بررسی و تبیین عوامل کلیدی اثربخشی فناوری اطلاعات در سازمان با رویکرد ترکیبی فراتلفیق- آنتروپی شانون
محورهای موضوعی : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوريفرشید فرخی زاده 1 , عباسعلی رستگار 2 *
1 - استادیارمهندسی نت دفاعی، دانشکده علوم و مهندسی دفاعی دانشگاه امام حسین(ع)
2 - دانشیار دانشکده اقتصاد ،مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
کلید واژه: عوامل کلیدی, فناوری اطلاعات, سازمانهای دولتی, کووید 19, روش فراتلفیق, آنتروپی شانون.,
چکیده مقاله :
امروزه پذیرش فناوری اطلاعات جدید، یکی از موارد چالشی در سازمانها بهویژه سازمانهای دولتی میباشد که کمتر مورد توجه است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی در ایام همهگیری ویروس کرونا در جهت ارائه بهتر خدمات و محصولات بدون مراجعه حضوری به اربابرجوع/ مشتریان میباشد. اين تحقيق از نظر هدف کاربردي و از نظر روش گردآوري دادهها از نوع استفاده از اطلاعات و مدارک موجود بوده و مبتني بر رویکرد ترکیبی است. در این مقاله ضمن معرفی اجمالی مدلهای ارائه شده برای پذیرش فناوری اطلاعات و طبقهبندی آنها، عوامل مؤثر در پذیرش فناوری اطلاعات جدید در سازمانهای دولتی مورد مطالعه جهت ارائه خدمات و محصولات بهتر با رویکرد ترکیبی فراتلفیق و آنتروپی شانون بررسی و شناسایی شده است. در این مقاله جهت تعیین این عوامل پس از شناسایی و معرفی انواع مدلهای موجود؛ مفاهیم، ابعاد و شاخصهای تحقیق با استفاده از روش فراتلفیق استخراج و با استفاده از روش آنتروپی شانون رتبهبندی شدهاند که نتایج پژوهش حاکی از این است که همکاری و هماهنگی در رتبه اول، عوامل محیطی پذیرش فناوری در رتبه دوم، عوامل سازمانی در رتبه سوم، عوامل مدیریتی در رتبه چهارم و عوامل سرمایه انسانی در رتبه پنجم قرار میگیرند.
Today, the adoption of new information technology is one of the challenges in public sector organizations, which is less considered. The purpose of this study is to identify and rank the factors affecting the acceptance of information technology in public sector organizations during the Corona virus epidemic in order to provide better services and products without face-to-face referral to the clients / customers. In this resech, which is based on a combined approach, we use the existing information and documents as data. The statistical population of the study is 10 governmental organizations located in Alborz province.. In this article, in addition to introducing the proposed models for information technology acceptance and their classification, the effective factors in accepting new information technology in the studied government organizations to provide better services and products with the combined approach of transnational and Shannon entropy have been studied and identified. In this paper to determine these factors after identifying and introducing the types of existing models; Concepts, dimensions and indicators of the research have been extracted using the meta-combination method and ranked using the Shannon entropy method. The research results indicate that cooperation and coordination, environmental factors in technology acceptance, organizational factors, managerial factors, and human capital factors are in the first to fifth places respectively.
1- اوتارخانی، علی. تأثیر فناوري اطلاعات و سیستم اطلاعاتی بر ارتباطات سـازمانی. مجله پیام مدیریت، 1 (1)، صص. 122-113، 1380.
2- حاجی حسینی، حجتالله؛ جلیلوند، محمدرضا؛ الیاسی، مهدی و کمالی، بیتا. ارائه مدلی برای بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر کیفیت عملکرد سازمانهای تولیدی: پیمایشی درباره شرکتهای خودروسازی سایپا و ایرانخودرو. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 4 (13)، صص. 44-25، 1391.
3- سلیمانی، نادر و محمدی، مجید. بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در مدارس استان سمنان. پژوهشنامه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 5 (21)، صص. 134- 113، 1391.
4- جمالی، غلامرضا و هاشمی، مهدی. سنجش روابط بین عوامل مؤثر بر ریسک پروژههای فناوری اطلاعات در بانک ملت استان بوشهر با استفاده از تکنیک دیمتل فازی. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 3 (9)، صص. 40- 21، 1390.
