• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی و تحلیل کاربردهای تحلیل پتنت در مراکز تحقیقاتی کشور
        علی  فرقانی
        امروزه اطلاعات پتنت ها به عنوان یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی فنی و تکنولوژیکی شناخته شده است. تحلیل اسناد پتنت ها؛ اطلاعات ارزشمندی را در ابعاد مختلف در اختیار محققان و مدیران مراکز تحقیقاتی قرار می دهد بطوریکه استفاده از تحلیل پتنت در بسياري از كشورهاي پيشرفته صنعتي چکیده کامل
        امروزه اطلاعات پتنت ها به عنوان یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی فنی و تکنولوژیکی شناخته شده است. تحلیل اسناد پتنت ها؛ اطلاعات ارزشمندی را در ابعاد مختلف در اختیار محققان و مدیران مراکز تحقیقاتی قرار می دهد بطوریکه استفاده از تحلیل پتنت در بسياري از كشورهاي پيشرفته صنعتي به عنوان یک ابزار تحلیلی در محیط های تحقیقاتی بسیار رایج شده است. در این مقاله سعی می گردد ضمن بیان اجمالی ویژگی ها و ساختار اطلاعاتی پتنت ها؛ کاربردهای تحلیل پتنت مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و ضرورت استفاده از ان در مراکز تحقیقاتی کشور تبیین شود. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مروري بر مفاهيم و روشهاي کمي در ارزش گذاري فناوري
        جلیل غریبی سید حبیب الله طباطبائیان
        روش‌ها و رويکردهاي بسياري تا کنون براي ارزش گذاري فناوري معرفي و به کار گرفته شده‌اند. برخي از اين روش ها از محاسبات رياضي گاها پيچيده‌اي در جهت تعيين ارزش فناوري بهره مي‌گيرند و به روش‌هاي کمي موسوم مي‌باشند در حاليکه روش‌هاي غيرکمي (کيفي) کمتر مبتني بر چنين محاسباتي چکیده کامل
        روش‌ها و رويکردهاي بسياري تا کنون براي ارزش گذاري فناوري معرفي و به کار گرفته شده‌اند. برخي از اين روش ها از محاسبات رياضي گاها پيچيده‌اي در جهت تعيين ارزش فناوري بهره مي‌گيرند و به روش‌هاي کمي موسوم مي‌باشند در حاليکه روش‌هاي غيرکمي (کيفي) کمتر مبتني بر چنين محاسباتي مي‌باشند. متني که پيش رو داريد مروري است بر مفاهيم و روش‌هاي ارزش‌گذاري فناوري و بنابراين از توضيح روش‌هاي کيفي، مثل مدل‌هاي اقتصاد سنجي ، طوفان فکري و يا روش دلفي ، اجتناب شده است. کليه مطالب در 2 بخش اصلي بيان مي‌شوند. به اين ترتيب که در بخش اول پاره‌اي از مفاهيم اوليه ارزش‌گذاري فناوري مورد بررسي قرار داده ودر بخش دوم تعدادي از مهمترين و معروفترين روشها را معرفي و تا حدودي مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌دهيم. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مديريت دانش و ديدگاه‌هاي اقتصادي
        غلامرضا ملک زاده
        يکي از چالش‌هاي مهم پياده‌سازي و پذيرش مديريت دانش به عنوان فلسفه مديريتي در سازمان‌هاي، دانش محور و فناورانه اين است که نرخ برگشت سرمايه احتمالي (ROI) اقدامات مديريت دانش چيست؟ و در ادامه ابزارهاي محاسبه ROI وعوامل اقتصادي مديريت دانش که هزينه‌هاي مشاوره اوليه تا سرما چکیده کامل
        يکي از چالش‌هاي مهم پياده‌سازي و پذيرش مديريت دانش به عنوان فلسفه مديريتي در سازمان‌هاي، دانش محور و فناورانه اين است که نرخ برگشت سرمايه احتمالي (ROI) اقدامات مديريت دانش چيست؟ و در ادامه ابزارهاي محاسبه ROI وعوامل اقتصادي مديريت دانش که هزينه‌هاي مشاوره اوليه تا سرمايه‌گذاري در ساختارهاي مديريتي جديد و آموزش کارکنان را شامل مي گرددچه هستند؟ در اين مقاله به بررسي جوانب مالي مديريت دانش از ديدگاه اقتصادي و برگشت سرمايه و نيز ارزش زماني و ارزش تدريجي اقدامات مديريت دانش پرداخته مي‌شود. هزينه‌هاي توسعه زيرساخت‌هاي اطلاعاتي، هزينه‌هاي سربار، پيمانکاري و هزينه‌هاي آشکار و پنهان مديريت دانش و اينکه چگونه هزينه سرمايه‌گذاري در فناوري‌هاي جديد بايد توجيه شوند از مواردي هستند که در اين بررسي مورد توجه قرار مي‌گيرند. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نوآوري، راهبرد، توسعه
        علیرضا آیت الهی
        توسعه ملي بنا بر رشد فناوري است. رشد فناوري بنابرنوآوري است؛ و نوآوري بنابر اختراع فني است. تحقيق اساسي، مبدأ اختراع فني، و به عبارت ديگر محصول جديد يا روش فني جديد است. اختراعي پذيرفته است كه نقشي در رشد، توسعه و رفاه جامعه ايفاء كند. در واقع، اختراع فني با تجاري شدن چکیده کامل
        توسعه ملي بنا بر رشد فناوري است. رشد فناوري بنابرنوآوري است؛ و نوآوري بنابر اختراع فني است. تحقيق اساسي، مبدأ اختراع فني، و به عبارت ديگر محصول جديد يا روش فني جديد است. اختراعي پذيرفته است كه نقشي در رشد، توسعه و رفاه جامعه ايفاء كند. در واقع، اختراع فني با تجاري شدن و كمك به زيربناي جامعه معني مي‌يابد. ساير نوآوري‌ها يا نوآوري مجازي است يا حتي فقط وسيله آوازه‌گري. نظريه‌ها و قوانين نوآوري، قوانين اجتماعي را پديد مي‌آورند و به رشد و توسعه مبتني بر دانايي ختم مي‌شوند. نوآوري مبناي اصولي رشد و توسعه اقتصادي ـ اجتماعي ـ فرهنگي كشور است. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارتقاء توان مديريتي هسته‌هاي دورة پيش رشد و واحدهاي فناور مستقر در مراکز رشد از طريق انتخاب صحيح سبک مديريتي
