لیست مقالات موضوع اکوسیستمهای کارآفرینی و نوآوری
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - شناسایی بازیگران کلیدی در توسعه اکوسیستم نوآوری صنعت پاییندست پتروشیمی ایران
اکبر محمدی مهدی صدقیانی میلاد یداللهی امیر البدویامروزه با سرعت پیشرفت فناوریها و توجه روزافزون به نوآوری بعنوان پیشران توسعه اقتصادی کشورها، توجه به طراحی و پروراندن اکوسیستمهای نوآوری بیش از پیش رو به افزایش است. اکوسیستمهای نوآوری معمولاً بصورت راهبردی و شبکهای حول یک فناوری، بخش و یا صنعت خاص در راستای ایجاد ف چکیده کاملامروزه با سرعت پیشرفت فناوریها و توجه روزافزون به نوآوری بعنوان پیشران توسعه اقتصادی کشورها، توجه به طراحی و پروراندن اکوسیستمهای نوآوری بیش از پیش رو به افزایش است. اکوسیستمهای نوآوری معمولاً بصورت راهبردی و شبکهای حول یک فناوری، بخش و یا صنعت خاص در راستای ایجاد فعالیتهای کارآفرینی، توسعه و تکامل مییابند. یکی از مهمترین اقدمات در مسیر طراحی اکوسیستمهای نوآوری، جستجو، شناخت، انتخاب و استقرار بازیگران کلیدی اکوسیستمهای نوآوری میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی است که با هدف شناسایی بازیگران کلیدی در طراحی اکوسیستم نوآوری صنعت پایین دست پتروشیمی به کمک مطالعه موردی چندگانه صورت گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که شش بازیگر اصلی نقشآفرین در توسعه اکوسیستم نوآوری صنعت پایین دست پتروشیمی شامل هماهنگکننده و معمار طراحی، شتابدهنده، تأمینکننده زیرساختهای انسانی و فیزیکی، سرمایهگذار خطرپذیر، کاربران رهبر و کارشناسان رهبر میباشد که به ترتیب هلدینگ توسعه کسب و کار نکو بهعنوان هماهنگکننده و معمار طراح، شرکت مدیریت صنعت نکو بهعنوان شتابدهنده، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، شرکت پژوهش و فناوری، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و دانشکده مهندسی شیمی دانشگاههای شریف، تهران و امیرکبیر بهعنوان تأمینکننده زیرساختهای انسانی و فیزیکی، صندوق نوآوری و شکوفایی بهعنوان سرمایهگذار خطرپذیر، شرکتهای صاحب دموپلنت و روابط عمومی شرکت ملی پتروشیمی بعنوان کاربران رهبر و شرکتهای دانشبنیان موفق بهعنوان کارشناسان رهبر شناسایی شدند. مطالعات و نتیجه این پژوهش در کمک به شناخت الزامات و توانمندیهای بازیگران در پرورش و توسعه اکوسیستم نوآوری صنعت پاییندست پتروشیمی برای مدیران و تصمیمگیران صنعت نفت و پتروشیمی کشور بسیار مؤثر خواهد بود. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی دوگونه سرمایهگذار و رشددهنده بهعنوان بازیگران کلیدی اکوسیستم کارآفرینی
عباسعلی کارشناس نیما گروسی مختارزادهجایگاه کسبوکارهای نوپا و نوآور در اقتصاد و نقش آنها در حل مسائل و چالشهای کشورها روزبهروز در حال پررنگترشدن میباشد. برخی از کشورها با آگاهی به موقع از اهمیت و جایگاه این کسبوکارها توانستهاند از طریق تجزیه و تحلیل صحیح و متعاقباً اتخاذ سیاستها و اقدامات درست به چکیده کاملجایگاه کسبوکارهای نوپا و نوآور در اقتصاد و نقش آنها در حل مسائل و چالشهای کشورها روزبهروز در حال پررنگترشدن میباشد. برخی از کشورها با آگاهی به موقع از اهمیت و جایگاه این کسبوکارها توانستهاند از طریق تجزیه و تحلیل صحیح و متعاقباً اتخاذ سیاستها و اقدامات درست به شکلگیری و رشد اکوسیستم مناسب و حمایتکننده برای این کسبوکارها کمک کنند. پژوهش حاضر با هدف توصیف و بررسی اکوسیستم کارآفرینی ایران و ارائه راهکارهایی جهت رشد و توسعه آن تعریف گردید. در این راستا با انجام مطالعه گسترده ادبیات، کنشگران این اکوسیستم تعیین و معرفی گردید و سپس با توجه به اهمیت و نقش حیاتی "سرمایهگذاران