ارائه چارچوب رتبهبندی معیارهای انتخاب تأمینکننده راهبردی (مورد مطالعه: شرکت فولاد آلیاژی یزد)
محورهای موضوعی : مديريت دانشمحمد علی سنگبر 1 , فاطمه جاویدی 2 , کریم گل محمدی 3 , رسول عباسی 4 *
1 - دانشگاه سمنان
2 - دانشگاه حضرت معصومه
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
4 - دانشگاه حضرت معصومه(س)
کلید واژه: چارچوب راهبردی انتخاب تأمینکننده تأمینکننده راهبردی همکاری راهبردی تودیم فازی,
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به تشدید رقابت و پویایی حاکم بر اقتصاد و فعالیت بنگاهها، اتخاذ رویکرد راهبردی در مدیریت زنجیره تأمین و انتخاب تأمینکننده به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است. تأمینکنندگان یکی از اساسیترین قسمتهای زنجیره تأمین هستند و مسائل مربوط به گزينش تأمينکننده، مسائلي پيچيده هستند که ممکن است دغدغههاي کمي و کيفي بسياري را به همراه داشته باشند. چارچوبهای ارائهشده در تحقیقات گذشته برآورنده نیاز راهبردی بنگاهها در انتخاب تأمینکننده نبوده است، بر همین اساس در این تحقیق از طریق تلفیق رویکردهای راهبردی توسعه همکاری بین شرکتی و معیارهای انتخاب تأمینکننده چارچوب مناسب جهت انتخاب تأمینکننده راهبردی ارائه شده است. بدین منظور براساس روش گسترش کارکرد کیفیت ارتباط بین مؤلفههای راهبرد همکاری و معیارهای انتخاب تأمینکننده مشخص شده و با استفاده از روش تودیم فازی وزن راهبردی هر مؤلفه محاسبه شد. با توجه به اینکه زنجیره تأمین نقشی حیانی در زنجیره تأمین دارد، جامعه آماری تحقیق متشکل از متخصصان و مدیران زنجیره تأمین شرکت فولاد آلیاژی یزد انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها از روش نمونهگیری نظری بهره گرفته شده و نمونهای غیرآماری متشکل از ده نفر خبره انتخاب شده است. در نتیجه تحلیل دادهها چارچوب انتخاب تأمینکننده راهبردی، و وزن راهبردی هر مؤلفه مشخص شده است. نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن است که از میان 20 معیار تصمیم پنج معیار «کیفیت محصول»، «برنامهریزی راهبردی»، «سابقهی تأمینکننده»، «میزان ریسک پیشبینی شده» و «مدیریت واحد تحقیق و توسعه» به ترتیب از نظر اهمیت در اولویتهای اول تا پنجم قرار گرفتند. در انتهای پژوهش راهکارهایی برای انتخاب زنجیره تأمین شرکت فولاد آلیاژی یزد ارایه شد.
Today, due to increasing competition and dynamism of economy and business activities, adopting a strategic approach to supply chain management and supplier selection is undeniable necessity. Suppliers are one of the most vital parts of supply chain and supplier selection issues are complex issues that may have many qualitative and quantitative concerns. The presented frameworks in the previous research are unable to response dynamism strategic and provide an appropriate framework, in this study, strategic cooperation approaches and supplier selection criteria have combined. For this purpose, components of cooperation strategies and supplier selection criteria have been counted and based on quality function deployment approach, the relationship between them has been specified. Finally, using fuzzy TODIM method, strategic weight of criteria has been obtained. in this study, because of expert oriented data, the non-sampling method is used for gathering data. The statistical population consist of supply chain experts and managers of Yazd Alloy Steel corporation. For analyzing data, a the oretical sampling was used and a non-statistical sample including ten experts was selected. As a result, a strategic supplier selection framework and strategic weight of every component, were determined. The results of data analysis show that among the 20 criteria, five criteria including "product quality", "strategic planning", "History of suppliers", "risk prediction" and "R & D Management" are in the first to fifth priorities in terms of importance respectively.
1- فرد آر، دیوید. مدیریت استراتژیک، ترجمه: سید محمد اعرابی و علی پارسائیان، انتشارات فرهنگ و مدیریت، تهران، 1392.
2- رحمان سرشت، حسین؛ باشکوه، محمد و پهلوانی قمی، معصومه، عوامل مؤثر در موفقیت همکاریهای مشترک بینالمللی (مطالعه موردی مرکز تحقیقات ایران خودرو)، مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، دوره 1، شماره 3، ص 55-70، 1388.
3- عالم تبریز، اکبر و باقرزاده آذر محمد، کاربرد فرایند تحلیل شبکهای جهت رتبهبندی تأمینکنندگان و عوامل مرتبط با تصمیمگیری در زنجیره تأمین، کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال دوم، شماره سوم، 112-135، 1389.
4- دارابی، ماهان و سعیدی، محمد، طراحی مدل تلفیقی برای ارزیابی عملکرد تأمینکنندگان و تخصیص سفارشها با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها و برنامهریزی ریاضی، ماهنامه مهندسی خودرو، دوره 1، شماره 4، 1387.