5- انصاری، منوچهر و صالحی صدقیانی، جمشید. مدیریت کیفیت جامع و فناوری اطلاعات، روابط و کارکردها. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی، 5 (5)، صص. 90- 71، 1383.
6- عسکري، آزيتا؛ پورابراهيمي، سارا؛ جوينده، نرجس. تأثير فناوري اطلاعات بر فرهنگ سازماني. دو ماهنامه سراسري رسانههاي نوين و آموزش، سال اول، شماره چهارم، صص. 11- 5، 1393.
7- روشندل اربطاني، طاهر؛ غفوري، عطا و ابراهيمپور، حبیب. كاناليزهكردن مديريت ارتبـاط بـا مشـتري در چارچوب دولت الكترونيكي. مديريت فناوري اطلاعات، 3(7)، صص. 76 -55، 1390.
8- کماليان، امينرضا؛ سالارزهي، حبيباله؛ اوليايي، خداداد. نقش فناوري اطلاعات در توانمندسازي کارکنان سازمان آموزش فني حرفهاي. مجله دانشگاهي يادگيري الكترونيكي (مديا)، شماره 13، صص. 48-39، 1392.
9- صفری، سعید؛ شیرزاد، صفیه و خلیلی، حسن. ساختار مدیریت کیفیت با پشتیبانی فناوری اطلاعات (پژوهشی پیرامون سازمان بیمه مرکزی ایران). فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 4 (12)، صص. 134-113، 1391.
10- حميدي، محسن؛ سرتيپي ياراحمدي، رزيتا. کاربرد فناوري اطلاعات در توانمندسازي شغلي کارکنان کتابخانه منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه دانششناسي (علوم کتابداري و اطلاعرسانی و فناوري اطلاعات). سال دوم، شماره 5، صص 71-59، 1388.
11- طلوعی اشلقی، عباس؛ رادفر، رضا؛ شجاع، نقی و فرخیزاده، فرشید. شناسایی و رتبهبندی عوامل ارزیابی آمادگی الکترونیکی بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط. نشریه علمی رشد فناوری، (55) 14، صص 29-22، 1397.
12- آذر، عادل. بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش دادهها در تولید محتوی، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س). سال یازدهم، شمارههای 37و38، صفحات 18-1، بهار و تابستان 1380.
13- Oladejo, M. O. & Adereti, A. S. Impact of Information Technology on the Performance of Micro Finance Institutions in Ogun State, Nigeria. International Journal of Economic Development Research and Investment, 1(1), pp. 122-105, 2010.
14- Shaukat, M. & Zafarullah, M. Impact of Information Technology on Organizational Performance: An Analysis of Quantitative Performance Indicators of Pakistan’s Banking and Manufacturing Companies. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 16, pp. 49-36, 2009.
15- Chen D. N. & Liang T. P. Knowledge Evolution Strategies and Organizational Performance: A strategic fit Analysis. Electronic Commerce Research and Applications, 10(2), pp. 75-84, 2011.
16- US Congress, Office of Technology Assessment, Computer – Based National Information System: Technology and Public Policy Issues, Washington DC: US Government Printing Officer, 2013.
17- Fotienou, G. E-Government Adoption in the EU: Ineoretical and Methodological Challenges in the Study of the Digital Divide. International Journal of Managing Public Sector ICT, Vol. 3, No.1, 2011.
18- Curran, J.M. & Meuter, M.L. Selfservice Technology Adoption: Comparing Three Technologies. [Electronic version]. The Journal of Services Marketing, 19(2), pp. 103-114, 2005.
19- Movahedi, MM., Motamedi, M., Ktal, A. Survey The Role of Information Technology on the Performance of Mobile Communication Co., Tehran Province. Journal of Management. 8(21), pp. 12-8, 2011.
20- Rajers, E.M. & Shoemaker, F.F. Communication of Innovations: A Cross-Cultural Approach. New York: Free Press, 1971.
21- Divis, F.D. Percived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quartely 13(3), pp. 340-989, 1989.
22- Thong, J.Y.L. Resource Constraints and Information Systems Implementation in Singaporean Small Businesses. Omega, 29(2), pp. 156-143, 2001.
23- Warkentin, M.; Gefen, D.; Pavlou, P.A. & Rose, G.M. Encouraging Citizen Adoption of E-Government by Building Trust. Electronic Markets, 12(3), pp. 162-157, 2002.
