا، دایره شمول استثناء فوق را محدود نموده و امکان ثبت روشهای تجاری که منتهی به ایجاد یک اثر فنی جدید و کاربردی میشود، فراهم گردیده است. این تغییر نگرش قضائی و رویه ادارات ثبت اختراعات، موجب افزایش چشمگیر اظهارنامههای ثبت اختراع روشهای تجاری و ثبت موارد متعدد جدید از اینگونه اختراعات در اداره ثبت اختراعات آمریکا و اداره ثبت اختراعات اتحادیه اروپا شده است و در نظام حقوقی ایران نیز میتوان علیرغم حکم قانون مبنی بر مستنثیبودن روشهای کسب و کار، در صورت احراز شرایط سهگانه ثبت اختراع، روشهای مزبور را بهعنوان اختراع ثبت نمود. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - شناسایی کاربردهای اینترنتاشیاء برای هوشمندسازی مقاصد و جاذبههای گردشگری: یک مرور سیستماتیک
خدیجه کاوه مریم نکوئی زاده مسلم علیمحمدلوشماره 69 , دوره 18 , زمستان 1400با توجه به اینکه گردشگری یکی از مهمترین صنایع در عصر حاضر است، استفاده از فناوریهای هوشمند برای رفع نیازهای رشد و توسعه این صنعت امری اجتنابناپذیر به نظر میرسد. از طرفی، امروزه کشورها برای افزایش رشد اقتصادی و اشتغالزایی، به دنبال انجام سرمایهگذاریهای مناسب در گ چکیده کاملبا توجه به اینکه گردشگری یکی از مهمترین صنایع در عصر حاضر است، استفاده از فناوریهای هوشمند برای رفع نیازهای رشد و توسعه این صنعت امری اجتنابناپذیر به نظر میرسد. از طرفی، امروزه کشورها برای افزایش رشد اقتصادی و اشتغالزایی، به دنبال انجام سرمایهگذاریهای مناسب در گردشگری خود هستند. اینترنتاشیاء یک فناوری مدرن و هوشمند است که با ورود به گردشگری، منجر به تحول و ارتقاء این صنعت شده است. کشورهای بسیاری به سمت استفاده از این فناوری مدرن و هوشمند در شهرها و مقصدهای گردشگری خود حرکت کردهاند و توانستهاند نتایج خوبی را از آن با توجه به سرمایهگذاریهایی که در این زمینه، انجام دادهاند، بدست آورند. در این راستا، مطالعه حاضر، با هدف شناسایی کاربردهای اینترنتاشیاء برای هوشمندسازی مقاصد و جاذبههای گردشگری، انجام گرفته است. در این مقاله، برای جمعآوری دادهها، از روشهای مرور نظاممند ادبیات و همچنین مصاحبه باز با خبرگان، استفاده شده است. یافتههای بدستآمده میتواند به ایجاد آگاهی فعالان گردشگری منجر شده که هم با این فناوری مدرن و هوشمند آشنا شده و همچنین زمینه لازم را برای ایجاد زیرساختهای مناسب برای پیادهسازی این فناوری در گردشگری کشور مهیا کنند و نیز برنامهریزیهای بلندمدت و مناسبی برای تحقق این امر فراهم آورند. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - اثر سرمایه فکری روی مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری و فرهنگ یادگیری اعضای هیأتعلمی دانشگاه لرستان
وحید دالوند رضا سپهوند امیرهوشنگ نظرپوریشماره 69 , دوره 18 , زمستان 1400سرمایه فکری را میتوان اساسیترین دارایی یک سازمان دانست که شرکت را در مسیر رشد و پیشرفت قرار میدهد. سرمایه فکري یکی از داراییهای نامشهود و ارزشی سازمانها براي رسیدن به نوآوري و پاسخگویی به تحولات امروزي میباشد. بهرهبرداری از انواع مختلف دانش در سازمان یا سرمایه فک چکیده کاملسرمایه فکری را میتوان اساسیترین دارایی یک سازمان دانست که شرکت را در مسیر رشد و پیشرفت قرار میدهد. سرمایه فکري یکی از داراییهای نامشهود و ارزشی سازمانها براي رسیدن به نوآوري و پاسخگویی به تحولات امروزي میباشد. بهرهبرداری از انواع مختلف دانش در سازمان یا سرمایه فکري میتواند منجر به افزایش مزیت رقابتی سازمانها شود. دانش سازمانی فردي نقش مؤثری در تولید و توسعه خلاقیت و نوآوري در سطوح مختلف سازمان دارد هدف این پژوهش حاضر بررسی و مطالعه اثر سرمایه فکری بر مزیت رقابتی و همچنین نقش عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری و فرهنگ یادگیری در بین اعضای هیأتعلمی دانشگاه لرستان است. این پژوهش از حیث روش دارای ماهیت توصیفی قرار میگیرد و همچنین یک پژوهش میدانی بهحساب میآید که از لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش 286 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه لرستان میباشند. روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم نمونه و حجم نمونه براساس جدول مورگان و تعداد ۱۶۲ نفر میباشند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد است. