ضرورت نوآوري در اجراي برنامههاي مديريت دانش و مديريت فن آوري اطلاعات در ايران
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيتمحمدرضا عباسی 1 , منوچهر مکی 2 *
1 - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
2 - عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی طبرستان چالوس
کلید واژه: مدیریت دانش, تجارت الکترونیک, فناوری اطلاعات, سرمایه فکری, مديريت فن آوري اطلاعات,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر لزوم توجه به "مديريت دانش" و "مديريت فن آوري اطلاعات" براي مديران سازمانها به موضوعي چالشي تبديل شده است. اين امر بدون توجه به اهميت کاربردي بودن آنها بحثي ناقص به نظر مي رسد، لذادراين مقاله فرضيات اساسي" مديريت دانش "و ارتباط آن با "فن آوري اطلاعات" از جنبه تئوريک و کاربردي آن مورد بررسي قرار مي گيرد. روند شكل گيري، تعاريف، تاريخچه، فرآيند و موضوعات مرتبط با مديريت دانش از جمله موارد مورد بحث مي باشد. ضمن اينكه اين مطلب عنوان مي شود كه عليرغم ارتباط نزديك فن آوري اطلاعات و مديريت دانش نمي توان فن آوري را جايگزين دانش انسان نمود . در خاتمه پس از بررسي اصول و موانع مديريت دانش محققان راهكارهايي نوآورانه براي پياده سازي برنامههاي مديريت دانش به کمک فن آوري اطلاعات در ايران پيشنهاد مي کنند .
At present the necessity of paying attention to knowledge management and IT management has been a challenging issue for the managers of organizations. This matter seems incomplete without paying attention to the applicability of the mentioned concepts. Hence, in this article, the basic assumptions of knowledge management and its relation to information technology are investigated from both theoretical and practical perspectives. The formation, definitions, literature, processes, and all the issues related to the knowledge management will be presented. In addition, it is mentioned that in spite of the close relationship between information technology and knowledge management, it is not possible to substitute technology for human knowledge. Finally, having reviewed some principles and obstacles to knowledge management, the researchers propose innovative ways in order to carry out knowledge management programs via information technology in Iran.