بررسی تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت کارآفرینی دانشجویان مطالعه موردی دانشجویان پیامنور شهرستان بیجار
محورهای موضوعی : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوريمهران فولادی 1 * , حمزه باغبانی 2
1 - -
2 - -
کلید واژه: کارآفرینی, قصد کارآفرینانه, خودکارآمدی کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
بررسیها نشان میدهد در سالهای اخیر گرایش به کارآفرینی و مباحث مربوط به آن افزایش چشمگیری داشته است. از میان مسائل مطرح در کارآفرینی میتوان به قصد کارآفرینی به عنوان مهمترین عامل پیشبینی کننده فعالیتهای کارآفرینانه در جامعه اشاره کرد. قصد کارآفرینانه یکی از متغیرهای مهم در پژوهش سالانه دیدهبان جهانی کارآفرینی به حساب میآید. از این رو بررسی عوامل مؤثر بر قصد و تقویت آن میتواند منجر به افزایش میزان قصد کارآفرینی در جامعه شود. در میان این عوامل خودکارآمدی کارآفرینانه به عنوان یکی از عوامل مؤثر و مهم بیان میشود. خودکارآمدی دارای شش شاخص عمده است که با آنها سنجش میشود. در تحقیق پیش رو، تنها دو متغیر امکان عینی (خودکارآمدی) و قصد کارآفرینانه از مدل لینان مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور شهرستان بیجار تشکیل میدهد. نتایج نشان میدهد هر شش شاخص تأثیر مثبت و معناداری در قصد کارآفرینی دارند. همچنین از میان شاخصها مهارت شناخت فرصتهای بازار و توسعه محصول جدید و مهارت شناسایی هدف اصلی سهم بیشتری در پیشبینی قصد کارآفرینی دارند.
Studies show that the trend of entrepreneurship and topics related to it has been increased dramatically in recent years. Among the raised issues in entrepreneurship, the entrepreneurship intention can be referred as the most important predictor of entrepreneurial activities in the society. Entrepreneurial intention is one of the important variables in the annual study of Global Entrepreneurship Monitor. Therefore, studying the factors which affect on the intention and strengthening can increase the entrepreneurship intention in the society. Among these factors, entrepreneurial self-efficacy is expressed as one of the most important factors which influences the intention. Self-efficacy has six major indicators, based on which it is measured. In the present study, only two variables of "subjective possibility" (self-efficacy) and "entrepreneurial intention" of Liban’s model have been studied. This study is practical in terms of entrepreneurship intention and regarding data collection method has a descriptive survey type. The sample population of the present study includes all students of Payam Noor University, Bijar city. The results show that those two indicators have a positive and significant impact on entrepreneurial intention. Also among the indicators, the skills of identifying market opportunities and new product development and skill of recognizing the main target contributes more in term of the prediction of entrepreneurial intention.