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرمافزارهای Lisrel و SPSS تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سرمایه فکری بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی از طریق نوآوری و فرهنگ یادگیری اثر مستقیم دارد. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - واکاوی نقش آموزش به شیوه مجازی در بازتولید نابرابری آموزشی
سینا ترکاشوند محمد مینایی نژاد وحیده مرادیان محمدیه فاطمه سادات هاشمیشماره 69 , دوره 18 , زمستان 1400هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش آموزش به شیوه مجازی در بازتولید نابرابری آموزشی میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. بدین صورت که ابتدا به تحلیل چالشهای آموزش به شیوه مجازی در کشور پرداخته شده است، سپس به تحلیل چالشها در بازتولید نابرابری آموزشی پرداخته شده است. از جمله چ چکیده کاملهدف پژوهش حاضر واکاوی نقش آموزش به شیوه مجازی در بازتولید نابرابری آموزشی میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. بدین صورت که ابتدا به تحلیل چالشهای آموزش به شیوه مجازی در کشور پرداخته شده است، سپس به تحلیل چالشها در بازتولید نابرابری آموزشی پرداخته شده است. از جمله چالشهایی که آموزش به شیوه مجازی بهوجود آورده است عبارتند از: چالش توزیع منابع و امکانات (فضایی)، چالش اقتصادی، چالش جنسیتی و چالش فرهنگی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که هر یک از چالشهای مطرحشده در قلمرو آموزش و پرورش رسمی و عمومی به نابرابری آموزشی انجامیده است. بدین صورت که چالش توزیع منابع و امکانات منجر به پایینبودن کیفیت آموزش در مناطق محروم در مقایسه با مناطق برخوردار شده است. چالش اقتصادی نیز به دلیل پایینبودن سطح درآمد افراد مناطق محروم و گرانبودن وسایل کمک آموزشی مجازی، فاصله طبقاتی را بین مناطق محروم و برخوردار ایجاد کرده است. چالش جنسیتی نیز به دلیل استفاده نابرابر در بین زنان و مردان، اغلب زنان در بهرهگیری از آموزشهای مجازی محدودیتهایی دارند. چالش فرهنگی نیز به دلیل اینکه طبقات مسلط نسبت به سایر طبقات سهم بیشتری از سرمایه فرهنگی میبرند و بیشتر قادرند که این نوع سرمایه را در فرزندانشان به ودیعه بگذارند. نتایج پژوهش نشان میدهد که نظام آموزش و پرورش در رویارویی با چالشهای مطرح شده باید اقدامات و سازوکارهایی را مدنظر قرار دهد، چراکه تا زمانی که چالشهای پیشروی آموزش به شیوه مجازی در نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی برطرف نگردد، نمیتوان نابرابریهای آموزشی را برطرف نمود. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - بررسی و تبیین عوامل کلیدی اثربخشی فناوری اطلاعات در سازمان با رویکرد ترکیبی فراتلفیق- آنتروپی شانون
فرشید فرخی زاده عباسعلی رستگارشماره 69 , دوره 18 , زمستان 1400امروزه پذیرش فناوری اطلاعات جدید، یکی از موارد چالشی در سازمانها بهویژه سازمانهای دولتی میباشد که کمتر مورد توجه است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی در ایام همهگیری ویروس کرونا در جهت ارائه بهتر خ چکیده کاملامروزه پذیرش فناوری اطلاعات جدید، یکی از موارد چالشی در سازمانها بهویژه سازمانهای دولتی میباشد که کمتر مورد توجه است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی در ایام همهگیری ویروس کرونا در جهت ارائه بهتر خدمات و محصولات بدون مراجعه حضوری به اربابرجوع/ مشتریان میباشد. اين تحقيق از نظر هدف کاربردي و از نظر روش گردآوري دادهها از نوع استفاده از اطلاعات و مدارک موجود بوده و مبتني بر رویکرد ترکیبی است. در این مقاله ضمن معرفی اجمالی مدلهای ارائه شده برای پذیرش فناوری اطلاعات و طبقهبندی آنها، عوامل مؤثر در پذیرش فناوری