• شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی ترویجی

    معرفی فصلنامه تخصصي «رشد فناوري»

    فصلنامه تخصصي رشد فناوري در راستاي توسعه مفاهيم كسب و كارهاي دانش بنيان و مدلهاي عملياتي مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري از زمستان سال 1383 تا كنون توسط مرکز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (رويش) منتشر گرديده است. اين فصلنامه داراي مجوز علمي - ترويجي از كميسيون نظارت بر نشريات وزارت علوم تحقيقات و فناوري و دارای پروانه انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

     

    اهداف

    - ترويج و آموزش مباني نظري و عملي در حوزه مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري

    - فراهم آوردن زمينه انعكاس تجارب و ديدگاههاي انديشمندان و خبرگان حوزه فناوري

    - انعكاس اخبار / اطلاع رساني در خصوص فعاليتهاي صورت گرفته در سطح ملي و بين‌المللي  در  حوزه‌هاي مرتبط با پاركها و مراكز رشد فناوري

    - ايجاد زمينه هم انديشي و تبادل افكار ميان صاحبنظران و خبرگان حوزه علم و فناوري

     

    مخاطبين

    - مديران و كاركنان مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري

    - مديران و كاركنان واحدهاي فناور مستقر در مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري

    - كارشناسان ،مسئولين و تصميم سازان حوزه فناوري

    مقالات این فصلنامه توسط دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی رشته های مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر دانشگاهها تدوین می‌شوند و از طریق سامانه الکترونیکی و با پرداخت هزینه داوری مقالات خود را ارسال می نمایند.


