مروری بر کارآفرینی فناورانه در حوزه فناوری نانو
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيان
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: کارآفرینی فناورانه فناوری نانو تجاریسازی کارآفرین فناور کارآفرین نانو شرکتهای دانشبنیان,
چکیده مقاله :
در جهان امروز افزایش پیچیدگی و رقابت بهعنوان یکی از ویژگیهای مهم مطرح میباشد. سازمانها و شرکتهای امروزی در محیطی پیچیده و در عین حال پویا در حال فعالیت هستند و با یکدیگر تعامل دارند. با توجه به رشد روزافزون فناوری و سرعت رشد فناوری میتوان گفت شرکتها برای باقیماندن در عرصه رقابت مجبور به اتخاذ راهبردهای انطباقپذیر و نوآورانه هستند تا بتوانند پاسخگوی تغییرات سریع، عدم اطمینانهای محیطی و مهمترین موضوع یعنی نیازهای مشتری و بازار باشند و بتوانند به این نیازها در زمان و مکان مناسب پاسخگو باشند. کارآفرینی فناورانه حوزهای جدید، بین رشتهای و رو به رشد میباشد. در این تحقیق ابتدا نظریههای مرتبط با دو حوزه کارآفرینی و فناوری بررسی و تبیینشده و سپس حوزه کارآفرینی فناورانه به تفصیل بررسی شده است. همچنین مدلی از کارآفرینی فناورانه تحت عنوان مدل پرادون ارائه گردید. این مدل شامل هفت جز است: کارآفرین فناور، دانشگاهها، شرکتها، سرمایه، مشتریان و بازار، دولت و مشاوران. مدل کارآفرینی فناورانه میتواند محققین را در راستای تحقیقات آتی و همچنین دولتها و مناطقی که قصد دارند به توسعه و ترویج کارآفرینی فناورانه بپردازند، یاری رساند. یکی از علومی که در جهان پیشرفتهای شگرفی داشته است و بشر را در ساخت و تولیدات محصولات جدید یاری رسانده است فناوری نانو میباشد. در ادامه این مقاله اطلاعات مفیدی درخصوص فناوری نانو و شرکتهای فناور این حوزه و راههای تجاریسازی و مسیرهای ورود به بازار آن با ابزارها و سازوکارهای مرتبط از قبیل: شرکتهای انشعابی1، لیسانسدهی2، مالکیت فکری3، فروش تجاری4 و توسعه داخلی برای متخصصین، کارآفرینان و علاقمندان به این حوزه بیان شده است.
In today's world, increasing complexity and competition is one of the key features. Today's organizations and companies are active in a complex but dynamic environment, interacting with each other. It can be said that with the increasing growth of technology and the speed of technological growth, companies are forced to use adaptive and innovative strategies to remain competitive, to respond to rapid changes, environmental uncertainty and customer and market needs. Technological entrepreneurship is a new, interdisciplinary and growing field. In this research, first, theories related to the areas of entrepreneurship and technology are explored then a model of technological entrepreneurship is also presented as the "Paradon" model. This model consists of seven components: Technology Entrepreneur, Universities, Companies, Capital, Customers and Market, Government and Consultants. This technological entrepreneurship model can help researchers in future research, as well as governments and sectors that intend to develop and promote technological entrepreneurship. Since, Nanotechnology is one of the sciences that has made remarkable progress in the world and has helped human beings in the production of new products, the technological entrepreneurship in the field of nanotech, and the ways of commercializing and entering the market considering related tools and related activities, such as: branching, licensing, intellectual property, commercial sales and domestic development have been described.
1- احمدپور داریانی، محمود. کارآفرینی، استراتژی مناسب برای افزایش بهرهوری: ماهنامه علمی، پژوهشی تدبیر. شماره 101، (1396).
2- احمدپور داریانی، محمود. کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. ناشر: مؤلف با همکاری پردیس ۵۷. چاپ اول، (1389).
3- بحريني يزدي، محمدعلي، روند رشد بازار فناوري نانو (قسمت اول)، نشريه شماره 3 ستاد توسعه فناوري نانو، (1384).
4- خسروي راداني، كوروش. فرصتهاي كارآفريني در فناوري نانو، خبرنامه فناوري نانو، سال چهارم، شماره 93، (1393).
5- ناصري، رؤیا. تجاريسازي پروژههاي نانو تكنولوژي در ايران (نانو پودرها بهعنوان نمونه)، پاياننامه كارشناسيارشد: دانشگاه علامه طباطبايي، (1395).
6- مریدی، سیاوش. فرصتها و محدودیتهای کارآفرینی در اقتصاد ایران. ماهنامه تدبیر. شماره 121، (1389).
7- عابدینی، فیضالله؛ و همکاران. بررسی و تحلیل چگونگی بهرهگیری از فناوری نانو در توسعه معماری پایدار. همایش ملی معماری پایدار و توسعه شهری، بوکان، (1392).
8- مقیمی، سیدمحمد، وکیلی، یوسف، اکبری، مرتضی، نظریههای کارآفرینی. انتشارات دانشگاه تهران. چاپ سوم، (1392).
9- Shane S.; Venkataraman S.; “Guest editors` introduction to the special issue on technology entrepreneurship”, Research Policy, vol. 32, p.p. 181-184, 2003.
10- Blanco, S.; How techno-entrepreneurs build a potentially exciting future?, pp. 3-25, in: Handbook of Research onTechno-Entrepreneurship, edited by Francois Therin, Edward Elgar, 2007.
11- Prodan I.; A model of technological entrepreneurship, In: Handbook of Research on Techno-Entrepreneurship, edited by Francois Therin, Edward Elgar, 2007.
12- Asa Lindholm Dahlstrand, Technology-base entrepreneurship and regional development: the case of Sweden, European Business Review, Vol. 19 No. 5, 2007, pp. 373-38.
13- Venkataraman S.; “Regional transformation through technological entrepreneurship”, Journal of Business Venturing, vol.19, p.p. 153-167, 2004.
14- Dorf R.C.; Byers T.H.; Technology Ventures: From Idea to Enterprise. McGraw-Hill., 2005.
15- Petti C.; Cases in Technological Entrepreneurship: Converting Ideas into Value, Edited by Claudio Petti. Edward Elgar, 2009.
16- The Canadian Academy of Engineering; Wealth through technological entrepreneurship. The Canadian Academy of Engineering, Ottawa, 1998.