راهبرد فناوری و مدلهاي مبتني بر رويکرد موقعيت يابي
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيسید حبیب الله طباطبائیان 1 , افسون فتح الهی 2
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
2 - -
کلید واژه: راهبرد فناوری, فناوری کسب و کار, رویکرد موقعیت یابی, مدلهای مبتنی بر رویکرد موقعیت یابی,
چکیده مقاله :
در دودهه اخیر ، راهبرد توسعه فناوری به عنوان یکی از حیاتی ترین نیازهای بنگاه ها/صنایع مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفته است. مدل ها و رویکرد های متفاوتی در حوزه تدوین راهبرد فناوری توسط صاحبنظران این حوزه توسعه یافته است. این مقاله ابتدا مروری بر مفاهیم مرتبط با فناوری و راهبرد فناوری خواهد داشت. سپس در خصوص تقابل راهبرد فناوری و راهبرد کسب و کار و جایگاه هریک در برابر دیگری ،دیدگاه های مختلف را دسته بندی نموده و به تشریح مهم ترین آنها می پردازد. همچنین پس از ارائه توضیح مختصری در زمینه ابعاد راهبرد فناوری ، به تشریح تحولات رویکردهای مدیریتی می پردازد. پس از آن ، خصوصیات رویکردها ونگرش های مختلف در تدوین راهبرد فناوری ، به ویژه رویکرد موقعیت یابی بررسی شده و مدل های مطرح مبتنی بر این رویکرد معرفی و تشریح می شود. در انتها مدل های مذکور بر اساس گام های تدوین راهبرد فناوری، سطح مورد استفاده ، تصمیمات کلیدی در راهبرد فناوری و توجه به فناوری محصول یا فرایند ، در قالب یک جدول با یکدیگر مقایسه شده اند.
In the two recent decades, Technology Strategy is especially concerned as a vital necessity of firms and industries. As a consequence too many different models and approaches have been developed by professors on this era. This article, at first takes a survey on the concepts of technology and technology strategy. Then it will categorize the different perspectives upon the position of the technology strategy among the business strategy, and then the most important one will be explained. Furthermore, after a brief explanation on technology strategy dimensions, the evolution of managerial approaches will be described. In this paper we have also introduced the characteristics of different approaches for developing technology strategy, especially by positioning based approach, and the well known models of positioning based approach for developing technology strategy are described. As a conclusion, models are getting compared to each other within a table under the basis of deployment steps of models, level of application, key strategic decisions and being product or process technology oriented