        مرتضی راستی برزکی محسن فتح اله بیاتی
        سازمان‌ها در دوره‌هاي مختلف عمر خود از ايجاد تا مرگ نيازهاي مديريتي مختلفي دارند. بدين معنا که با توجه به شرايطي که در هر دوره از عمر سازمان بر آن حاکم است مديران نيز بايد سبک‌هاي مديريتي گوناگوني را متناسب با شرايط حاکم اتخاذ کنند. در غير اين صورت چه بسا سازماني پيش از چکیده کامل
        سازمان‌ها در دوره‌هاي مختلف عمر خود از ايجاد تا مرگ نيازهاي مديريتي مختلفي دارند. بدين معنا که با توجه به شرايطي که در هر دوره از عمر سازمان بر آن حاکم است مديران نيز بايد سبک‌هاي مديريتي گوناگوني را متناسب با شرايط حاکم اتخاذ کنند. در غير اين صورت چه بسا سازماني پيش از رسيدن به مراحل بلوغ و بالندگي با مرگ مواجه شود. اين مسئله در رابطه با واحدهاي فناور مستقر در مراکز رشد و هسته‌هاي دورة پيش رشد اهميتي مضاعف مي‌يابد، زيرا شرکت‌ها يا هسته‌هاي مستقر در اين مراکز بسيار آسيب پذيرند و سوء مديريت در آنها بسيار سريعتر از ساير دوره‌هاي عمر، سبب شکست شرکت‌ها مي‌شود. اتخاذ سبکهاي مديريتي مناسب در دوره‌هاي پيش رشد و رشد نه تنها از مرگ زودرس جلوگيري مي‌کند، بلکه احتمال موفقيت آنها را در دوره‌هاي بعدي نيز افزايش مي‌دهد، زيرا موفقيت سازمانها منوط به گذار موفقيت آميز آنها از تک تک دوره‌ها، بخصوص دوره‌هاي پيش رشد و رشد است. در اين مقاله انواع سبکهاي مديريت و سوء مديريت مورد بررسي قرار گرفته است و با توجه به مکان هسته‌هاي دوره پيش رشد و واحدهاي فناوري مستقر در مراکز رشد بر روي چرخه عمر سازمان‌ها، انواع سبکهاي مناسب و نامناسبي که ممکن است در مديريت سازمان‌ها در اين دوره‌ها بروز کند، معرفي گرديده است. همچنين براي گذار موفقيت آميز از مرحله پيش رشد به مرحله رشد با توجه به سبک مديريتي سازمان در دورهي پيش رشد، سبکي براي سازمان در مرحله رشد پيشنهاد شده است. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مديريت دانش؛نظريه‌ها، فناوري‌ها و رويکردها
        حمید شفیع زاده
        مديريت دانش به عنوان يک رشتة علمي حاصل تفکر متخصصاني همچون پيتر دراکر در دهة 1970، کارل- اريک اسويبي در دهة 1980 و نوناكا و تاكاچي در دهة 1990 بوده است. اين مقاله مديريت دانش را از يک چشم انداز تاريخي مورد توجه قرار مي‌دهد، فناوري‌ها و رويکردهاي مهم آن را بررسي مي‌کند چکیده کامل
        مديريت دانش به عنوان يک رشتة علمي حاصل تفکر متخصصاني همچون پيتر دراکر در دهة 1970، کارل- اريک اسويبي در دهة 1980 و نوناكا و تاكاچي در دهة 1990 بوده است. اين مقاله مديريت دانش را از يک چشم انداز تاريخي مورد توجه قرار مي‌دهد، فناوري‌ها و رويکردهاي مهم آن را بررسي مي‌کند و برخي فرصت‌هاي جديد در مديريت دانش را برجسته مي‌کند. چنانچه مديران اهميت اين راهبردهاي مديريت دانش را ناديده بگيرند، سازمان آنها توفيق چنداني به دست نخواهد آورد. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - Approaches for Technology Assessment and Selection for Developing Countries- A ToT Model
        Nawar Khan M Akhtar
        Transfer of technology plays a pivotal role in the industrialization of developing countries. The challenge faced by these countries is the non-avail of Transfer of Technology (ToT) model that can depict the technology transfer process by involving the internal and exte چکیده کامل
        Transfer of technology plays a pivotal role in the industrialization of developing countries. The challenge faced by these countries is the non-avail of Transfer of Technology (ToT) model that can depict the technology transfer process by involving the internal and external factors. As the technology assessment and selection is the main process in ToT, so this paper focuses on this area and propose two approaches for development of a ToT model. Also existing analytical approaches to technology evaluation and selection, such as engineering-economic analysis, cost benefit analysis and optimization techniques have limited applicability due to imprecise and non-quantifiable evaluation of variable and factors. This paper proposes approaches to assess technology on both quantitative and qualitative bases simultaneously, involving all internal and external factors (forces) that affect the entire ToT process. جزييات مقاله