سیستمهای هوشمندی کسب و کار و تحولگرایی مدیران در شرکتهای کوچک و متوسط
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيان
1 - -
کلید واژه: هوشمندی کسب و کار, شرکتهای کوچک و متوسط, رهبری تحولگرا, مدیران ارشد, تغییرات مستمر.,
چکیده مقاله :
سازمانها به منظور ادامه حیات در محیطهای به شدت پویا و در حال تغییر کسب و کارها، نیازمند استفاده از ابزارها و فناوریهای نوین هستند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز مدیران خود را بهموقع، خلاصه شده و در حداقل زمان ممکن فراهم نمایند. شرکتهای کوچک و متوسط هم از این نیاز حیاتی مستثناء نیستند. گفته میشود این نوع شرکتها قلب اقتصاد جهان امروز هستند و امروزه ترديدي در نقش و اهميت صنايع كوچك و متوسط براي رشد و توسعه اقتصادي كشورها وجود ندارد. شرکتهای کوچک و متوسط میتوانند با استفاده از فناوریهای نوین، فرایندهای جدیدی چون مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت روابط با مشتری را به شکل مؤثرتری به کاربرند. یکی از مفاهیم نوین عرصه مدیریت کسب و کارها، هوشمندی کسب و کار است که میتواند دادههای مختلف، پراکنده و ناهمگون سازمانی را یکپارچه و منسجم کرده و با استفاده از روشها و برنامههای کاربردی، گزارشهای تحلیلی چندبعدی را برای تصمیمگیری مدیران سازمان فراهم کند. البته در کنار ویژگیهای فوق، یک سبک رهبری قدرتمند، متعهد و تحولگرا نیز باید وجود داشته باشد تا تسهیلکننده پیادهسازی مؤثر سیستمهای هوشمند ساز کسب و کارها باشد. در این مقاله ضمن معرفی مفهوم هوشمندی کسب و کار و رهبری تحولگرا، ضرورت استفاده از سیستمهای هوشمندی کسب و کار و نقش مدیران تحولگرا در شرکتهای کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گرفته است.
In order to survive in active and changing business environment, organizations should provide vital information for the managers by using new methods in a very short time. As Small and Medium Enterprises are the heart of economy; there’s no doubt in the importance of small and medium industries’ role in countries’ economic development so they need to use this new methods and systems. By using new technologies, SMEs are able to apply new processes like supply chain management, customer relationship management, and knowledge management. Business intelligence as a new concept could integrate the scattered and heterogeneous organizational data and by using business intelligence systems, SME's would be able to provide multi-dimensional analytical reports for their managers to make correct decisions. In addition to above systems, a powerful, committed and adaptive leadership method could provide the basis for effective utilization of the business intelligence systems. In this article, first we introduce Business Intelligence and Transformational leadership, and then we will investigate the importance of business intelligence systems usage and the role of transformational management in SMEs.