نقش اينترنت در استراتژي¬هاي رشد موسسه¬هاي کوچک و متوسط (SME)
محورهای موضوعی : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوريسعید صحت 1 , مونا عبداله پور 2 *
1 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
2 - -
کلید واژه: اینترنت, موسسه¬هاي كوچك و متوسط, رشد,
چکیده مقاله :
امروزه در بسياري از کشورها، موسسه هاي کوچک و متوسط به عنوان عاملان مهم اقتصادي مورد توجه قرار مي گيرند و در بازارهاي داخلي و بين المللي فرصتهاي جديدي پيش روي آنها فراهم مي شود. موسسه هاي کوچک و متوسط براي اينکه بتوانند در اين بازارها، موقعيت رقابتي خود را حفظ کنند بايستي از رشدي مناسب برخوردار باشند. بنا به نظر محققان هيچ تئوري مشخصي که بتواند رشد يک موسسه کوچک يا متوسط را به طور کامل نشان دهد وجود ندارد اما اهميت و کاربرد اينترنت در بين موسسه هاي کوچک و متوسط به طور روزافزون در حال افزايش است. با وجود امکانات بالقوه اينترنت، اکثر شرکتها آن را به عنوان يک عامل کليدي در استراتژي هاي رشد خود مدنظر قرار نمي دهند. اين مقاله به اين موضوع مي پردازد که موسسه هاي کوچک و متوسط چگونه از اينترنت در استراتژي هاي رشد خود استفاده مي کنند. تحقيقات نشان مي دهد که موسسه هاي کوچک و متوسط براي رشد، استراتژي هاي رشد "توسعه بازار " و "توسعه محصول " را درنظر مي گيرند. اين شرکتها در استراتژي هاي رشد خود براي ارتقاي ارتباطات داخلي و خارجي ، کوتاه کردن چرخه خلق محصولات جديد، گسترش جغرافيايي بازارها در سطح محلي و جهاني و ارائه خدمات به مشتريان از اينترنت استفاده مي کنند. يکي از معايب "اندازه کوچک"، بدست آوردن مشتريان خصوصاً در بازارهاي بين المللي است که شرکتها براي غلبه بر آن مي-توانند از اينترنت استفاده نمايند. بايد توجه داشت که اين شرکتها براي تبليغ (آگهي) و ايجاد کانالهاي توزيع جديد از اينترنت به طور گسترده استفاده نمي کنند.
Title: The Role of Internet in SME Growth Strategies Author/Authors Email/Emails Saeed Sehat sehhat@yahoo.com Mona Abdollahpour abdolahpour@gmail.com Abstract: Small and Medium Enterprise (SMEs) have been recognized as important contributors in the economy of many countries and new opportunities are opening for them in domestic and international market. It is vital for an SME to grow in order to remain competitive in these markets. According to researchers studies, there are no single theories which can sufficiently explain the growth of an SME, but the importance and use of the internet is becoming increasingly visible among small and medium enterprises. However, in spite of the potential of the Internet, most of the firms do not view it as a key to their strategies for growth. The aim of this article is to investigate how SMEs are using the Internet in strategies they adopt for growth.