بهینه سازی سیستم صف پرونده های اخذ مجوز اصولی و قطعی دفتر پارک ها و مراکز رشد
محورهای موضوعی : پارکهاي علم و فناوري و مراکز رشدمهدی یوسفی نژاد عطاری 1 * , انسیه نیشابوری جامی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
2 - -
کلید واژه: سیستم صف, شبیهسازی, دفتر پارکها و مراکز رشد, مجوز اصولی و قطعی,
چکیده مقاله :
بررسي سيستمهاي صف و كاهش اثرات نامطلوب انتظار، همواره يكي از موضوعات قابل توجه در رياضيات كاربردي و تحقيق در عمليات بوده است. در سيستمهايي که صف و انتظار يکي از عناصر و واقعيتهاي آن ميباشد، هدف از تحليل سيستم، شامل شناخت رفتار سيستم، شناخت توزيعها، پارامترها، شبیهسازی و در نهايت ارائه راهکاري مناسب به منظور تعيين ظرفيت بهينه آن است، به گونهاي که اهداف تعيين شده را برآورده سازد. یکی از مشکلاتی که همواره در کشور ما وجود دارد، طولانی شدن روند فعالیتهای اداری است که دلیل آن وجود صف یا بزرگ بودن نرخ ورودی نسبت به سرویس دهندهها میباشد. در این مقاله فرایند اخذ مجوزهای اصولي و قطعي تأسیس پارکها و مراکز رشد علم و فناوری توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری كه نسبتاً زمان طولانی را به خود اختصاص میدهد، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. پس از تجزیه و تحلیل و بررسی حالتهای مختلف تخصیص کارکنان به پروندهها، این نتیجه حاصل گردید که تخصیص 3 نفر از کارشناسان جهت رسیدگی پروندههای اصولی و 5 نفر از کارشناسان بر روی پروندههای قطعی موجب خواهد شد میانگین مدت زمان انتظار مشتریان در صف (Wq )و متوسط تعداد افراد در صف (Lq ) نسبت به دو آلترناتیو دیگر کمتر شود.
One of the main topics in applied mathematics and operation research is the studying of queue systems and reducing the undesirable effects of waiting. In the systems that queueing and waiting are the main concerns of them, the aims of system analyzing are system behaviour recognition, identification of the distributions and the parameters, simulation, and at the end presenting an appropriate solution that fulfills the desired goals to determine the optimum capacity. One of the problems of our country is that because of long queues and input rate to servers, the processes of administrative activities take a long time to complete. In this paper the process of obtaining the principled and decisive permitions from the Ministry of the sciences, research and technology to establish a science and technology park or an incubator (that takes a relatively long time) is being surveyed and analyzed. After analyzing and reviewing the different scenarios of assigning employees to the proper cases, we concluded that the assigment of 3 experts for principled cases and 5 experts for decisive cases results in lower average waiting time of the customers in queue (wq) and the average number of people in queue (Lq) in comparison to the two other alternatives under the study.