هدف اصلی این مقاله استفاده از مؤلفههای مدیریت فناوری برای تحلیل و ارزیابی وضعیت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این جهت با بهرهگیری از یک مدل مفهومی که به همین منظور توسعه یافته است مجموعه شاخصهای مربوط به مؤلفههای اصلی و پشتیبان فرایند مدیریت فناوری در بخش فن چکیده کامل
هدف اصلی این مقاله استفاده از مؤلفههای مدیریت فناوری برای تحلیل و ارزیابی وضعیت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این جهت با بهرهگیری از یک مدل مفهومی که به همین منظور توسعه یافته است مجموعه شاخصهای مربوط به مؤلفههای اصلی و پشتیبان فرایند مدیریت فناوری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات شناسایی و تدوین گردیدهاند و سپس با استفاده از نظرات خبرگی از میان مجموعه شاخصهای گردآوری شده، دستهای از شاخصها برای ارزیابی مدیریت فناوری در بخش موردنظر انتخاب و طبقهبندی شده و نهایتاً با استفاده از اطلاعات و آمار منابع بینالمللی، وضعیت مدیریت فناوری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با 35 کشور دنیا از حیث امور سياستگذاري، تسهیل نوآوری، تحقیق و توسعه، آموزش منابع انسانی، پشتیبانی مالی، ارتقای کارآفرینی، انتشار فناوری، عرضه فناوری مورد مقایسه قرار گرفته است.
پرونده مقاله
تسهيم دانش مؤلفهاي كليدي براي دستيابي به مزيت رقابتي پايدار در محيط متلاطم امروزي ميباشد. تسهيم دانش اثربخش ميان کارکنان ميتواند بهطور قابل ملاحظهاي بر عملکرد سازمانها تأثير بگذارد. بنابراين هدف از اين تحقيق بررسي تأثير کيفيت زندگي کاري بر شکلگيري رفتار تسهيم دان چکیده کامل
تسهيم دانش مؤلفهاي كليدي براي دستيابي به مزيت رقابتي پايدار در محيط متلاطم امروزي ميباشد. تسهيم دانش اثربخش ميان کارکنان ميتواند بهطور قابل ملاحظهاي بر عملکرد سازمانها تأثير بگذارد. بنابراين هدف از اين تحقيق بررسي تأثير کيفيت زندگي کاري بر شکلگيري رفتار تسهيم دانش در يک مرکز تحقيقاتي در ايران ميباشد. اين تحقيق يک تحقيق توصيفي و به لحاظ هدف، از نوع تحقيقات كاربردي و به لحاظ گردآوري اطلاعات پيمايشي است. جهت آزمون فرضيههاي تحقيق از مدلسازي معادلات ساختاري (SEM) استفاده شد. به منظور جمعآوري دادههاي تحقيق، پرسشنامهاي جهت سنجش کيفيت زندگي کاري، نگرش، قصد و رفتار تسهيم دانش مبتني بر تحقيقات گذشته تدوين و در جامعه هدف توزيع گرديد. تجزيه و تحليل 317 پرسشنامه تکميل شده و معتبر نشان داد کيفيت زندگي کاري اثر مثبت و معناداري بر نگرش و رفتار تسهيم دانش کارکنان در سازمان مورد مطالعه دارد. همچنين نگرش به تسهيم دانش عاملي مؤثر در تقويت قصد تسهيم دانش بوده و قصد تسهيم دانش نيز به نوبه خود بر رفتار واقعي تسهيم دانش اثر ميگذارد. علاوه بر اين، نتايج تحقيق حاکي از آن بود که در ميان ابعاد کيفيت زندگي کاري، قانونگرايي مؤثرترين عامل در تسهيم دانش است. در نهايت با توجه به يافتههاي تحقيق توصيههاي کاربردي به مديران و دستاندرکاران حوزه مديريت دانش و پيشنهاداتي به محققان آتي جهت پوشش شکافهاي تحقيق حاضر ارائه شد.
