آخرین اخبار نشریه
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه

    معرفی فصلنامه تخصصي «رشد فناوري»

    فصلنامه تخصصي رشد فناوري در راستاي توسعه مفاهيم كسب و كارهاي دانش بنيان و مدلهاي عملياتي مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري از زمستان سال 1383 تا كنون توسط مرکز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (رويش) منتشر گرديده است. اين فصلنامه داراي مجوز علمي - ترويجي از كميسيون نظارت بر نشريات وزارت علوم تحقيقات و فناوري و دارای پروانه انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

     

    اهداف

    - ترويج و آموزش مباني نظري و عملي در حوزه مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري

    - فراهم آوردن زمينه انعكاس تجارب و ديدگاههاي انديشمندان و خبرگان حوزه فناوري

    - انعكاس اخبار / اطلاع رساني در خصوص فعاليتهاي صورت گرفته در سطح ملي و بين‌المللي  در  حوزه‌هاي مرتبط با پاركها و مراكز رشد فناوري

    - ايجاد زمينه هم انديشي و تبادل افكار ميان صاحبنظران و خبرگان حوزه علم و فناوري

     

    مخاطبين

    - مديران و كاركنان مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري

    - مديران و كاركنان واحدهاي فناور مستقر در مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري

    - كارشناسان ،مسئولين و تصميم سازان حوزه فناوري

    مقالات این فصلنامه توسط دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی رشته های مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر دانشگاهها تدوین می‌شوند و از طریق سامانه الکترونیکی و با پرداخت هزینه داوری مقالات خود را ارسال می نمایند.


