بررسی سیستماتیک پیشینه پژوهشی تأمین مالی جمعی
محورهای موضوعی : راهکارهای جذب سرمایهگذار خارجی برای کسب و کارهای دانشبنیان
علی حاجی غلام سریزدی
1
,
علی رجب زاده قطری
2
*
,
علینقی مشایخی
3
,
علیرضا حسن زاده
4
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشگاه تربیت مدرس
3 - دانشگاه صنعتی شریف
4 - دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر تأمین مالی جمعی بهعنوان روشی مبتنی بر وب 2 و شبکههای اجتماعی در تأمین مالی برای کسب و کارهای نوپا دارای رشد چشمگیری از جنبههای گوناگونی مانند تعداد پلتفرمهای ارائهدهنده، تعداد کمپینها و نرخ موفقیت آنها، حجم سرمایه تأمین شده و تعداد مدلهای ارائه شده میباشد که این رشد سبب شده است تا محققان مختلف به بررسی این پدیده از ابعاد مختلف بپردازند. لذا این مقاله بدنبال بررسی جامع ادبیات مرتبط با این روش میباشد. در این پژوهش با مرور نظاممند 60 مقاله منتشر شده تا سال 2017 درخصوص مقوله تأمین مالی جمعی، به جمعبندی پژوهشهای صورت یافته در این زمینه پرداخته شده و الگوی گرایش پژوهشها از طریق شناسایی کانونهای مورد توجه محققین تعیین گردیده است. همچنین خلاءهای پژوهشهای موجود و پیشنهادات برای پژوهشهای آینده در زمینه تأمین مالی جمعی شناسایی و تبیین شده است. نتایج بررسی نشان داد که تعداد مطالعات انجامشده پیرامون این رویکرد جدید خیلی زیاد نمیباشد ولی در حال افزایش بوده و بیشتر پژوهشها تاکنون به بررسی یک بُعد از تأمین مالی جمعی آن هم بصورت تجربی و اکتشافی بدون وجود چارچوب تئوریک و همچنین مطالعه موردی بوده است و نیاز میباشد تا محققان این روش را با رویکردی جامع و با استفاده از بررسی نظر بازیگران مختلف آن مطالعه کرده و عوامل مؤثر بر موفقیت این روش را استخراج نمایند.
In recent years crowdfunding is created as a web 2.0 and social network -based on financing for business startups and creative projects. This method has grown in many aspects, such as the number of platforms, the number of campaigns and their success rate, the volume of funding and the number of models offered. This growth has led researchers to investigate this phenomenon of the different dimensions and aspects. So this article is followed by a comprehensive review of the literature associated with this method. In this study, we have done a systematic review of 60 published articles until 2017 about the concept of crowdfunding. The research findings have been summarized. Moreover, the research orientation pattern has been determined by identifying the focus of great attention. Also the existing research gaps and suggestions for future research in the field of crowdfunding identified and explained. The results of the survey showed that the number of studies carried out on this new method are not very high but are increasing. It is necessary for the researchers to study this method (phenomenon) with a comprehensive and holism approach, using a review of the views of its various actors, stackholders and costumers and extracting the factors influencing the success and failure of this method.