پرونده مقاله
فناوري راديوشناسه به عنوان فناوري پيشرو ميتواند براي کاهش اتلاف در زنجيره تأمين مواد غذايي مفيد باشد. اين فناوري ميتواند اطلاعات محصولات را دريافت کرده و در کاهش هزينهها، مؤثر باشد. بيشترين چالشها براي مديريت زنجيره تأمين مربوط به کالاهاي فاسدشدني و با عمرکوتاه، به چکیده کامل
فناوري راديوشناسه به عنوان فناوري پيشرو ميتواند براي کاهش اتلاف در زنجيره تأمين مواد غذايي مفيد باشد. اين فناوري ميتواند اطلاعات محصولات را دريافت کرده و در کاهش هزينهها، مؤثر باشد. بيشترين چالشها براي مديريت زنجيره تأمين مربوط به کالاهاي فاسدشدني و با عمرکوتاه، بهخصوص مواد غذايي هستند. تنوع در تعداد کالاها، رديابي و پيگيري جريان کالا در طول زنجيره تأمين، عمر کم، حجم بالاي محصولات و نياز به کنترل دما در زنجيره تأمين از جمله چالشهاي موجود ميباشد. ريسک مواد غذايي ميتواند در هر مرحله از زنجيره تأمين مواد غذايي ظاهر شود، در نتيجه تعريف نقاط کنترلي براي بدست آوردن اطلاعات مواد تشکيلدهنده، توليد و تاريخهاي خاص (فروش، مصرف) و غيره، و مهياکردن آن به شيوهاي شفاف براي ارائه به عرضهکنندگان زنجيره تأمين و مصرفکنندگان ضرورت دارد. يکي از بهترين راهحلهاي ممکن استفاده از سيستم راديوشناسه بوده که به مديريت زنجيره تأمين در حل مشکلات لجستيکي کالاهاي فاسدشدني کمکهاي فراواني خواهد کرد. در اين مقاله به بررسي مدل کسب و کار مالي پيادهسازي سيستم راديوشناسه در رديابي موادغذايي پرداخته شده است. براي روشنشدن موضوع يک مطالعه موردي از بکارگيري سيستم راديوشناسه در زنجيرهاي از فروشگاههاي رفاهي در تايوان ارائه شده است. در اين مطالعه موردي با معرفي دو طرح ارتقايي 4 و 6 ساله، سود و هزينههاي مرتبط با اجراي راديوشناسه براي توليدکنندگان، توزيعکنندگان و خردهفروشان زنجيره تأمين فروشگاه رفاهي تجزيه و تحليل شده است.
پرونده مقاله
بررسيها نشان ميدهد که فعاليتهاي مربوط به توسعه فناوري و نوآوري، به عنوان پيشرانهاي اصلي رشد اقتصادي محسوب ميشود. هدف از اين مقاله معرفي شاخص جهاني نوآوري (GII) و شاخص دستيابي به فناوري (TAI) و بررسي وضعيت ايران در اين شاخصهاست. در شاخص جهاني نوآوري، کشورمان در سال چکیده کامل
بررسيها نشان ميدهد که فعاليتهاي مربوط به توسعه فناوري و نوآوري، به عنوان پيشرانهاي اصلي رشد اقتصادي محسوب ميشود. هدف از اين مقاله معرفي شاخص جهاني نوآوري (GII) و شاخص دستيابي به فناوري (TAI) و بررسي وضعيت ايران در اين شاخصهاست. در شاخص جهاني نوآوري، کشورمان در سال 2014، رتبه 120 را کسب کرده است. آنچه از مطالعه گزارشهاي پيشين شاخص جهاني نوآوري به دست ميآيد نشان ميدهد که کشورمان نتوانسته جايگاه خود را حفظ يا بهبود بخشد. شاخص جهاني نوآوري از ترکيب 21 متغير اصلي تشکيل شده است که کشورمان در متغيرهاي آموزش عالي، تحقيق و توسعه، خلق دانش و زيرساخت عمومي از وضعيت بهتري نسبت به ساير متغيرها برخوردار است. در متغيرهاي محيط سياسي، تجارب و رقابت، انتشار دانش و آثار دانش، کمترين امتياز را در بين ساير متغيرها کسب کرده است. به عبارت ديگر، کشورمان در ارکان ورودي خصوصاً در بخش آموزش عالي از