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - شناسایی و اولویت‌بندی موانع"انتقال فناوری از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی" در صنعت پتروشیمی
      سید رکن الدین مرتضوی نژاد فریبا نظری
      شماره 67 , دوره 17 , تابستان 1400
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع انتقال فناوری از طریق جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی کشور به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی و از نوع مطالعات اکتشافی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، خبرگان مدیریتی و دانشگا چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع انتقال فناوری از طریق جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی کشور به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی و از نوع مطالعات اکتشافی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، خبرگان مدیریتی و دانشگاهی در صنعت پتروشیمی بودند در فرایند انتخاب این گروه خبره، از روش "نمونه برداری قضاوتی" استفاده شد. بر همین اساس نیز، گروهی 35 نفره از خبرگان انتخاب و در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه‌هایی بود که بنا به اهداف مختلف طراحی گردید ودر میان جامعه آماری مورد نظر توزیع شد. گفتنی است پرسشنامه اول با هدف شناسایی موانع و بصورت باز طراحی گردید، پرسشنامه دوم با غربالگری و دسته بندی موانع شناسایی شده به صورت بسته و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت تنظیم شد، و نهایتاً پرسشنامه سوم با هدف تعیین اوزان و رتبه هر یک از موانع و بصورت مقایسات زوجی طراحی گردید. بعد از توزیع و جمع آوری داده ها، انجام تجزیه و تحلیل های لازمه از طریق نرم افزار های اس.پی.اس.اس، متلب و اکسل در دستور کار قرار گرفت. در این فرایند، آنالیزهایی همچون آزمون تی (t)، آزمون کولموگراف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی اکتشافی، و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی به انجام رسید. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 3 مانع اصلی (موانع مربوطه به کشور میزبان، موانع مربوط به کشور میهمان، موانع مربوط به فناوری) و 20 مانع فرعی گردید و رتبه آنها تعیین شد. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - بررسی تطبیقی رويكردها و پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنيان و ارائه پیشنهاداتی برای ایران
      کیارش فرتاش محمدرضا  عطارپور امیرهادی عزیزی علی اصغر سعدآبادی
      شماره 67 , دوره 17 , تابستان 1400
      در این مقاله، به بررسی تطبیقی تاریخچه و رویکردهای مختلف اقتصاد دانش‎بنیان به عنوان مفهومی تاثیرگذار در ارتقای تاب‎آوری ملی و توسعه پایدار، در ایران و چند کشور منتخب (از کشورهای توسعه‎یافته و در حال توسعه) پرداخته شده است. در این راستا، ضمن مقایسه سیاستگذاری در کشورهای م چکیده کامل
      در این مقاله، به بررسی تطبیقی تاریخچه و رویکردهای مختلف اقتصاد دانش‎بنیان به عنوان مفهومی تاثیرگذار در ارتقای تاب‎آوری ملی و توسعه پایدار، در ایران و چند کشور منتخب (از کشورهای توسعه‎یافته و در حال توسعه) پرداخته شده است. در این راستا، ضمن مقایسه سیاستگذاری در کشورهای مختلف در جهت استقرار اقتصاد دانش‎بنیان، درس‎آموخته‎هایی برای ایران به‎‏جهت نیل به اقتصاد مبتنی بر دانش ارائه کنیم. از مهم‌ترین نکاتی که از مطالعه کشورها به ‌عنوان نقاط تمرکز مشترک استخراج گردید، خاص و بعضاً منحصر به فرد بودن سیاست‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در هر کشور با توجه به شرایط زمینه‌ای صنعتی و فناورانه هر کشور می‌باشد. بر این اساس سیاست‌هایی که در یک کشور در حال توسعه و یا توسعه یافته موجب توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شده است، الزاماً در دیگر کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته منجر به نتایج مشابه نمی‌شوند و حتی ممکن است نتایج اقتصادی مخربی نیز به همراه داشته باشند. نکته بعدی لزوم توجه به این مسئله می‌باشد که اقتصاد دانش‌بنیان فقط به حوزه فناوری‌های پیشرفته اختصاص ندارد و عامل اصلی نیل به اقتصاد دانش‌بنیان، علاوه‌بر فناوری‌های پیشرفته، توجه به نوآوری به‌عنوان محور افزایش بهره‌وری فعالیت‌های اقتصادی و ارتقاي رقابت‌پذیری است که می‌تواند طیف وسیعی از فعالیت‌های با فناوری‌ پایین و متوسط را نیز شامل شود. به علاوه، هماهنگی و یکپارچگی بین بازیگران، مخصوصاً سیاستگذاران و بازیگران (نهادها و سازمان‌ها) دولتی در سطوح عالی الزامی کلیدی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در سطح ملی محسوب می‌شود. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - شناسایی و تحلیل روابط عوامل حیاتی موفقیت به روش دیمتل فازی، مطالعه موردی: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
      هادی حیدری قره بلاغ میثم غفاری
      شماره 67 , دوره 17 , تابستان 1400
      عوامل حیاتی موفقیت در هر کسب و کار، شمار محدودی از حوزه هایی هستند که نتایج رضایت بخش در آن حوزه ها، عملکرد رقابتی موفقیت آمیز را برای سازمان ها تضمین نماید. در واقع عوامل حیاتی موفقیت گلوگاه‌های هر سازمان در دستیابی به منافع استراتژیک هستند. نقاط قوت و شایستگی کلیدی و چکیده کامل
