جايگاه تجاري سازي در مديريت نوآوري و معرفي عمده مدلهاي تجاري سازي در حوزه صنايع پيشرفته
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشجهانگیر یدالهی فارسی 1 , زهرا کلاتهایی 2 *
1 - تهران
2 - -
کلید واژه: تجاریسازی دانش, مدل تجاریسازی, مدل خطی, مدل کارکردی, راهبرد تجاریسازی.,
چکیده مقاله :
رقابتی بودن و سرعت بالای تولید و بهرهبرداری از دانش در دنیای امروز، چگونگی تبدیل آن را به جریان بازده اقتصادی برای محققان، صاحبان و سرمایهگذاران دانش به چالش اصلي مديريتي بدل ساخته است. به عبارتی باید چاره کار را در فرایند تجاریسازی و شیوه بهرهبرداری از فرصتها جستجو کرد. تصمیم برای انتخاب شیوه مناسب بهرهبرداری از یک فرصت، نقش بسزایی در موفقیت یک کسب و کار دارد. تجاريسازي دانش و فناوري بخش مهمي از فرايند نوآوري است و هيچ فناوري و محصولي بدون طی این فرایند، با موفقيت وارد بازار نميشود. تجاریسازی تلاشی در جهت کسب سود از نوآوری، از طریق تبدیل فناوريهاي جدید به محصولات، فرایندها، و خدمات جدید و فروش آنها در محیط بازار به شمار میرود. برای بسیاری فناوريهاي جدید، تجاریسازی بر افزایش مقیاس از نمونه اولیه به تولید انبوه و دستیابی به منابع بیشتر دلالت میکند. راهبردهاي تجاریسازی، شیوههای متفاوت بهرهبرداری از فناوريها و تحقیقاتی را شامل میشود که محققان و شرکتهای نوپا برای انتقال دانش از مفهوم به بازار به آن نیاز دارند. از طرفی تصمیم برای تجاریسازی فناوري جدید ارتباط نزدیکی با ویژگیهای سیستم نوآوری که شرکت در آن عمل میکند نیز دارد. برای انجام موفقیتآمیز تجاریسازی، انتخاب مدل و راهبرد مناسب امری اجتنابناپذیر است. در این مقاله، ضمن تعریف تجاریسازی و بیان اهمیت و ضرورت توجه خاص به این موضوع به عنوان زیرساخت اساسی تولید و مدیریت دانش، به معرفی برخی مدلهای برجسته و راهبردهاي عمومی مورد استفاده در تجاریسازی دانش و فناوري خواهیم پرداخت.
Today, the biggest challenge which researchers, companies and investors are faced with is how and by using which strategies they can make new science and technologies profitable. So we should find the problem in commercialization process and state of the opportunity exploitation. The decision of the “right” time to exploit opportunities is an important one in creating a successful business. Commercialization is the important part of innovation process and it’s an inevitable phase of idea to the market journey for every products. Commercialization is an attempt to profit from innovation by incorporating new technologies into products, processes, and services and selling them in the marketplace. For many new technologies, commercialization implies scaling up from prototype to volume manufacturing and committing greater resources to marketing and sales activities. Commercialization strategies indicate different ways of exploitation of researches and technologies that researchers and start-up companies need them for transferring knowledge from concept to the market. On the other hand, decisions to commercialize new technology are closely linked to characteristics of the innovation system in which the firm operates. Choosing a proper Commercialization strategy and also a model is one of the most crucial decisions a firm makes in terms of its ability to profit from technologies developed within the firm. In this article, we define commercialization process and the importance of this issue. Then we introduce some models and strategies used for technology commercialization.