جايگاه نسبتاً خوبي برخوردار است اما در ارکان خروجي وضعيت مطلوبي ندارد. شاخص ديگر شاخص دستيابي به فناوري است، اين شاخص شامل ايجاد فناوري جديد، انتشار نوآوريهاي جديد، انتشار نوآوريهاي قديمي و مهارتهاي انساني است که در اين شاخص در گروه کشورهاي متوسط قرار گرفتهايم. مطالعه شاخصهاي ترکيبي نشان ميدهد سياستگذاران بايد توجه بيشتري براي بهبود شرايط نوآوري داشته باشند تا يافتههاي علمي و نتايج تحقيقات و نوآوري و خلق ثروت براي اجتماع ايجاد شود.
پرونده مقاله
در محيط متحول، پويا و رقابتي كسب و كار كنوني سازمانها، توسعه و استقرار سيستمهاي اطلاعاتي مدرن به صورت بسيار گسترده مورد توجه مديران قرار گرفته و كاربرد اين سيستمها تأثيرات شگرفي را در تسهيل فرايند مديريت بر جاي گذاشته است. بهطوريكه با ارائه ابزارهاي توليد، پردازش و چکیده کامل
در محيط متحول، پويا و رقابتي كسب و كار كنوني سازمانها، توسعه و استقرار سيستمهاي اطلاعاتي مدرن به صورت بسيار گسترده مورد توجه مديران قرار گرفته و كاربرد اين سيستمها تأثيرات شگرفي را در تسهيل فرايند مديريت بر جاي گذاشته است. بهطوريكه با ارائه ابزارهاي توليد، پردازش و توزيع اطلاعات به مديران سطوح مختلف اين امكان را فراهم نموده كه با اتكا به دانش بيشتر بتوانند بر جريان حركت اطلاعات در سازمان خود نظارت داشته باشند و مديريت سنجيدهتر و فنيتري بر آن اعمال نمايند. براي نیل به اين هدف، سيستمهاي اطلاعاتي بهطور چشمگيري مورد توجه قرار گرفتهاند و سازمانها سرمايهگذاريهاي سنگيني براي ايجاد و توسعه اين سيستمها متقبل ميشوند. بنابراين، ارزيابي موفقيت سيستمهاي اطلاعاتي بهمنظور درك ارزش و كارايي سيستمهاي اطلاعاتي و توجيه حجم هنگفت سرمايهگذاري انجام شده در ايجاد و توسعه اين سيستمها لازم و حياتي است. هدف از پژوهش حاضر ارزيابي ميزان موفقيت سيستمهاي اطلاعاتي (برنامهريزي منابع سازمان) شركت ايرانخودرو براساس مدل دلون و مكلين ميباشد كه براساس شش معيار كيفيت اطلاعات، كيفيت سيستم، كيفيت خدمات، رضايت كاربر، استفاده از سيستم و تأثير فردي پرسشنامه طراحي شده است. جامعه آماری 25000 نفری تحقیق را مدیران، کارشناسان و کارمندان که در شرکت خودروسازی ایرانخودرو فعالیت تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه مورد نیاز 379 نمونه تعیین گردید. تحقيق حاضر از نظر هدف از نوع تحقيقات كاربردي است و از لحاظ روش و اجرا، تحقيق حاضر از تحقيقات توصيفي- تحليلي با تأكيد بر شاخه همبستگي ميباشد. در اين تحقيق ابتدا با استفاده از نرمافزار SPSS هر متغيير در قالب جداول و شاخصهاي آماري توصيف شده و سپس جهت تجزيه تحليل دادهها، آزمون فرضيهها و در كل براي تعميم نتايج از نمونه به جامعه آماري از روش مدلسازي معادله ساختاري بوسيله نرمافزار LISREL استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که پذیرش یک سیستم اطلاعاتی بهخصوص از دیدگاه کاربران نهایی، ناشی از تناسب بین شخص و سیستمهاي اطلاعاتی است. در نهايت پس از بررسي اين سيستم اطلاعاتي مشخص شد كه اين سيستم اطلاعاتي از كيفيت قابل قبولي برخوردار است و راهكارهايي جهت بهبود فرضیههای رد شده ارائه شد.
