تأثیر کیفیت خدمات ارائه شده توسط پارک های فناوری بر عملکرد رشد و نوآوری شرکت های مستقر(مورد مطالعه پارک فناوری پردیس)
محورهای موضوعی : پارکهاي علم و فناوري و مراکز رشد
کلید واژه: پارک علم و فناوری, کیفیت خدمات, ارزیابی عملکرد, رشد, نوآوری, , , ,
چکیده مقاله :
با توجه به رویکرد جهانی اقتصاد دانش بنیان در اکثر کشورها، ایجاد سازمان هایی همچون پارک های علم و فناوری با توجه به تأثیر بسیاری که در رشد و توسعه علم و فناوری دارند ضروری به نظر می رسد. هدف اصلی تحقیق، بررسی تأثیر کیفیت خدماتی که پارک های علم و فناوری ارائه می دهند بر عملکرد رشد و نوآوری شرکت های مستقر در این پارک ها می باشد. این تحقیق کاربردی در پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین و مهم ترین پارک علم و فناوری کشور و به صورت پیمایشی و با کمک بیش از 30 مدیر فعال در این پارک صورت گرفته است. در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی و میزان واریانس استخراج شده برای بررسی روایی استفاده شده است. همچنین برای پاسخگویی به سوالات از تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم و آزمون همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شده است. جنبه نوآوری تحقیق را می توان نگاهی جدید به تأثیر خدمات ارائه شده توسط پارک های علم و فناوری بر رشد و نوآوری شرکت های مستقل مستقر در این پارک ها دانست. مهم ترین عامل از نظر مدیران فعال در این پارک قابلیت اطمینان ارباب رجوع به پارک می باشد. همدلی کارکنان پارک با ارباب رجوع نیز از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.
According to the global approach of knowledge base economy in most countries, the creation of organizations such as science and technology parks seems to be necessary with respect to their influence on the development of science and technology. The main purpose of this study, is to evaluate the impact of service quality provided by science and technology parks on growth and innovative performance of firms located in these parks. This research is an applied one which was conducted as a survey in Pardis Technology Park, as the biggest and most important science and technology park of the country, and with the help of more than 30 managers in active firms of this park. In this research, the Cronbach's alpha and Average Variance Extracted was used to measure reliability and validation. Also, Confirmatory Factor Analysis (First and Second stage), correlation test and path analysis was used for answering the questions. Innovation aspect of the study is a new look to the impact of service quality provided by science and technology parks on growth and innovative performance of independent firms located in these parks. Results indicates that the most important factor for these managers is the reliability of the clients to the park. Park staff empathy with clients is also less important factor.