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - طراحی مدل کارآفرینی فناورانه در بانک کشاورزی
      محمدباقر  ربانی محمودرضا مستقیمی ابراهیم عباسی احمد  مهرابیان
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      امروزه بانک‌ها يکي از مهم‌ترين سازمان‌های اثر گذار در توسعه کارآفريني در کشور محسوب مي‌شوند و توسعه فناوری در بازارهای پولی و بانکی، صنعت بانکداری را به سمت به‌کارگیری کارآفرینی فناورانه به منظور بهبود کارایی سوق داده است. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی مدل کارآفرینی فناورانه چکیده کامل
      امروزه بانک‌ها يکي از مهم‌ترين سازمان‌های اثر گذار در توسعه کارآفريني در کشور محسوب مي‌شوند و توسعه فناوری در بازارهای پولی و بانکی، صنعت بانکداری را به سمت به‌کارگیری کارآفرینی فناورانه به منظور بهبود کارایی سوق داده است. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی مدل کارآفرینی فناورانه در بانک کشاورزی بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردي و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه آماری در مرحله کیفی 20 نفر از خبرگان بودند که به روش قضاوتی هدفمند انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارکنان بانک کشاورزی استان گلستان به تعداد 250 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول كرجسي و مورگان 152 نفر تعیین و براي نمونه‌گيري از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای طراحی مدل از روش مد‌ل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده شده است. نتایج دلفی نشان دادند عوامل مؤثر بر کارآفرینی فناورانه، شامل 36 مؤلفه در قالب 7 بعد (تعاملات بین سازمانی، ساختاری، نهادی، مهارتی، مدیریتی، بازار و مشتریان، فناوری) می‌باشند. همچنین نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان دادند تعاملات بین سازمانی (792/0)، ساختاری (841/0)، نهادی (846/0)، مهارتی(726/0)، مدیریتی (628/0)، بازار و مشتریان (598/0) و فناوری (491/0) بر کارآفرینی فناورانه تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. در نهایت می‌توان گفت: کارآفرینی فناورانه به عنوان یک استراتژی مهم برای بانک‌ کشاورزی به‌منظور باقی ماندن در محیطی به شدت رقابتی، تلقی می‌شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - شناسایی و اولویت‏ بندی فناوری‏ های نوظهور در حمل و نقل جاده‏ای با روش تصمیم ‏گیری چند معیاره
      مهرنوش بسته نگار رضا پویا نسرین سخائیان حاجی محمدی
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      امروزه مسائلی از قبیل کاهش منابع انرژی، آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از سوانح و تصادفات، نظارت و مدیریت حمل و نقل برون‌شهری، افزایش زمان‌های تلف شده و روند رشد سریع تقاضای حمل و نقل در دنیا به یک مشکل جدی در بخش حمل و نقل جاده‏ای تبدیل شده چکیده کامل
      امروزه مسائلی از قبیل کاهش منابع انرژی، آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از سوانح و تصادفات، نظارت و مدیریت حمل و نقل برون‌شهری، افزایش زمان‌های تلف شده و روند رشد سریع تقاضای حمل و نقل در دنیا به یک مشکل جدی در بخش حمل و نقل جاده‏ای تبدیل شده است. این در حالی است که وجود حمل و نقل روان و ایمن از اساسی‌ترین زیرساخت‌های توسعه و افزایش سطح بهزیستی و رفاه اجتماعی هر کشور است. از دیگر سو رشد سریع فناوری‏های نوظهور که نقش پیشران در صنایع و بخش‏های مختلف اقتصادی دارند و صنعت حمل و نقل را به سمت هوشمندسازی، افزایش کارایی و بالابردن سطح کیفیت خدمات رهنمون می‏شوند، مورد توجه سیاست‏گذاران و برنامه‏ریزان کشور قرار گرفته است تا با بهره‏گیری از این تکنولوژی‏های نوظهور مشکلات جدی این حوزه را مرتفع نمایند. بدلیل محدودیت منابع طبیعتا نخست شناخت فراگیر و سپس اولویت‏بندی این فناوری‏ها می‏تواند گامی برای برون شد از شرایط حاضر باشد. به همین منظور در این پژوهش تلاش شده تا با انجام مطالعات کتابخانه‏ای فناوری‏های نوظهور در حمل و نقل جاده‏ای شناسایی شده و سپس با استفاده از روش تصمیم‏گیری چند معیاره (تاپسیس) اولویت‏بندی آن‏ها صورت پذیرد. نتایج بیانگر آن است که با توجه به شاخص‏های اهداف استراتژیک ملی در این بخش، فناوری «شبکه‏های ارتباطی هوشمند» در رتبه اول و پس از آن با اختلاف اندک فناوری‏های «اتوبوس‏های هوشمند» و «اتوماسیون ترافیک« در رتبه‏های دوم و سوم و با شاخصی نزدیک به رتبه اول قرار دارند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - مقاله بررسی تاثیر اقتصاد دیجیتال در بازاریابی بر توسعه صادرات و رشد اقتصادی همدان رویکرد توابع کاپیولا
      علی پناهی فرد محمد پیری سعید کیان پور
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین حوزه‌هایی که هم از بعد تأثیر آن بر بخش اقتصادی و پتانسیل‌های بازاریابی و هم با در نظر داشتن آثار فرهنگی-اجتماعی، تغییرات قابل‌توجهی را با خود به همراه داشته است، توسعه فناوری‌های حوزه ارتباطات و به‌تبع آن توسعه ابعادی همچون اقتصاد دیجیتال ا چکیده کامل
      یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین حوزه‌هایی که هم از بعد تأثیر آن بر بخش اقتصادی و پتانسیل‌های بازاریابی و هم با در نظر داشتن آثار فرهنگی-اجتماعی، تغییرات قابل‌توجهی را با خود به همراه داشته است، توسعه فناوری‌های حوزه ارتباطات و به‌تبع آن توسعه ابعادی همچون اقتصاد دیجیتال است. این گستره وسیع، بازاریابیهای الکترونیک مبتنی برICT، و زیرمجموعه آن تجارت الکترونیک، تصمیم‌گیری الگوریتمی در بازاریابی؛ که درمجموع اقتصاد الگوریتمی نامیده می‌شود؛ استفاده از فناوری‌های دیجیتال خودکار در تولید را پوشش می هد. در این مطالعه به بررسی بررسی تاثیر اقتصاد دیجیتال در بازاریابی بر توسعه صادرات و رشد اقتصادی همدان طی سال‌های 1399-1391 پرداخته شده است. براساس نتایج این تحقیق بین اقتصاد دیجیتال و رشد اقتصادی و همچنین اقتصاد دیجیتال و صادرات در استان همدان بازدهی مثبت وجود دارد و به عبارت دیگر سرایت وجود دارد. در ارتباط با فرضیه اول، شاخص اقتصاد دیجیتال نشان دهنده وجود رابطه مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی استان دارد. ضمن اینکه در رابطه با فرضیه دوم هر گونه رونق از طریق نفوذ فناوری های دیجیتال بر توسعه صادراتی استان اثرگذار است و در ارتباط با وابستگی صادرات و اقتصاد دیجیتال می توان گفت کاپیولای Tawn انتخاب شد که از جمله کاپیولاهایی است که قادر به توصیف ساختار وابستگی نامتقارن است، و نهایتا هر دو فرضیه مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - شناسایی سرمایه‌های سازمانی و ارزیابی آن در شرایط کرونایی