پرونده مقاله
امروزه تمام كشورهاي جهان در پي بدست آوردن پيشرفتهايي در زمينه بهرهوري هستند بدين معني كه بتوانند با مصرف منابع كمتر به مقدار توليد ملي بيشتري دست يابند زيرا ميان درآمد سرانه هر كشور و شاخص بهرهوري رابطهاي مستقيم وجود دارد. يكي از عوامل مهم در پيشبرد اهداف مديريت در چکیده کامل
امروزه تمام كشورهاي جهان در پي بدست آوردن پيشرفتهايي در زمينه بهرهوري هستند بدين معني كه بتوانند با مصرف منابع كمتر به مقدار توليد ملي بيشتري دست يابند زيرا ميان درآمد سرانه هر كشور و شاخص بهرهوري رابطهاي مستقيم وجود دارد. يكي از عوامل مهم در پيشبرد اهداف مديريت در سازمان نيروي متخصص ميباشد. بر اين اساس، نيروي ماهر و متخصص را سرمايه اصلي و رمز موفقيت سازمان ميدانند. از اين رو براي موفقيت و ادامه حيات سازمان بايد روشها اصلاح شده و در روند انجام امور بهبود حاصل گردد و اين امر با بهرهور شدن سازمانها و كاركنان آنها ميسر ميشود. به عبارت ديگر سازماني موفقتر است كه بتواند خدماتي با كيفيت و كارآيي بهتر و هزينه كمتر با اثربخشي به مشتريان خود ارائه دهد. این پژوهش بر آن است تا با بررسی ادبیات و مدلهای مربوط به بهرهوری، طی بیست سال گذشته، عوامل اساسي و مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی را شناسايي و مناسبترین الگوی بهرهوری نیروی انسانی را ارائه کند. این تحقیق با استفاده از بررسی منابع موجود و به روش کتابخانهای، به توسعه مجموعه دانستههای موجود درباره اصول و قوانین معيارهاي بهرهوری نیروی انسانی پرداخته است. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی به چهل و هفت شاخص که با توجه مدل تلفیقی اسكاپ و کارت امتیازی متوازن، الگوی مفهومی بهرهوری نیروی انسانی در چهار عامل: فناوری و دانش، مشتری، فنون و فرآيند و سازمانی طبقهبندی گردیده است.