      عوامل حیاتی موفقیت در هر کسب و کار، شمار محدودی از حوزه هایی هستند که نتایج رضایت بخش در آن حوزه ها، عملکرد رقابتی موفقیت آمیز را برای سازمان ها تضمین نماید. در واقع عوامل حیاتی موفقیت گلوگاه‌های هر سازمان در دستیابی به منافع استراتژیک هستند. نقاط قوت و شایستگی کلیدی و نقاط ضعف در این حوزه¬ها به عنوان گلوگاه شناخته می شود. در این مقاله روشی بر اساس تحلیل تم معرفی می¬گردد که بر اساس آن عوامل حیاتی موفقیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین عوامل حیاتی موفقیت مناطق شناسایی و تدوین شده است. سپس طی طراحی سیستم مدیریت عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و در پی آن نیاز به طراحی شاخص های کلیدی عملکرد و نتیجه، عوامل حیاتی موفقیت به عنوان منابعی برای استخراج این شاخص ها، مورد توجه محققین این سیستم مدیریتی قرار گرفت. طی نتایج به دست آمده عوامل اجرای برنامه های خلاقانه و اثر بخش، تحدید ماموریت و اهداف فرهنگی سازمان، برخورداری از سیستم منابع انسانی و سیستم پاداش، شناخت نیازهای فرهنگی هنری مردم شهر تهران، بهره وری عناصر داخلی، افزایش میزان نفوذ در مردم شهر تهران و رضایتمندی مخاطبان به عنوان عوامل حیاتی موفقیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شناسایی شد ودر انتها نیز برای تحلیل روابط میان عوامل حیاتی از روش دیمتل فازی بهره برده شد. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - بررسی تاثیر حمایت های مالی دولت بر نوآوری شرکت های دانش بنیان: مبتنی بر داده های پیمایش نوآوری ایران
      پریسا ستاری محمدصادق خیاطیان یزدی فرهاد پناهی فر
      شماره 67 , دوره 17 , تابستان 1400
      در دنیای کنونی، بقای هر سازمان یا شرکت نیازمند توانایی رقابت پذیری آن با سایر سازمان¬ها می¬¬باشد و از آنجایی که نوآوری یکی از مهمترین محرکهای رقابتپذیری شرکتها محسوب می¬گردد، قادر است با ایجاد پویایی، بقای سازمان¬ها را حفظ کند؛ از طرفی یکی از چالش¬های هر سازمان برای انج چکیده کامل
      در دنیای کنونی، بقای هر سازمان یا شرکت نیازمند توانایی رقابت پذیری آن با سایر سازمان¬ها می¬¬باشد و از آنجایی که نوآوری یکی از مهمترین محرکهای رقابتپذیری شرکتها محسوب می¬گردد، قادر است با ایجاد پویایی، بقای سازمان¬ها را حفظ کند؛ از طرفی یکی از چالش¬های هر سازمان برای انجام نوآوری، بحث تامین مالی می¬باشد و از آنجایی که دولت¬های سراسر جهان برنامه¬هایی برای حمایت از نوآوری شرکت¬های کوچک و متوسط و دانش¬بنیان دارند، هدف از مقاله حاضر، بررسی تاثیر حمایت¬های مالی دولت بر نوآوری شرکت¬های دانش¬بنیان می¬باشد. برای تحلیل این موضوع از داده¬های پیمایش نوآوری ایران در بازه زمانی سال 1391 تا 1393 استفاده شده است. اجرای طرح ملی پیمایش نوآوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای ارتقای ظرفیت¬های نوآورانه و فناورانه در کشور و گذار به اقتصاد دانش¬بنیان انجام شده است. تعداد شرکت¬های دانش¬بنیان در این بازه زمانی، 1300 شرکت بوده که از این میان نمونه¬ای تصادفی به تعداد 306 شرکت از انتخاب شده است. روش تحقیق حاضر مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس می¬باشد و برای تحلیل داده¬ها از نرم¬افزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. یافته¬های تحقیق نشان¬دهنده آن است که حمایت¬های مالی دولت بر نوآوری¬های فرآیندی، بازاریابی و سازمانی شرکت¬های دانش¬بنیان، تاثیر مثبتی داشته ¬است در حالی که این شرایط برای نوآوری محصولی وجود ندارد. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - بررسی عوامل تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی بر تصمیم گیری خرید بیمه
      محسن  قره خانی سیده ام سلمه پورهاشمی
      شماره 67 , دوره 17 , تابستان 1400
      امروزه رسانه‌های اجتماعی به شدت بر نحوه دریافت اطاعات و اخبار تأثیر گذاشته اند. جستجوی اطلاعات از طریق رسانه‌های اجتماعی توسط مصرف کنندگان بیش از گذشته مورد توجه واقع شده است. هدف از این مقاله بررسی عوامل تأثیرگذار در فرآیند تصمیم گیری خرید در صنعت بیمه است. در این تحقی چکیده کامل
      امروزه رسانه‌های اجتماعی به شدت بر نحوه دریافت اطاعات و اخبار تأثیر گذاشته اند. جستجوی اطلاعات از طریق رسانه‌های اجتماعی توسط مصرف کنندگان بیش از گذشته مورد توجه واقع شده است. هدف از این مقاله بررسی عوامل تأثیرگذار در فرآیند تصمیم گیری خرید در صنعت بیمه است. در این تحقیق از روش کمی‌استفاده شده و داده‌ها از بین 223 کاربر عضو صفحات طرفداران بازیگران و ورزشکاران مشهور در رسانه اجتماعی جمع آوری شده است. برای بررسی مدل یک نظرسنجی آنلاین بین کاربرانی انجام شد که حداقل یک نفر از افراد تأثیرگذار را دنبال می‌کنند. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 23 و Smart PLS 3.0 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد اثر پست‌های اینفلوئنسرها، اثر پست‌های دیگران ، اثر پست‌های خود شرکت بر قصد جستجوی اطلاعات و تأثیر ارزش ادراک شده، سودمندی ادراک شده، تصویر برند شرکت و آگاهی از طرح‌های فروش/جشنواره‌ها بر قصد خرید مصرف کننده در جامعه مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی (یعنی طرفداران صفحات نام تجاری فیس بوک) تأثیر مثبتی دارد. همچنین در این بررسی مشخص گردید که قصد جستجوی اطلاعات بر قصد خرید مصرف کننده نیز تأثیر مثبتی دارد. یافته‌های این مطالعه به درک اهمیت عوامل انتخاب شده در تأثیرگذاری بر تصمیم خرید مصرف کنندگان در صنعت بیمه کمک می‌کند. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - بررسی تاثیر مدیران داخلی؛ بحران مالی جهانی و محدودیت مالی بر روابط بین کساد مالی و شدت سرمایه گذاری در مخارج تحقیق و توسعه در شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات
      محسن حسنی علی لعل بار
      شماره 67 , دوره 17 , تابستان 1400
      هدف تحقیق، بررسی نقش مدیران داخلی؛ بحران مالی جهانی و محدودیت مالی بر روابط بین کساد مالی و شدت سرمایه گذاری در مخارج تحقیق و توسعه در شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات بوده است. قلمرو مکانی تحقیق، شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زما چکیده کامل
      هدف تحقیق، بررسی نقش مدیران داخلی؛ بحران مالی جهانی و محدودیت مالی بر روابط بین کساد مالی و شدت سرمایه گذاری در مخارج تحقیق و توسعه در شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات بوده است. قلمرو مکانی تحقیق، شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی، بین سالهای 1384 تا 1396 بوده است. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته و از نظر روش، در دسته تحقیقات همبستگی محسوب می گردد. در بخش داده های پژوهش، جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی و یادداشت های توضیحی انجام پذیرفت. بر اساس روش حذف سیستماتیک، تعداد 20 شرکت در حوزه فناوری اطلاعات به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور تحلیل داده ها، ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون Fلیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک – برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق(نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج نشان داد بین کساد مالی و شدت سرمایه گذاری در مخارج تحقیق و توسعه در شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات رابطه مثبت وجود دارد، به علاوه مدیران داخلی؛ بحران مالی جهانی و محدودیت مالی بر روابط بین کساد مالی و شدت سرمایه گذاری در مخارج تحقیق و توسعه در شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات تاثیر گذارند؛ نتایج به‌دست‌آمده، با مستندات اشاره‌شده در چارچوب نظری تحقیق و ادبیات مالی مطابقت دارد. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - شناسایی کیفی موانع فرهنگی کارآفرینی ,ارزیابی ابعاد فرهنگی وشکست کارآفرینان
      رویا افراسیابی مریم حافظیان راضیه رضایی
      شماره 67 , دوره 17 , تابستان 1400
      یکی از ابزارهای مهم رشدوتوسعه کارآفرینی وجودفرهنگ حامی کارآفرینی است.فرهنگ کارآفرینانه قوی به معنی تحمل بیشترشکست ومنعکس کننده میزانی است که جامعه عقاید کارآفرینان وابتکارات راحمایت میکند. ازاین رودراین تحقیق موانع فرهنگی کارآفرینی شناسایی شدند ودرادامه فرهنگ کارآفرینی چکیده کامل
      یکی از ابزارهای مهم رشدوتوسعه کارآفرینی وجودفرهنگ حامی کارآفرینی است.فرهنگ کارآفرینانه قوی به معنی تحمل بیشترشکست ومنعکس کننده میزانی است که جامعه عقاید کارآفرینان وابتکارات راحمایت میکند. ازاین رودراین تحقیق موانع فرهنگی کارآفرینی شناسایی شدند ودرادامه فرهنگ کارآفرینی وفرهنگ شکست درجامعه کارآفرینان مورد ارزیابی قرار گرفت.این مطالعه ازنوع تحقیقات آمیخته کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری شامل کارآفرینان مراکزآموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی بودندکه به دلیل پراکندگی جامعه از روش نمونه گیری هدفمندگلوله برفی تعیین گردید. نتایج در بخش کیفی نشان دادکارآفرینان با موانع فرهنگی مانندنبودفرهنگ خلاقیت,نپذیرفتن شکست,نگرش منفی به ریسک,بی اعتقادی به توانمندی زنان,وجود فرهنگ مرد سالاری درجامعه و سازمان ها ومخالفت والدین با فعالیت های کارآفرینی دختران روبرو هستند. همچنین نتایج دربخش کمی نشان دادمیزان نپذیرفتن شکست درجامعه مطالعه شده بسیاراست و کارآفرینان با دادن فرصت دوباره به افرادشکست خورده موافق هستند.فرهنگ جمع گرایی ودوری از عدم قطعیت یا به عبارتی ریسک گریزی , دربین جامعه کارآفرینان خراسان رضوی غالب است.درمجموع تحلیل نتایج کیفی و کمی نشان میدهد زیرسیستم فرهنگی در اکوسیستم کارآفرینی اوضاع خوبی نداردوفرهنگ موجودحامی کارآفرینی نیست و حتی دربسیاری ازمواقع از ظهور کارآفرینی جلوگیری می کند. جزييات مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - مروری بر ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان: از شکل‌گیری تا عمل؛ مطالعه موردی: بررسی وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان در ایران
      عبداله علم خواه مهدی صادقی شاهدانی
      شماره 44 , دوره 11 , پاییز 1394
      نظریه‌پردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیش‌بینی کرده‌اند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی به‌شمار می‌آید. به‌بیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانش‌بنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که براساس تولید، چکیده کامل
