مؤلفههاي مؤثر بر پذيرش تجارت الکترونيک از سوي بنگاههاي کوچک و متوسط در بخش کشاورزي
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيانمریم یزدانی زنگنه 1 * , بهمن خسروی پور 2
1 - -
2 - -
کلید واژه: اینترنت, ذیرش تجارت الکترونيک, بنگاههای کوچک و متوسط,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر از طريق بررسي عمیق كتابخانهاي، عوامل مؤثر بر پذيرش تجارت الکترونيک به وسيله بنگاههاي کوچک و متوسط (SMEs) در بخش کشاورزي را با هدف بيان اهميت اين عوامل بررسي ميکند. دستيابي به اهدافي همچون توزيع عادلانه منابع در مناطق محروم، افزايش توليد و صادرات غيرنفتي، تقويت تحرک اقتصادي، تقويت کارآفريني، اشتغالزايي و افزايش فرصتهاي شغلي بيانگر نقش بنگاههاي کوچک در توسعه بخش کشاورزي است. در حال حاضر بنگاههاي کوچک نقش اساسي در توسعه شاخصهاي اقتصادي دارند و بنابراين بهرهگيري از شيوههاي نوين انجام فرايند تجارت همچون تجارت الکترونيکي نقش بسيار مؤثري در پيشرفت و موفقيت اين بنگاهها در بخش کشاورزي خواهد داشت. در اين رابطه تجارت الکترونيک باعث توانا شدن تجارت محصولات کشاورزي خواهد شد و بيش از هر فنّاوري ديگري با آن مطابقت پيدا خواهد کرد. نتايج اين مطالعه نشان ميدهد منافع زيادي از تجارت الکترونيک براي بنگاههاي اقتصادي در شيوههاي متنوعي چون تأمين خدمات بهتر براي مصرفکنندگان، يافتن تأمينکنندگان و مصرفکنندگان جديد و بهبود کارايي فرايند تجارت وجود دارد. عواملي چون سازگاري، مزيت نسبي و افزايش آگاهي نسبت به سوددهي تأثير بسزايي در پذيرش تجارت الکترونيک دارند. بنگاههاي کوچک مقیاس بايستي توجه بيشتري به کاربرد فنّاوريهاي تجارت الکترونيک همانند شبکههاي ارتباطي داشته و اطمينان حاصل کنند شيوههاي کاري و فرهنگ سازماني آنان با تجارت الکترونيک سازگاري دارد. در بهرهگیری از منافع این فنّاوری بایستی میزان آگاهي در زمینه مزاياي کاربرد تجارت الکترونيک به وسيله SMEها در بخش کشاورزي را توسعه بخشید و اين افزايش آگاهي را مي توان از طريق برگزاري کارگاهها، سمينارها و دورههاي آموزشي_ ترويجي درباره تجارت الکترونيک به دست آورد.
Through deep study of library, the factors affecting adoption of electronic commerce by small and medium enterprises (SMEs) in the agricultural sector with the objective importance of these factors is assessed. Achievement of objectives such as equitable distribution of resources in disadvantaged areas, increasing production and exports, strengthening of economic mobility, enhance entrepreneurship, employment and increased job opportunities demonstrates is role of small enterprises in the agricultural sector development. Now, small enterprises play an important role in the development economic indicators and So take advantage of new methods of doing business such as e-commerce process will be very effective role in the development and success of these enterprises in the agricultural sector. In this regard, e-commerce will be able to trade agricultural products and e and more than any other technology will find its match. This study shows that many benefits of e-commerce for the businesses and in variety of ways such as providing better services for consumers, suppliers and consumers find new and improved business process efficiency there. Factors such as compatibility, relative advantage and perceived increased in profit has positive affect than on electronic commerce are accepted. Small-scale enterprises should pay more attention to application technologies such as electronic commerce and communications networks to ensure their methods of work and organizational culture is compatible with e-commerce. Interest should promote awareness of the benefits of using e-commerce by the SMEs in agriculture sector and give increased awareness can be through workshops, seminars and training courses , extension about the e-commerce achieved.