• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - كاربرد فريمينگ در ايجاد مشاركت نخبگان در بانك ايده الكترونيكي
        بهروز زارعی فاطمه ثقفی امیر امامی
        ايجاد پايگاه اطلاعاتي براي دريافت ايدههاي نخبگان و خبرگان در خصوص حل مشكلات مختلف جامعه باعث كارآيي سرمايهگذارهاي دولتي روي پروژهها ميشود. در اين مقاله يك نظريه مبتني بر روانشناسي ذهني خبرگان (نخبگان) به نام فريمينگ براي ايجاد همكاري بهينه آنها با بانك ايده معرفي خواهد چکیده کامل
        ايجاد پايگاه اطلاعاتي براي دريافت ايدههاي نخبگان و خبرگان در خصوص حل مشكلات مختلف جامعه باعث كارآيي سرمايهگذارهاي دولتي روي پروژهها ميشود. در اين مقاله يك نظريه مبتني بر روانشناسي ذهني خبرگان (نخبگان) به نام فريمينگ براي ايجاد همكاري بهينه آنها با بانك ايده معرفي خواهد شد. براي اين منظور مدل ذهني خبرگان از طريق مصاحبه با آنها مبتني بر روش فريمينگ استخراج شد. سپس شبيهسازي قالب مسائل فريمينگ در مورد نخبگاني كه توانايي ارائه ايده در بانك ايده الكترونيكي را دارند، با استفاده از پرسشنامه انجام شد. يافتهها صحت وجود اثر فريمينگ را بر نخبگان تأييد كرد. نتايج نشان دهنده قابل پيشبيني بودن رفتارهاي خبرگان بر مبناي اثرات فريمينگ است. استفاده از نتايج اين مقاله براي قالببندي پاداشهاي افراد با نظريه فريمينگ، باعث كاهش هزينههاي بانك ايده الكترونيكي خواهد شد. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش نيروهاي رقابتي پورتر در انتخاب مدل كسب و كار الكترونيك در صنعت خودرو(مطالعه موردي: شركت ايران خودرو)
        محسن شفیعی نیک آبادی اعظم جلیلی بولحسنی
        هدف اصلي مقاله بررسي نقش نيروهاي پنجگانه پورتر در انتخاب مدل كسب و كار الكترونيك در صنعت خودرو ميباشد. در اين تحقيق پنج نيروي رقابتي پورتر كه عبارتند از تهديد رقباي تازه وارد، تهديد محصولات يا خدمات جايگزين، قدرت چانهزني خريداران، قدرت چانهزني تأمين كنندگان و رقابت در م چکیده کامل
        هدف اصلي مقاله بررسي نقش نيروهاي پنجگانه پورتر در انتخاب مدل كسب و كار الكترونيك در صنعت خودرو ميباشد. در اين تحقيق پنج نيروي رقابتي پورتر كه عبارتند از تهديد رقباي تازه وارد، تهديد محصولات يا خدمات جايگزين، قدرت چانهزني خريداران، قدرت چانهزني تأمين كنندگان و رقابت در ميان شركتهاي موجود در صنعت خودرو، در ميان دو شركت ايران خودرو و سايپا كه داراي بيشترين سهم بازار در كشور هستند، مورد ارزيابي قرار گرفته اند. بعد از پيمايش صورت گرفته و شناسايي عوامل مهم (همه عوامل در انتخاب كسب و كار الكترونيك در صنعت خودرو نقش داشتند)، به صورت موردي به اندازهگيري اين نيروها در شركت ايران خودرو پرداخته شد تا قدرت اين شركت از نظر محيط صنعتي در انتخاب مدل كسب و كار الكترونيك مورد بررسي قرار گيرد. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مديريت دانش و راهبرد رقابتي شركت; نقش نقاط مرجع راهبردي
        امید مهدیه
        شيوه تدوين و طراحي راهبرد كه در ده يا پنج سال قبل استفاده ميشد، ديگر كارايي نخواهد داشت. اين پديده تا حد زيادي به علت تغييراتي است كه در جهت افزايش اهميت اطلاعات و دانش به وجود آمده است. شركتها با تغيير جهت رقابت در بازار به سمت افزايش نرخ نوآوري دريافتند كه دانش، داراي چکیده کامل