5- جعفرنژاد، احمد؛ اسماعیلیان، مجید و ربیعه، مسعود، ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان در زنجیره تأمین در حالت منبعیابی منفرد با رویکرد فازی، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 12، شماره 4، ص 127-153، 1387.
6- غلامحسین، سلیمانی شیری، ارائه مدل تصمیمگیری چند معیاره برای انتخاب بهترین تأمینکننده در زنجیره تأمین با تلفیق فرایند تحلیل سلسلهمراتبی و برنامهریزی آرمانی، فصلنامه مدیریت، دوره 6، شماره 15، ص 49-57، 1388.
7- رزمی، جعفر؛ جولای، فریبرز؛ شخص نیایی، مجید ، ارائهی مدل ترکیبی برای مسألهی تصمیمگیری انتخاب تأمینکننده و حل آن توسط الگوریتم ژنتیک؛ فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 43، ص 121-152، 1386.
8- باقرزاده آذر، محمد؛ دري، بهروز، بهكارگيري ANP جهت انتخاب بهترين تأمينكننده در زنجيره تأمين؛ فصلنامه مدرس علوم انساني، پژوهشهاي مديريت در ايران، دوره 14، شماره 4، 27-47، 1387.
9- امیری، مقصود؛ صابری، نرگس؛ حاله، حسن، ارائهی مدلی جهت حل مسأله انتخاب تأمینکنندگان با استفاده از روش تصمیمگیری خاکستری و تحلیل عاملی (مورد مطالعه: شرکت سازهگستر سایپا)، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 9، ص 27-36، 1391.
10- رمضانيان، محمد رحيم؛ شاوردي، ميثم؛ پورجهاني، رضا، ارائه مدل انتخاب تأمينکننده به کمک فرايند تحليل سلسله مراتبي فازي، فصلنامه مديريت زنجيره تأمين، دوره 14، شماره 35، ص 4-15، 1391.
11- Chen Yuh- Jen. “Structured methodology for supplier selectionand evaluation In a supply chain” Information Sciences, 181, 1651–1670, 2011.
12- Idris Igoulalene, Lyes Benyoucef, Manoj Kumar Tiwari. “Novel fuzzy hybrid multi-criteria group decision making approaches for the strategic supplier selection problem”, Expert Systems with Applications 42, 3342–3356, 2015.
13- Kara Selin Soner. “Supplier selection with an integrated methodology in unknown environment” Expert Systems with Application, 1-7, 2010.
14- Asadabadi, M. R. A customer based supplier selection process that combines quality function deployment, the analytic network process and a Markov chain. European Journal of Operational Research, 263(3), 1049-1062, 2017.
15- Joshi, A. W. 2009. Continuous supplier performance improvement: Effects of collaborative communication and control preview. Journal of Marketing, 73: 133–150.
16- Bhattacharya Arijit, Geraghty John, Young Paul (2010) “Supplier selection paradigm: An integrated hierarchical QFD methodology under multiple- criteria environment” Applied Soft Computing10, PP1013– 1027
17- R. K. Singh and L. Benyoucef (2013). A consensus based group decision making methodology for strategic selecion problems for supply chain coordination. Engineering Applications of Artificial Intelligence (international journal), Vol. 26, Issue 1, pp. 122-134.
18- Arshinder, K., Kanda, A., & Deshmukh, S. G. (2011). A review on supply chain coordination: Coordination mechanisms, managing uncertainty and research directions. In Supply chain coordination under uncertainty, Springer, 2011.
19- Cárdenas- Barrón, L. E. Optimizing inventory decisions in a multi-stage multi-customer supply chain: A note. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 43(5), 647–654, 2007.
20- Piplani, R., & Fu, Y. A coordination framework for supply chain inventory alignment. Journal of Manufacturing Technology Management, 16(6), 598–614, 2005.
21- Meuleman, M., Lockett, A., Manigart, S., & Wright, M. 2010. Partner selection decisions in interfirm collaborations: The paradox of relational embeddedness. Journal of Management Studies, 47: 995–1019.
22- Baum, J. A., Rowley, T., Shipilov, A. V., & Chuang, Y. 2005. Dancing with strangers: Aspiration performance and the search for underwriting syndicate partners. Administrative Science Quarterly, 50: 536–575.
23- Xu, K., Huang, K., & Gao, S. 2012. The effect of institutional ties on knowledge acquisition in uncertain environments. Asia Pacific Journal of Management 29(2): 387–408.
24- Beckman, C. M., Haunschild, P. R., & Phillips, D. J. 2004. Friends or strangers? Firm- specific uncertainty, market uncertainty and network partner selection. Organization Science, 15: 259–275.
25- Li, D., Eden, L., Hitt, M., & Ireland, R. D. 2008a. Friends, acquaintances or strangers? Partner selection in R and D alliances. Academy Management Journal, 51(2): 315–334.
26- McIvor, R. 2009. How the transaction cost and resource-based theories of the firm inform outsourcing evaluation. Journal of Operations Management, 27: 45–63.
