Designing a capability-based university entrepreneurship model in the Islamic Azad University of Golestan Province
Subject Areas : Entrepreneurship and Innovation EcosystemsFereydoon Azma 1 * , Faezeh Rezaei 2 , Roohalla Samee'i 3 , Samereh Shojaei 4
1 - Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
2 - PhD student in Entrepreneurship, Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 - Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
4 - Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
Keywords: Business, Employment, Technology, Grounded Theory,
Abstract :
Today, unemployment of university graduates is one of the concerns of the government, the key to solve which is in universities. This study aimed to present a model of capability-based university entrepreneurship. This research is qualitative and based on Grounded Theory. Participants included academic experts in field of entrepreneurship selected purposefully. Research data were collected through in-depth that reached theoretical saturation in the 15th interview. Interviews were analyzed in three stages of open, axial and selective coding. To validate the findings, long-term engagement measures and continuous observation, review by participants, peer review and triangulation technique were performed and to assess reliability, the criteria of reliability, transferability, reliability and verification were used. Findings showed that causal conditions include structural, innovative, supportive and environmental factors; Intervening conditions include policy-making, university dependence on financial resources, and access to the international market; Context conditions include upgrading the infrastructure of the university, developing the vision of the university entrepreneurship system, contriving entrepreneurial opportunities, the optimal distribution of financial resources for doing business, and contriving the research and commercialization process at the university. Strategies include formulating a vision for entrepreneurial activities, combining theoretical and empirical knowledge related to entrepreneurship, proper interaction between university and industry, providing entrepreneurial standards by long-term plans, and establishing a technology licensing office which lead to consequences including improving the commercialization of academic findings, creating growth centers and technology, employment based on entrepreneurial spirit, the growth of knowledge-based business activities and the institutionalization of entrepreneurial spirit among managers, employees, students and professors.
1- محمدپور، سمانه، سالارزهی، حبیبالله، وظیفه، زهرا، یعقوبی، نورمحمد و کمالیان، امین رضا. طراحی و تدوین الگوی جامع دانشگاه کارآفرین با رویکرد فرا ترکیب، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 8 (18): 369-386، 1398.
2- نیکرفتار، طیبه و فرید، حمید. عاملهای درون سازمانی مؤثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، کارآفرینی در کشاورزی، 2 (2): 67-80، 1394.
3- يدالهيفارسي، جهانگیر، زالي، محمدرضا و باقريفرد، سید مرتضی. شناسايي عوامل ساختاري موثر بر توسعه کارآفريني دانشگاهي: مطالعه موردي دانشگاه جامع علمي–کاربردي، سياست علم و فناوري، 4 (1): 17-32، 1390.
4- احمدي، آیدا، محمدکاظمي، رضا و محمدي الياسي، قنبر. شناسايي شیوههای آموزش کارآفريني در حیطهی يادگيري عاطفي با رويکرد «آموزش از طريق تفريحات سالم»، توسعه كارآفريني، 10 (2): 201-220، 1396.
5- شریفزاده، فتاح، رضوی، سید مصطفی، زاهدی، شمس السادات و نجاری، رضا. طراحی و تبیین الگوی عوامل مؤثر برکارآفرینی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور)، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 2 (4): 11-38، 1388.
6- مرجائی، سید هادی و پورآتشی، مهتاب. کاربست کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاههای ایران به مثابه یک مساله، بررسی مسائل اجتماعی ایران، 7 (2): 251-286، 1395.
7- صفرزاده، حسین، احمديشريف، محمود و كارگريان مروستي، غلامرضا. بررسي عوامل موثر بر استقرار دانشگاههاي کارآفرين، فناوري آموزش (فناوري و آموزش)، 4 (2): 137-151، 1388.
8- حاجی میررحیمی، سید داود، مخبر، عبدالله و نوتاش، محمدرضا. متغیرهای مؤثر بر توسعه کارآفرینی در مرکزآموزش عالی امام خمینی، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9 (42): 88-104، 1396.
9- خسرویپور، بهمن و کیخواه، شیما. آموزش کارآفرینی، رویکردی کارآمد در جهت اشتغال دانشجویان کشاورزی، کار و جامعه، 163: 26-39، 1392.
10- رضایی، بیژن، عباسپور، عباس، نیکنامی، مصطفی، رحیمیان، حمید و دلاور، علی. طراحی و تدوین مدل عوامل مرتبط با کارآفرینی دانشگاهی، علوم اجتماعی شوشتر، 7 (3): 1213-1234، 1392.
11- ضیاء، بابک و تاجپور، مهدی. طراحی و تبیین مدل جامع کارآفرینی دانشگاهی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 7 (14): 73-90، 1394.