      حاجیه رجبی فرجاد نسیم اسدی
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی سرمایه های سازمانی در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان و ارزیابی آن در دوران کرونایی بوده است. روش کار: رویکرد این پژوهش کیفی- کمی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق خبرگان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان چکیده کامل
      زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی سرمایه های سازمانی در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان و ارزیابی آن در دوران کرونایی بوده است. روش کار: رویکرد این پژوهش کیفی- کمی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق خبرگان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان بود. نمونه گیری تا زمانی است که به نقطه اشباع برسیم به روش غیرتصادفی هدفمند و جامعه آماری تحقیق کارکنان در بخش کمی، 528 نفر است. که بر اساس آن در بخش کمی تعداد 153 نفر بر اساس فرمول کوکران و با سطح خطای 5 درصد، به عنوان نمونه آماری و به روش تصادفی طبقه ای نسبی طبق جدول انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه استفاده شده است. در بخش کمی، از طریق مصاحبه پرسشنامه‌ای تنظیم و در بین کارکنان سرمایه های اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان توزیع گردید. یافته ها: جهت تجزیه و تحلیل محتواي مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. در گام بعدی، برای برازش مدل از معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد که سرمایه‌های سازمانی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان در دوران کرونا در قالب 9 مقوله اصلی و 38 مقوله فرعی بوده است. بحث: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان ادعا نمود که مقوله های امنیت شغلی، سرمایه فیزیکی، تعاملات درونی و فرآیندهای مدیریت به شکل مناسبی مورد توجه قرار نگرفته است. لیکن وضعیتی درخور شایسته این اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان نمی باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - اثر زیباشناسی،رضایت از بازاریابی واقعیت افزوده بر قصد سفر در صنعت گردشگری غذا (مورد مطالعه شهر تهران)
      یزدان  شیرمحمدی زهرا  مهدی پور سولماز سینایی
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      یکی از بخش‌های مهم در گردشگری، توجه به غذا است که رستوران‌ها باید در امور مختلف مانند تبلیغات به آن توجه کنند. در این پژوهش به بررسی تاثیر تجربه- اقتصادی و رضایت از بازاریابی واقعیت افزوده بر قصد سفر و تجربه اجتماعی مشترک در صنعت گردشگری غذا در تهران پرداخته شده است. ای چکیده کامل
      یکی از بخش‌های مهم در گردشگری، توجه به غذا است که رستوران‌ها باید در امور مختلف مانند تبلیغات به آن توجه کنند. در این پژوهش به بررسی تاثیر تجربه- اقتصادی و رضایت از بازاریابی واقعیت افزوده بر قصد سفر و تجربه اجتماعی مشترک در صنعت گردشگری غذا در تهران پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی می‌باشد که جامعه آماری آن مشتریان رستوران‌های گردشگرپذیر در تهران می‌باشد که با توجه به نامحدود بودن 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ استاندارد بوده که روایی صوری آن با استفاده از نظر اساتید گروه مدیریت دانشکده و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی متغیرها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از روش تصادفی در دسترس 384 پرسشنامه جمع‌آوری و قابل استفاده بود. تحلیل داده‌ها با نرم افزارهای SPSS22 و Amos22 انجام شد. نتایج نشان داد که زیبایی شناختی تاثیر معناداری بر سرگرمی، آموزش و فرار از واقعیت دارد. همچنین تاثیر مثبت و معنی دار سرگرمی، آموزش و فرار از واقعیت بر رضایت از واقعیت افزوده مورد تایید قرار گرفت. نشان داده شد که فرار از واقعیت بر تجریه اجتماعی مشترک تاثیر معنی داری دارد؛ اما تاثیر فرار از واقعیت بر رضایت از واقعیت افزوده مورد تایید نبود. در نهایت تاثیر مثبت و معنی دار رضایت از واقعیت افزوده و تجربه برند جدید بر تجربه اجتماعی مشترک و قصد خرید و اعتبار بر تجربه برند جدید مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - شناسایی و اولویت بندی استراتژیهای صنعت لوازم خانگی کوچک با استفاده از ماتریس سوات و روش تحلیل عاملی تاییدی
      محسن پورقاسم عاطیه صفردوست سید رضا سلامی
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      با توجه به شرایط کشور و تهدیدات اقتصادی به نظر می رسد که تحقق اهداف و سیاستهای اقتصادی با بهره گیری هرچه بیشتر از توان تولید داخلی و با حمایت از بخش های مختلف اقتصادی از داخلی سازی قطعات و محصولات امکانپذیر است. در این پژوهش یکی از صنایع کاربردی کشور یعنی صنعت لوازم خان چکیده کامل