        شيوه تدوين و طراحي راهبرد كه در ده يا پنج سال قبل استفاده ميشد، ديگر كارايي نخواهد داشت. اين پديده تا حد زيادي به علت تغييراتي است كه در جهت افزايش اهميت اطلاعات و دانش به وجود آمده است. شركتها با تغيير جهت رقابت در بازار به سمت افزايش نرخ نوآوري دريافتند كه دانش، دارايي كليدي آنها است. دراكر به درستي خاطر نشان ساخت كه ارزشمندترين دارايي شركتها در قرن بيست و يكم، دانش و دانشگران آنها ميباشند. در چنين محيطي، توانايي شركت در بهرهگيري از داراييهاي ناملموس، بسيار مهمتر و حياتيتر از توانايياش در مديريت و سرمايهگذاري پيرامون داراييهاي ملموس و فيزيكي ميباشد. پيش فرض اصلي مديريت دانش اين است كه اقدامات آن موجب خلق نوعي مزيت رقابتي ميشود. اما اين موضوع چگونه تحقق مييابد؟ يك احتمال اين است كه شركتها نياز به نوعي راهبرد مديريت دانش دارند كه به تحقق اين هدف كمك كند. اما ماهيت راهبرد مديريت دانش چيست و چگونه در طي زمان تغيير ميكند؟ دو قطب اصلي مديريت دانش، فناوري و منابع انساني هستند. چه تركيبي از اين دو عامل ميتواند منجر به اثربخشي چنين راهبردهايي شود؟ اين وضعيت، مبهم و نامشخص است. زيرا مباني و چارچوب نظري مربوط به راهبرد مديريت دانش، نسبتاً جوان و نوپا بوده و طي چند سال اخير توسعه يافتهاند. در اين مقاله ابتدا به طور مختصر به راهبرد مديريت دانش پرداختهايم و سپس رابطه ميان راهبرد رقابتي و راهبرد مديريت دانش را با استفاده از مرور مباني نظري و تئوري نقاط مرجع راهبردي مورد بررسي قرار دادهايم. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسي تطبيقي رويكردها و چارچوبهاي سنجش نوآوري
        سید نورالدین درونکلایی حسین رضا علیزاده ولوکلایی
        ادبيات موجود در سنجش نوآوري را از دو طريق ميتوان بررسي كرد: 1) سنجش نوآوري در سطح شركت 2) سنجش نوآوري در سطح ملي. سنجش نوآوري در سطح شركت جهت تصميمگيري در مورد مقدار تخصيص منابع به فعاليتهاي نوآوري و براي انتخاب حوزههايي كه نوآوري نويد بخش بازده اقتصادي بالايي است، و هم چکیده کامل
        ادبيات موجود در سنجش نوآوري را از دو طريق ميتوان بررسي كرد: 1) سنجش نوآوري در سطح شركت 2) سنجش نوآوري در سطح ملي. سنجش نوآوري در سطح شركت جهت تصميمگيري در مورد مقدار تخصيص منابع به فعاليتهاي نوآوري و براي انتخاب حوزههايي كه نوآوري نويد بخش بازده اقتصادي بالايي است، و همچنين مديريت راهبردهاي نوآوري درون بنگاهي، مورد نياز ميباشد. در سطح ملي نيز سياستگذاران براي شناخت وضعيت موجود، روند تحولات آينده، دريافت بازخورد از تأثيرات مثبت و منفي سياستهاي موجود و تدوين سياستهاي مناسب به اطلاعات حاصله از سنجش نوآوري نيازمند هستند. در مقاله حاضر سعي شده است تا مستند به مرور ادبيات موضوعي مربوط به عنوان تحقيق، با استفاده از بررسي تطبيقي برخي تحقيقات انجام شده در مورد سنجش نوآوري، به شباهتها و تفاوتهاي آنها اشاره شود. در بخش شباهتها به دو مورد فرايند نوآوري، سنجش تغييرات فناورانه و در بخش تفاوتها نيز به دو مورد: سطح تحليل و ارائه شاخصها براي سنجش هر سه حوزه فرايند سيستمي نوآوري اشاره شده است. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسي جايگاه فناوري در برنامه هاي توسعه اي كشور
        بهروز  ارباب شیرانی حسن خاکباز
        در دنياي كنوني توجه به امر توسعه مبتني بر دانايي در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه رو به افزايش است و از آنجا كه آموزش، پژوهش و فناوري اجزاي اصلي اين توسعه ميباشند، تدوين طرح و برنامهاي مدون در عرصههاي مختلف علوم، تحقيقات و فناوري امري ضروري است. خوشبختانه اين حركت در س چکیده کامل
