الگوی پياده سازي مديريت زنجيره تامين در شرکتهاي کوچک ومتوسط
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژي
1 - -
کلید واژه: : مديريت زنجيرة تأمي, , برنامهريزي, تأمين, ساخت, تحويل و SCOR,
چکیده مقاله :
در گذشته سازمانها با يکديگر همکاري و ارتباط کوتاه مدت داشته و به کسب سود حداکثر در کوتاه مدت ميانديشيدند. ولي امروزه با پيدايش شرکتهاي کوچک ومتوسط در پارکهاي فناوري اين سازمانها به همکاري يکديگر به روابط بلند مدت و به کسب سود با يکديگر همکاري ميکنند. بنابراين براي توليد يک محصول يا ارائه يک خدمت، سازمانهاي مختلفي با يکديگر همکاري ميکنند. از اين رو، مديريت زنجيره تامين يکي از راههاي پاسخگويي به روابط بلند مدت و کسب سود بيشتر و سهيم شدن اطلاعات شرکتهاي کوچک ومتوسط با همديگر ميباشد. در اين مقاله سعي داريم با بيان تاريخچه و روند شکل گيري و تعريف مديريت زنجيره تامين، ويژگيها، مولفههاي اصلي مديريت زنجيره تامين، عوامل موثر در شکل گيري مديريت زنجيره تامين، مدل مرجع عمليات زنجيره تامين، و بر اساس مطالعات کتابخانهاي و ميداني و با روش تحقيق توصيفي- پيمايشي، به نتايج کاربرد مديريت زنجيره تامين در شرکتهاي کوچک و متوسط که عبارت است از : بهبود تمامي تبادلات مشتري، از ورود سفارش تا پرداخت فاکتور، بهبود تمامي تبادلات مواد فيزيکي، از تأمين کننده تا مصرف کننده، بهبود تمامي ارتباطات با بازار، از پيش بيني کل تقاضا تا برآوردن هر سفارش، بهبود فرايند مناسب براي زنجيرة تأمين بپردازيم. و در انتها به نحوه بکارگيري آن در شرکتهاي کوچک و متوسط پرداخته ميشود
In the past decades, the cooperation of organizations was based on the short-term to gain maximum profit in a short time. Today, lots of Small and Medium Enterprises (SMEs) that has been established in Technology Parks wants to cooperate to have more profit in long term relation. Nowadays, in order to produce a product or to present a service, different organizations should work together. Therefore, supply chain management is one of the best ways to have more profit, long-term relationship and to share the information between Small and Medium Enterprises. In this paper, we try to explain the history of supply chain management and the method of organizing and defining supply chain management and its main features. In addition, we will explain the efficient elements for organizing supply chain management and supply chain operating reference model. Moreover, based on an inspection from different text sources, different fields and the method of descriptive study, we will look at the result of supply chain management in SMEs that include: improvement of customer relationship, improvement of the time from order to the issue of invoices, improvement of physical material relation between suppliers and customers, improvement of the connections with the market, improvement of demand forecasting to meet the order and improvement the process of supply chain. Also, in this paper we will look at how to inplement supply chain management in SMEs. Keywords: Supply Chain Management, Planning, Supply, SCOR Model