اطلاعات جدید در سازمانهای دولتی مورد مطالعه جهت ارائه خدمات و محصولات بهتر با رویکرد ترکیبی فراتلفیق و آنتروپی شانون بررسی و شناسایی شده است. در این مقاله جهت تعیین این عوامل پس از شناسایی و معرفی انواع مدلهای موجود؛ مفاهیم، ابعاد و شاخصهای تحقیق با استفاده از روش فراتلفیق استخراج و با استفاده از روش آنتروپی شانون رتبهبندی شدهاند که نتایج پژوهش حاکی از این است که همکاری و هماهنگی در رتبه اول، عوامل محیطی پذیرش فناوری در رتبه دوم، عوامل سازمانی در رتبه سوم، عوامل مدیریتی در رتبه چهارم و عوامل سرمایه انسانی در رتبه پنجم قرار میگیرند. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - بررسی موانع تجارت الکترونیک همراه با استفاده از مدلسازی ساختاری- تفسیری
هومن شبابی مریم غیاث آبادی فراهانی پیمان غفاری آشتیانیشماره 69 , دوره 18 , زمستان 1400هدف اصلی از انجام این مطالعه بررسی موانع تجارت الکترونیک همراه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری در شرکت قطعات خودرو نیک اندیشه بسپار میباشد. پژوهش حاضر در پی ارایه مدلی نظری است اما در سطح کلان، یک پژوهش کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژو چکیده کاملهدف اصلی از انجام این مطالعه بررسی موانع تجارت الکترونیک همراه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری در شرکت قطعات خودرو نیک اندیشه بسپار میباشد. پژوهش حاضر در پی ارایه مدلی نظری است اما در سطح کلان، یک پژوهش کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش خبرگان شرکت قطعات خودرو نیک اندیشه بسپار به تعداد 12 نفر میباشد. با توجه به محدودبودن این تعداد از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و پرسشنامههای پژوهش در اختیار همه خبرگان و مدیران شرکت قرار گرفت. در این پژوهش، ابتدا طیف وسیعی از موانع تجارت الکترونیک، به صورت کیفی و از طریق بررسی عمیق پیشینه موضوع مشخص شدند. سپس با نظرسنجی از دوازده خبره از طریق روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، موانع مربوط به حوزه مورد مطالعه برای سطحبندی و مدل ساختاری- تفسیری مربوطه با استفاده از نرمافزار MATLAB 9.9 مشخص شد. سپس با استفاده از مقایسات زوجی از تکنیک دیمتل و ISM جهت تعیین روابط علی و معلولی بین متغیرها و سطحبندی آنها استفاده شده است. نتایج حاکی از این است که مؤلفه زیرساختهای فناورانه در بالاترين سطح قرار گرفته است که اثرپذیرترین مؤلفه در این پژوهش شناخته شد و در پايينترين سطح، مؤلفه زیرساختهای فنی قرار دارد که اثرگذارترین مؤلفه این تحقیق شناسایی شده است و به نظر میآید این نتیجه نیز در کشور ما منطقی باشد. در کشورهایی همچون ایران که به سوی صنعتیشدن در حال حرکت هستند شاید استفاده از آخرین فناوریهای روز دنیا کمی مشکل باشد. جزييات مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - مروری بر ادبیات اقتصاد دانشبنیان: از شکلگیری تا عمل؛ مطالعه موردی: بررسی وضعیت اقتصاد دانشبنیان در ایران
عبداله علم خواه مهدی صادقی شاهدانیشماره 44 , دوره 11 , پاییز 1394نظریهپردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیشبینی کردهاند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی بهشمار میآید. بهبیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانشبنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانشبنیان اقتصادی است که براساس تولید، چکیده کاملنظریهپردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیشبینی کردهاند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی بهشمار میآید. بهبیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانشبنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانشبنیان اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایهگذاری در دانش و صنایع دانشپایه مورد توجه خاص قرار میگیرند. بهدلیل جایگاه اقتصاد دانشبنیان، تأکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه سیاستگذاران به