و رشددهندگان" در جهت بهبود و تسریع تکامل اکوسیستم این دو کنشگر کلیدی و تعاملات آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. بر این اساس، تصورات گروههای سرمایهگذار نسبت به رشددهندگان، با توجه خاص به جنبههای سهم رشددهندگان در شرکتهای نوپا و همکاری بین رشددهندگان و گروههای سرمایهگذار از طریق پرسشنامه استخراج و مورد تجزیه و تحلیل توصیفی قرار گرفت. براساس نتایج درخصوص ویژگیهای سهم رشددهندگان اکوسیستم در شرکتهای نوپا، گروههای سرمایهگذار عوامل غربالگری استارتاپ، آموزش کارآفرینی و دسترسی به مشاور را مواردی میدانند که رشددهندگان از طریق آنها بیشترین ارزش را به کارآفرینان میدهند. همچنین یافتهها نشان میدهد که جنبههایی از سهم رشددهندگان در شرکتهای نوپایی که گروههای سرمایهگذار برای آنها ارزش بالایی قایل هستند، ارزیابی استارتاپها و آموزش کارآفرینی میباشد. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - راهکارهای توسعه دانشگاه کارآفرین در حوزه علومانسانی و اجتماعی براساس یک مطالعه چند موردی
مهدی گودرزی فرزانه خالوئیيكي از مسائلی كه مجموعه علومانسانی و اجتماعي ايران با آن روبروست، نحوه بهکارگیری و تجاریسازی دانش در این حوزه و ایجاد کسب و کار است. ماحصل این موضوع، تهيشدن حوزههاي كسب و كار از مزايا و ظرفيتهاي رشتههای علوم انسانی و اجتماعی، اتلاف سرمايههای كشور، بيكاري تعداد ز چکیده کامليكي از مسائلی كه مجموعه علومانسانی و اجتماعي ايران با آن روبروست، نحوه بهکارگیری و تجاریسازی دانش در این حوزه و ایجاد کسب و کار است. ماحصل این موضوع، تهيشدن حوزههاي كسب و كار از مزايا و ظرفيتهاي رشتههای علوم انسانی و اجتماعی، اتلاف سرمايههای كشور، بيكاري تعداد زيادي از دانشآموختگان و عوارض ناشی از آن (نظیر مهاجرت و اشتغال در کسب و کارهاي غيرمرتبط) است. از اینرو در اين مقاله تلاش شده با بررسي ادبيات موجود در زمینه کارآفرینی دانشگاهی، زیستبوم حامی کارآفرینی و مطالعه دو دانشگاه داخلی و خارجی، راهکارهایی در جهت توسعه کارآفرینی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعي ارایه گردد. نتایج نشان میدهد که در دانشگاههای جامع، ابتدا دانشکدههای فنی و مهندسی و سپس دانشکدههای علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت اقدام به کارآفرینی میکنند اما سایر دانشکدهها در قبال کارآفرینی مقاومت میکنند. بنابراین در یک دانشگاه علوم انسانی، تحریک تمام دانشکدهها به شیوههای نوآورانه برای کارآفرینی در کنار انجام وظایف علمی و پژوهشی باید به دقت صورت گیرد و ابتدا دانشکدههایی که محصولات و خدمات آنها به بازار نزدیکتر است وارد گود کارآفرینی شوند. در ضمن یک ساختار جهان شمول برای ایجاد زیستبوم کارآفرینی دانشگاهی وجود ندارد. بنابراین مسئولان دانشگاههای فعال در حوزه علوم انسانی باید فضایی را ایجاد کنند که در آن ضمن حفظ ارزشهای سنتی آموزش و پژوهش، ظرفیت تجاریسازی ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه در مرکز توجه دانشجویان و کارکنان قرار گیرد. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی تاثیر آموزش های دانشگاهی بر توسعه ی مهارت های کارآفرینی زنان