      نظریه‌پردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیش‌بینی کرده‌اند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی به‌شمار می‌آید. به‌بیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانش‌بنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایه‌گذاری در دانش و صنایع دانش‌پایه مورد توجه خاص قرار می‌گیرند. به‌دلیل جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان، تأکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه سیاست‌گذاران به تحقق آن در اسناد بالادستی، مقاله حاضر به مرور ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان پرداخته است. مقاله که به روش تحلیلی و توصیفی مبتنی بر اسناد تهیه شده است، به مباحثی مانند اقتصاد دانش‌بنیان در سیر اندیشه‌های اقتصادی، پیدایش نظریه اقتصاد دانش‌بنیان، تعاریف، ویژگی‌ها، مزایا، ارکان، شاخص‌های اندازه‌گیری، سیاست‌ها و وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان در ایران براساس شاخص بانک جهانی پرداخته و در پایان، جمع‌بندی ارائه شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد تحقق اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند نیروی کار آموزش‌دیده و متخصص، سیاست‌های حمایتی دولت، اصلاح فرهنگ جامعه، سیستم کارای نوآوری و ابداعات، بومی‌کردن دانش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رژیم نهادی و محرک اقتصادی، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و ... می‌باشد. هم‌چنین گزارش بانک جهانی در سال 2005 نشان می‌دهد، یک عدم توازن بسیار بالا بین متغیرهای شاخص بانک جهانی وجود دارد. با تلاش دولت این عدم توازن در سال 2007 کمی کاهش‌یافته و طبق آخرین گزارش بانک جهانی در سال 2012، ایران با میانگین 91/3 از بین 146 کشور جایگاه 94 را از لحاظ اقتصاد دانش‌بنیان کسب کرده است. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - رشد فناوری، تغییر یادگیری
      حامد عباسی کسانی غلامرضا شمس مورکانی
      شماره 54 , دوره 14 , بهار 1397
      ظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات دريچه‌ي جديدي را فراروي انسان گشوده و بر جنبه‌هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي او تأثير گذاشته است. انسان سعي کرده است با افزايش دانش خود در اين زمينه از آن به شکل‌های گوناگون استفاده کند که از جمله آن‌ها در آموزش و یادگیری است. پیشرفت فناور چکیده کامل
      ظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات دريچه‌ي جديدي را فراروي انسان گشوده و بر جنبه‌هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي او تأثير گذاشته است. انسان سعي کرده است با افزايش دانش خود در اين زمينه از آن به شکل‌های گوناگون استفاده کند که از جمله آن‌ها در آموزش و یادگیری است. پیشرفت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نقش بسیار مهمی در نحوه آموزش و یادگیری داشته است. ظهور فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی موجب شده است که آموزش و یادگیری از حالت سنتی (چهره به چهره) خود فاصله گرفته و به سمت شیوه‌های نوین برود. در واقع نحوه آموزش و یادگیری انسان‌ها متفاوت شده است و دلیل این امر را در تغییرات و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان جست. هدف از این پژوهش، بررسی تغییرات یادگیری در اثر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد. این پژوهش یک پژوهش مروری می‌باشد و از روش کتابخانه‌ای و مطالعه عمیق ادبیات موجود در مقالات و کتب مرتبط داخلی و خارجی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، انواع یادگیری، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری، یادگیری چهره به چهره، یادگیری از راه دور، یادگیری مکاتبه‌ای، یادگیری الکترونیکی، یادگیری سیار، و یادگیری ترکیبی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پژوهش نشان می‌دهد که هر چه از گذشته فاصله گرفته می‌شود و در مسیر آینده گام برداشته می‌شود، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری بیشتر شده و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب شده است که افراد به سمت یادگیری از راه دور، مادام‌العمر، شخصی‌سازی شده، شبکه‌ای، فارغ از زمان و مکان، و ... حرکت کنند. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - شناسایی شاخص‌های ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی
      سعيد صفري رضا عباسي مژگان سلطاني علي‌آباد
      شماره 46 , دوره 12 , بهار 1395
      امروزه کارآفرینی سازمانی به‌عنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها به‌ویژه کشورهای در حال ‌توسعه قلمداد می‌شود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان می‌شود. تا جایی‌که بسیاری از سازمان‌ها، کارآفرینی سازمانی را به‌عنوان چکیده کامل
      امروزه کارآفرینی سازمانی به‌عنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها به‌ویژه کشورهای در حال ‌توسعه قلمداد می‌شود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان می‌شود. تا جایی‌که بسیاری از سازمان‌ها، کارآفرینی سازمانی را به‌عنوان یکی از رویکردهای راهبردی خود برای دستیابی به عملکرد بالا و موفقیت‌های چشم‌گیر، انتخاب می‌کنند. اما انتخاب این رویکرد، زمانی برای سازمان اثربخش خواهد بود که بتوان نتایج آن را ارزیابی کرده و با مدیریت صحیح، هدف‌های سازمانی را تأمین نماید. بنابراین در اختیار داشتن شاخص‌های مناسبی که بتوان به‌وسیله آن‌ها، وضعیت کارآفرینی سازمانی را در سازمان‌ها ارزیابی نمود از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا شاخص‌های مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی را شناسایی نماید. به این منظور ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، شاخص‌های ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی استخراج‌شده و با الگوگیری از چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQM در 9 معیار، دسته‌بندی شدند. سپس شاخص‌های استخراج‌شده پالایش‌شده و پس از حذف شاخص‌های تکراری، 63 شاخص باقی‌ مانده در قالب پرسشنامه‌ای در اختیار خبرگان قرارگرفته و در نهایت با تحلیل داده‌های به‌دست آمده، شاخص‌های مناسب و مهم ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی شناسایی شدند. نتایج پژوهش، 29 شاخص در 9 دسته معیار رهبری، راهبرد، کارکنان، شراکت‌ها و منابع، فرآیندها، محصولات و خدمات، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی را به‌عنوان شاخص‌های مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی ارائه نموده است. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - بررسی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان
      مهديه  تاري محمود مرادی مصطفی ابراهیم پور ازبری
      شماره 45 , دوره 12 , زمستان 1394
      امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهش‌های آکادمیک در حوزه فناوري‌هاي برتر، شرکت‌های کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکت‌ها خواهند شد. هدف چکیده کامل
      امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهش‌های آکادمیک در حوزه فناوري‌هاي برتر، شرکت‌های کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکت‌ها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت این شرکت‌ها با استفاده از یک مطالعه کیفی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی است. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کیفی تحلیل تم صورت گرفته است. خبرگان مورد مصاحبه در تحقیق حاضر 20 نفر از مدیران عامل شرکت‌های موفق و برتر دانشگاهی و دانش‌بنیان مستقر در شهرک علم و تحقیقات اصفهان (شیخ‌بهایی) در 3سال اخیر هستند. مرور ادبیات، پژوهش‌های انجام گرفته و نتایج مصاحبه‌ها نشان‌دهنده 3تم اصلی است که عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان را در 3 سطح فردی، سازمانی و محیطی طبقه‌بندی می‌کند. براساس نتایج بررسی به نظر می‌رسد دولت و شرایط محیطی نقش مهم‌تری در ایجاد زمینه‌ای مناسب برای رشد و موفقیت این شرکت‌ها ایفا می‌کنند و با توجه به مصاحبه‌های صورت گرفته، از دید خبرگان این عامل نقش اصلی در موفقیت و دوام شرکت‌های زایشی و دانش‌بنیان دارد. در پایان مقاله براساس یافته‌ها، ضمن اشاره به برخی کاستی‌های موجود در زمینه فعالیت این شرکت‌ها و اهم تأکیدات خبرگان امر، برخی ملاحظات لازم جهت تقویت عوامل مؤثر نیز ارائه شده است. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - ارزيابي دانش و توانايي کارکنان دانشی در سازمان‌هاي دانش‌بنيان با استفاده از مدل اندازه‌گيري توانايي انساني شانون
      عباس افرازه محمد عليمرادي سجاد گل‌محمدي
      شماره 46 , دوره 12 , بهار 1395
      باتوجه به بکارگيري مديريت دانش در سازمان‌هاي مختلف خصوصاً سازمان‌هاي دانش‌بنيان، اندازه‌گيري دانش جهت ارزيابي امري ضروري به‌نظر مي‌رسد. از طرف ديگر ارزيابي مهارت، توانايي و دانش کارکنان دانشی شاغل در سازمان‌ها و شرکت‌هاي دانش‌بنيان همواره به‌عنوان عملي چالش برانگيز و مه چکیده کامل
      باتوجه به بکارگيري مديريت دانش در سازمان‌هاي مختلف خصوصاً سازمان‌هاي دانش‌بنيان، اندازه‌گيري دانش جهت ارزيابي امري ضروري به‌نظر مي‌رسد. از طرف ديگر ارزيابي مهارت، توانايي و دانش کارکنان دانشی شاغل در سازمان‌ها و شرکت‌هاي دانش‌بنيان همواره به‌عنوان عملي چالش برانگيز و مهم محسوب شده است. لذا در اين پژوهش جهت اندازه‌گيري توانایی، مهارت، دانش و شايستگي کارکنان دانشی ابتدا مدل‌هاي مختلف اندازه‌گيري دانش با توجه به هدف پژوهش مورد مقايسه واقع شده است، سپس مدل برگزيده که مدل اندازه‌گيري توانايي انساني شانون (توسعه‌يافته مدل ارزش‌گذاري اطلاعات شانون است که اين مدل ارزش‌گذاري، در علم مخابرات کاربرد وسيعي دارد) است در يک مطالعه موردي بکارگرفته مي‌شود که اين مدل به‌عنوان يک ابزار براي تحليل وضعيت دانشي کارکنان دانشی و پيش‌بيني آينده کاري و سازمان‌هاي در برگيرنده آن‌ها مورد استفاده خواهد بود. با استفاده از اين مدل، از يک طرف ميزان توانايي بالقوه و درجه رقابت‌پذيري هر دانش‌ورز در مقايسه با ساير کارکنان دانشی مشخص گرديده و از طرف ديگر شايستگي گروهي کارکنان دانشی نيز مورد بررسي واقع مي‌شود. مدل برگزيده در اين پژوهش در يکي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان کشور بکار گرفته شده و نتايج نيز ارائه گرديده است. نتايج اين مطالعه موردي پس از ارائه به شرکت مربوطه مورد استقبال مديران واقع شد بطوريکه از آن به‌عنوان يک ابزار ارزيابي دانشي مناسب در تحليل کارکنان دانشی ياد گرديد. بکارگيري اين مدل برگزيده به مديران سازمان‌ها و شرکت‌هاي دانش‌بنيان کمک مي‌نمايد که با بينش مناسب نسبت به آينده خود و شرايط کارکنان دانشی، به تصميم‌سازي و تصميم‌گيري بپردازند. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - ارائه مدل مفهومی چابکی استراتژیک در سازمان‌های پژوهش و فناوری
      رضا بندريان
      شماره 46 , دوره 12 , بهار 1395
      مديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامع‌تری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونه‌اي باشند كه سازمان‌های پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیش‌کنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمان‌های پ چکیده کامل
      مديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامع‌تری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونه‌اي باشند كه سازمان‌های پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیش‌کنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمان‌های پژوهش و فناوری با توسعه ويژگي پیش‌کنشی در خود مي‌توانند به توانايي ويژه‌اي تحت عنوان «چابكي راهبردي» دست يابند. چابكي راهبردي به معناي توانايي اصلاح، نوسازي و بازآفريني سازمان، مدل‌هاي كسب و كار و راهبردهايش در راستاي تطابق با تغييرات محيطي است. در اين مقاله به‌منظور توسعه يك چهارچوب جامع و فراگير براي رسيدن به چابكی راهبردي در سازمان‌هاي پژوهش و فناوری، ابتدا كليه تحقيقات انجام‌شده در زمينه چابكي راهبردي در چند سال اخیر بررسي و پس از تطابق و تعديل آنها با ماهیت، ویژگی‌ها و الزامات سازمان‌های پژوهش و فناوری، در نهايت هفت بعد (عامل كليدي) و سي‌ويك شاخص برای چابكي راهبردي در سازمان‌های پژوهش و فناوری استخراج و تعریف گردید. اين هفت عامل كليدي؛ حساسيت راهبردي، چشم‌انداز واضح و روشن، انتخاب اهداف دانشی فناورانه راهبردي، شناسايي توانمندی‌های كليدي، تصاحب و بهره‌برداری، نوآوري فناورانه مستمر و پیش‌کنشی بودن مي‌باشند. مدل ارائه شده به‌طور توام با رويكرد درون و برون سازماني بوده و مبنايي براي سنجش چابكي راهبردي در سازمان‌های پژوهش و فناوری فراهم می‌آورد. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - بررسی عوامل موثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای دانش بنیان کشاورزی(مطالعه موردی: مرکز رشد واحد های فناور طبرستان)
      محمد مهدی مردانشاهی
      شماره 52 , دوره 13 , پاییز 1396
      امروزه در بسیاري از کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه، بخش کشاورزي نقش مهمی در تولید غذا، ایجاد اشتغال و مبادلات تجاري دارد. از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان به عنوان گزینه ای کلیدی برای تولید ثروت در کشورهای درحال توسعه می باشند و نقش موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات در چکیده کامل
      امروزه در بسیاري از کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه، بخش کشاورزي نقش مهمی در تولید غذا، ایجاد اشتغال و مبادلات تجاري دارد. از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان به عنوان گزینه ای کلیدی برای تولید ثروت در کشورهای درحال توسعه می باشند و نقش موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کسب و کارها، بیش از پیش آشکار شده است. از این رو هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای دانش بنیان کشاورزی می باشد. تحقیق حاضر بر حسب روش انجام کار از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر هدف مورد نظر، کاربردی می باشد. در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید که روایی آن با کسب نظر اعضای هیات علمی و کارشناسان مربوطه تائید قرار گرفت. پایایی آن نیز از طریق ضریب آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار 793/0 برآورد گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مدیران 24 ، کسب و کار دانش بنیان کشاورزی مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور طبرستان می باشد که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS21 اقدام گردید. نتایج نشان می دهد که عامل زیرساختی به عنوان اولویت دارترین مولفه در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد و کامپیوتر و اینترنت به عنوان مهم ترین عامل زیرساختی، نقش اساسی در توسعه کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای دانش بنیان دارند. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکت‌های دانش بنیان
      نجف الهیاری فرد رسول  عباسی
      شماره 29 , دوره 8 , زمستان 1390
      اقتصاد دانش‌بنيان اقتصاد نوینی است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش،‌ منبع اصلي رشد و ايجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقت چکیده کامل
      اقتصاد دانش‌بنيان اقتصاد نوینی است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش،‌ منبع اصلي رشد و ايجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري‌سازي1 نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري‌هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم‌افزارهاي مربوط تشكيل مي‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان به دو دسته خرد (شرکت‌های رایج محصول‌محور) و کلان (هلدینگ یا مادر تخصصی) تقسیم کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان خرد دارای قابلیت‌های مهمی چون ایجاد اشتغال، رقابت مثبت، زایش و توسعه هستند و متناسب با اقتصادهای در حال رشد می‌باشند. ساختار سازمانی شرکت‌ها اهمیت فراوانی در ایفای نقش بهینه آنها دارند. ماهیت و نوع فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در تعیین ساختار سازمانی آنها تعیین کننده می‌باشند. در این مطالعه ساختارهای سازمانی مختلف شامل وظیفه‌ای، محصول محور، منطقه‌ای، ماتریسی، پیوندی، افقی، شبکه‌ای، مشارکتی، ستاره‌ای، شبدری و مجازی بررسی شد و الگوی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین گردید. بر اساس نتایج و دیدگاه محققان این مطالعه به نظر می‌رسد ساختار و الگوی سازمانی تلفیقی "افقی تیمی، شبکه‌ای و مجازی" برای شرکت‌های دانش‌بنیان مفید و مؤثر می‌باشد و می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری آنها باشد، لذا به عنوان الگویی مناسب برای ساختار سازمانی شرکت‌های دانش‌بنیان خرد پیشنهاد می‌شود. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - قرارداد حفظ محرمانگي: راهکاري مطمئن براي جلوگيري از افشاي اطلاعات محرمانه دارندگان اموال فکري