تحقق آن در اسناد بالادستی، مقاله حاضر به مرور ادبیات اقتصاد دانشبنیان پرداخته است. مقاله که به روش تحلیلی و توصیفی مبتنی بر اسناد تهیه شده است، به مباحثی مانند اقتصاد دانشبنیان در سیر اندیشههای اقتصادی، پیدایش نظریه اقتصاد دانشبنیان، تعاریف، ویژگیها، مزایا، ارکان، شاخصهای اندازهگیری، سیاستها و وضعیت اقتصاد دانشبنیان در ایران براساس شاخص بانک جهانی پرداخته و در پایان، جمعبندی ارائه شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد تحقق اقتصاد دانشبنیان نیازمند نیروی کار آموزشدیده و متخصص، سیاستهای حمایتی دولت، اصلاح فرهنگ جامعه، سیستم کارای نوآوری و ابداعات، بومیکردن دانش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رژیم نهادی و محرک اقتصادی، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و ... میباشد. همچنین گزارش بانک جهانی در سال 2005 نشان میدهد، یک عدم توازن بسیار بالا بین متغیرهای شاخص بانک جهانی وجود دارد. با تلاش دولت این عدم توازن در سال 2007 کمی کاهشیافته و طبق آخرین گزارش بانک جهانی در سال 2012، ایران با میانگین 91/3 از بین 146 کشور جایگاه 94 را از لحاظ اقتصاد دانشبنیان کسب کرده است. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - رشد فناوری، تغییر یادگیری
حامد عباسی کسانی غلامرضا شمس مورکانیشماره 54 , دوره 14 , بهار 1397ظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات دريچهي جديدي را فراروي انسان گشوده و بر جنبههاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي او تأثير گذاشته است. انسان سعي کرده است با افزايش دانش خود در اين زمينه از آن به شکلهای گوناگون استفاده کند که از جمله آنها در آموزش و یادگیری است. پیشرفت فناور چکیده کاملظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات دريچهي جديدي را فراروي انسان گشوده و بر جنبههاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي او تأثير گذاشته است. انسان سعي کرده است با افزايش دانش خود در اين زمينه از آن به شکلهای گوناگون استفاده کند که از جمله آنها در آموزش و یادگیری است. پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نقش بسیار مهمی در نحوه آموزش و یادگیری داشته است. ظهور فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی موجب شده است که آموزش و یادگیری از حالت سنتی (چهره به چهره) خود فاصله گرفته و به سمت شیوههای نوین برود. در واقع نحوه آموزش و یادگیری انسانها متفاوت شده است و دلیل این امر را در تغییرات و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوان جست. هدف از این پژوهش، بررسی تغییرات یادگیری در اثر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد. این پژوهش یک پژوهش مروری میباشد و از روش کتابخانهای و مطالعه عمیق ادبیات موجود در مقالات و کتب مرتبط داخلی و خارجی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، انواع یادگیری، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری، یادگیری چهره به چهره، یادگیری از راه دور، یادگیری مکاتبهای، یادگیری الکترونیکی، یادگیری سیار، و یادگیری ترکیبی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پژوهش نشان میدهد که هر چه از گذشته فاصله گرفته میشود و در مسیر آینده گام برداشته میشود، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری بیشتر شده و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب شده است که افراد به سمت یادگیری از راه دور، مادامالعمر، شخصیسازی شده، شبکهای، فارغ از زمان و مکان، و ... حرکت کنند. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - شناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی
سعيد صفري رضا عباسي مژگان سلطاني عليآبادشماره 46 , دوره 12 , بهار 1395امروزه کارآفرینی سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه قلمداد میشود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان میشود. تا جاییکه بسیاری از سازمانها، کارآفرینی سازمانی را بهعنوان چکیده کاملامروزه کارآفرینی سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه قلمداد میشود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان میشود. تا جاییکه بسیاری از سازمانها، کارآفرینی سازمانی را بهعنوان یکی از رویکردهای راهبردی خود برای دستیابی به عملکرد بالا و موفقیتهای چشمگیر، انتخاب میکنند. اما انتخاب این رویکرد، زمانی برای سازمان اثربخش خواهد بود که بتوان نتایج آن را ارزیابی کرده و با مدیریت صحیح، هدفهای سازمانی را تأمین نماید. بنابراین در اختیار داشتن شاخصهای مناسبی که بتوان بهوسیله آنها، وضعیت کارآفرینی سازمانی را در سازمانها ارزیابی نمود از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی را شناسایی نماید. به این منظور ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی استخراجشده و با الگوگیری از چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQM در 9 معیار، دستهبندی شدند. سپس شاخصهای استخراجشده پالایششده و پس از حذف شاخصهای تکراری، 63 شاخص باقی مانده در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان قرارگرفته و در نهایت با تحلیل دادههای بهدست آمده، شاخصهای مناسب و مهم ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی شناسایی شدند. نتایج پژوهش، 29 شاخص در 9 دسته معیار رهبری، راهبرد، کارکنان، شراکتها و منابع، فرآیندها، محصولات و خدمات، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی را بهعنوان شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی ارائه نموده است. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکتهای دانشبنیان
مهديه تاري محمود مرادی مصطفی ابراهیم پور ازبریشماره 45 , دوره 12 , زمستان 1394امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوريهاي برتر، شرکتهای کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا میکنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف چکیده کاملامروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوريهاي برتر، شرکتهای کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا میکنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت این شرکتها با استفاده از یک مطالعه کیفی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی است. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کیفی تحلیل تم صورت گرفته است. خبرگان مورد مصاحبه در تحقیق حاضر 20 نفر از مدیران عامل شرکتهای موفق و برتر دانشگاهی و دانشبنیان مستقر در شهرک علم و تحقیقات اصفهان (شیخبهایی) در 3سال اخیر هستند. مرور ادبیات، پژوهشهای انجام گرفته و نتایج مصاحبهها نشاندهنده 3تم اصلی است که عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکتهای دانشبنیان را در 3 سطح فردی، سازمانی و محیطی طبقهبندی میکند. براساس نتایج بررسی به نظر میرسد دولت و شرایط محیطی نقش مهمتری در ایجاد زمینهای مناسب برای رشد و موفقیت این شرکتها ایفا میکنند و با توجه به مصاحبههای صورت گرفته، از دید خبرگان این عامل نقش اصلی در موفقیت و دوام شرکتهای زایشی و دانشبنیان دارد. در پایان مقاله براساس یافتهها، ضمن اشاره به برخی کاستیهای موجود در زمینه فعالیت این شرکتها و اهم تأکیدات خبرگان امر، برخی ملاحظات لازم جهت تقویت عوامل مؤثر نیز ارائه شده است. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - ارزيابي دانش و توانايي کارکنان دانشی در سازمانهاي دانشبنيان با استفاده از مدل اندازهگيري توانايي انساني شانون
