Analysis of factors affecting the success of agricultural start-ups in the country
Subject Areas : Entrepreneurship and Mnagement of Knowledge-based Firmsmohsen khosravi 1 , majid nasiri 2 * , parviz saeidi 3
1 - PhD student, Department of Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
Keywords: Start-up Agricultural Businesses, Delphi, Structural Equations,
Abstract :
Today, the importance of start-up agricultural businesses is more than ever, and to achieve this, it is necessary to provide the right environment and conditions for start-up businesses. The purpose of this study was to analyze the factors affecting the success of start-up agricultural businesses. This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation method, which was done with a mixed exploratory approach. The statistical population in the qualitative stage was 11 university experts who were selected by purposeful method and snowball. In the quantitative stage, all the experts of the country's new agricultural businesses were 200 people. Simple random sampling method was used. The Delphi method was used to identify the factors and the structural equation modeling method with Smart PLS3 software was used to analyze the relationships of the variables. The results showed that the factors affecting the success of start-up agricultural businesses include 51 components in the form of 9 dimensions (individual capabilities, human resources, environmental factors, marketing activities, financial issues, product development, customer satisfaction, strategy, networking). Also, the results of structural equations showed that individual capabilities (0.317), human resources (0.356), environmental factors (0.438), marketing activities (0.378), financial issues (0.404), product development (0.399) Customer satisfaction (0.415), Strategy (0.329), Networking (0.426) have a positive and significant effect on the success of start-up agricultural businesses. Finally, it can be said that the success of start-up agricultural businesses is an important strategy for promoting agricultural entrepreneurship.
1. ندافي، ر.، و احمدوند، مصطفي. 1396. شناسايي و اولويتبندي پيشرانهاي توسعه کسبوکارهاي نوپا با استفاده از روششناسي کيو. توسعه كارآفريني، 10(3): 534- 517.
2. موحد محمدی، ح.، معتمدی نیا ، ز.، رضوانفر، ا.، علم بیگی، ا.، و مهدی زاده، ح. 1398. مدل سرعت بخش رشد بوم سامانه کارآفرینی کشاورزی دانشگاهی از دیدگاه خبرگان کسبوکارهای نوپا. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 11(50):59- 39.
3. یوسفی، ز.، نادری، ن.، و رضایی، ب. 1395. عوامل مؤثر بر ادامه فعالیت و رشد شرکتهای نوظهور کشاورزی. مدیریت نوآوری، 5(4):18-1.
4. نادری، ن.، یوسفی، ز.، و رضایی، ب. 1395. پديدارشناسي موانع ايجاد و راهاندازي استارتآپ هاي كشاورزي. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 3(5) :46- 35.
5. شرفی، ل.، رضائی، ر.، میرک زاده ، ع.، و کرمی دهکردی، ا. 1398. طراحی مدل پایداری کسبو کارهای کوچک و متوسط کشاورزی در استان کرمانشاه. پژوهشهاي ترويج و آموزش كشاورزي، 12(2):24- 11.
6. جليلي، م. 1395. ارائه مدل موفقيت كسبوكارهاي نوپا در ايران با استفاده از رويكرد پويايي شناسي سيستم. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا.
7. سخدری ، ک.، زارعی ، ب.، و صادقی، ب. 1396. تحلیل مدل رفتاری کسبوکارهای نوپا با استفاده از مدل توسعه مشتری (کسبوکارهای نوپای مستقر در شتاب دهندههای شهر تهران). توسعه کارآفرینی، 10(3): 415- 395.
8. نورمحمدنصرآبادی، غ. 1399. شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت استارت آپها (حوزه سلامت)، مطالعات مدیریت، مالی و اقتصادی، 2(2): 26-20.
9. کردحيدري، ر.، منصوري مويد، ف.، و خدادحسيني، ح. 1398. فراترکيب عوامل مؤثر بر توسعه کسبوکارهاي فناورانه نوپا در اکوسيستم کارآفريني. توسعه كارآفريني، 12(1): 160- 141.
10. میرینژاد، ن.، و آرامش، ح .1398. تحلیل عوامل کلیدی موفقیت کسبوکارهای نوپا در شرکتهای مستقر مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان، همایش ملی اقتصاد، مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی. زاهدان.
11. مهدیان، ی.، عالیخانی، ع.، و نیکقدم حجتی، س. 1396. شناسایی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر موفقیت استارتآپها. کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت و حسابداری. اصفهان.
12. غنجی، م.، و خشنودي فر، ز. 1395. تحلیل عوامل موثر بر موفقیت کسبوکارهاي کوچك و متوسط کارآفرین در بخش کشاورزي شهرستان فراهان. فصلنامه مدیریت کسبوکار، 8(29): 17-1.
13. نادری، ن.، یوسفی، ز.، و رضایی، ب. 1395. شناسایی راهکارهای غلبه بر موانع راهاندازی کسبوکارهای نوپای کشاورزی با رویکرد پدیدارشناسانه، مدیریت توسعه فناوری، 4(3) :150- 127.
14. آذر، ع.، و خسروانی، ف. 1398. تحقیق در عملیات نرم. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
15. داوري، ع.، و رضازاده، آ. 1397. مدلسازي معادلات ساختاري با نرمافزار PLS، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
16-Alfred, A , Richard, A,George ,O, and Justina, A. 2018. Success Factors for Micro and Small Agribusiness Enterprises (MSES) - The Case of Ghana. Journal of Agribusiness and Rural Development ,1(47):5-12
. 17
-Vrushank Shah,A and Miriam, M .2019. Predicting the success of a startup company.semantic scholar,1(1). 18-Ries, E. 2011. The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses, New York: Crown Business
. 19-Daisy, M,Yusmani,M and Sabai, Kh .2019. The Role of Support on Start-Up Success: A PLS-SEM Approach. Asian Academy of Management Journal ,24(1):43-59
. 20-Helena, S, Pavla, K, and Hana, U . 2018. Success Factors for Start-ups Related to Agriculture, Food and Nutrition and Their Relevance to Education. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis,66(3):791-801
. 21
-Boyoung,K,Hyojin,K and Youngok ,J .2018. Critical Success Factors of a Design Startup Business. Sustainability ,10(1):1-15. 22-Suresh,J and Ramraj, R . 2012. Entrepreneurial Ecosystem: Case Study on the Influence of Environmental Factors on Entrepreneurial Success. European Journal of Business and Management , 4(16):95-101
. 23
- Lincoln, Y.S, and Guba, E.G. 1981. Effective Evaluation. Jossey-Bass, San Francisco. 24- Fornell, C, and Larcker, D.F .1981. Structural equation models with unobservable variables and measurement error .Journal of Marketing Research. 18(1):39-50
.