      مصطفی بختیاروند اکرم آقامحمدی
      شماره 48 , دوره 12 , پاییز 1395
      دارندگان حقوق مالکيت فکري بويژه مخترعين غالبا از زمان خلق ايده تا تجاري‌سازي آن با چالش افشاي اطلاعات محرمانه‌اي که در جريان قراردادهاي مجوز بهره‌برداري در اختيار اشخاص ثالث قرار مي‌دهند، مواجه هستند. در حقيقت هدف عمده از انعقاد قراردادهاي محرمانگي حمايت از انواع اموال چکیده کامل
      دارندگان حقوق مالکيت فکري بويژه مخترعين غالبا از زمان خلق ايده تا تجاري‌سازي آن با چالش افشاي اطلاعات محرمانه‌اي که در جريان قراردادهاي مجوز بهره‌برداري در اختيار اشخاص ثالث قرار مي‌دهند، مواجه هستند. در حقيقت هدف عمده از انعقاد قراردادهاي محرمانگي حمايت از انواع اموال فکري از قبيل دانش فني، اسرار تجاري و ... است تا زمينه نظارت و مديريت صحيح و کارآمد بر نحوه بهره برداري از آنها فراهم شود.. استفاده از قرارداد عدم افشاء در زمينه فناوري‌هاي پيشرفته به ويژه براي شرکت¬هاي رايانه¬اي و اينترنتي در جريان قرارداد مجوز بهره‌برداري بسيار معمول است. از طرف ديگر پژوهشگران و مخترعان شرکت‌هاي دانش‌بنيان در فرآيند دستيابي به حمايت‌هاي مالکيت فکري نيز ممکن است با چالش‌هايي نظير افشاي اطلاعات محرمانه مواجه شوند. نکته مهم عدم آگاهي بسياري از صاحبان ايده و مخترعين از نحوه انعقاد چنين قراردادي است. در ارائه اطلاعات محرمانه قرارداد عدم افشاء فقط اطلاعات محرمانه را پوشش مي‌دهد و قبل از انعقاد قرارداد مجوز بهره‌برداري يا در طول مذاکرات براي محافظت از آنها منعقد مي¬شود. امضاء و انعقاد اين گونه قراردادها در صورت عدم آگاهي از قوانين و ويژگي هاي آن براي طرفين مي‌تواند خطرناک و تعهدات سنگيني به دنبال داشته باشد. در اين مقاله با نگاهي تحليلي-توصيفي، به تعريف، ضرورت، عملکرد و انواع قرارداد عدم افشاء و شرايط معمول در آن مي‌پردازيم. نتايج اين مقاله، لزوم اطلاع رساني دقيق و کارآمد حقوقي به دارندگان اموال فکري در زمينه انعقاد قرارداد محرمانگي و اصلاح ساحتار قانوني فعلي را جهت حمايت از حقوق اين اشخاص نمايان مي¬سازد. جزييات مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - بررسی نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط مقیاس در توسعه فعالیت‌های اقتصادی کشور مالزی
      سعید کیان پور رویا تولایی
      شماره 38 , دوره 10 , بهار 1393
      در بيشتر كشورهاي توسعه يافته جهان، اتخاذ سياست‌هاي مربوط به حمايت از بنگاه‌هاي اقتصادي كوچك و متوسط به منظور افزايش رشد، ايجاد درآمد و اشتغال و حتي كاهش فقر از مهمترين اولويت‌هاي اقتصادي- اجتماعي دولت‌ها محسوب مي‌شود. ويژگي‌هاي حياتي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط، از جمله انعط چکیده کامل
      در بيشتر كشورهاي توسعه يافته جهان، اتخاذ سياست‌هاي مربوط به حمايت از بنگاه‌هاي اقتصادي كوچك و متوسط به منظور افزايش رشد، ايجاد درآمد و اشتغال و حتي كاهش فقر از مهمترين اولويت‌هاي اقتصادي- اجتماعي دولت‌ها محسوب مي‌شود. ويژگي‌هاي حياتي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط، از جمله انعطاف‌پذيري در مقابل تغييرات بازار و محيط، به نتيجه رسيدن سريع فعاليت‌ها و ابتكار عمل افراد در اين بنگاه‌ها، برخورداري كاركنان اين شركت‌ها از انگيزه بالا، سرمايه اوليه محدود مورد نياز اين بنگاه‌ها، محرك اصلي تحقق كارآفريني و غيره آنها را به مهمترين عامل رشد، نوآوري و تحرك اقتصادي و توسعه كشورها، به ويژه كشورهاي در حال توسعه و ياري دهنده آنها در مرحله گذار اقتصادي تبديل كرده است. هدف این پژوهش شناسایی بنگاه‌های کوچک و متوسط صنایع تولیدی با رشد سریع و نیز تعیین سهم آنها در اقتصاد مالزی است. چشم‌انداز توسعه 2020 مالزی سیاست‌های توسعه را از طریق شرکت‌های کسب و کار کوچک برنامه‌ریزی کرده است. این شرکت‌ها نقش مهمی را در توسعه اقتصادی مالزی ایفا مي‌کنند. این شرکت‌ها 8/93 درصد از شرکت‌های فعال در بخش صنعت،3/27درصد از کل تولیدات کارخانجات، 8/25درصد از ارزش افزوده تولید،6/27 درصد از دارایی‌های ثابت و9/38درصد از استخدام نیروی کار این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین شواهد نشان مي‌دهد که این شرکت‌ها نقش مهمی را در توسعه اقتصاد ملی کشور مالزی بر عهده دارند. جزييات مقاله
    مقالات در انتظار انتشار
  • صاحب امتیاز
    جهاد دانشگاهی -مرکز رشد رویش
    مدیر داخلی
    هیئت تحریریه
    جعفر توفیقی (دانشگاه تربیت مدرس) قاسم مصلحی (دانشگاه صنعتی اصفهان) مصطفی کریمیان اقبال (دانشگاه تربیت مدرس) مهدی کشمیری (دانشگاه صنعتی اصفهان) محمد صالح اولیاء (دانشگاه یزد) علی نقی مصلح شیرازی (دانشگاه شیراز) فتانه تقی یاره (دانشگاه تهران) محمدجعفر صدیق امیرحسین دوایی مرکزی سیدعلیرضا فیض‌بخش بازرگانی
    شاپا: 1735-5486
    شاپا الکترونیکی:1735-5664
    پست الکترونیک
    roshdefanavari@gmail.com
    آدرس
    چهارراه کالج - کوچه سعیدی پلاک 5
    تلفن
    021-88930150

    جستجو

    نمایه شده در

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 17
    تعداد شماره ها 67
    مقالات چاپ شده 493
    تعداد نویسندگان 1733
    تعداد مشاهده مقاله 1183534
    تعداد دانلود مقاله 18848
    تعداد مقالات ارسال شده 1053
    تعداد مقالات رد شده 363
    تعداد مقالات پذیرفته شده 503
    زمان پذیرش(روز) 190
    تعداد داوران 597