عباس افرازه محمد عليمرادي سجاد گلمحمديشماره 46 , دوره 12 , بهار 1395باتوجه به بکارگيري مديريت دانش در سازمانهاي مختلف خصوصاً سازمانهاي دانشبنيان، اندازهگيري دانش جهت ارزيابي امري ضروري بهنظر ميرسد. از طرف ديگر ارزيابي مهارت، توانايي و دانش کارکنان دانشی شاغل در سازمانها و شرکتهاي دانشبنيان همواره بهعنوان عملي چالش برانگيز و مه چکیده کاملباتوجه به بکارگيري مديريت دانش در سازمانهاي مختلف خصوصاً سازمانهاي دانشبنيان، اندازهگيري دانش جهت ارزيابي امري ضروري بهنظر ميرسد. از طرف ديگر ارزيابي مهارت، توانايي و دانش کارکنان دانشی شاغل در سازمانها و شرکتهاي دانشبنيان همواره بهعنوان عملي چالش برانگيز و مهم محسوب شده است. لذا در اين پژوهش جهت اندازهگيري توانایی، مهارت، دانش و شايستگي کارکنان دانشی ابتدا مدلهاي مختلف اندازهگيري دانش با توجه به هدف پژوهش مورد مقايسه واقع شده است، سپس مدل برگزيده که مدل اندازهگيري توانايي انساني شانون (توسعهيافته مدل ارزشگذاري اطلاعات شانون است که اين مدل ارزشگذاري، در علم مخابرات کاربرد وسيعي دارد) است در يک مطالعه موردي بکارگرفته ميشود که اين مدل بهعنوان يک ابزار براي تحليل وضعيت دانشي کارکنان دانشی و پيشبيني آينده کاري و سازمانهاي در برگيرنده آنها مورد استفاده خواهد بود. با استفاده از اين مدل، از يک طرف ميزان توانايي بالقوه و درجه رقابتپذيري هر دانشورز در مقايسه با ساير کارکنان دانشی مشخص گرديده و از طرف ديگر شايستگي گروهي کارکنان دانشی نيز مورد بررسي واقع ميشود. مدل برگزيده در اين پژوهش در يکي از شرکتهاي دانشبنيان کشور بکار گرفته شده و نتايج نيز ارائه گرديده است. نتايج اين مطالعه موردي پس از ارائه به شرکت مربوطه مورد استقبال مديران واقع شد بطوريکه از آن بهعنوان يک ابزار ارزيابي دانشي مناسب در تحليل کارکنان دانشی ياد گرديد. بکارگيري اين مدل برگزيده به مديران سازمانها و شرکتهاي دانشبنيان کمک مينمايد که با بينش مناسب نسبت به آينده خود و شرايط کارکنان دانشی، به تصميمسازي و تصميمگيري بپردازند. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - ارائه مدل مفهومی چابکی استراتژیک در سازمانهای پژوهش و فناوری
رضا بندريانشماره 46 , دوره 12 , بهار 1395مديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامعتری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونهاي باشند كه سازمانهای پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیشکنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمانهای پ چکیده کاملمديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامعتری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونهاي باشند كه سازمانهای پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیشکنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمانهای پژوهش و فناوری با توسعه ويژگي پیشکنشی در خود ميتوانند به توانايي ويژهاي تحت عنوان «چابكي راهبردي» دست يابند. چابكي راهبردي به معناي توانايي اصلاح، نوسازي و بازآفريني سازمان، مدلهاي كسب و كار و راهبردهايش در راستاي تطابق با تغييرات محيطي است. در اين مقاله بهمنظور توسعه يك چهارچوب جامع و فراگير براي رسيدن به چابكی راهبردي در سازمانهاي پژوهش و فناوری، ابتدا كليه تحقيقات انجامشده در زمينه چابكي راهبردي در چند سال اخیر بررسي و پس از تطابق و تعديل آنها با ماهیت، ویژگیها و الزامات سازمانهای پژوهش و فناوری، در نهايت هفت بعد (عامل كليدي) و سيويك شاخص برای چابكي راهبردي در سازمانهای پژوهش و فناوری استخراج و تعریف گردید. اين هفت عامل كليدي؛ حساسيت راهبردي، چشمانداز واضح و روشن، انتخاب اهداف دانشی فناورانه راهبردي، شناسايي توانمندیهای كليدي، تصاحب و بهرهبرداری، نوآوري فناورانه مستمر و پیشکنشی بودن ميباشند. مدل ارائه شده بهطور توام با رويكرد درون و برون سازماني بوده و مبنايي براي سنجش چابكي راهبردي در سازمانهای پژوهش و فناوری فراهم میآورد. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکتهای دانش بنیان