پرونده مقاله
دانش همواره ابزاری قدرتمند در تثبیت جایگاه هر فرد/ جامعه، خدمترسانی به عموم و رویکرد تعالی جوامع مستقل کنونی است. ارزش دانش آنجا حیاتیتر و معرضتر میگردد که بتوان آن را به کالا/ خدمتی جهت رفع نیازمندیهای جامعه بشری تبدیل نمود. شرکتهای دانشبنیان بهعنوان یک مؤسسه ک چکیده کامل
دانش همواره ابزاری قدرتمند در تثبیت جایگاه هر فرد/ جامعه، خدمترسانی به عموم و رویکرد تعالی جوامع مستقل کنونی است. ارزش دانش آنجا حیاتیتر و معرضتر میگردد که بتوان آن را به کالا/ خدمتی جهت رفع نیازمندیهای جامعه بشری تبدیل نمود. شرکتهای دانشبنیان بهعنوان یک مؤسسه کوچک حقیقی- حقوقی، ازجمله مؤسسههایی است که توانایی بالایی در تبدیل دانش به فناوری دارند. این در حالی است که شرکتهای دانشبنیان در ایران نسبت به موارد مشابه در خارج و با توجه به سند چشمانداز 20ساله ایران، در وضعیت مناسب و مطلوب قرار ندارند. پژوهش حاضر باهدف شناسایی چالشهای پیش روی شرکتهای دانشبنیان موجود در پارک علم و فناوری اقبال یزد و دستهبندی این چالشها با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی انجام پذیرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 137 نفر از مدیران و کارکنان رده بالای این شرکتها بوده است. 59 چالشها به دست آمده از مطالعه ادبیات موضوع و نظر خبرگان، در یک پرسشنامه تدوین و بین جامعه هدف توزیع گردید. اعتبارسنجی 128 پرسشنامه گردآوری شده، توسط روش شبکه عصبی مصنوعی پیش انتشار با MSE=2.0332 تأيید گردید و دستهبندی چالشها بهوسیله شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه و با الهام از سیستم مدیریت فرایند کسب و کار انجام پذیرفته است. نتایج نشان داد که 59 چالش به دست آمده با توجه به الگوی سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار، در سه دسته چالشهای مربوط به فعالیتهای مدیریتی، عملیاتی (اصلی) و پشتیبانی دستهبندی شدند. همچنین تعداد چالشهای مربوط به فعالیتهای مدیریتی، عملیاتی (اصلی) و پشتیبانی به ترتیب با تعداد 27، 15 و 17 چالش به دست آمد.
پرونده مقاله
نظریهپردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیشبینی کردهاند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی بهشمار میآید. بهبیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانشبنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانشبنیان اقتصادی است که براساس تولید، چکیده کامل
نظریهپردازان ظهور عصر جدید اقتصادی را پیشبینی کردهاند که در آن، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی بهشمار میآید. بهبیان دیگر، اقتصاد در عصر جدید از اقتصاد منبع بنیاد فاصله گرفته و به اقتصاد دانشبنیان نزدیک شده است. اقتصاد دانشبنیان اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایهگذاری در دانش و صنایع دانشپایه مورد توجه خاص قرار میگیرند. بهدلیل جایگاه اقتصاد دانشبنیان، تأکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه سیاستگذاران به تحقق آن در اسناد بالادستی، مقاله حاضر به مرور ادبیات اقتصاد دانشبنیان پرداخته است. مقاله که به روش تحلیلی و توصیفی مبتنی بر اسناد تهیه شده است، به مباحثی مانند اقتصاد دانشبنیان در سیر اندیشههای اقتصادی، پیدایش نظریه اقتصاد دانشبنیان، تعاریف، ویژگیها، مزایا، ارکان، شاخصهای اندازهگیری، سیاستها و وضعیت اقتصاد دانشبنیان در ایران براساس شاخص بانک جهانی پرداخته و در پایان، جمعبندی ارائه شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد تحقق اقتصاد دانشبنیان نیازمند نیروی کار آموزشدیده و متخصص، سیاستهای حمایتی دولت، اصلاح فرهنگ جامعه، سیستم کارای نوآوری و ابداعات، بومیکردن دانش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رژیم نهادی و محرک اقتصادی، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و ... میباشد. همچنین گزارش بانک جهانی در سال 2005 نشان میدهد، یک عدم توازن بسیار بالا بین متغیرهای شاخص بانک جهانی وجود دارد. با تلاش دولت این عدم توازن در سال 2007 کمی کاهشیافته و طبق آخرین گزارش بانک جهانی در سال 2012، ایران با میانگین 91/3 از بین 146 کشور جایگاه 94 را از لحاظ اقتصاد دانشبنیان کسب کرده است.
پرونده مقاله