رتبهبندی تأمینکنندگان اقلام عمومی براساس شاخصهای چابکی و ارزشهای محوری در یک سازمان خدماتی- آمادی
محورهای موضوعی : مديريت دانشمرتضي جبله 1 * , حسينعلي حسنپور 2 , مسعود مصدق خواه 3
1 - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
2 - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
3 - دانشگاه جامع امام حسین
چکیده مقاله :
امروزه، استفاده از مباحث زنجیره تأمین و مدیریت آن نقش کلیدی در سازمانهای خدماتی دارد؛ اما یک سازمان، زمانی دارای توان رقابتی خواهد بود که ضمن برخورداری از اجزای توانمند و رقابتپذیر، دارای ویژگیهای چابکی و ارزشی باشد. توجه به معیارهای چابکی و بهبود روابط سازمانی براساس نظام ارزشی سازمان مورد نیاز هر سازمان خدماتی و از ضرورتهای این تحقیق است. اگر فرایندهای چابک یک سازمان بر روی خطمشیهای ارزشی حرکت کند؛ رضایت مشتری خروجی مورد انتظار یک سازمان خواهد بود. برای تعیین اولویت و اهمیت معیارها از دیدگاه محققان، از تصمیمگیری با معیارهای چندگانه استفاده میشود. در این مقاله بهمنظور رتبهبندی تأمینکنندگان اقلام عمومی براساس شاخصهای چابکی و ارزشهای محوری از یک مدل تصمیمگیری چندمعیاره استفاده شده است، اما مسأله مهم قبل از رتبهبندی تأمینکنندگان اقلام در سازمانها، شناسایی و تعیین معیارهای چابکی و ارزشی در سطح سازمانها و زنجیرههای آن است. در این زمینه، پس از بررسی پیشینه تحقیق، معیارهای "پاسخگویی نسبت به بازار، امانتداری، صرفهجویی، خدمتگزاری، دقت، مراقبت و خودکنترلی و عدالتمحوری" شناسایی شد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد، "صرفهجویی" و "مراقبت و خودکنترلی" بیشترین تأثیر را در انتخاب تأمینکنندگان اقلام عمومی دارند. پس از آن معیارهای "خدمتگزاری، عدالتمحوری، دقت، حساسیت و پاسخگویی نسبت به بازار و امانتداری" در رتبههای بعدی قرار گرفتند، سپس با انجام یک تحقیق میدانی، اوزان مناسب تأمینکنندگان اقلام عمومی احصا و براساس آن تأمینکننده برتر انتخاب شد. برای تأیید روائی و پایایی تحقیق از فرمول لاشه و آلفای کرونباخ استفاده شده است.
Nowadays, the use of supply chain issues and related management play a key role in service organizations. But an organization, is capable of comete the others by not only having Competitive and powerful elements, but also having agility and valuable features. Attending to the agility criteria and improving Institutional Relations based on the organizational value system in required for any service organization and also a part of the necessity of this research. In this article a multi- criteria decision- marking model is used to rank General Commodities Suppliers Based on agility and core values. In this context, after reviewing literature, criteria’s “sensitivity and responsiveness to market, keeping and treasury, saving, serving, accuracy, care and self-control and justice” were identified. Result analysis shows that saving and care and self-control are the most effective values in selecting General Commodities Suppliers. After that Criteria’s “servant, justice, accuracy, sensitivity and responsiveness to market and keeping and treasury” were next in ranks, then by doing fieldwork appropriate weights for General Commodities Suppliers are reckoned and Based on that Superior supplier was chosen. Finally lashe and Cronbach’s alpha formula is used to prove the validity and reliability of this research.