نجف الهیاری فرد رسول عباسیشماره 29 , دوره 8 , زمستان 1390اقتصاد دانشبنيان اقتصاد نوینی است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش، منبع اصلي رشد و ايجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانشبنیان شرکتهای دانشبنیان هستند. شركتها و مؤسسات دانشبنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور همافزايي علم و ثروت، توسعه اقت چکیده کاملاقتصاد دانشبنيان اقتصاد نوینی است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش، منبع اصلي رشد و ايجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانشبنیان شرکتهای دانشبنیان هستند. شركتها و مؤسسات دانشبنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور همافزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاريسازي1 نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوريهاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرمافزارهاي مربوط تشكيل ميشود. شرکتهای دانشبنیان را میتوان به دو دسته خرد (شرکتهای رایج محصولمحور) و کلان (هلدینگ یا مادر تخصصی) تقسیم کرد. شرکتهای دانشبنیان خرد دارای قابلیتهای مهمی چون ایجاد اشتغال، رقابت مثبت، زایش و توسعه هستند و متناسب با اقتصادهای در حال رشد میباشند. ساختار سازمانی شرکتها اهمیت فراوانی در ایفای نقش بهینه آنها دارند. ماهیت و نوع فعالیت سازمانها و شرکتها در تعیین ساختار سازمانی آنها تعیین کننده میباشند. در این مطالعه ساختارهای سازمانی مختلف شامل وظیفهای، محصول محور، منطقهای، ماتریسی، پیوندی، افقی، شبکهای، مشارکتی، ستارهای، شبدری و مجازی بررسی شد و الگوی مناسب برای شرکتهای دانشبنیان تعیین گردید. بر اساس نتایج و دیدگاه محققان این مطالعه به نظر میرسد ساختار و الگوی سازمانی تلفیقی "افقی تیمی، شبکهای و مجازی" برای شرکتهای دانشبنیان مفید و مؤثر میباشد و میتواند موجب افزایش بهرهوری آنها باشد، لذا به عنوان الگویی مناسب برای ساختار سازمانی شرکتهای دانشبنیان خرد پیشنهاد میشود. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - بررسی عوامل موثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای دانش بنیان کشاورزی(مطالعه موردی: مرکز رشد واحد های فناور طبرستان)
محمد مهدی مردانشاهیشماره 52 , دوره 13 , پاییز 1396امروزه در بسیاري از کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه، بخش کشاورزي نقش مهمی در تولید غذا، ایجاد اشتغال و مبادلات تجاري دارد. از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان به عنوان گزینه ای کلیدی برای تولید ثروت در کشورهای درحال توسعه می باشند و نقش موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات در چکیده کاملامروزه در بسیاري از کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه، بخش کشاورزي نقش مهمی در تولید غذا، ایجاد اشتغال و مبادلات تجاري دارد. از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان به عنوان گزینه ای کلیدی برای تولید ثروت در کشورهای درحال توسعه می باشند و نقش موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کسب و کارها، بیش از پیش آشکار شده است. از این رو هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای دانش بنیان کشاورزی می باشد. تحقیق حاضر بر حسب روش انجام کار از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر هدف مورد نظر، کاربردی می باشد. در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید که روایی آن با کسب نظر اعضای هیات علمی و کارشناسان مربوطه تائید قرار گرفت. پایایی آن نیز از طریق ضریب آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار 793/0 برآورد گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مدیران 24 ، کسب و کار دانش بنیان کشاورزی مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور طبرستان می باشد که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS21 اقدام گردید. نتایج نشان می دهد که عامل زیرساختی به عنوان اولویت دارترین مولفه در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد و کامپیوتر و اینترنت به عنوان مهم ترین عامل زیرساختی، نقش اساسی در توسعه کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای دانش بنیان دارند. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - بررسی نقش بنگاههای کوچک و متوسط مقیاس در توسعه فعالیتهای اقتصادی کشور مالزی