24- Boving, K.B. & Bodker, K. Where is the Innovation?" In Networked Information Technologies; Diffusion and Adoption, Copenhagen spring Bostan, Vol. 138, pp. 39-25, 2004.
25- Carter, L. & Belanger, F. The Utilization of E-Government Service: Citizen Trust, Innovation and Acceptance Factor, Information Systems Journal. Vol. 15, No. 1, pp. 25-5, 2005.
26- Alapetite, A.; Anderson, H.B. & Hertzum, M. Acceptance of Speech Recognition By Physicians: A Survey of Expectations, Experience, And Social Influence. International Journal of Human- Computer Studies, Vol. 67. No. 1, pp. 49-36, 2006.
27- Long, O.; Boateng, R.; LONG, F. & Olatubeosun, K. Information& Communication Technology Adoption Ameng Adults in South Western Nigeria: An Assessment of Usage-Phobia Factors. Journal of Information Technology Impact 10(1), pp. 86-65, 2010.
28- Laia, Y.L. & Linb, F.J. The Effects of Knowledge Management and Technology Innovation on New Product Development Performance, An Empirical Study of Taiwanese Machine Tools Industry. Social and Behavioral Sciences, 40, pp. 164-157, 2012.
29- Previtali, P. & Bof, F. E-government adoption in small Italian municipalities, Business Research Department. International Journal of Public Sector Management, 22(4), pp. 348-338, 2009.
30- Akesson, M.; Skalen, P. & Edvardsson, B. E-government and Service Orientation: Gaps Between Theory, and Practice. International Journal of Public Sector Management, 21(1), pp. 92-74, 2008.
31- Lewin, K. Group decision and social change. Henry Holt and Company, New York, 1952.
32- Nour, M., & Fadlalla, A. A context-based integrative framework for E-government initiatives. Government Information Quarterly, 25, pp. 461-448, 2008.
33- Gonzalez, R.; Gasco, J. & Loipis, J. E-government Success: Some Principles from a Spanish Case Study. Industrial Management & Data Systems, 107(6), pp. 861-845, 2007.
34- Gopalakrishnan, S. & Damanpour, F. A Review of Innovation Research in Economics. Sociology & Technology Management. Omega, 25(1), PP. 28-15, 1997.
35- Ertürk, A. & Vurgun, L. Retention of IT professionals: Examining the influence of empowerment, social exchange, and trust. Journal of Business Research, Volume 68, Issue 1, pp. 34-46, 2015.
36- Trong, L. & Tran, Th. Managing the effectiveness of e-commerce platforms in a pandemic, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 58, pp. 1-9, 2021.
37- Vaio, A.D., Palladino, R., Pezzi, A., Kalisz, D.E. The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review, Journal of Business Research, Vol. 123, pp.220-231, 2021.
38- Sharma, H. & Aggarwal, A.G. Finding Determinants of E-Commerce Success: a PLS-SEM Approach, Journal of Advances in Management Research, 2019.
39- Aboelmaged, M.G. & Gebba, T.R. Mobile Banking Adoption: An Examination of Technology Acceptance Model and Theory of Planned Behavior. International Journal of Business Research and Development, Vol. 2, No. 1, pp. 35-50, 2013.
40- Al-Haderi, S.M.S. The Effect of Self-Efficacy in the Acceptance of Information Technology in the Public Sector. International Journal of Business and Social Science. 4(9), pp. 198-188, 2013.
41- Chanasus, S.; Praneet Polgrang, P.; Suvachittanont, W.; Jirapongsuwa, P. & Boonchai-Apisit, P. The Acceptance Model for Adoption of Information and Communication Technology in Thai public Organization. International Journal of Computer Science Issues, Vol. 9, Issue 4, No. 2, 2012.
42- Thompson, Th. Assesing the Determinants of Information Technology Adoption in Jamaica's Public Sector Using the Technology Acceptance Model, Doctor of Philosophy, 2010.
43- Keramati, A. Assessing the Effects of Information Technology on Firm Performance Using Canonical Correlation Analysis: A survey in Iran car part suppliers sector. Proceedings of World Academy of Science, Engineering and Technology, 21(35), pp. 18-11, 2007.
44- Noblit, G.W, Hare, R.D., “Meta-Ethnography: Synthesizing qualitative studies”. Newbury park, CA: Stage, 1998.
45- Frissen, P. The Virtual State: Postmodernisation, Information and Public Administration, In The Governance of Cyberspace, Edited: Brain D, Loader, Lendon Routledge, 1997.