      با توجه به شرایط کشور و تهدیدات اقتصادی به نظر می رسد که تحقق اهداف و سیاستهای اقتصادی با بهره گیری هرچه بیشتر از توان تولید داخلی و با حمایت از بخش های مختلف اقتصادی از داخلی سازی قطعات و محصولات امکانپذیر است. در این پژوهش یکی از صنایع کاربردی کشور یعنی صنعت لوازم خانگی کوچک مورد توجه قرار گرفته است. شركت هاي لوازم خانگی کوچک با توجه به شرايط محيطي و قابليت هاي كنوني و آينده خود بايد استراتژي مناسبي را انتخاب نمايند تا به بقا و رشد اين شركت ها در عرصه رقابتی صنعت لوازم خانگی كمك نماید. بر این اساس با توجه به اهمیت و ضرورت برنامه ریزی استراتژیک برای پاسخگویی به محیط، هدف از این پژوهش تدوین استراتژی براي یک شرکت در حوزه لوازم خانگی کوچک می باشد. برای تدوین استراتژی این شرکت از ماتریس سوات و روش تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار Smart pls استفاده شده است. یافته های بدست آمده از تحقیق نشان می دهد که با توجه به ماتریس سوات؛ شرکت در جایگاه رقابتی قرار دارد و استراتژی پیشنهادی به شرکت، رقابتی می باشد. همچنین مهمترین ابعاد در استراتژیهای رقابتی شرکت عبارتست از: برخورداری از نیروهای متخصص و بهره بندی از زیرساخت ها و ابزار های مناسب تولید (نقط قوت)، عدم تبلیغات مناسب، بخصوص در حوزه محصولات جدی (نقط ضعف)، امکان استفاده از ظرفیتهای داخلی تامین کنندگان و نیروهای متخصص (فرصت محیطی)، افزیش قیمت مواد اولیه و بدنبال آن افزایش قیمت تمام شده محصولات (تهدید محیطی). همچنین در انتها چهار استراتژی رقابتی برای بهبود جایگاه شرکت پیشنهاد می گردد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - طراحی مدل مدیریت کیفیت نرم با استفاده از روش کیفی درون نگری
      حمزه امین طهماسبی سیّد سینا معصومی
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      کیفیت نمایانگر یک فلسفه، ترکیبی از روش‌ها و شیوه‌ها و همچنین تعهد به تعالی است و به‌عنوان یک محرک مهم مزیت رقابتی پایدار، مورد توجه در تحقیقات نظری بوده است. در طی زمان مفهوم کیفیت دچار تکامل شده و اکنون زمان مناسبی برای تأمل در فلسفه کیفیت است. مفاهیم مدیریت کیفیت امرو چکیده کامل
      کیفیت نمایانگر یک فلسفه، ترکیبی از روش‌ها و شیوه‌ها و همچنین تعهد به تعالی است و به‌عنوان یک محرک مهم مزیت رقابتی پایدار، مورد توجه در تحقیقات نظری بوده است. در طی زمان مفهوم کیفیت دچار تکامل شده و اکنون زمان مناسبی برای تأمل در فلسفه کیفیت است. مفاهیم مدیریت کیفیت امروزی همان یافته های انسان در طول تاریخ است که در مسیر رشد و بهبود تجربه شده و به خاطره سپرده شده است؛ لذا استفاده از کهن الگوها می تواند منجر به درک بهتر داده های بی واسطه، حاصل از تجربه روانی شود و فهم بهتر جریان های نرم و سخت مدیریت کیفیت ممکن شود. جهت تجزیه و تحلیل کهن الگوهای مرتبط با این دو رویکرد مسلط از روش کیفی درون نگری استفاده شد. از این رو با دوازده تن از خبرگان دانشگاهی در خصوص مفهوم مدیریت کیفیت نرم مصاحبه به عمل آمد و در نهایت مدلی بومی برای مدیریت کیفیت نرم ارائه شد. جهت سنجش مدل، از روش کمی تحلیل مسیر استفاده شده و مطابق با مؤلفه های استخراجی پرسشنامه ای تدوین گردید و در اختیار مدیران 64 واحد اقتصادی فعال در استان گیلان قرار گرفت. مؤلفه های استخراجی از منابع کتابخانه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سه متغیر «هنجاری» (بیانگر تعبیرها، تفسیرها و سیستم های معانی مشترک در میان گروه ها) «رابطه ای» (توصیف کننده روابط انسانی در داخل و خارج سازمان) و «ساختاری» (تعیین کننده الگوها در داخل سازمان) تبیین شد. طبق نظر خبرگان روابط علی-معلولی میان متغیرها تعریف شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بیانگر تأیید متغیر ساختاری بر متغیرهای رابطه ای و هنجاری است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های رضایت‌مندی مشتریان کسب وکار های الکترونیکی در محیط فازی با استفاده از مدل ترکیبی BWM و TOPSIS
      حامد  محمدعلی زاده محمدجواد ارشادی آرمان ساجدی نژاد
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      عدم شناخت صحیح کسب و کارهای الکترونیکی از عوامل رضایتمندی مشتریان و همچنین بازار هدف خود می‌تواند به عدم مدیریت صحیح منابع محدود آنها منجر شودکه در نهایت این عامل می تواند شکست و نابودی را برای این کسب وکارها به ارمغان آورد. لذا این پژوهش در ابتدا با بررسی مدل‌های مختلف چکیده کامل
      عدم شناخت صحیح کسب و کارهای الکترونیکی از عوامل رضایتمندی مشتریان و همچنین بازار هدف خود می‌تواند به عدم مدیریت صحیح منابع محدود آنها منجر شودکه در نهایت این عامل می تواند شکست و نابودی را برای این کسب وکارها به ارمغان آورد. لذا این پژوهش در ابتدا با بررسی مدل‌های مختلف رضایتمندی مشتریان به ارائه مدلی بومی و سپس با استفاده از روش بهترین-بدترین فازی عوامل رضایتمندی مشتریان کسب وکارهای الکترونیکی را وزن دهی و با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی یکی از دسته های کسب و کارهای الکترونیکی یعنی فروشگاه های اینترنتی را مورد بررسی قرار داد. نتایج تحقیق نشان‌داد که این مدل با کارایی محاسباتی و سازگاری بالا الویت‌دهی عوامل رضایت مشتریان را مشخص می‌کند. همچنین معیار ارتباطات و تعاملات به عنوان بهترین معیار و بعد از آن کیفیت محصول و خدمات ،قیمت/زمان، فروش و خدمات پس از فروش به ترتیب در رتبه‌های بعد قرار گرفتند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - بررسی نظام‌مند از رشد مفهوم همپایی فناورانه
      علی بنيادی نائينی ابراهیم سوزنچی کاشانی حسین قلیزاده
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      مقاله حاضر یک بررسی نظام‌مند از رشد ادبیات همپایی فناورانه با استفاده تکنیک‌های کتاب‌سنجی پیشرفته و پایگاه ‌داده‌ حاصل از جمع‌آوری مطالعات اصلی بر اساس جستجوی داده‌های وب‌اف‌ساینس انجام داده‌است. 5626 سند به‌دست‌آمده با استفاده از معیارهای هم‌رخدادی و هم استنادی تحلیل ش چکیده کامل
      مقاله حاضر یک بررسی نظام‌مند از رشد ادبیات همپایی فناورانه با استفاده تکنیک‌های کتاب‌سنجی پیشرفته و پایگاه ‌داده‌ حاصل از جمع‌آوری مطالعات اصلی بر اساس جستجوی داده‌های وب‌اف‌ساینس انجام داده‌است. 5626 سند به‌دست‌آمده با استفاده از معیارهای هم‌رخدادی و هم استنادی تحلیل شد. نتایج نشان‌داد که مسئله همپایی فناوری در ادبیات دانشگاهی در دهه 1960 ظاهر شد اما تنها در دهه 1980 به حجم قابل‌ملاحظه‌ای دست‌یافت. در دهه 1990 بیشتر شد و گسترش یافت. در ابتدای شکلگیری در دهه 80، دو جریان کاملا مستقل رشد اقتصادی در سطح کلان و توانمندی‌های فناوری در کشورهای در حال توسعه وجود داشتند که این جریانات در دهه 90 به یکدیگر متصل شدند. اما در دهه بعدی مطالعات سطح بنگاه با تاکید بر توانمندی‌های سازمانی توسعه یافتند که مسیر را برای مطالعات گسترده در دهه 2010 باز کرد که در آن بین المللی‌شدن شرکت‌های متاخر به صورت جدی مورد بررسی قرار‌گرفت. بنابراین به صورت مشخص مطالعات از اقتصاد سطح کلان با تاکید بر رشد اقتصادی به سمت مطالعات سطح صنعت با تاکید بر بین‌المللیشدن و ارتقای فناوری تغییر کردهاست که در آن چهار خوشه فکری رشد اقتصادی، نظام نوآوری، مدیریت دانش و پویایی صنعتی با هم در حال تعامل هستند. حوزه‌های اصلی که در مورد همپایی فناوری تحقیق می‌کنند، اقتصاد، کسب و کار و مدیریت هستند. همچنین همپایی فناوری را میتوان یک حوزه بین رشته‌‌ای از سایر حوزه‌ها مانند مطالعات منطقهای، مطالعات محیطی، تحقیقات عملیاتی و علوم اجتماعی در نظر گرفت. کلیدواژه‌های اصلی را میتوان نوآوری، تحقیق و توسعه و بهره‌وری دانست. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد بهبود عملکرد سازمانی