منیره دیزجی مریم زینیهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی زنان میباشد. این پژوهش براساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان زن مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی زنان میباشد. این پژوهش براساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان زن مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به غیر از مطالعات کتابخانهای، پرسشنامهی محقق ساخته در طیف 5 گزینهای لیکرت بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 878/0 بدست آمده و دادهها با استفاده از نرمافزارهای spss و Lizrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی (مهارتهای شخصی، مهارتهای مدیریتی و مهارتهای فنی) زنان تأثیر دارند. همچنین براساس نتایج به دست آمده از بار عاملی و تحلیل عاملی تأییدی از میان متغیرهای مربوط به مهارتهای شخصی کارآفرینی، بیشترین بار عاملی مربوط به مهارتهای پافشاری، مقاومت و پشتکار و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت نوآوری بوده است. از طرفی دیگر در بین متغیرهای مربوط به مهارتهای مدیریتی کارآفرینی، بیشترین بار عاملی مربوط به ایجاد و حفظ روابط انسانی و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت مذاکره و از بین متغیرهای مربوط به مهارتهای فنی کارآفرینی بیشترین بار عاملی مربوط به مهارت نظارت و ارزیابی محیط و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت مربیگری بوده است. لذا توصیه میشود دانشگاهها طراحی دورههاي آموزشی کارآفرینی را در سرفصل و محتوای دروس گنجانده و با بکارگیری اساتید متخصص و برگزاری کارگاهها به توسعهی مهارتهای کارآفرینی بویژه تقویت مؤلفههایی که دارای بیشترین بار عاملی میباشند، بپردازند. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی ارتباط بین کارآفرینی، رقابتپذیری و رشد اقتصادی
محسن محمدی خیاره نسرین رستمیکارآفرینی از عوامل اساسی رقابت و نوآوری در بین بنگاهها و همچنین در صحنهی ملی و بینالمللی اقتصاد بهحساب میآید. برای اینکه بتوان محیطی مساعد برای ترویج و توسعه کارآفرینی فراهم ساخت، باید بین ارکان رقابتپذیری و کارآفرینی تعامل برقرار کرد و از شرایط متقارن و متناسب ر چکیده کاملکارآفرینی از عوامل اساسی رقابت و نوآوری در بین بنگاهها و همچنین در صحنهی ملی و بینالمللی اقتصاد بهحساب میآید. برای اینکه بتوان محیطی مساعد برای ترویج و توسعه کارآفرینی فراهم ساخت، باید بین ارکان رقابتپذیری و کارآفرینی تعامل برقرار کرد و از شرایط متقارن و متناسب رقابتپذیری با کارآفرینی، برای بهبود و اصلاح میزان تولید و اشتغال و در نتیجه افزایش رشد اقتصادی استفاده کرد. از اینرو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثرات متقابل رقابتپذیری و کارآفرینی است که در نهایت این فرایند منجر به رشد اقتصادی میگردد. روش پژوهش مورد استفاده در این مقاله روش پژوهش بصورت تحلیل توصیفی است و از طریق جمعآوری منابع کتابخانهای صورت گرفته است. این مقاله در چند بخش ساختاربندی شده است که در ابتدا مقدمه آورده شده و در ادامه به مفهوم رقابتپذیری و همچنین ارتباط سه مؤلفهی رقابتپذیری، کارآفرینی و رشد اقتصادی پرداخته میشود. در انتها نیز پیشینهی تجربی این مطالعه آورده شده است. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، رقابتپذیری بهعنوان عامل مهمی در تشخیص شرایط توسعه و محدودیتهای فعالیتهای کارآفرینی قابل درک است و در نهایت اثرات متقابل رقابتپذیری و کارآفرینی بر رشد اقتصادی مؤثر است. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تجزیه و تحلیل نحوه همکاری شرکتهای نوپا (استارتاپ) با شرکتهای بزرگ
