بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت شرکتهای دانشبنیان با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، مطالعه موردی پارک تهران
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيالهام امینی 1 * , محمد بنی اسدی 2 , مهرداد حاتمی 3 , حسین وحیدی 4
1 - دانشگاه علوم پزشکی بم
2 - دانشگاه علوم پزشکی بم
3 - دانشگاه علوم پزشکی بم
4 - دانشگاه شریف
کلید واژه:
چکیده مقاله :
اقتصاد دانشبنیان اقتصاد نوینی است که در آن تولید، توزیع و استفاده از دانش، منبع اصلی رشد و ایجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانشبنیان شرکتهای دانشبنیان هستند. تحقیق حاضر در مطالعهای موردی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت این شرکتها، در پارک دانشگاه تهران پرداخته است. برای این منظور، نظرسنجی از دو گروه هدف، شامل مدیران شرکتها و کارشناسان خبرۀ وزارت بهداشت انجام شده است و برای امتیازدهی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. تکنیک AHP بطور گسترده در حوزههای مختلف تصمیمگیری چند معیاره از قبیل ارزیابی، برنامهریزی و توسعه، تصمیمگیری و پیشبینی بکار گرفته شده است. برای این منظور 8 عامل مهم شامل عوامل فناوری، اجتماعی، شرایط بازار، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی، قانونی و زیستمحیطی بررسی شده است و نظرات دو گروه هدف مذکور با هم مقایسه شدهاند. همانطور که از نتایج مشخص است، تمامی عوامل مورد بررسی یعنی فناوری، مدیریت، بازار، اقتصاد، قوانین، سیاست، اجتماعی و محیطزیست از نظر هر دو گروه هدف بر پیشرفت شرکتهای دانشبنیان اثر داشتند. شاخصهای فناوری، اقتصاد و قوانین به ترتیب سه فاکتور اصلی و تأثیرگذار از دیدگاه مدیران شرکتهای دانشبنیان شناخته شده است. معیارهای محیطزیست، اجتماعی و سیاست کم اهمیتترین انتخاب شدهاند. در صورتیکه کارشناسان خبرۀ وزاتخانه مسائل مدیریتی را بهعنوان فاکتور اصلی در نظر گرفتهاند.
A modern economy is knowledge-based economy in which the production, distribution and use of knowledge is the main source of growth and wealth creation. Knowledge-based companies are the engine of this system. This study was conducted to survey of factors affecting the development of these companies. For this purpose, surveys of target groups, including corporate executives and experts from the Ministry of Health is done and to rate the Analytic Hierarchy Process is used. AHP technique is widely used in various fields such as multi-criteria decision assessment, planning, decision-making and forecasting has been used. For this purpose, eight important factors have been investigated, include technological factors, social, market conditions, political, administrative, economic, legal and environmental and compared comments of two groups. As is clear from the results, All factors (technology, management, marketing, economics, law, politics, society and environment) in terms of both the target group had effect on the development of knowledge-based companies. Indicators of technology, economics and law (in order of preference) from the perspective of firm managers are three major factors affecting. Standards of environmental, social and policy choices are at least important. The ministry experts have considered issues of management as key factor.