      جواد متولی طاهر محمدرضا اقبال مجید فتاحی
      شماره 78 , دوره 20 , بهار 1403
      هدف این پژوهش طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد بهبود عملکرد سازمانی بود. این پژوهش به صورت توصیفی و آمیختۀ اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی، جهت شناسایی مؤلفه‌ها به مصاحبه با 10 خبره دانشگاهی حوزه بازاریابی و کارآفرینی که به روش قضاوتی هدفمند انتخاب گردیدند، چکیده کامل
      هدف این پژوهش طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد بهبود عملکرد سازمانی بود. این پژوهش به صورت توصیفی و آمیختۀ اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی، جهت شناسایی مؤلفه‌ها به مصاحبه با 10 خبره دانشگاهی حوزه بازاریابی و کارآفرینی که به روش قضاوتی هدفمند انتخاب گردیدند، پرداخته شد. نمونه آماري در بخش کمی شامل 174 نفر از مدیران (عالی، میانی، عملیاتی) سازمان تامین اجتماعی بود که به روش نمونه‌گیري تصادفی ساده انتخاب گردیدند. یافته‌های بخش کیفی نشان می‌دهد این مدل دارای عوامل علی (جهت‌گیری کارآفرینانه، ذهنیت کارآفرینانه، نگرش‌های کارآفرینانه، تفکرات فرصت‌طلبانه)، عوامل مداخله‌گر (سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ماهیت سازمان‌های دولتی)، عوامل زمینه‌اي (ارزش‌های فردی مدیران کارآفرین، قابلیت‌های کارآفرینی مدیران، بازاریابی نوآورانه، قابلیت نفوذ در ساختار، ساختار سازمانی، بستر فرهنگی کارآفرینانه)، راهبردها (مهندسی مجدد فرایندهای سازمانی، ساختار سازمانی منعطف، ظرفیت‌سازی بازاریابی پویا، ایجاد سازمان مسئولیت‌پذیر اجتماعی، استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایجاد خدمات نوین) و پیامدها (بهینه‌سازی تصمیم‌گیری، تمایل به خطرپذیری، افزایش ارزش بازار سازمان، بهبود شهرت سازمانی، پویایی استراتژیکی، رشد و تعالی سازمان) است و بازاریابی کارآفرینانه دارای ابعاد (ارزش‌گرایی، مشتری‌گرایی، نوآوری‌گرایی و کارآفرینی‌گرایی) می‌باشد. همچنین یافته‌های بخش کمی، نشان می‌دهد ارزش‌گرایی، مشتری‌گرایی، نوآوری‌گرایی، کارآفرینی‌گرایی و عوامل علی به ترتیب به میزان 631/0، 741/0، 582/0، 489/0 و 551/0 بر بازاریابی کارآفرینانه تاثیر دارند و عوامل مداخله‌گر و زمینه‌ای و بازاریابی کارآفرینانه به ترتیب به میزان 350/0 و 363/0 و 328/0 بر راهبردها تاثیرگذار هستند و راهبردها نیز به میزان 719/0 بر پیامدها تاثیر می گذارند. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - مديريت دانش، فرهنگ و آموزش عالی
      محمد علی نعمتی
      شماره 7 , دوره 2 , تابستان 1385
      امروزه اغلب صاحب نظران آموزش عالی معتقدند که دانشگاه ها به عنوان اصلی ترين نهاد اشاعه دهنده فرايند ياددهی- يادگيری در جامعه، به منظور مقابله با چالش های هزاره جديد، ناگزير از انتقال و دگرديسی به جوامع يادگيری، ايجاد فرهنگ تسهيم دانش و بهره گيری از استراتژی کارآمد مديريت چکیده کامل
      امروزه اغلب صاحب نظران آموزش عالی معتقدند که دانشگاه ها به عنوان اصلی ترين نهاد اشاعه دهنده فرايند ياددهی- يادگيری در جامعه، به منظور مقابله با چالش های هزاره جديد، ناگزير از انتقال و دگرديسی به جوامع يادگيری، ايجاد فرهنگ تسهيم دانش و بهره گيری از استراتژی کارآمد مديريت دانش هستند. بزرگترين چالش فراروی مديريت دانش در آموزش عالی، يک مسئله فنی نيست، بلکه چالش اصلی مسئله فرهنگ است. فرهنگ سازمانی، نقش بارزی در توليد و تسهيم دانش و تسهيل فرآيند اجرای مديريت دانش در دانشگاه ايفا می نمايد. در مقاله حاضر ابتدا تلاش شده است، تعاريف، کارکردها، فرآيندها و انواع دانش و اهميت روز افزون ايجاد، گسترش و مديريت اين دارايي ارزشمند در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی آشكار گرديده، سپس به مفهوم سازمان يادگيرنده به مثابه مطلوبترين محيط، بمنظور اجرای اثربخش استراتژی مديريت دانش و وجوه تمايز آن با يادگيری سازمانی پرداخته شود. پس از آن ضرورت ايجاد فرهنگ تسهيم دانش در جوامع کوچک يادگيری و تعاملات آزاد علمی ميان دانشجويان با يکديگر و با اعضاء هيئت علمی مورد مداقه قرار گيرد و در پايان عناصر ايفا كننده نقش در فرايند اجرای مديريت دانش از جمله فناوري اطلاعات، منابع انساني و فنون مديريت دانش و تعامل ميان آنان بررسی گردد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - بازاریابی در شرکت های فناور کوچک و متوسط نوپا
      شماره 43 , دوره 11 , تابستان 1394
      كسب و كارهاي كوچك و متوسط، نقش محوري در توسعه اقتصادي كشورها دارند و حدود 80% رشد اقتصادي جهان را شامل مي شوند. با اين وجود درصد بالايي از بنگاه هاي كوچك در سال هاي اوليه تأسيس با شكست مواجه مي شوند. در اين ميان در حوزه فناوري هاي برتر به دليل وابستگي زياد به فناوري در چکیده کامل
      كسب و كارهاي كوچك و متوسط، نقش محوري در توسعه اقتصادي كشورها دارند و حدود 80% رشد اقتصادي جهان را شامل مي شوند. با اين وجود درصد بالايي از بنگاه هاي كوچك در سال هاي اوليه تأسيس با شكست مواجه مي شوند. در اين ميان در حوزه فناوري هاي برتر به دليل وابستگي زياد به فناوري در حال تغيير و هم چنين نياز به سرمايه اوليه بالا، بنگاه ها با وضعيت دشوارتري روبه رو هستند. ضعف دانش و مهارت هاي بازاریابی یکی از دو علت اصلی شکست این شرکت ها شناسایی شده است. این پژوهش با هدف شناسایی چالش هاي بازاریابی شرکت هاي کوچک و متوسط فناوري محور با بهره گیری از مطالعات پیشین انجام گرفته است تا به مدیران این شرکت ها یادآوری کند تنها موفقیت حاصل از یک فناوری ناب متضمن موفقیت یک شرکت نخواهد بود و بازاریابی به عنوان یکی از عناصر اصلی و مولفه های مهم موفقیت شرکت های کوچک و متوسط فناوری محور می بایست در اولویت های فعالیت آن ها قرار گیرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - بررسی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان
      مهديه  تاري محمود مرادی مصطفی ابراهیم پور ازبری
      شماره 45 , دوره 12 , زمستان 1394
      امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهش‌های آکادمیک در حوزه فناوري‌هاي برتر، شرکت‌های کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکت‌ها خواهند شد. هدف چکیده کامل
      امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهش‌های آکادمیک در حوزه فناوري‌هاي برتر، شرکت‌های کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکت‌ها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت این شرکت‌ها با استفاده از یک مطالعه کیفی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی است. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کیفی تحلیل تم صورت گرفته است. خبرگان مورد مصاحبه در تحقیق حاضر 20 نفر از مدیران عامل شرکت‌های موفق و برتر دانشگاهی و دانش‌بنیان مستقر در شهرک علم و تحقیقات اصفهان (شیخ‌بهایی) در 3سال اخیر هستند. مرور ادبیات، پژوهش‌های انجام گرفته و نتایج مصاحبه‌ها نشان‌دهنده 3تم اصلی است که عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان را در 3 سطح فردی، سازمانی و محیطی طبقه‌بندی می‌کند. براساس نتایج بررسی به نظر می‌رسد دولت و شرایط محیطی نقش مهم‌تری در ایجاد زمینه‌ای مناسب برای رشد و موفقیت این شرکت‌ها ایفا می‌کنند و با توجه به مصاحبه‌های صورت گرفته، از دید خبرگان این عامل نقش اصلی در موفقیت و دوام شرکت‌های زایشی و دانش‌بنیان دارد. در پایان مقاله براساس یافته‌ها، ضمن اشاره به برخی کاستی‌های موجود در زمینه فعالیت این شرکت‌ها و اهم تأکیدات خبرگان امر، برخی ملاحظات لازم جهت تقویت عوامل مؤثر نیز ارائه شده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - رشد فناوری، تغییر یادگیری
      حامد عباسی کسانی غلامرضا شمس مورکانی
      شماره 54 , دوره 14 , بهار 1397
      ظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات دريچه‌ي جديدي را فراروي انسان گشوده و بر جنبه‌هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي او تأثير گذاشته است. انسان سعي کرده است با افزايش دانش خود در اين زمينه از آن به شکل‌های گوناگون استفاده کند که از جمله آن‌ها در آموزش و یادگیری است. پیشرفت فناور چکیده کامل
      ظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات دريچه‌ي جديدي را فراروي انسان گشوده و بر جنبه‌هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي او تأثير گذاشته است. انسان سعي کرده است با افزايش دانش خود در اين زمينه از آن به شکل‌های گوناگون استفاده کند که از جمله آن‌ها در آموزش و یادگیری است. پیشرفت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نقش بسیار مهمی در نحوه آموزش و یادگیری داشته است. ظهور فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی موجب شده است که آموزش و یادگیری از حالت سنتی (چهره به چهره) خود فاصله گرفته و به سمت شیوه‌های نوین برود. در واقع نحوه آموزش و یادگیری انسان‌ها متفاوت شده است و دلیل این امر را در تغییرات و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان جست. هدف از این پژوهش، بررسی تغییرات یادگیری در اثر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد. این پژوهش یک پژوهش مروری می‌باشد و از روش کتابخانه‌ای و مطالعه عمیق ادبیات موجود در مقالات و کتب مرتبط داخلی و خارجی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، انواع یادگیری، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری، یادگیری چهره به چهره، یادگیری از راه دور، یادگیری مکاتبه‌ای، یادگیری الکترونیکی، یادگیری سیار، و یادگیری ترکیبی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پژوهش نشان می‌دهد که هر چه از گذشته فاصله گرفته می‌شود و در مسیر آینده گام برداشته می‌شود، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری بیشتر شده و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب شده است که افراد به سمت یادگیری از راه دور، مادام‌العمر، شخصی‌سازی شده، شبکه‌ای، فارغ از زمان و مکان، و ... حرکت کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - مروری بر ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان: از شکل‌گیری تا عمل؛ مطالعه موردی: بررسی وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان در ایران
      عبداله علم خواه مهدی صادقی شاهدانی
      شماره 44 , دوره 11 , پاییز 1394
      نظریه‌پردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیش‌بینی کرده‌اند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی به‌شمار می‌آید. به‌بیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانش‌بنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که براساس تولید، چکیده کامل
      نظریه‌پردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیش‌بینی کرده‌اند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی به‌شمار می‌آید. به‌بیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانش‌بنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایه‌گذاری در دانش و صنایع دانش‌پایه مورد توجه خاص قرار می‌گیرند. به‌دلیل جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان، تأکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه سیاست‌گذاران به تحقق آن در اسناد بالادستی، مقاله حاضر به مرور ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان پرداخته است. مقاله که به روش تحلیلی و توصیفی مبتنی بر اسناد تهیه شده است، به مباحثی مانند اقتصاد دانش‌بنیان در سیر اندیشه‌های اقتصادی، پیدایش نظریه اقتصاد دانش‌بنیان، تعاریف، ویژگی‌ها، مزایا، ارکان، شاخص‌های اندازه‌گیری، سیاست‌ها و وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان در ایران براساس شاخص بانک جهانی پرداخته و در پایان، جمع‌بندی ارائه شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد تحقق اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند نیروی کار آموزش‌دیده و متخصص، سیاست‌های حمایتی دولت، اصلاح فرهنگ جامعه، سیستم کارای نوآوری و ابداعات، بومی‌کردن دانش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رژیم نهادی و محرک اقتصادی، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و ... می‌باشد. هم‌چنین گزارش بانک جهانی در سال 2005 نشان می‌دهد، یک عدم توازن بسیار بالا بین متغیرهای شاخص بانک جهانی وجود دارد. با تلاش دولت این عدم توازن در سال 2007 کمی کاهش‌یافته و طبق آخرین گزارش بانک جهانی در سال 2012، ایران با میانگین 91/3 از بین 146 کشور جایگاه 94 را از لحاظ اقتصاد دانش‌بنیان کسب کرده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - شناسایی شاخص‌های ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی
      سعيد صفري رضا عباسي مژگان سلطاني علي‌آباد
      شماره 46 , دوره 12 , بهار 1395
      امروزه کارآفرینی سازمانی به‌عنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها به‌ویژه کشورهای در حال ‌توسعه قلمداد می‌شود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان می‌شود. تا جایی‌که بسیاری از سازمان‌ها، کارآفرینی سازمانی را به‌عنوان چکیده کامل
      امروزه کارآفرینی سازمانی به‌عنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها به‌ویژه کشورهای در حال ‌توسعه قلمداد می‌شود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان می‌شود. تا جایی‌که بسیاری از سازمان‌ها، کارآفرینی سازمانی را به‌عنوان یکی از رویکردهای راهبردی خود برای دستیابی به عملکرد بالا و موفقیت‌های چشم‌گیر، انتخاب می‌کنند. اما انتخاب این رویکرد، زمانی برای سازمان اثربخش خواهد بود که بتوان نتایج آن را ارزیابی کرده و با مدیریت صحیح، هدف‌های سازمانی را تأمین نماید. بنابراین در اختیار داشتن شاخص‌های مناسبی که بتوان به‌وسیله آن‌ها، وضعیت کارآفرینی سازمانی را در سازمان‌ها ارزیابی نمود از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا شاخص‌های مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی را شناسایی نماید. به این منظور ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، شاخص‌های ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی استخراج‌شده و با الگوگیری از چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQM در 9 معیار، دسته‌بندی شدند. سپس شاخص‌های استخراج‌شده پالایش‌شده و پس از حذف شاخص‌های تکراری، 63 شاخص باقی‌ مانده در قالب پرسشنامه‌ای در اختیار خبرگان قرارگرفته و در نهایت با تحلیل داده‌های به‌دست آمده، شاخص‌های مناسب و مهم ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی شناسایی شدند. نتایج پژوهش، 29 شاخص در 9 دسته معیار رهبری، راهبرد، کارکنان، شراکت‌ها و منابع، فرآیندها، محصولات و خدمات، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی را به‌عنوان شاخص‌های مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی ارائه نموده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - تأثیر دوسوتوانی نوآوری بر دانش صادراتی و عملکرد محصولات جدید در بازارهای صادراتی
      مصطفی ابراهیم پور ازبری میلاد هوشمند چایجانی محسن اکبری
      شماره 42 , دوره 11 , بهار 1394
      صادرات یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی تأثیرگذار بر موفقیت شرکت‌های مختلف است، که مرکز توجه بسیاری از محققان و استراتژیست‌ها بوده است. این میزان توجه به‌ واسطه سهولت استفاده از این راهبرد برای ورود به عرصه رقابت بین‌المللی و همچنین به سبب ویژگی‌های سودمندی که صادرات در تو چکیده کامل
      صادرات یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی تأثیرگذار بر موفقیت شرکت‌های مختلف است، که مرکز توجه بسیاری از محققان و استراتژیست‌ها بوده است. این میزان توجه به‌ واسطه سهولت استفاده از این راهبرد برای ورود به عرصه رقابت بین‌المللی و همچنین به سبب ویژگی‌های سودمندی که صادرات در توسعه و پیشرفت شرکت‌ها دارد، بسیار حائز اهمیت است. از این‌رو همواره شرکت‌ها به دنبال کسب اطلاعات و ترویج دانش صادراتی در زیر مجموعه‌‌های مختلف خود بوده‌اند تا بتوانند عملکرد موفق خود را در زمینه صادرات تضمین نمایند. از جمله رویکردهایی که می‌تواند در ایجاد دانش صادراتی مؤثر باشد، دوسوتوانی در سازمان است. دوسوتوانی با ایجاد دو قابلیت کلیدی (اکتشاف و بهره‌برداری) در شرکت‌های صادراتی، موجبات استفاده اثربخش و کارا از دانش بازار صادراتی را فراهم کرده و بدین ترتیب زمینه‌ساز توسعه نوآوری در محصولات شرکت می‌باشد. در واقع دوسوتوانی با توانمند کردن سازمان‌ها، به آنها در تولید محصولات جدید مناسب برای محیط رقابتی بین‌المللی کمک می‌نماید. لذا مقاله حاضر با ارئه مدلی نظری براساس پیشینه پژوهش و با تأکید بر استفاده از اطلاعات و دانش صادراتی در عرصه بین‌المللی، نقش دوسوتوانی را در ایجاد دانش صادراتی مؤثر به‌منظور رقابت کارآمدتر و توسعه و تولید محصولات جدید مورد بررسی قرار داده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - ارائه مدل مفهومی چابکی استراتژیک در سازمان‌های پژوهش و فناوری
      رضا بندريان
      شماره 46 , دوره 12 , بهار 1395
      مديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامع‌تری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونه‌اي باشند كه سازمان‌های پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیش‌کنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمان‌های پ چکیده کامل
      مديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامع‌تری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونه‌اي باشند كه سازمان‌های پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیش‌کنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمان‌های پژوهش و فناوری با توسعه ويژگي پیش‌کنشی در خود مي‌توانند به توانايي ويژه‌اي تحت عنوان «چابكي راهبردي» دست يابند. چابكي راهبردي به معناي توانايي اصلاح، نوسازي و بازآفريني سازمان، مدل‌هاي كسب و كار و راهبردهايش در راستاي تطابق با تغييرات محيطي است. در اين مقاله به‌منظور توسعه يك چهارچوب جامع و فراگير براي رسيدن به چابكی راهبردي در سازمان‌هاي پژوهش و فناوری، ابتدا كليه تحقيقات انجام‌شده در زمينه چابكي راهبردي در چند سال اخیر بررسي و پس از تطابق و تعديل آنها با ماهیت، ویژگی‌ها و الزامات سازمان‌های پژوهش و فناوری، در نهايت هفت بعد (عامل كليدي) و سي‌ويك شاخص برای چابكي راهبردي در سازمان‌های پژوهش و فناوری استخراج و تعریف گردید. اين هفت عامل كليدي؛ حساسيت راهبردي، چشم‌انداز واضح و روشن، انتخاب اهداف دانشی فناورانه راهبردي، شناسايي توانمندی‌های كليدي، تصاحب و بهره‌برداری، نوآوري فناورانه مستمر و پیش‌کنشی بودن مي‌باشند. مدل ارائه شده به‌طور توام با رويكرد درون و برون سازماني بوده و مبنايي براي سنجش چابكي راهبردي در سازمان‌های پژوهش و فناوری فراهم می‌آورد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - تبیین دوسوتوانی سازمانی به‌عنوان مفهومی نوین در مدیریت سازمان‌های دانش‌بنیان
      محمود مرادی مصطفی ابراهیم پور ازبری یعقوب ممبینی
      شماره 40 , دوره 10 , پاییز 1393
      دوسوتوانی سازمانی به ‌عنوان یک سازه جدید مدیریتی در سال‌های اخیر مطرح‌ شده است. این مفهوم در حال ورود به حوزه‌های فناوري، نوآوری، کارآفرینی، رفتار سازمانی، طراحی سازمانی و راهبرد می‌باشد. دوسوتوانی برای کسب مزیت رقابتی پایدار، عملکرد و بقای شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بحث چکیده کامل
      دوسوتوانی سازمانی به ‌عنوان یک سازه جدید مدیریتی در سال‌های اخیر مطرح‌ شده است. این مفهوم در حال ورود به حوزه‌های فناوري، نوآوری، کارآفرینی، رفتار سازمانی، طراحی سازمانی و راهبرد می‌باشد. دوسوتوانی برای کسب مزیت رقابتی پایدار، عملکرد و بقای شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بحث بوده و به‌وسیله تلاش سازمان‌ها در بهره‌برداری و اکتشاف از فرصت‌های موجود به دست می‌آید. سازمان‌های دانش‌بنیان به ‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی ایجاد می‌گردند و به ‌شدت بر نوآوری به ‌عنوان یک منبع رقابتی متکی هستند. در این مقاله از روش کتابخانه‌ای و توصیفی برای تبیین مفهوم دوسوتوانی و انواع آن در سازمان‌های دانش‌بنیان استفاده ‌شده است. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا این سازه جدید را تبیین کرده و انواع دوسوتوانی سازمانی در جهت بهبود عملکرد سازمان‌های دانش‌بنیان را معرفی کنیم. سازمان‌های دانش‌بنیان با حرکت به سمت دوسوتوانی می‌توانند بقای خود را در دنیای پویای امروزی تضمین نمایند. در این مقاله پس از تعریف مفهوم دوسوتوانی سازمانی، ضرورت حرکت سازمان‌های دانش‌بنیان به ‌سوی دوسوتوان شدن و پیشینه‌ای از موضوع ارائه و انواع دوسوتوانی متوالی، ساختاری و زمینه‌ای موردبحث قرارگرفته است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکت‌های دانش بنیان
      نجف الهیاری فرد رسول  عباسی
      شماره 29 , دوره 8 , زمستان 1390
      اقتصاد دانش‌بنيان اقتصاد نوینی است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش،‌ منبع اصلي رشد و ايجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقت چکیده کامل
      اقتصاد دانش‌بنيان اقتصاد نوینی است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش،‌ منبع اصلي رشد و ايجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري‌سازي1 نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري‌هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم‌افزارهاي مربوط تشكيل مي‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان به دو دسته خرد (شرکت‌های رایج محصول‌محور) و کلان (هلدینگ یا مادر تخصصی) تقسیم کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان خرد دارای قابلیت‌های مهمی چون ایجاد اشتغال، رقابت مثبت، زایش و توسعه هستند و متناسب با اقتصادهای در حال رشد می‌باشند. ساختار سازمانی شرکت‌ها اهمیت فراوانی در ایفای نقش بهینه آنها دارند. ماهیت و نوع فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در تعیین ساختار سازمانی آنها تعیین کننده می‌باشند. در این مطالعه ساختارهای سازمانی مختلف شامل وظیفه‌ای، محصول محور، منطقه‌ای، ماتریسی، پیوندی، افقی، شبکه‌ای، مشارکتی، ستاره‌ای، شبدری و مجازی بررسی شد و الگوی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین گردید. بر اساس نتایج و دیدگاه محققان این مطالعه به نظر می‌رسد ساختار و الگوی سازمانی تلفیقی "افقی تیمی، شبکه‌ای و مجازی" برای شرکت‌های دانش‌بنیان مفید و مؤثر می‌باشد و می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری آنها باشد، لذا به عنوان الگویی مناسب برای ساختار سازمانی شرکت‌های دانش‌بنیان خرد پیشنهاد می‌شود. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    جهاد دانشگاهی -مرکز رشد رویش
    مدیر داخلی
    هیئت تحریریه
    جعفر توفیقی (دانشگاه تربیت مدرس) قاسم مصلحی (دانشگاه صنعتی اصفهان) مهدی کشمیری (دانشگاه صنعتی اصفهان) محمد صالح اولیاء (دانشگاه یزد) علی نقی مصلح شیرازی (دانشگاه شیراز) مصطفی کریمیان اقبال (دانشگاه تربیت مدرس) فتانه تقی یاره (دانشگاه تهران) محمدجعفر صدیق (دانشگاه تهران) امیرحسین دوایی مرکزی (دانشگاه علم و صنعت ایران) سیدعلیرضا فیض‌بخش بازرگانی (دانشگاه صنعتی شریف)
    شاپا: 1735-5486
    شاپای الکترونیکی:1735-5664

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    roshdefanavari@gmail.com
    نشانی
    چهارراه کالج - کوچه سعیدی پلاک 5
    تلفن
    کد پستی
    13145-799

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 20
    تعداد شماره ها 80
    مقالات چاپ شده 585
    تعداد نویسندگان 2282
    تعداد مشاهده مقاله 3939780
    تعداد دانلود مقاله 678629
    تعداد مقالات ارسال شده 1301
    تعداد مقالات رد شده 373
    تعداد مقالات پذیرفته شده 619
    درصد پذیرش 46 %
    زمان پذیرش(روز) 222
    تعداد داوران 792
    آخرین به روزرسانی 05/04/1403