مجتبی ناهید محمد حسن مقدسیدر حال حاضر نوآوری مستلزم بهدست آوردن و حفظ مزیت رقابتی در شرکتها است. این روند عمدتاً ناشی از چرخه توسعه سریع فناوریها میباشد. شرکتهای بزرگ نیز با هدف بقاء در فضای رقابتی، میبایست در بکارگیری نوآوری در بخشهای مختلف سازمان خود تلاش نمایند. بنابراین، مسأله انطباق چکیده کاملدر حال حاضر نوآوری مستلزم بهدست آوردن و حفظ مزیت رقابتی در شرکتها است. این روند عمدتاً ناشی از چرخه توسعه سریع فناوریها میباشد. شرکتهای بزرگ نیز با هدف بقاء در فضای رقابتی، میبایست در بکارگیری نوآوری در بخشهای مختلف سازمان خود تلاش نمایند. بنابراین، مسأله انطباقپذیری خصوصاً در مورد معرفی مدل نوآوری از اهمیت زیادی برخوردار است. میتوان اینگونه فرض کرد که همکاری بین نهادها در مراحل مختلف توسعه کسبوکار اهمیت روزافزونی دارد و شرکتهای بزرگ مایل به تعامل با شرکتهای نوپا (استارتاپ) هستند. این تعامل به شرکتهای نوپا این امکان را میدهد تا بر مشکلاتی که در مراحل اولیه توسعه ظاهر میشوند، غلبه کنند و در طرف دیگر ورود نوآوری برای شرکتهای بزرگ موجب افزایش رقابتپذیری در قیاس با سایر شرکتها و در نتیجه افزایش سهم بازار آنها میگردد. هدف از این مقاله، تجزیهوتحلیل روشهای همکاری بین شرکتهای بزرگ و شرکتهای نوپا، بهخصوص برای بررسی نیازهای نوآوری در اقتصاد است. برای این مهم از روش تحقیق کتابخانهای ساختاریافته و مطالعه عمیق ادبیات موجود در مقالات و کتب مرتبط استفاده شده است. این همکاری میتواند اشکال مختلفی داشته باشد که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته که مربوط به فعالیتهای شتابدهنده کسبوکار، خلق مشترک، برندسازی مشترک، تصاحب شرکت، خرید- استخدام و نوآوری باز میباشد. در نهایت با بررسی از هریک از این روشهای همکاری نتیجه گرفتیم که همکاری به هر روشی میتواند برای هر دو طرف بسیار مفید بوده و نکات مهمی وجود دارد که میبایست از پیش و در حین همکاری مورد توجه قرار گیرند تا در نهایت هر دو شرکت از رابطه ایجادشده بهرهمند گردند. جزييات مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - طراحی الگوی قطب نوآوری فناوری با استفاده از رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری ISM))
رمضان مهدی زاده پرویز سعیدی بابک ضیاء احمد مهرابیانقطب نوآوری یک اکوسیستم تحقیق و نوآوری منحصر به فرد است. این یک محیط جهانی است که اعضای علمی با کیفیت بالا، محققان، دانشجویان، نوآوران و کارآفرینان را جذب میکند. قطبهای نوآوری بهعنوان اجزای ضروری توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر دانش در سالهای اخیر در اکوسیستم نوآوری چکیده کاملقطب نوآوری یک اکوسیستم تحقیق و نوآوری منحصر به فرد است. این یک محیط جهانی است که اعضای علمی با کیفیت بالا، محققان، دانشجویان، نوآوران و کارآفرینان را جذب میکند. قطبهای نوآوری بهعنوان اجزای ضروری توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر دانش در سالهای اخیر در اکوسیستم نوآوری در حال گسترش میباشد و در طول مکانیسمهای رشد کسبوکارهای فناورانه مورد توجه سیاستگذاران علم و فناوری در کشورها قرار گرفته است. برای رشد نوآوریهای فناورانه در کشورهای در حال توسعه نیاز به شناخت و درک عمیقتری از فرایندهای ساختارهای توسعه نوآوری میباشد تا در اجرا و الگوبرداری، اثربخشی مطلوب حاصل گردد لذا پژوهش حاضر بدنبال این هدف است که الگوی قطب نوآوری فناوری چگونه است. در این پژوهش از روش آمیخته کیفی و کمی استفاده شد. پژوهشگران پس از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان عوامل کلیدی در ایجاد قطب نوآوری را شناسایی که شامل شش بعد شبکه و تعاملات اجتماعی، زیرساخت و منابع، وجود شرکتهای نوآورانه و دانشبنیان، عوامل نهادی و تیم و ساختار شد. در این پژوهش با استفاده از روش مدلسازی تفسیری ساختاری ISM، عوامل مؤثر بر ایجاد قطب نوآوری فناورانه بطور سطحمند، اولویتبندی گردید و روابط میان عوامل نیز محاسبه گردید. عامل تیم مدیریتی و ساختار با بیشترین نفوذ بر دیگر عوامل و کمترین وابستگی به آنها بیشترین تأثیر را در روابط میان عوامل ایجاد قطب نوآوری داشته است. جزييات مقاله