27- Ertugrul Karsak, E., Dursun, M., An integrated fuzzy MCDM approach for supplier evaluation and selection, Computers & Industrial Engineering (2015), doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cie.2015.01.019
28- Solesvik Marina Z. and Westhead Paul, (2010), “Partner selection for strategicalliances: case study insightsfrom the maritime industry", Industrial Management & Data Systems, 110(6), 841-860.
29- Yang, Z., Zhang, H., & Xie, E. (2017). Performance feedback and supplier selection: A perspective from the behavioral theory of the firm. Industrial Marketing Management, 63, 105-115.
30- Hamdan, S., & Cheaitou, A. (2017). Dynamic green supplier selection and order allocation with quantity discounts and varying supplier availability. Computers & Industrial Engineering, 110, 573-589.
31- Wathne, K. H., & Heide, J. B. 2004. Relationship governance in a supply chain network. Journal of Marketing, 68: 73–89.
32- Wuyts, S., & Geyskens, I. 2005. The formation of buyer-supplier relationships: Detailed contract drafting and close partner selection. Journal of Marketing, 69(4): 103–117.
33- Gulati, R., & Gargiulo, M. 1999. Where do interorganizational networks come from?. American Journal of Sociology, 104: 1439–1493.
34- Uzzi, B. 1999. Embeddedness in the making of financial capital: How social relations and networks benefit firms seeking financing. American Sociological Review, 64(4): 481–505.
35- Burt, R. S. Structural holes: The social structure of competition. Cambridge: Harvard University Press, 1992.
36- Podolny, J. M. Market uncertainty and the social character of economic exchange. Administrative Science Quarterly, 39: 458–483. 1994.
37- Gao, Y., Zhou, K., & Yim, C. On what should firms focus in transitional economies? A study of the contingent value of strategic orientations in China. International Journal of Research in Marketing, 24: 3–15, 2007.
38- Kwon, J. Does China have more than one culture? Exploring regional differences of work values in China. Asia Pacific Journal of Management 29(1): 79–102, 2012.
39- Zhou, J. Q., & Peng, M. W. Relational exchanges versus arm’s-length transactions during institutional transitions. Asia Pacific Journal of Management, 27: 355–370, 2010.
40- Zhou, K. Z., Yim, C. K., & Tse, D. K. The effects of strategic orientations on technology- and market-based breakthrough innovations. Journal of Marketing, 69: 42–60, 2005.
41- Hitt, M. A., Dacin, M. T., Levitas, E., Arregle, J., & Borza, A. Partner selection in emerging and developed market contexts: Resource-based and organizational learning perspectives. Academy of Management Journal, 43: 449–467, 2000.
42- Gu, F. F., Hung, K., & Tse, D. K. When does guanxi matter: Issues of capitalization and its dark sides. Journal of Marketing, 72: 12–28, 2008.
43- En Xie, Mike W. Peng, and Wenhong Zhao. Uncertainties, resources, and supplier selection in an emerging economy. Asia Pacific Journal of Management (in press), 2013.
44- Chang Betty, Chang Chih- Wei, Wu Chih- Hung. “Fuzzy DEMATEL method for developing supplier selection criteria” Expert Systems with Applications, 38, 1850–1858, 2011.
45- Vinodh, Ramiya Anesh, Gautham. “Application of fuzzy analytic network process for supplier selection In a manufacturing organization” Expert Systems with Applications, 1-9, 2010.
46- Wu, Wann- Yih; Sukoco, Badri Munir; Li, Chia- Ying; Chen, Shu Hui. An integrated multi- objective decision-making process for supplier selection with bundling problem; Expert Systems with Applications; 36; 2327–2337, 2009.
47- You, X.-Y., You, J.-X., Liu, H.-C., & Zhen, L. Group multi-criteria supplier selection using an extended VIKOR method with interval 2-tuple linguistic information. Expert Systems with Applications, 42(4), 1906–1916, 2015.
48- Ware, N. R., Singh, S. P., & Banwet, D. K. A mixed-integer non-linear program to model dynamic supplier selection problem. Expert Systems with Applications, 41(2), 671–678, 2014.
49- O. Jadidi, S. Cavalieri, S. Zolfaghari, An Improved Multi-Choice Goal Programming Approach for Supplier Selection Problems, Appl. Math. Modelling, doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.apm. 2014.12.022, 2014.
50- Kreng, V. B.; & Wang, I. C. Supplier management for manufacturer – a case study of flexible PCB; The International Journal of Advanced Manufacturing Technology; 25(7); 785–79, 2005.
51- Chang, S.-L.; Wang, R.-C.; & Wang, S.-Y. Applying a direct multi- granularity linguistic and strategy- oriented aggregation approach on the assessment of supply performance; European Journal of Operational Research; 177(2); 1013–1025, 2007.
52- Yu, J.R & Tsai, C.C. A decision framework for supplier rating and purchase allocation: A case in the semiconductor industry; Computers & Industrial Engineering, 55(3): 634-646, 2008.
53- Ramiya, R. Anesh; Vinodh, S.; Gautham, S.G. Application of fuzzy analytic network process for supplier selection in a manufacturing organization; Expert Systems with Applications; 38; 272-280, 2011.