سعید کیان پور رویا تولاییشماره 38 , دوره 10 , بهار 1393در بيشتر كشورهاي توسعه يافته جهان، اتخاذ سياستهاي مربوط به حمايت از بنگاههاي اقتصادي كوچك و متوسط به منظور افزايش رشد، ايجاد درآمد و اشتغال و حتي كاهش فقر از مهمترين اولويتهاي اقتصادي- اجتماعي دولتها محسوب ميشود. ويژگيهاي حياتي بنگاههاي كوچك و متوسط، از جمله انعط چکیده کاملدر بيشتر كشورهاي توسعه يافته جهان، اتخاذ سياستهاي مربوط به حمايت از بنگاههاي اقتصادي كوچك و متوسط به منظور افزايش رشد، ايجاد درآمد و اشتغال و حتي كاهش فقر از مهمترين اولويتهاي اقتصادي- اجتماعي دولتها محسوب ميشود. ويژگيهاي حياتي بنگاههاي كوچك و متوسط، از جمله انعطافپذيري در مقابل تغييرات بازار و محيط، به نتيجه رسيدن سريع فعاليتها و ابتكار عمل افراد در اين بنگاهها، برخورداري كاركنان اين شركتها از انگيزه بالا، سرمايه اوليه محدود مورد نياز اين بنگاهها، محرك اصلي تحقق كارآفريني و غيره آنها را به مهمترين عامل رشد، نوآوري و تحرك اقتصادي و توسعه كشورها، به ويژه كشورهاي در حال توسعه و ياري دهنده آنها در مرحله گذار اقتصادي تبديل كرده است. هدف این پژوهش شناسایی بنگاههای کوچک و متوسط صنایع تولیدی با رشد سریع و نیز تعیین سهم آنها در اقتصاد مالزی است. چشمانداز توسعه 2020 مالزی سیاستهای توسعه را از طریق شرکتهای کسب و کار کوچک برنامهریزی کرده است. این شرکتها نقش مهمی را در توسعه اقتصادی مالزی ایفا ميکنند. این شرکتها 8/93 درصد از شرکتهای فعال در بخش صنعت،3/27درصد از کل تولیدات کارخانجات، 8/25درصد از ارزش افزوده تولید،6/27 درصد از داراییهای ثابت و9/38درصد از استخدام نیروی کار این کشور را به خود اختصاص دادهاند. همچنین شواهد نشان ميدهد که این شرکتها نقش مهمی را در توسعه اقتصاد ملی کشور مالزی بر عهده دارند. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - قرارداد حفظ محرمانگي: راهکاري مطمئن براي جلوگيري از افشاي اطلاعات محرمانه دارندگان اموال فکري
مصطفی بختیاروند اکرم آقامحمدیشماره 48 , دوره 12 , پاییز 1395دارندگان حقوق مالکيت فکري بويژه مخترعين غالبا از زمان خلق ايده تا تجاريسازي آن با چالش افشاي اطلاعات محرمانهاي که در جريان قراردادهاي مجوز بهرهبرداري در اختيار اشخاص ثالث قرار ميدهند، مواجه هستند. در حقيقت هدف عمده از انعقاد قراردادهاي محرمانگي حمايت از انواع اموال چکیده کاملدارندگان حقوق مالکيت فکري بويژه مخترعين غالبا از زمان خلق ايده تا تجاريسازي آن با چالش افشاي اطلاعات محرمانهاي که در جريان قراردادهاي مجوز بهرهبرداري در اختيار اشخاص ثالث قرار ميدهند، مواجه هستند. در حقيقت هدف عمده از انعقاد قراردادهاي محرمانگي حمايت از انواع اموال فکري از قبيل دانش فني، اسرار تجاري و ... است تا زمينه نظارت و مديريت صحيح و کارآمد بر نحوه بهره برداري از آنها فراهم شود.. استفاده از قرارداد عدم افشاء در زمينه فناوريهاي پيشرفته به ويژه براي شرکت¬هاي رايانه¬اي و اينترنتي در جريان قرارداد مجوز بهرهبرداري بسيار معمول است. از طرف ديگر پژوهشگران و مخترعان شرکتهاي دانشبنيان در فرآيند دستيابي به حمايتهاي مالکيت فکري نيز ممکن است با چالشهايي نظير افشاي اطلاعات محرمانه مواجه شوند. نکته مهم عدم آگاهي بسياري از صاحبان ايده و مخترعين از نحوه انعقاد چنين قراردادي است. در ارائه اطلاعات محرمانه قرارداد عدم افشاء فقط اطلاعات محرمانه را پوشش ميدهد و قبل از انعقاد قرارداد مجوز بهرهبرداري يا در طول مذاکرات براي محافظت از آنها منعقد مي¬شود. امضاء و انعقاد اين گونه قراردادها در صورت عدم آگاهي از قوانين و ويژگي هاي آن براي طرفين ميتواند خطرناک و تعهدات سنگيني به دنبال داشته باشد. در اين مقاله با نگاهي تحليلي-توصيفي، به تعريف، ضرورت، عملکرد و انواع قرارداد عدم افشاء و شرايط معمول در آن ميپردازيم. نتايج اين مقاله، لزوم اطلاع رساني دقيق و کارآمد حقوقي به دارندگان اموال فکري در زمينه انعقاد قرارداد محرمانگي و اصلاح ساحتار قانوني فعلي را جهت حمايت از حقوق اين اشخاص نمايان مي¬سازد. جزييات مقاله