        در دنياي كنوني توجه به امر توسعه مبتني بر دانايي در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه رو به افزايش است و از آنجا كه آموزش، پژوهش و فناوري اجزاي اصلي اين توسعه ميباشند، تدوين طرح و برنامهاي مدون در عرصههاي مختلف علوم، تحقيقات و فناوري امري ضروري است. خوشبختانه اين حركت در سالهاي اخير مورد توجه سياستگذاران و برنامهريزان كلان كشور قرار گرفته است و تدوين سند چشمانداز بيست ساله كه ايران را در افق 1404 كشوري رشد يافته با جايگاه اول علمي و فناوري در بين كشورهاي منطقه تصوير ميكند، گام نخست در فرايند برنامهريزي در سطح ملي است. از سوي ديگر براي دستيابي به اين چشمانداز، چهار برنامه پنج ساله در نظر گرفته شده است كه نخستين آنها برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از سالهاي 1384 تا 1388 بوده است. بخشي از اين برنامه به توسعه مبتني بر دانايي اختصاص يافته و در اين ميان آموزش عالي، تحقيقات و فناوري محور قرار گرفته است. در همين راستا لايحه برنامه پنجم توسعه كشور نيز به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده كه بخشي از اين برنامه نيز به علوم و فناوري اختصاص يافته است. اما آنچه كمتر در اين برنامهها به چشم ميخورد، توجه به امر فناوري و تدوين راهبردهاي دقيق براي توسعه فناوري ميباشد; حال آنكه توليد علم در جامعه هنگامي وافي به مقصود است كه در نهايت بتواند به ثروت تبديل شود و در اين زمينه انجام تحقيقات كاربردي و توسعه فناوري از اهم اقداماتي است كه توليد علم سودآور را ممكن ميسازد. در اين مقاله ضمن تشريح اهميت تدوين برنامههاي توسعهاي در زمينه علوم، تحقيقات و فناوري، وضعيت فناوري در برنامههاي پنج ساله سوم و چهارم توسعه كشور مورد بحث قرار ميگيرد. سپس با بررسي لايحه برنامه پنجم توسعه كشور و جايگاه فناوري در اين لايحه، پيشنهاداتي در اين زمينه براي افزايش اثربخشي برنامههاي توسعهاي بيان ميگردد. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رويكردي تحليلي به چيستي و چرايي سازمانهاي پژوهش و فناوري مستقل
        سازمانهاي پژوهش و فناوري مستقل سازمانهاي غير انتفاعي هستند كه فعاليتهاي تحقيق و توسعه را به منظور كمك به بهبود رقابتپذيري شركتها از طريق ارتقاء توانمنديهاي نوآورانه و فناورانه آنها انجام ميدهند. اين سازمانها اگرچه به طرق مختلفي تحت تأثير و حتي پيگير اجراي سياستهاي دولتي چکیده کامل
        سازمانهاي پژوهش و فناوري مستقل سازمانهاي غير انتفاعي هستند كه فعاليتهاي تحقيق و توسعه را به منظور كمك به بهبود رقابتپذيري شركتها از طريق ارتقاء توانمنديهاي نوآورانه و فناورانه آنها انجام ميدهند. اين سازمانها اگرچه به طرق مختلفي تحت تأثير و حتي پيگير اجراي سياستهاي دولتي هستند اما يكي از اهداف آنها كسب درآمد و فعاليت در بازار و در بستري تجاري است تا ضمن داشتن انعطاف لازم با كارايي بالايي به ايفاي نقش خود بپردازند. بر اساس جهت گيريهاي كلان كشور در زمينه علم و فناوري، سازمانهاي پژوهش و فناوري در حال تبديل شدن به يكي از مهمترين بخشهاي اقتصاد كشور ميباشند. از اين رو براي شكوفايي اقتصادي كشور مديريت كارآمد و صحيح آنها در سطح راهبردي ضرورت دارد. بنابراين آشنايي با اين سازمانها و مطالعه ويژگيهاي آنها از ابعاد مختلف يك الزام است. در اين مقاله مروري بر ادبيات موضوع سازمانهاي پژوهش و فناوري شامل تعريف و انواع آنها، تاريخچه، مأموريت و فلسفه وجودي، الگوي مالكيتي، الگوي كسب و كار و ... خواهد شد. سپس با استفاده از رويكرد سيستمي به تجزيه و تحليل ويژگيها و چرخه عمر اين سازمانها پرداخته ميشود و در ادامه به عنوان سازمانهاي خدماتي دانشمحور مورد بررسي قرار ميگيرند. در نهايت به جمعبندي و ارائه پيشنهادات پرداخته ميشود. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزيابي وضعيت موجود مديريت دانش بر اساس مدل ساختمان مديريت دانش
        نوشین کاظمی نژاد فائزه مهرانفر سیده صبا باقری
        امروزه دانش به عنوان سرمايه سازماني تلقي ميشود و مديريت آن از اهميت روزافزوني برخوردار است. توسعه دانايي محور، سرلوحه برنامه توسعه اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كشور قرار داده شده است. بنابراين انتظار ميرود سازمانهاي آموزشي نيز دانش را به عنوان سرمايه سازماني تلقي كنند و نس چکیده کامل
        امروزه دانش به عنوان سرمايه سازماني تلقي ميشود و مديريت آن از اهميت روزافزوني برخوردار است. توسعه دانايي محور، سرلوحه برنامه توسعه اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كشور قرار داده شده است. بنابراين انتظار ميرود سازمانهاي آموزشي نيز دانش را به عنوان سرمايه سازماني تلقي كنند و نسبت به مديريت آن اقدام نمايند. در مقاله حاضر كه بخشي از يافتههاي يك طرح تحقيقاتي در سطح دانشكده علوم اجتماعي، اقتصاد و مديريت دانشگاه الزهرا(س) را گزارش مينمايد، تلاش شده است تا وضعيت موجود مديريت دانش در اين دانشكده بررسي گرديده و نشان داده شود. بررسي وضعيت موجود مديريت دانش، ميتواند افقهاي روشني را براي برنامهريزيهاي آتي در حوزه مديريت دانش، به ويژه در دانشگاه الزهرا(س) ترسيم كند. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مديريت دانش و هوشمندي كسب و كار
        محمدرضا موسی خانی مهشید سعیدی
        هدف اين مقاله بررسي رابطه KM1 و BI2 ميباشد. نوعي ابهام در مورد ارتباط بين KM و BI وجود دارد. BI بر روي دانش صريح تأكيد دارد، درحالي كه KM هم بر دانش صريح و هم دانش ضمني تأكيد دارد. هر دو نگرش يادگيري، تصميمگيري و ادراك را توسعه ميدهند. KM بر BI تأثيرگذار ميباشد، چکیده کامل
        هدف اين مقاله بررسي رابطه KM1 و BI2 ميباشد. نوعي ابهام در مورد ارتباط بين KM و BI وجود دارد. BI بر روي دانش صريح تأكيد دارد، درحالي كه KM هم بر دانش صريح و هم دانش ضمني تأكيد دارد. هر دو نگرش يادگيري، تصميمگيري و ادراك را توسعه ميدهند. KM بر BI تأثيرگذار ميباشد، چرا كه تأثيرگذاري KM بر BI در ارتباط با ايجاد دانش سازماني، انتقال دانش و يادگيري ميباشد. بنابراين اين مقاله با بررسي اهميت همبستگي KM و BI، BI را به عنوان زير مجموعهاي از KM مطرح نموده است. اين رابطه از اين نظر حائز اهميت است كه باعث تصميمگيري درست در سازمانها ميشود. چرا كه در دنياي پر تلاطم امروز شركتها بيش از پيش ميبايستي مزيت رقابتي خود را از طريق سياستها و راهبردهاي سازماني، واكنش مناسب به رقبا، مصرف كنندگان، تأمين كنندگان خود حفظ كنند. اطلاعات به عنوان مهمترين عامل براي شركتها و سازمانها شناخته شده است. بنابراين تركيب KM و BI نه تنها باعث ذخيره اطلاعات مفيد براي شركتها ميشود، بلكه عملكرد سازمانها و شركتها و فرايندهاي آنان را بهبود ميبخشد. جزييات مقاله