12- توشمالی، غلامرضا، علیمحمدزاده، خلیل، ماهر، علی، حسینی، سید مجتبی و بهادری، محمدکریم. طراحی الگوی دانشگاه نسل سوم در دانشگاههای علوم پزشکی آزاد اسلامی با رویکرد ترکیبی، مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد، ۱۴ (۴): ۲۷۰-۲۸۵، 1398.
13- بهرام چوبین، مینا، مشرف جوادی، محمدجواد و صفری، علی. ارزیابی و رتبهبندی معیارهای دانشگاه کارآفرین (مورد مطالعه: دانشگاههای استان اصفهان)، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 9 (4): 691-710، 1395.
14- صنوبر، ناصر، سروری، رحیم و جبارزاده، یونس. بینالمللی شدن شرکتهای دانشبنیان: نقش دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بینالمللی، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11 (3): 461-479، 1397.
15- گودرزی، ریحانه، حسینی، سید رسول و طبائیان، سید کمال. چارچوبی برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی در رشتههای علوم انسانی در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11 (4): 661-679، 1397.
16- حسنی، زهره، ابوالقاسمی، محمود و مشبکی اصفهانی، اصغر. طراحی الگوی مفهومی تأثیرمؤلفههای کارآفرینی دانشگاهی، علوم اجتماعی، 12 (42): 171-202، 1397.
17- ساغری، فاطمه، علی اسماعیلی، عبداله و حسینزاده، بابک. ارائه مدل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12 (2): 91-106، 1397.
18- داناییفرد، حسن، الوانی، سید مهدی و آذر، عادل. روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، انتشارات گنج شایگان، چاپ 11. 1395.
19- Guerrero, M., and Urbano, D. The development of an entrepreneurial university. The journal of technology transfer, 37 (1): 43-74. 2012.
20- Marzocchi, C., Fumi Kitagawa, F. and Sánchez-Barrioluengo, M. Evolving missions and university entrepreneurship: academic spin-offs and graduate start-ups in the entrepreneurial society, The Journal of Technology Transfer, 44 (1): 167-188. 2019.
28- McKelvey, M., and Zaring, O. Co-delivery of social innovations: exploring the university’s role in academic engagement with society. Industry and Innovation, 25 (6): 1-18. 2017.
21- Baporikar, N. Understanding Entrepreneurial University: A Framework for Emerging Economies. In Examining the Role of Entreprenuerial Universities in Regional Development. 93-112, 2020. DOI: 10.4018/978-1-7998-0174-0.ch005
22- Peterka, S.O. Entrepreneurial university as the most important leverage in achieving knowledge-based society. In Proceedings of the Ninth International Conference Challenges of Europe: Growth and Competitiveness—Reversing the Trends, Faculty of Economics, University of Split, Split, Croatia, 1: 1–23. 2011.
23- Garnsey E. Entrepreneurial university. The idea and its critics. In: Yusuf S, Nabeshima K, editors. How Universities Promote Economic Growth. Washington, DC. The World Bank. 2007.
24- Sam, C. and Van der Sijde, P. Understanding the concept of the entrepreneurial university from the perspective of higher education models. Higher Education, 68 (6): 891-908. 2014.
25- Boldureanu, G., Ionescu, A. M., Bercu, A. M., Bedrule-Grigoruță, M. V., & Boldureanu, D. Entrepreneurship education through successful entrepreneurial models in higher education institutions. Sustainability, 12(3), 1267. 2020.
26- Schaeffer, V. and Matt, M. Development of academic entrepreneurship in a non-mature context: the role of the university as a hub-organisation. Entrepreneurship & Regional Development, 28 (9-10): 724-745. 2016.
27- Jessop, B. Varieties of academic capitalism and entrepreneurial universities. High Education, 73 (6): 853–870. 2017.
28- Gibb, A. A. Exploring the synergistic potential in entrepreneurial university development: Towards the building of a strategic framework. Annals and Innovation and Entrepreneurship, 1 (3): 1–24. 2012.
29- Siegel, D. S., Wright, M. and Lockett, A. The rise of entrepreneurial activity at universities: organizational and societal implications. Industrial and Corprate Change, 16 (4): 489–504. 2007.
30- Fichter, K., and Tiemann, I. Factors influencing university support for sustainable entrepreneurship: Insights from explorative case studies. Journal of Cleaner Production, 175: 512–524. 2018.
31- Schmitz, A., Urbano, G. A., Dandolini, J. de Souza, J. A. and Guerrero, M. Innovation and Entrepreneurship in the Academic Setting: a Systematic Litrature Review. International Entrepreneurship and Management Journal, 13 (2): 369-395. 2017.
32- Creswell, J. W. Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th Edition). Upper Saddle River, NJ: Person Education, Inc. 2014.
33- Strauss, A. L. and Corbin. J. M. Basics of Qualitative Research (3rd ed.): Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. California, USA. 2008.